Snabbladdare (nu även Tesla) i Ljusdal

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Jocce »

themax skrev:
mattiasottosson skrev:
Finns det någon lösning för att använda ett vanligt betalkort? Det skulle vara berfriande att slippa registrera sig för ännu en laddtjänst.
Det är alldeles för dyrt i nuläget då inga standardiserade lösningar finns.
iZettle?

Kan man för en Parkeringsautomat där taxan ibland är så låg som 2-3 kr per timme ha en lösning för kortbetalning borde man kunna ha det på en Laddstation för elbilar kan man tycka.

Annars Paypal?

Det ena utesluter inte det andra förvisso...
Samarbete med macken? Koppla det till en "pump" hos dem? Med medföljande kortterminal osv?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Verdi

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Verdi »

Jocce skrev:
themax skrev:
mattiasottosson skrev:
Finns det någon lösning för att använda ett vanligt betalkort? Det skulle vara berfriande att slippa registrera sig för ännu en laddtjänst.
Det är alldeles för dyrt i nuläget då inga standardiserade lösningar finns.
iZettle?

Kan man för en Parkeringsautomat där taxan ibland är så låg som 2-3 kr per timme ha en lösning för kortbetalning borde man kunna ha det på en Laddstation för elbilar kan man tycka.

Annars Paypal?

Det ena utesluter inte det andra förvisso...
Samarbete med macken? Koppla det till en "pump" hos dem? Med medföljande kortterminal osv?


/Jocce

Jag jobbar på samma ställe som en kille som konsultar åt Cale. Såg att de har ett alternativ. De gör i vanliga fall just parkeringsautomater.

www.caleaccess.com/sv/ev-charging-produkt-sida
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Legato »

Jocce skrev:
themax skrev:
mattiasottosson skrev:
Finns det någon lösning för att använda ett vanligt betalkort? Det skulle vara berfriande att slippa registrera sig för ännu en laddtjänst.
Det är alldeles för dyrt i nuläget då inga standardiserade lösningar finns.
iZettle?

Kan man för en Parkeringsautomat där taxan ibland är så låg som 2-3 kr per timme ha en lösning för kortbetalning borde man kunna ha det på en Laddstation för elbilar kan man tycka.

Annars Paypal?

Det ena utesluter inte det andra förvisso...
Samarbete med macken? Koppla det till en "pump" hos dem? Med medföljande kortterminal osv?


/Jocce
Finns ju en uppsjö med betalningslösningar för webbhandel. Jag utgår ifrån att alla laddare idag har internetuppkoppling så det borde ju vara enkelt att använda nån av alla dem. Scanna QR-kod på laddaren som öppnar en hemsida där du kan betala med Swish, Klarna/Payson eller PayPal tex?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av themax »

Legato skrev:
Finns ju en uppsjö med betalningslösningar för webbhandel. Jag utgår ifrån att alla laddare idag har internetuppkoppling så det borde ju vara enkelt att använda nån av alla dem. Scanna QR-kod på laddaren som öppnar en hemsida där du kan betala med Swish, Klarna/Payson eller PayPal tex?
Absolut. Men skulle Klarna, Payson, PayPal eller Swish vara enklare än en QR-kod från Plugsurfing, som har en fungerande tjänst för betalning och anpassade speciellt för just elbilsladdning? Plugsurfing är ju vanligt i Europa och Norge (dock ej så vanligt i Sverige än).

De har redan pratat med macken, och den vägen är stängd. Elbolaget är kommunalt, och macken drivs på franchise. Stefan (som driver den) är väldigt positiv till elbilar och har skaffat två hyrbilar på el (som tyvärr kan blockera 22kW-stolparna ibland) men kan inte hjälpa till med betalning för laddaren. Deras system är inte alls anpassade för det.

