Snabbladdare (nu även Tesla) i Ljusdal

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Verdi »

lator skrev:
Ja, Clever är det som jag litar mest på och som har dygnetrunt-support. Det är bara prissättningen som är uppåt väggarna om man inte kör på deras Koll som är riktigt bra om man behöver ladda en del...
Läste nånstans att de sänkt priset till 3:-/kWh. Tycker det är rätt ok.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
lator skrev:
Ja, Clever är det som jag litar mest på och som har dygnetrunt-support. Det är bara prissättningen som är uppåt väggarna om man inte kör på deras Koll som är riktigt bra om man behöver ladda en del...
Läste nånstans att de sänkt priset till 3:-/kWh. Tycker det är rätt ok.
På AC ja men för DC så tar de fortfarande 5 kr/kWh. Förhoppningsvis så leder ökad försäljning av elbilar till att fler laddar hos Clever och att de kan minska kostnaden vid laddning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av LarsL »

Hammar skrev:
Varför krångla till det. Alla former av betallösningar kommer att vara krångliga och dyra, samtidigt som intäkterna kommer att vara små innan fler skaffar laddbara bilar.
Ett mellanting mellan att ta betalt och vara gratis, är att folk får betala vad de tycker att det är värt, eller att man kör samma princip som bönderna som säljer grönsaker på ett obemannat bord ute vid vägen, och man själv får lägga pengarna i burken.
En skylt med Swish, Paypal och andra smidiga sätt att betala, samt en vägledning om hur mycket som är rimligt att betala in.
Betala vad du vill via Swish har de på Orust. Vet inte hur det funkar men jag betalar alltid plus lite till.

Jag föredrar RFID-brickorna om det nu inte funkar att ha berörningsfri betalning på betalkortet. Fast det går ju inte ha en egen RFID-bricka för varje litet energibolag och slår de sig ihop med någon av de andra blir det antingen höga kWh-priser eller ännu värre minutpriser. Det borde finnas en tjänst/manik/app där du kan lagra/samla alla dina RFID till en RFID-bricka.

Park&Charge verkar tillåta lite olika priser till sitt kort, kan vara ett tips?

Gillar inte alls appar, det är som gjort för att trassla. I Karlskrona har de en sådan lösning och det tog mig säkert 10-15minuter att ladda ner app konfirmera email, konfirmera telefon och lägga till betalkort. Sedan gällde det att förstå vilken laddare man stod vis genom att läsa en liten liten lapp vid sladden och ange den koden. Sedan kunde jag starta laddningen.
Användarvisningsbild
p_q
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 dec 2015 14:02

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av p_q »

Jag har använt easypark några gånger för att starta och betala för laddning. Det har fungerat mycket smidigt, åtminstone om man redan har appen installerad och klar.

De finns ju även i både Norge och Danmark, så sannolikheten att någon förbipasserande redan använder det för att betala sin parkering hemmavid är väl relativt stor.

Jag har dock ingen aning om hur komplicerat eller kostsamt det är att som leverantör ha avtal med och koppla ihop sin laddare med easyparks system.

Som användare är det smidigt att betala både för parkering och/eller laddning i samma app tycker jag.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av halper »

Halvt off-topic men: hur började vansinnet med en uppsjö av betalningslösningar? För i alla fall mig känns det helt självklart att man betalar för ström på samma sätt som för allt annat – med sitt kort. Är det en mack kan man ju förstås betala i kassa också.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av vigge50 »

halper skrev:
Halvt off-topic men: hur började vansinnet med en uppsjö av betalningslösningar? För i alla fall mig känns det helt självklart att man betalar för ström på samma sätt som för allt annat – med sitt kort. Är det en mack kan man ju förstås betala i kassa också.
Enkla svaret är kostnad. Om du satte upp en laddare 2015 så skulle månadskostnaden för att ha en kortterminal kanske vara högre än totala inkomsten för laddningen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av LarsL »

halper skrev:
Halvt off-topic men: hur började vansinnet med en uppsjö av betalningslösningar? För i alla fall mig känns det helt självklart att man betalar för ström på samma sätt som för allt annat – med sitt kort. Är det en mack kan man ju förstås betala i kassa också.
Att det finns en ”uppsjö” är bra. Jag hade börjat oroa mig om det bara fanns en betalningslösning för laddning.
Verdi

