Snabbladdare (nu även Tesla) i Ljusdal

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av themax »

Jocce skrev:
Erxon skrev:
Då är det nästa vägval kvar...

Gävle - Ljusdal, vad väljer du där?

Gävle Tönnebro Söderhamn Hudiksvall Delsbo Ljusdal, E4 och högre tempo med ett par selfiepinnar vid Delsbo
Gävle Tönnebro Kilafors Bollnäs Vallsta Järvsö Ljusdal, något kortare men mer 50/70/80 vägar och mera selfiepinnar...

Jag åker numera över Hudik när vi åker till vår stuga, tycker det är bekvämare med att åka denna väg, speciellt på vintern när vi också har ett stort släp med oss.

Svänger in och åker 83:an. Tycker Hudik blir onödigt långt (om än tidsmässigt bättre enligt både Maps och Teslan oftast). Men kanske skall prova något nytt denna gång ;)


/Jocce
Hälsingetidningarna jämförde restiden 83/E4 till Ljusdal för några år sedan. E4 är snabbare (men bara med ungefär 7 minuter). Dock, om man behöver ladda i Ljusdal är E4 minst en kvart snabbare (om man håller hastighetsbegränsningarna).

Tidigare i sommar har vägbygget Järvsö-Storhaga gjort E4 ännu snabbare, men det är klart nu.

Jag väljer oftast E4 numer, 83 bara när jag vill ha omväxling. 83 är sämre rustad mot trafikstörningar och det är lättare att ta alternativa vägar om E4 är långsam (Bergby-Axmarby).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Jocce »

Bjelke skrev:
Jocce skrev:
Erxon skrev:
Då är det nästa vägval kvar...

Gävle - Ljusdal, vad väljer du där?

Gävle Tönnebro Söderhamn Hudiksvall Delsbo Ljusdal, E4 och högre tempo med ett par selfiepinnar vid Delsbo
Gävle Tönnebro Kilafors Bollnäs Vallsta Järvsö Ljusdal, något kortare men mer 50/70/80 vägar och mera selfiepinnar...

Jag åker numera över Hudik när vi åker till vår stuga, tycker det är bekvämare med att åka denna väg, speciellt på vintern när vi också har ett stort släp med oss.

Svänger in och åker 83:an. Tycker Hudik blir onödigt långt (om än tidsmässigt bättre enligt både Maps och Teslan oftast). Men kanske skall prova något nytt denna gång ;)


/Jocce
Smart för då åker du ju förbi (som vanligt ;P ) mig också :)
Ha ha jepps, blir dock inget stopp denna gång heller tror jag ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av themax »

Fråga till er forummedlemmar:

Ljusdal Energi har börjat undersöka betallösning för laddaren, men har ännu inte hittat någon de tycker är enkel nog. Diskussionen har kretsat kring de vanliga, men helst skulle de bara vilja lösa det med vilken RFID-tagg som helst. Kreditkortskoppling är allt för dyr för att fungera ännu så det har de valt bort tills vidare.

De har också funderat på Swish, men då skulle bara svenskar kunna ladda, och många norrmän passerar så helst vill de undvika det. Jag bad dem titta på Plugsurfing istället. Vanligt i Europa och Norge men frågan är vad ni skulle föredra? Ljusdal Energi är en liten spelare och behöver också få intäkter på sina investeringar.

Nån lösning från de stora spelarna vill de helst inte blanda in.

Låt mig veta hur ni resonerar så delar jag med mig till Ljusdal Energi.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Bjelke »

En sån här kanske? ;)
snabbladdarautomat.jpg
Näe, allvarligt så finns det nog andra som vet mer än mig, men bara det blir smidigt så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Verdi »

Kan man inte ställa dit en vanlig p-automat och skriva att man måste ha en giltig biljett i rutan när man laddar?
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av mattiasottosson »