Kortläsare är vansinnigt dyrt att installera. Den dagen ABB och andra bygger in det från början kommer priserna rasa (jämför bensinpumpar), men att eftermontera kostar ännu för mycket.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av lator »

themax skrev:
Legato skrev:
Finns ju en uppsjö med betalningslösningar för webbhandel. Jag utgår ifrån att alla laddare idag har internetuppkoppling så det borde ju vara enkelt att använda nån av alla dem. Scanna QR-kod på laddaren som öppnar en hemsida där du kan betala med Swish, Klarna/Payson eller PayPal tex?
Absolut. Men skulle Klarna, Payson, PayPal eller Swish vara enklare än en QR-kod från Plugsurfing, som har en fungerande tjänst för betalning och anpassade speciellt för just elbilsladdning? Plugsurfing är ju vanligt i Europa och Norge (dock ej så vanligt i Sverige än).

De har redan pratat med macken, och den vägen är stängd. Elbolaget är kommunalt, och macken drivs på franchise. Stefan (som driver den) är väldigt positiv till elbilar och har skaffat två hyrbilar på el (som tyvärr kan blockera 22kW-stolparna ibland) men kan inte hjälpa till med betalning för laddaren. Deras system är inte alls anpassade för det.

Kortläsare är vansinnigt dyrt att installera. Den dagen ABB och andra bygger in det från början kommer priserna rasa (jämför bensinpumpar), men att eftermontera kostar ännu för mycket.
Läste du mitt inlägg?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av themax »

lator skrev:
themax skrev:
Legato skrev:
Finns ju en uppsjö med betalningslösningar för webbhandel. Jag utgår ifrån att alla laddare idag har internetuppkoppling så det borde ju vara enkelt att använda nån av alla dem. Scanna QR-kod på laddaren som öppnar en hemsida där du kan betala med Swish, Klarna/Payson eller PayPal tex?
Absolut. Men skulle Klarna, Payson, PayPal eller Swish vara enklare än en QR-kod från Plugsurfing, som har en fungerande tjänst för betalning och anpassade speciellt för just elbilsladdning? Plugsurfing är ju vanligt i Europa och Norge (dock ej så vanligt i Sverige än).

De har redan pratat med macken, och den vägen är stängd. Elbolaget är kommunalt, och macken drivs på franchise. Stefan (som driver den) är väldigt positiv till elbilar och har skaffat två hyrbilar på el (som tyvärr kan blockera 22kW-stolparna ibland) men kan inte hjälpa till med betalning för laddaren. Deras system är inte alls anpassade för det.

Kortläsare är vansinnigt dyrt att installera. Den dagen ABB och andra bygger in det från början kommer priserna rasa (jämför bensinpumpar), men att eftermontera kostar ännu för mycket.
Läste du mitt inlägg?
Jodå. Men jag är övertygad om att ”betala vad du vill”-lösning inte skulle tas emot med öppna armar av ekonomiavdelningen. Det är de som nu börjat kräva intäkter också, inte bara se utgifter på den. Och som sagt, macken har bara upplåtit mark och har inget med laddaren att göra.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av lator »

themax skrev:
lator skrev:
themax skrev:
Legato skrev:
Finns ju en uppsjö med betalningslösningar för webbhandel. Jag utgår ifrån att alla laddare idag har internetuppkoppling så det borde ju vara enkelt att använda nån av alla dem. Scanna QR-kod på laddaren som öppnar en hemsida där du kan betala med Swish, Klarna/Payson eller PayPal tex?
Absolut. Men skulle Klarna, Payson, PayPal eller Swish vara enklare än en QR-kod från Plugsurfing, som har en fungerande tjänst för betalning och anpassade speciellt för just elbilsladdning? Plugsurfing är ju vanligt i Europa och Norge (dock ej så vanligt i Sverige än).

De har redan pratat med macken, och den vägen är stängd. Elbolaget är kommunalt, och macken drivs på franchise. Stefan (som driver den) är väldigt positiv till elbilar och har skaffat två hyrbilar på el (som tyvärr kan blockera 22kW-stolparna ibland) men kan inte hjälpa till med betalning för laddaren. Deras system är inte alls anpassade för det.

