bylund skrev:En del av problemet med betalkort ligger vad jag förstått i betalkortens regler. De tillåter inte att man säljer laddning på samma sätt som t ex bensin, där det reserveras ett mindre belopp först, och sedan dras det faktiska beloppet när man är klar. Detta borde ju dock att komma runt genom att man förbetalar, och blev totalen mindre än det så drar man den lägre totalen.
Hmm. Jag har integrerat en hel del lösningar för kortbetalning och det där med att reservera belopp är vad jag förstår en rätt grundläggande del av hur kortbetalningar fungerar. Normalt brukar man reservera ett maxbelopp och sedan slutföra köpet med det faktiska, i sådana här fall. Så gör OKQ8 när man köper bensin och Sixt när man hyr bil osv.
Säger inte att du har fel. Som nyligen invandrad efter några år i utlandet så kan jag ha helt fel för mig, men det låter märkligt.
Sedan för att klargöra, baserat på en annan kommentar: jag säger absolut inte att vi ska ha ett statligt laddningsmonopol eller något. Klart det ska finnas konkurrens och olika aktörer som kan testa sig fram för att hitta vad kunderna vill ha. Däremot tycker jag själva betalningen ska göras som en vanlig betalning. Det är ju en otrolig fördel när man kör fossilbil: inte nog med att det finns bensinstationer överallt, man vet också att man kan tanka och hur man gör.
Alla pumpar fungerar alltid och alla likadant och till alla bilar. Sjukt smidigt. När det gäller el så ska det vara olika system och RFID-brickor och medlemskap osv. Även för mig (som systemutvecklare, så knappast teknikfientlig) känns det som en helt onödig sak att behöva tänka på. Jag vill bara köra någonstans och trycka i en sladd.