Re: Snabbladdaren i Ljusdal
Postat: 16 feb 2018 23:45
+1 på den, helt galet vilka eldsjälar det finns. Ska definitivt tömma hela plånkan på OKQ8 när jag behöver utnyttja denna laddare
Haha, jag som trodde vi skulle komma före dig Hade tur i Gävle istället, körde om en Tesla på vägen. Fick sista platsen i Gävle och två minuter senare rullade han in...mattiasottosson skrev:Sorry, det var jag som blockerade Chademon. Ville ha lite extra marginal till Lofsdalen pga oklar destinationsladdning. Tyckte jag höll span inifrån macken, men missade att du kom tyvärr.
Pratade lite med Stefan på OK om att laddaren var ett trevligt inslag för resor mot Vemdals-regionen. Verkade vara uppskattat med den positiva feedbacken.
Tyvärr samma här. Största delen spenderades inne på ICA. Blev bara två kaffe och snask på OK. =(Legato skrev:Bra att du var inne o gav lite beröm (och handlade lite?). Vi bidrog ju bara med omsättning till kringliggande verksamheter!
Då passar jag på att tacka för att du engagerade dig och därmed gjorde min fjällresa bättre. Nu när jag dessutom köpt del i Idet Fjällby (med Teslabatterier!) så lär det bli fler tillfällen framöverGalFisk skrev:Kul att det blev av till slut, fast jag inte bor kvar i Ljusdal längre.
Jag skickade ett medborgarförslag om detta i början av 2016, och deltog i ett möte med kommunfullmäktige i juni samma år. De hade då fått för sig att snabbladdare och semisnabbladdare var samma sak, och berättade att de ansåg mitt förslag som bifallet genom att Ljusdals energi hade planer att sätta upp det senare.
Jag protesterade, och fick anledningen att berätta om de praktiska skillnaderna mellan dessa och DC-snabbladdare. Jag passade även på att berätta att med en DC-snabbladdare skulle Ljusdal kunna bli den bästa, ev. enda, vettiga elbilsvägen mellan fjällen och resten av landet.
Idag fick jag mail med protokoll där förslaget anses bifallet.
Ljusdals energi har även fått beviljat anslag för en snabbladdare i Lassekrog: https://langvind.com/2017/12/snabb-utby ... bbladning/
Ja, bra att du kunde lägga förslaget (det var svårt för mig att göra något liknande då jag inte bott i Ljusdal sedan 1988). Det har hjälpt Ljusdal Energi att ändå få saker gjorda (trots motståndet mot laddare i Kårböle, Färila, Järvsö och ytterligare plats i Ljusdal). Nu är den första på plats. Förhoppningsvis kommer det gå lättare med nästa (den i Lassekrog). Mycket av förseningarna har berott på politiken, så alla som kan hjälpa till att påverka sina lokala politiker desto bättre.GalFisk skrev:Kul att det blev av till slut, fast jag inte bor kvar i Ljusdal längre.
Jag skickade ett medborgarförslag om detta i början av 2016, och deltog i ett möte med kommunfullmäktige i juni samma år. De hade då fått för sig att snabbladdare och semisnabbladdare var samma sak, och berättade att de ansåg mitt förslag som bifallet genom att Ljusdals energi hade planer att sätta upp det senare.
Jag protesterade, och fick anledningen att berätta om de praktiska skillnaderna mellan dessa och DC-snabbladdare. Jag passade även på att berätta att med en DC-snabbladdare skulle Ljusdal kunna bli den bästa, ev. enda, vettiga elbilsvägen mellan fjällen och resten av landet.
Idag fick jag mail med protokoll där förslaget anses bifallet.