Kortläsare är vansinnigt dyrt att installera. Den dagen ABB och andra bygger in det från början kommer priserna rasa (jämför bensinpumpar), men att eftermontera kostar ännu för mycket.
Läste du mitt inlägg?
Jodå. Men jag är övertygad om att ”betala vad du vill”-lösning inte skulle tas emot med öppna armar av ekonomiavdelningen. Det är de som nu börjat kräva intäkter också, inte bara se utgifter på den. Och som sagt, macken har bara upplåtit mark och har inget med laddaren att göra.
Jo, jag är övertygad om att deras försäljning ökar i linje med utnyttjad laddare. Men mot ekonomiavdelningar kämpar man förgäves... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av themax »

lator skrev:
Men mot ekonomiavdelningar kämpar man förgäves... :(
Där är vi helt överens, du och jag ...

Men som jag skrev i något av de första inläggen i denna tråd så vill de ha det så enkelt som möjligt och de har inte bråttom att lösa det just nu. Därför lovade jag fiska här i forumet på alternativ. Jag kommer leverera samtliga förslag (inklusive parkeringsautomat och ”betala vad du vill”) så får Ljusdal Energi fundera på vilken lösning de vill gå vidare med.

Vilket betalsystem som finns idag tycker ni som användare är det enklaste och som alltid fungerar? Är det något från ”de stora” eller något annat?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Verdi

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Verdi »

themax skrev:
lator skrev:
Men mot ekonomiavdelningar kämpar man förgäves... :(
Där är vi helt överens, du och jag ...

Men som jag skrev i något av de första inläggen i denna tråd så vill de ha det så enkelt som möjligt och de har inte bråttom att lösa det just nu. Därför lovade jag fiska här i forumet på alternativ. Jag kommer leverera samtliga förslag (inklusive parkeringsautomat och ”betala vad du vill”) så får Ljusdal Energi fundera på vilken lösning de vill gå vidare med.

Vilket betalsystem som finns idag tycker ni som användare är det enklaste och som alltid fungerar? Är det något från ”de stora” eller något annat?

Kan de inte ansluta sig till Clever eller liknande? Vore kanske en väg framåt?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av lator »

Ja, Clever är det som jag litar mest på och som har dygnetrunt-support. Det är bara prissättningen som är uppåt väggarna om man inte kör på deras Koll som är riktigt bra om man behöver ladda en del...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Verdi

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Verdi »

lator skrev:
Ja, Clever är det som jag litar mest på och som har dygnetrunt-support. Det är bara prissättningen som är uppåt väggarna om man inte kör på deras Koll som är riktigt bra om man behöver ladda en del...
Läste nånstans att de sänkt priset till 3:-/kWh. Tycker det är rätt ok.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
lator skrev:
Ja, Clever är det som jag litar mest på och som har dygnetrunt-support. Det är bara prissättningen som är uppåt väggarna om man inte kör på deras Koll som är riktigt bra om man behöver ladda en del...
Läste nånstans att de sänkt priset till 3:-/kWh. Tycker det är rätt ok.
På AC ja men för DC så tar de fortfarande 5 kr/kWh. Förhoppningsvis så leder ökad försäljning av elbilar till att fler laddar hos Clever och att de kan minska kostnaden vid laddning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av LarsL »

Hammar skrev:
Varför krångla till det. Alla former av betallösningar kommer att vara krångliga och dyra, samtidigt som intäkterna kommer att vara små innan fler skaffar laddbara bilar.
Ett mellanting mellan att ta betalt och vara gratis, är att folk får betala vad de tycker att det är värt, eller att man kör samma princip som bönderna som säljer grönsaker på ett obemannat bord ute vid vägen, och man själv får lägga pengarna i burken.
En skylt med Swish, Paypal och andra smidiga sätt att betala, samt en vägledning om hur mycket som är rimligt att betala in.
Betala vad du vill via Swish har de på Orust. Vet inte hur det funkar men jag betalar alltid plus lite till.

Jag föredrar RFID-brickorna om det nu inte funkar att ha berörningsfri betalning på betalkortet. Fast det går ju inte ha en egen RFID-bricka för varje litet energibolag och slår de sig ihop med någon av de andra blir det antingen höga kWh-priser eller ännu värre minutpriser. Det borde finnas en tjänst/manik/app där du kan lagra/samla alla dina RFID till en RFID-bricka.

Park&Charge verkar tillåta lite olika priser till sitt kort, kan vara ett tips?