Finns det någon lösning för att använda ett vanligt betalkort? Det skulle vara berfriande att slippa registrera sig för ännu en laddtjänst.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av themax »

mattiasottosson skrev:
Finns det någon lösning för att använda ett vanligt betalkort? Det skulle vara berfriande att slippa registrera sig för ännu en laddtjänst.
Det är alldeles för dyrt i nuläget då inga standardiserade lösningar finns.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Hammar »

Varför krångla till det. Alla former av betallösningar kommer att vara krångliga och dyra, samtidigt som intäkterna kommer att vara små innan fler skaffar laddbara bilar.
Ett mellanting mellan att ta betalt och vara gratis, är att folk får betala vad de tycker att det är värt, eller att man kör samma princip som bönderna som säljer grönsaker på ett obemannat bord ute vid vägen, och man själv får lägga pengarna i burken.
En skylt med Swish, Paypal och andra smidiga sätt att betala, samt en vägledning om hur mycket som är rimligt att betala in.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Bjelke »

Hammar skrev:
Varför krångla till det. Alla former av betallösningar kommer att vara krångliga och dyra, samtidigt som intäkterna kommer att vara små innan fler skaffar laddbara bilar.
Ett mellanting mellan att ta betalt och vara gratis, är att folk får betala vad de tycker att det är värt, eller att man kör samma princip som bönderna som säljer grönsaker på ett obemannat bord ute vid vägen, och man själv får lägga pengarna i burken.
En skylt med Swish, Paypal och andra smidiga sätt att betala, samt en vägledning om hur mycket som är rimligt att betala in.
Bra idé, jag skulle betala iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av lator »

Hammar skrev:
Varför krångla till det. Alla former av betallösningar kommer att vara krångliga och dyra, samtidigt som intäkterna kommer att vara små innan fler skaffar laddbara bilar.
Ett mellanting mellan att ta betalt och vara gratis, är att folk får betala vad de tycker att det är värt, eller att man kör samma princip som bönderna som säljer grönsaker på ett obemannat bord ute vid vägen, och man själv får lägga pengarna i burken.
En skylt med Swish, Paypal och andra smidiga sätt att betala, samt en vägledning om hur mycket som är rimligt att betala in.
Det tycker jag är ett utmärkt förslag. Det tråkiga är givetvis att det kommer att finnas de som väljer att inte betala något... :(

Ett annat sätt är väl att fortsätta att ha gratis laddning men låta macken stå för elkostnaden samtidigt som man rekommenderar folk som laddar att handla i butiken. Det handlar ju inte om några stora pengar i dagsläget. När varje bil är registrerad och får sin faktura direkt så försvinner ju problemet.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Jocce »

themax skrev:
mattiasottosson skrev:
Finns det någon lösning för att använda ett vanligt betalkort? Det skulle vara berfriande att slippa registrera sig för ännu en laddtjänst.
Det är alldeles för dyrt i nuläget då inga standardiserade lösningar finns.
iZettle?

Kan man för en Parkeringsautomat där taxan ibland är så låg som 2-3 kr per timme ha en lösning för kortbetalning borde man kunna ha det på en Laddstation för elbilar kan man tycka.

Annars Paypal?

Det ena utesluter inte det andra förvisso...
Samarbete med macken? Koppla det till en "pump" hos dem? Med medföljande kortterminal osv?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Verdi

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Verdi »

Jocce skrev:
themax skrev:
mattiasottosson skrev:
Finns det någon lösning för att använda ett vanligt betalkort? Det skulle vara berfriande att slippa registrera sig för ännu en laddtjänst.
Det är alldeles för dyrt i nuläget då inga standardiserade lösningar finns.
iZettle?

Kan man för en Parkeringsautomat där taxan ibland är så låg som 2-3 kr per timme ha en lösning för kortbetalning borde man kunna ha det på en Laddstation för elbilar kan man tycka.

Annars Paypal?

Det ena utesluter inte det andra förvisso...
Samarbete med macken? Koppla det till en "pump" hos dem? Med medföljande kortterminal osv?


/Jocce

Jag jobbar på samma ställe som en kille som konsultar åt Cale. Såg att de har ett alternativ. De gör i vanliga fall just parkeringsautomater.

www.caleaccess.com/sv/ev-charging-produkt-sida
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Legato »

Jocce skrev:
themax skrev:
mattiasottosson skrev:
Finns det någon lösning för att använda ett vanligt betalkort? Det skulle vara berfriande att slippa registrera sig för ännu en laddtjänst.
Det är alldeles för dyrt i nuläget då inga standardiserade lösningar finns.
iZettle?

Kan man för en Parkeringsautomat där taxan ibland är så låg som 2-3 kr per timme ha en lösning för kortbetalning borde man kunna ha det på en Laddstation för elbilar kan man tycka.

Annars Paypal?

Det ena utesluter inte det andra förvisso...
Samarbete med macken? Koppla det till en "pump" hos dem? Med medföljande kortterminal osv?


/Jocce
Finns ju en uppsjö med betalningslösningar för webbhandel. Jag utgår ifrån att alla laddare idag har internetuppkoppling så det borde ju vara enkelt att använda nån av alla dem. Scanna QR-kod på laddaren som öppnar en hemsida där du kan betala med Swish, Klarna/Payson eller PayPal tex?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av themax »

Legato skrev:
Finns ju en uppsjö med betalningslösningar för webbhandel. Jag utgår ifrån att alla laddare idag har internetuppkoppling så det borde ju vara enkelt att använda nån av alla dem. Scanna QR-kod på laddaren som öppnar en hemsida där du kan betala med Swish, Klarna/Payson eller PayPal tex?
Absolut. Men skulle Klarna, Payson, PayPal eller Swish vara enklare än en QR-kod från Plugsurfing, som har en fungerande tjänst för betalning och anpassade speciellt för just elbilsladdning? Plugsurfing är ju vanligt i Europa och Norge (dock ej så vanligt i Sverige än).

De har redan pratat med macken, och den vägen är stängd. Elbolaget är kommunalt, och macken drivs på franchise. Stefan (som driver den) är väldigt positiv till elbilar och har skaffat två hyrbilar på el (som tyvärr kan blockera 22kW-stolparna ibland) men kan inte hjälpa till med betalning för laddaren. Deras system är inte alls anpassade för det.

Kortläsare är vansinnigt dyrt att installera. Den dagen ABB och andra bygger in det från början kommer priserna rasa (jämför bensinpumpar), men att eftermontera kostar ännu för mycket.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av lator »

themax skrev:
Legato skrev:
Finns ju en uppsjö med betalningslösningar för webbhandel. Jag utgår ifrån att alla laddare idag har internetuppkoppling så det borde ju vara enkelt att använda nån av alla dem. Scanna QR-kod på laddaren som öppnar en hemsida där du kan betala med Swish, Klarna/Payson eller PayPal tex?
Absolut. Men skulle Klarna, Payson, PayPal eller Swish vara enklare än en QR-kod från Plugsurfing, som har en fungerande tjänst för betalning och anpassade speciellt för just elbilsladdning? Plugsurfing är ju vanligt i Europa och Norge (dock ej så vanligt i Sverige än).

De har redan pratat med macken, och den vägen är stängd. Elbolaget är kommunalt, och macken drivs på franchise. Stefan (som driver den) är väldigt positiv till elbilar och har skaffat två hyrbilar på el (som tyvärr kan blockera 22kW-stolparna ibland) men kan inte hjälpa till med betalning för laddaren. Deras system är inte alls anpassade för det.

Kortläsare är vansinnigt dyrt att installera. Den dagen ABB och andra bygger in det från början kommer priserna rasa (jämför bensinpumpar), men att eftermontera kostar ännu för mycket.
Läste du mitt inlägg?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av themax »

lator skrev:
themax skrev:
Legato skrev:
Finns ju en uppsjö med betalningslösningar för webbhandel. Jag utgår ifrån att alla laddare idag har internetuppkoppling så det borde ju vara enkelt att använda nån av alla dem. Scanna QR-kod på laddaren som öppnar en hemsida där du kan betala med Swish, Klarna/Payson eller PayPal tex?
Absolut. Men skulle Klarna, Payson, PayPal eller Swish vara enklare än en QR-kod från Plugsurfing, som har en fungerande tjänst för betalning och anpassade speciellt för just elbilsladdning? Plugsurfing är ju vanligt i Europa och Norge (dock ej så vanligt i Sverige än).

De har redan pratat med macken, och den vägen är stängd. Elbolaget är kommunalt, och macken drivs på franchise. Stefan (som driver den) är väldigt positiv till elbilar och har skaffat två hyrbilar på el (som tyvärr kan blockera 22kW-stolparna ibland) men kan inte hjälpa till med betalning för laddaren. Deras system är inte alls anpassade för det.

Kortläsare är vansinnigt dyrt att installera. Den dagen ABB och andra bygger in det från början kommer priserna rasa (jämför bensinpumpar), men att eftermontera kostar ännu för mycket.
Läste du mitt inlägg?
Jodå. Men jag är övertygad om att ”betala vad du vill”-lösning inte skulle tas emot med öppna armar av ekonomiavdelningen. Det är de som nu börjat kräva intäkter också, inte bara se utgifter på den. Och som sagt, macken har bara upplåtit mark och har inget med laddaren att göra.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av lator »

themax skrev:
lator skrev:
themax skrev:
Legato skrev:
Finns ju en uppsjö med betalningslösningar för webbhandel. Jag utgår ifrån att alla laddare idag har internetuppkoppling så det borde ju vara enkelt att använda nån av alla dem. Scanna QR-kod på laddaren som öppnar en hemsida där du kan betala med Swish, Klarna/Payson eller PayPal tex?
Absolut. Men skulle Klarna, Payson, PayPal eller Swish vara enklare än en QR-kod från Plugsurfing, som har en fungerande tjänst för betalning och anpassade speciellt för just elbilsladdning? Plugsurfing är ju vanligt i Europa och Norge (dock ej så vanligt i Sverige än).

De har redan pratat med macken, och den vägen är stängd. Elbolaget är kommunalt, och macken drivs på franchise. Stefan (som driver den) är väldigt positiv till elbilar och har skaffat två hyrbilar på el (som tyvärr kan blockera 22kW-stolparna ibland) men kan inte hjälpa till med betalning för laddaren. Deras system är inte alls anpassade för det.

Kortläsare är vansinnigt dyrt att installera. Den dagen ABB och andra bygger in det från början kommer priserna rasa (jämför bensinpumpar), men att eftermontera kostar ännu för mycket.
Läste du mitt inlägg?
Jodå. Men jag är övertygad om att ”betala vad du vill”-lösning inte skulle tas emot med öppna armar av ekonomiavdelningen. Det är de som nu börjat kräva intäkter också, inte bara se utgifter på den. Och som sagt, macken har bara upplåtit mark och har inget med laddaren att göra.
Jo, jag är övertygad om att deras försäljning ökar i linje med utnyttjad laddare. Men mot ekonomiavdelningar kämpar man förgäves... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av themax »

lator skrev:
Men mot ekonomiavdelningar kämpar man förgäves... :(
Där är vi helt överens, du och jag ...

Men som jag skrev i något av de första inläggen i denna tråd så vill de ha det så enkelt som möjligt och de har inte bråttom att lösa det just nu. Därför lovade jag fiska här i forumet på alternativ. Jag kommer leverera samtliga förslag (inklusive parkeringsautomat och ”betala vad du vill”) så får Ljusdal Energi fundera på vilken lösning de vill gå vidare med.

Vilket betalsystem som finns idag tycker ni som användare är det enklaste och som alltid fungerar? Är det något från ”de stora” eller något annat?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Verdi

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Verdi »

themax skrev:
lator skrev:
Men mot ekonomiavdelningar kämpar man förgäves... :(
Där är vi helt överens, du och jag ...

Men som jag skrev i något av de första inläggen i denna tråd så vill de ha det så enkelt som möjligt och de har inte bråttom att lösa det just nu. Därför lovade jag fiska här i forumet på alternativ. Jag kommer leverera samtliga förslag (inklusive parkeringsautomat och ”betala vad du vill”) så får Ljusdal Energi fundera på vilken lösning de vill gå vidare med.

Vilket betalsystem som finns idag tycker ni som användare är det enklaste och som alltid fungerar? Är det något från ”de stora” eller något annat?

Kan de inte ansluta sig till Clever eller liknande? Vore kanske en väg framåt?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av lator »

Ja, Clever är det som jag litar mest på och som har dygnetrunt-support. Det är bara prissättningen som är uppåt väggarna om man inte kör på deras Koll som är riktigt bra om man behöver ladda en del...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Verdi

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Verdi »

lator skrev:
Ja, Clever är det som jag litar mest på och som har dygnetrunt-support. Det är bara prissättningen som är uppåt väggarna om man inte kör på deras Koll som är riktigt bra om man behöver ladda en del...
Läste nånstans att de sänkt priset till 3:-/kWh. Tycker det är rätt ok.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
lator skrev:
Ja, Clever är det som jag litar mest på och som har dygnetrunt-support. Det är bara prissättningen som är uppåt väggarna om man inte kör på deras Koll som är riktigt bra om man behöver ladda en del...
Läste nånstans att de sänkt priset till 3:-/kWh. Tycker det är rätt ok.
På AC ja men för DC så tar de fortfarande 5 kr/kWh. Förhoppningsvis så leder ökad försäljning av elbilar till att fler laddar hos Clever och att de kan minska kostnaden vid laddning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av LarsL »

Hammar skrev:
Varför krångla till det. Alla former av betallösningar kommer att vara krångliga och dyra, samtidigt som intäkterna kommer att vara små innan fler skaffar laddbara bilar.
Ett mellanting mellan att ta betalt och vara gratis, är att folk får betala vad de tycker att det är värt, eller att man kör samma princip som bönderna som säljer grönsaker på ett obemannat bord ute vid vägen, och man själv får lägga pengarna i burken.
En skylt med Swish, Paypal och andra smidiga sätt att betala, samt en vägledning om hur mycket som är rimligt att betala in.
Betala vad du vill via Swish har de på Orust. Vet inte hur det funkar men jag betalar alltid plus lite till.

Jag föredrar RFID-brickorna om det nu inte funkar att ha berörningsfri betalning på betalkortet. Fast det går ju inte ha en egen RFID-bricka för varje litet energibolag och slår de sig ihop med någon av de andra blir det antingen höga kWh-priser eller ännu värre minutpriser. Det borde finnas en tjänst/manik/app där du kan lagra/samla alla dina RFID till en RFID-bricka.

Park&Charge verkar tillåta lite olika priser till sitt kort, kan vara ett tips?

Gillar inte alls appar, det är som gjort för att trassla. I Karlskrona har de en sådan lösning och det tog mig säkert 10-15minuter att ladda ner app konfirmera email, konfirmera telefon och lägga till betalkort. Sedan gällde det att förstå vilken laddare man stod vis genom att läsa en liten liten lapp vid sladden och ange den koden. Sedan kunde jag starta laddningen.
Användarvisningsbild
p_q
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 dec 2015 14:02

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av p_q »

Jag har använt easypark några gånger för att starta och betala för laddning. Det har fungerat mycket smidigt, åtminstone om man redan har appen installerad och klar.

De finns ju även i både Norge och Danmark, så sannolikheten att någon förbipasserande redan använder det för att betala sin parkering hemmavid är väl relativt stor.

Jag har dock ingen aning om hur komplicerat eller kostsamt det är att som leverantör ha avtal med och koppla ihop sin laddare med easyparks system.

Som användare är det smidigt att betala både för parkering och/eller laddning i samma app tycker jag.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av halper »

Halvt off-topic men: hur började vansinnet med en uppsjö av betalningslösningar? För i alla fall mig känns det helt självklart att man betalar för ström på samma sätt som för allt annat – med sitt kort. Är det en mack kan man ju förstås betala i kassa också.
Skriv svar