Ljusdals energi har även fått beviljat anslag för en snabbladdare i Lassekrog: https://langvind.com/2017/12/snabb-utby ... bbladning/
Och att alla som har tid/möjlighet också passar på att nyttja den även när det kanske inte behövs, hjälper även till att skynda på den här processenthemax skrev:Ja, bra att du kunde lägga förslaget (det var svårt för mig att göra något liknande då jag inte bott i Ljusdal sedan 1988). Det har hjälpt Ljusdal Energi att ändå få saker gjorda (trots motståndet mot laddare i Kårböle, Färila, Järvsö och ytterligare plats i Ljusdal). Nu är den första på plats. Förhoppningsvis kommer det gå lättare med nästa (den i Lassekrog). Mycket av förseningarna har berott på politiken, så alla som kan hjälpa till att påverka sina lokala politiker desto bättre.GalFisk skrev:Kul att det blev av till slut, fast jag inte bor kvar i Ljusdal längre.
Jag skickade ett medborgarförslag om detta i början av 2016, och deltog i ett möte med kommunfullmäktige i juni samma år. De hade då fått för sig att snabbladdare och semisnabbladdare var samma sak, och berättade att de ansåg mitt förslag som bifallet genom att Ljusdals energi hade planer att sätta upp det senare.
Jag protesterade, och fick anledningen att berätta om de praktiska skillnaderna mellan dessa och DC-snabbladdare. Jag passade även på att berätta att med en DC-snabbladdare skulle Ljusdal kunna bli den bästa, ev. enda, vettiga elbilsvägen mellan fjällen och resten av landet.
Idag fick jag mail med protokoll där förslaget anses bifallet.
Ljusdals energi har även fått beviljat anslag för en snabbladdare i Lassekrog: https://langvind.com/2017/12/snabb-utby ... bbladning/
Varför är det motstånd? Allmän skepsis? De borde lära av Dalarna istället.themax skrev:Ja, bra att du kunde lägga förslaget (det var svårt för mig att göra något liknande då jag inte bott i Ljusdal sedan 1988). Det har hjälpt Ljusdal Energi att ändå få saker gjorda (trots motståndet mot laddare i Kårböle, Färila, Järvsö och ytterligare plats i Ljusdal). Nu är den första på plats. Förhoppningsvis kommer det gå lättare med nästa (den i Lassekrog). Mycket av förseningarna har berott på politiken, så alla som kan hjälpa till att påverka sina lokala politiker desto bättre.GalFisk skrev:Kul att det blev av till slut, fast jag inte bor kvar i Ljusdal längre.
Jag skickade ett medborgarförslag om detta i början av 2016, och deltog i ett möte med kommunfullmäktige i juni samma år. De hade då fått för sig att snabbladdare och semisnabbladdare var samma sak, och berättade att de ansåg mitt förslag som bifallet genom att Ljusdals energi hade planer att sätta upp det senare.
Jag protesterade, och fick anledningen att berätta om de praktiska skillnaderna mellan dessa och DC-snabbladdare. Jag passade även på att berätta att med en DC-snabbladdare skulle Ljusdal kunna bli den bästa, ev. enda, vettiga elbilsvägen mellan fjällen och resten av landet.
Idag fick jag mail med protokoll där förslaget anses bifallet.
Ljusdals energi har även fått beviljat anslag för en snabbladdare i Lassekrog: https://langvind.com/2017/12/snabb-utby ... bbladning/
Allmän skepsis och okunskap tror jag. Och en hel del motstånd från markägare som inte vill ha en laddare på sin mark av någon anledning (men parkering går bra).Verdi skrev:
Varför är det motstånd? Allmän skepsis? De borde lära av Dalarna istället.
Det är dåligt tryck på den, så den är för det allra mesta ledig. Å gratis.Jocce skrev:Går det att se status på denna laddare någonstans?
(Fungerande, upptagen?)
Fortfarande gratis?
themax skrev:
Det är dåligt tryck på den, så den är för det allra mesta ledig. Å gratis.
Vägen över Ånge är öppen så jag tycker gott du kan ta din fjällresa över Ljusdal!
Jag brukar vara trött på E4:an när jag kommer till Tönnebro så oftast svänger jag av där. Men det är bra för räckvidden också. Särskilt på vintern. Slipper stanna vid Gävle Bro och ladda upp om jag tar den kortare vägen och håller nere hastigheten.Erxon skrev:Då är det nästa vägval kvar...
Gävle - Ljusdal, vad väljer du där?