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
halper skrev:
Halvt off-topic men: hur började vansinnet med en uppsjö av betalningslösningar? För i alla fall mig känns det helt självklart att man betalar för ström på samma sätt som för allt annat – med sitt kort. Är det en mack kan man ju förstås betala i kassa också.
Att det finns en ”uppsjö” är bra. Jag hade börjat oroa mig om det bara fanns en betalningslösning för laddning.

Det är ju inte bra om man står där framför en laddare och inte kan betala. Och därmed inte ladda... Det ska vara ENKELT. Man ska inte behöva vara superinsatt och ha skickat efter taggar och kort hos en hel hög nätverk.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av bylund »

Det enda rimliga på sikt är att stödja kortbetalning. Alla andra betalsätt är extra bonus, om man dessutom stödjer dem.

En del av problemet med betalkort ligger vad jag förstått i betalkortens regler. De tillåter inte att man säljer laddning på samma sätt som t ex bensin, där det reserveras ett mindre belopp först, och sedan dras det faktiska beloppet när man är klar. Detta borde ju dock att komma runt genom att man förbetalar, och blev totalen mindre än det så drar man den lägre totalen.

Men som sagt, om det nu går att räkna hem på en p-automat, måste det ju gå att räkna hem för en laddstation.

Swish löser inte för utländska besökare, men en särskild RFID-bricka just för Ljusdal löser inte problemet ens för inhemska besökare. Om man på förhand måste ta reda på att i just Ljusdal måste beställa något på förhand om man passerar.

Så duger inte betalkort för dem bör de se till att det är ett system som fungerar att betala med när man dyker upp vid laddaren, som inte kräver något speciellt kort eller särskilt abonnemang som man måste ha ordnat med innan.

Och det bör inte bygga på att man är bosatt i Sverige.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Arild »

Billig betallösning med kort
Många småföretagare har valt iZettle för att ta betalt via kort. Kortläsaren kostar 295:- på Kjell&Co eller är ibland kostnadsfri från iZettle. Startkostnad är 0 och rörlig kostnad <2% av det debiterade beloppet. ;)

Det måste därmed vara billigare att sätta in (mekaniskt låsa fast) en billig kortläsare och låta alla kunder, svenska och alla utländska besökare, kunna betala utan problem.

Visst krävs en del programmering för att laddaren ska debitera rätt belopp, men ett API från iZettle gör det enkelt. 8-)

Behovet att fördebitera eller reservera ett belopp är litet eftersom de flesta laddar för under 100 kr och antalet kort utan täckning kommer att vara försumbart. Fördebitering kommer att kosta mer än det svinn som blir av kort utan 100 kr. :oops:

Vad säger iZettle om denna idén? :roll:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av LarsL »

Parkeringsautomater har nog enormt mycket större omsättning än ens den mest utnyttjade laddaren.

Borde i prinicip vara omöjligt att smita från betalningen vid laddning. Det är ju bara att se till att kabeln inte släpper förän någon viftat med ett kort. Dessutom handlar det ju sällan om några jättesummor som de riskerar.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av 12man »

bylund skrev:
Men som sagt, om det nu går att räkna hem på en p-automat, måste det ju gå att räkna hem för en laddstation.