Gillar inte alls appar, det är som gjort för att trassla. I Karlskrona har de en sådan lösning och det tog mig säkert 10-15minuter att ladda ner app konfirmera email, konfirmera telefon och lägga till betalkort. Sedan gällde det att förstå vilken laddare man stod vis genom att läsa en liten liten lapp vid sladden och ange den koden. Sedan kunde jag starta laddningen.
Användarvisningsbild
p_q
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 dec 2015 14:02

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av p_q »

Jag har använt easypark några gånger för att starta och betala för laddning. Det har fungerat mycket smidigt, åtminstone om man redan har appen installerad och klar.

De finns ju även i både Norge och Danmark, så sannolikheten att någon förbipasserande redan använder det för att betala sin parkering hemmavid är väl relativt stor.

Jag har dock ingen aning om hur komplicerat eller kostsamt det är att som leverantör ha avtal med och koppla ihop sin laddare med easyparks system.

Som användare är det smidigt att betala både för parkering och/eller laddning i samma app tycker jag.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av halper »

Halvt off-topic men: hur började vansinnet med en uppsjö av betalningslösningar? För i alla fall mig känns det helt självklart att man betalar för ström på samma sätt som för allt annat – med sitt kort. Är det en mack kan man ju förstås betala i kassa också.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av vigge50 »

halper skrev:
Halvt off-topic men: hur började vansinnet med en uppsjö av betalningslösningar? För i alla fall mig känns det helt självklart att man betalar för ström på samma sätt som för allt annat – med sitt kort. Är det en mack kan man ju förstås betala i kassa också.
Enkla svaret är kostnad. Om du satte upp en laddare 2015 så skulle månadskostnaden för att ha en kortterminal kanske vara högre än totala inkomsten för laddningen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av LarsL »

halper skrev:
Halvt off-topic men: hur började vansinnet med en uppsjö av betalningslösningar? För i alla fall mig känns det helt självklart att man betalar för ström på samma sätt som för allt annat – med sitt kort. Är det en mack kan man ju förstås betala i kassa också.
Att det finns en ”uppsjö” är bra. Jag hade börjat oroa mig om det bara fanns en betalningslösning för laddning.
Verdi

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
halper skrev:
Halvt off-topic men: hur började vansinnet med en uppsjö av betalningslösningar? För i alla fall mig känns det helt självklart att man betalar för ström på samma sätt som för allt annat – med sitt kort. Är det en mack kan man ju förstås betala i kassa också.
Att det finns en ”uppsjö” är bra. Jag hade börjat oroa mig om det bara fanns en betalningslösning för laddning.

Det är ju inte bra om man står där framför en laddare och inte kan betala. Och därmed inte ladda... Det ska vara ENKELT. Man ska inte behöva vara superinsatt och ha skickat efter taggar och kort hos en hel hög nätverk.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av bylund »

Det enda rimliga på sikt är att stödja kortbetalning. Alla andra betalsätt är extra bonus, om man dessutom stödjer dem.

En del av problemet med betalkort ligger vad jag förstått i betalkortens regler. De tillåter inte att man säljer laddning på samma sätt som t ex bensin, där det reserveras ett mindre belopp först, och sedan dras det faktiska beloppet när man är klar. Detta borde ju dock att komma runt genom att man förbetalar, och blev totalen mindre än det så drar man den lägre totalen.

Men som sagt, om det nu går att räkna hem på en p-automat, måste det ju gå att räkna hem för en laddstation.

Swish löser inte för utländska besökare, men en särskild RFID-bricka just för Ljusdal löser inte problemet ens för inhemska besökare. Om man på förhand måste ta reda på att i just Ljusdal måste beställa något på förhand om man passerar.

Så duger inte betalkort för dem bör de se till att det är ett system som fungerar att betala med när man dyker upp vid laddaren, som inte kräver något speciellt kort eller särskilt abonnemang som man måste ha ordnat med innan.

Och det bör inte bygga på att man är bosatt i Sverige.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Arild »

Billig betallösning med kort
Många småföretagare har valt iZettle för att ta betalt via kort. Kortläsaren kostar 295:- på Kjell&Co eller är ibland kostnadsfri från iZettle. Startkostnad är 0 och rörlig kostnad <2% av det debiterade beloppet. ;)

Det måste därmed vara billigare att sätta in (mekaniskt låsa fast) en billig kortläsare och låta alla kunder, svenska och alla utländska besökare, kunna betala utan problem.