Gävle Tönnebro Söderhamn Hudiksvall Delsbo Ljusdal, E4 och högre tempo med ett par selfiepinnar vid Delsbo
Gävle Tönnebro Kilafors Bollnäs Vallsta Järvsö Ljusdal, något kortare men mer 50/70/80 vägar och mera selfiepinnar...
Jag åker numera över Hudik när vi åker till vår stuga, tycker det är bekvämare med att åka denna väg, speciellt på vintern när vi också har ett stort släp med oss.
Erxon skrev:Då är det nästa vägval kvar...
Gävle - Ljusdal, vad väljer du där?
Gävle Tönnebro Söderhamn Hudiksvall Delsbo Ljusdal, E4 och högre tempo med ett par selfiepinnar vid Delsbo
Gävle Tönnebro Kilafors Bollnäs Vallsta Järvsö Ljusdal, något kortare men mer 50/70/80 vägar och mera selfiepinnar...
Jag åker numera över Hudik när vi åker till vår stuga, tycker det är bekvämare med att åka denna väg, speciellt på vintern när vi också har ett stort släp med oss.
Smart för då åker du ju förbi (som vanligt ;P ) mig ocksåJocce skrev:Erxon skrev:Då är det nästa vägval kvar...
Gävle - Ljusdal, vad väljer du där?
Gävle Tönnebro Söderhamn Hudiksvall Delsbo Ljusdal, E4 och högre tempo med ett par selfiepinnar vid Delsbo
Gävle Tönnebro Kilafors Bollnäs Vallsta Järvsö Ljusdal, något kortare men mer 50/70/80 vägar och mera selfiepinnar...
Jag åker numera över Hudik när vi åker till vår stuga, tycker det är bekvämare med att åka denna väg, speciellt på vintern när vi också har ett stort släp med oss.
Svänger in och åker 83:an. Tycker Hudik blir onödigt långt (om än tidsmässigt bättre enligt både Maps och Teslan oftast). Men kanske skall prova något nytt denna gång
/Jocce
Hälsingetidningarna jämförde restiden 83/E4 till Ljusdal för några år sedan. E4 är snabbare (men bara med ungefär 7 minuter). Dock, om man behöver ladda i Ljusdal är E4 minst en kvart snabbare (om man håller hastighetsbegränsningarna).Jocce skrev:Erxon skrev:Då är det nästa vägval kvar...
Gävle - Ljusdal, vad väljer du där?
Gävle Tönnebro Söderhamn Hudiksvall Delsbo Ljusdal, E4 och högre tempo med ett par selfiepinnar vid Delsbo
Gävle Tönnebro Kilafors Bollnäs Vallsta Järvsö Ljusdal, något kortare men mer 50/70/80 vägar och mera selfiepinnar...
Jag åker numera över Hudik när vi åker till vår stuga, tycker det är bekvämare med att åka denna väg, speciellt på vintern när vi också har ett stort släp med oss.
Svänger in och åker 83:an. Tycker Hudik blir onödigt långt (om än tidsmässigt bättre enligt både Maps och Teslan oftast). Men kanske skall prova något nytt denna gång
/Jocce
Ha ha jepps, blir dock inget stopp denna gång heller tror jagBjelke skrev:Smart för då åker du ju förbi (som vanligt ;P ) mig ocksåJocce skrev:Erxon skrev:Då är det nästa vägval kvar...
Gävle - Ljusdal, vad väljer du där?
Gävle Tönnebro Söderhamn Hudiksvall Delsbo Ljusdal, E4 och högre tempo med ett par selfiepinnar vid Delsbo
Gävle Tönnebro Kilafors Bollnäs Vallsta Järvsö Ljusdal, något kortare men mer 50/70/80 vägar och mera selfiepinnar...
Jag åker numera över Hudik när vi åker till vår stuga, tycker det är bekvämare med att åka denna väg, speciellt på vintern när vi också har ett stort släp med oss.
Svänger in och åker 83:an. Tycker Hudik blir onödigt långt (om än tidsmässigt bättre enligt både Maps och Teslan oftast). Men kanske skall prova något nytt denna gång
/Jocce