Och det bör inte bygga på att man är bosatt i Sverige.
Går ej att räkna hem kortläsare på en p-plats ej 10 heller, kanske sitter en p-plats kortautomat per 50-100 p-platser, nyare p-platser är alltid nåt sms_jox som ej fungerar för utlänningar heller. Tror kortföretagen får tänka till lite, kommer många som vill hålla på med småbetalningar och skimma 2-3%,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av bylund »

När jag parkerade i Los Angeles hade de kortläsare på varje stolpe, och en stolpe per p-plats. Men det betyder ju förvisso inte nödvändigtvis att de gick plus på dem, syftet kan ju ha varit att öka tillgängligheten på parkeringar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Parkeringsautomater har nog enormt mycket större omsättning än ens den mest utnyttjade laddaren.

Borde i prinicip vara omöjligt att smita från betalningen vid laddning. Det är ju bara att se till att kabeln inte släpper förän någon viftat med ett kort. Dessutom handlar det ju sällan om några jättesummor som de riskerar.
Det tror jag inte stämmer som regel, finns hur många parkeringsautomater som helst till typ 5-6 platser där en timme kostar 3 kr, tror knappast att dessa ser en omsättning som är i närheten av ens en okej utnyttjad laddplats.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av halper »

bylund skrev:
En del av problemet med betalkort ligger vad jag förstått i betalkortens regler. De tillåter inte att man säljer laddning på samma sätt som t ex bensin, där det reserveras ett mindre belopp först, och sedan dras det faktiska beloppet när man är klar. Detta borde ju dock att komma runt genom att man förbetalar, och blev totalen mindre än det så drar man den lägre totalen.
Hmm. Jag har integrerat en hel del lösningar för kortbetalning och det där med att reservera belopp är vad jag förstår en rätt grundläggande del av hur kortbetalningar fungerar. Normalt brukar man reservera ett maxbelopp och sedan slutföra köpet med det faktiska, i sådana här fall. Så gör OKQ8 när man köper bensin och Sixt när man hyr bil osv.

Säger inte att du har fel. Som nyligen invandrad efter några år i utlandet så kan jag ha helt fel för mig, men det låter märkligt.

Sedan för att klargöra, baserat på en annan kommentar: jag säger absolut inte att vi ska ha ett statligt laddningsmonopol eller något. Klart det ska finnas konkurrens och olika aktörer som kan testa sig fram för att hitta vad kunderna vill ha. Däremot tycker jag själva betalningen ska göras som en vanlig betalning. Det är ju en otrolig fördel när man kör fossilbil: inte nog med att det finns bensinstationer överallt, man vet också att man kan tanka och hur man gör.

Alla pumpar fungerar alltid och alla likadant och till alla bilar. Sjukt smidigt. När det gäller el så ska det vara olika system och RFID-brickor och medlemskap osv. Även för mig (som systemutvecklare, så knappast teknikfientlig) känns det som en helt onödig sak att behöva tänka på. Jag vill bara köra någonstans och trycka i en sladd.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av bylund »

Jag förstod det som att förfarandet att reservera en krona, och sedan dra hela beloppet är förbehållet mackar, men att man, som jag skrev
bylund skrev:
Detta borde ju dock att komma runt genom att man förbetalar, och blev totalen mindre än det så drar man den lägre totalen.
är vad du och menar med
halper skrev:
Normalt brukar man reservera ett maxbelopp och sedan slutföra köpet med det faktiska, i sådana här fall. Så gör OKQ8 när man köper bensin och Sixt när man hyr bil osv.
Gör OKQ8 på det sättet nu? Jag har inte tankat där på rätt länge, men sist jag gjorde det så reserverade de bara en krona.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Lasson
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 mar 2018 22:09

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Lasson »

Jag håller med ett tidigare inlägg att EasyPark är väldigt praktisk app som skulle hjälpa mig mycket även vid laddning.
Tror jag hört att de har något på gång för laddning också....
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av leiflodde »

Lasson skrev:
Jag håller med ett tidigare inlägg att EasyPark är väldigt praktisk app som skulle hjälpa mig mycket även vid laddning.
Tror jag hört att de har något på gång för laddning också....
Samarbetar med EON och jag testade appen förra sommaren och funkade bra samma som att parkera. Vet ej om det är ute för alla än.
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av MattiasH »