Visst krävs en del programmering för att laddaren ska debitera rätt belopp, men ett API från iZettle gör det enkelt. 8-)

Behovet att fördebitera eller reservera ett belopp är litet eftersom de flesta laddar för under 100 kr och antalet kort utan täckning kommer att vara försumbart. Fördebitering kommer att kosta mer än det svinn som blir av kort utan 100 kr. :oops:

Vad säger iZettle om denna idén? :roll:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av LarsL »

Parkeringsautomater har nog enormt mycket större omsättning än ens den mest utnyttjade laddaren.

Borde i prinicip vara omöjligt att smita från betalningen vid laddning. Det är ju bara att se till att kabeln inte släpper förän någon viftat med ett kort. Dessutom handlar det ju sällan om några jättesummor som de riskerar.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av 12man »

bylund skrev:
Men som sagt, om det nu går att räkna hem på en p-automat, måste det ju gå att räkna hem för en laddstation.

Och det bör inte bygga på att man är bosatt i Sverige.
Går ej att räkna hem kortläsare på en p-plats ej 10 heller, kanske sitter en p-plats kortautomat per 50-100 p-platser, nyare p-platser är alltid nåt sms_jox som ej fungerar för utlänningar heller. Tror kortföretagen får tänka till lite, kommer många som vill hålla på med småbetalningar och skimma 2-3%,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av bylund »

När jag parkerade i Los Angeles hade de kortläsare på varje stolpe, och en stolpe per p-plats. Men det betyder ju förvisso inte nödvändigtvis att de gick plus på dem, syftet kan ju ha varit att öka tillgängligheten på parkeringar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Parkeringsautomater har nog enormt mycket större omsättning än ens den mest utnyttjade laddaren.

Borde i prinicip vara omöjligt att smita från betalningen vid laddning. Det är ju bara att se till att kabeln inte släpper förän någon viftat med ett kort. Dessutom handlar det ju sällan om några jättesummor som de riskerar.
Det tror jag inte stämmer som regel, finns hur många parkeringsautomater som helst till typ 5-6 platser där en timme kostar 3 kr, tror knappast att dessa ser en omsättning som är i närheten av ens en okej utnyttjad laddplats.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av halper »

bylund skrev:
En del av problemet med betalkort ligger vad jag förstått i betalkortens regler. De tillåter inte att man säljer laddning på samma sätt som t ex bensin, där det reserveras ett mindre belopp först, och sedan dras det faktiska beloppet när man är klar. Detta borde ju dock att komma runt genom att man förbetalar, och blev totalen mindre än det så drar man den lägre totalen.
Hmm. Jag har integrerat en hel del lösningar för kortbetalning och det där med att reservera belopp är vad jag förstår en rätt grundläggande del av hur kortbetalningar fungerar. Normalt brukar man reservera ett maxbelopp och sedan slutföra köpet med det faktiska, i sådana här fall. Så gör OKQ8 när man köper bensin och Sixt när man hyr bil osv.

Säger inte att du har fel. Som nyligen invandrad efter några år i utlandet så kan jag ha helt fel för mig, men det låter märkligt.

Sedan för att klargöra, baserat på en annan kommentar: jag säger absolut inte att vi ska ha ett statligt laddningsmonopol eller något. Klart det ska finnas konkurrens och olika aktörer som kan testa sig fram för att hitta vad kunderna vill ha. Däremot tycker jag själva betalningen ska göras som en vanlig betalning. Det är ju en otrolig fördel när man kör fossilbil: inte nog med att det finns bensinstationer överallt, man vet också att man kan tanka och hur man gör.

Alla pumpar fungerar alltid och alla likadant och till alla bilar. Sjukt smidigt. När det gäller el så ska det vara olika system och RFID-brickor och medlemskap osv. Även för mig (som systemutvecklare, så knappast teknikfientlig) känns det som en helt onödig sak att behöva tänka på. Jag vill bara köra någonstans och trycka i en sladd.
Skriv svar