Håller med om att det måste vara enkelt med något betalmedel som de flesta redan har, tex kort. Personligen skulle jag/brukar jag betala då de bara anger ett swish number. Annars tycker jag iZettle eller något liknande sådan lösning, http://sanibox.se, skulle vara användarvänlig. (Inte nödvändigtvis med myntinkast Bild) Kanske dock är svårt att implementera när beloppet hela tiden är olika.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Bjelke »

Inte för att det här är exakt rätt tråd men jag brukar ju som bekant inte starta en ny tråd för varenda liten sak ;)
Dom har iaf invigt en ny kombiladdare i Delsbo (och det är ju på vägen till Ljusdal iaf), det är Fortums och den ska vara gratis
ett par veckor framöver sägs det.
Ska ta den vägen hem idag och testa hur den funkar :)
https://www.fortum.se/media/2018/10/vi- ... n-i-delsbo

(OBS! jag TROR att folk inte går klädda så där till vardags i Deslbo men helt säker är jag inte)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av mans71 »

Bjelke skrev:
Inte för att det här är exakt rätt tråd men jag brukar ju som bekant inte starta en ny tråd för varenda liten sak ;)
Dom har iaf invigt en ny kombiladdare i Delsbo (och det är ju på vägen till Ljusdal iaf), det är Fortums och den ska vara gratis
ett par veckor framöver sägs det.
Ska ta den vägen hem idag och testa hur den funkar :)
https://www.fortum.se/media/2018/10/vi- ... n-i-delsbo

(OBS! jag TROR att folk inte går klädda så där till vardags i Deslbo men helt säker är jag inte)
Va bra, den kommer vi nog att nyttja i sommar.
Model S P85DL+
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av joel80 »

Bjelke skrev:
Inte för att det här är exakt rätt tråd men jag brukar ju som bekant inte starta en ny tråd för varenda liten sak ;)
Dom har iaf invigt en ny kombiladdare i Delsbo (och det är ju på vägen till Ljusdal iaf), det är Fortums och den ska vara gratis
ett par veckor framöver sägs det.
Ska ta den vägen hem idag och testa hur den funkar :)
https://www.fortum.se/media/2018/10/vi- ... n-i-delsbo

(OBS! jag TROR att folk inte går klädda så där till vardags i Deslbo men helt säker är jag inte)
Hahaha.. Va faan.. Killen till höger i bild i folkdräkt är min kusin! :D
Han som lyckas stå och smålipa. :D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av 12man »

Toppen med varenda snabbladdare som kommer upp men, jag tycker det blev fel på första raden i releasen:

"Nu blir det enklare för pendlare att välja elbil när Delsbo och Ängebo utanför Hudiksvall får varsin snabbladdare."
Pendlare?? Alla? Besökare? Hälsingebor? Turister?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av themax »

Bjelke skrev:
Inte för att det här är exakt rätt tråd men jag brukar ju som bekant inte starta en ny tråd för varenda liten sak Bild
Dom har iaf invigt en ny kombiladdare i Delsbo (och det är ju på vägen till Ljusdal iaf), det är Fortums och den ska vara gratis
ett par veckor framöver sägs det.
Ska ta den vägen hem idag och testa hur den funkar Bild
https://www.fortum.se/media/2018/10/vi- ... n-i-delsbo

(OBS! jag TROR att folk inte går klädda så där till vardags i Deslbo men helt säker är jag inte)
Såg att de jobbades med den i Ängebo förra veckan och trodde det var längre kvar innan öppning för den. Kul! Frågan är väl om just den i Ängebo kommer locka någon på genomresa, även om vägen norrut via Delsbo-Friggesund-Ängebo-Brännås-Naggen-Ånge är väldigt trevligt som alternativ till vägen över Ljusdal.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Bjelke »

Kan meddela att laddaren funkar finfint :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar