Snabbladdaren i Ljusdal

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inläggav Teslaägare Jocce » 10 aug 2018 13:13

themax skrev:
mattiasottosson skrev:Finns det någon lösning för att använda ett vanligt betalkort? Det skulle vara berfriande att slippa registrera sig för ännu en laddtjänst.

Det är alldeles för dyrt i nuläget då inga standardiserade lösningar finns.

iZettle?

Kan man för en Parkeringsautomat där taxan ibland är så låg som 2-3 kr per timme ha en lösning för kortbetalning borde man kunna ha det på en Laddstation för elbilar kan man tycka.

Annars Paypal?

Det ena utesluter inte det andra förvisso...
Samarbete med macken? Koppla det till en "pump" hos dem? Med medföljande kortterminal osv?

/Jocce
Köpa en ny Tesla Model S eller X? Gratis Supercharging!:
http://ts.la/joacim2204

85D Midnight Silver , panoramatak, nextgen, helsvart interiör, matt abachiträ autopilot, luftfjädring, köldpaket.
- LEVERERAD 2016-03-05 :D
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 10 aug 2018 15:13

Jocce skrev:
themax skrev:
mattiasottosson skrev:Finns det någon lösning för att använda ett vanligt betalkort? Det skulle vara berfriande att slippa registrera sig för ännu en laddtjänst.

iZettle?

Kan man för en Parkeringsautomat där taxan ibland är så låg som 2-3 kr per timme ha en lösning för kortbetalning borde man kunna ha det på en Laddstation för elbilar kan man tycka.

Annars Paypal?

Samarbete med macken? Koppla det till en "pump" hos dem? Med medföljande kortterminal osv?

/Jocce

Jag jobbar på samma ställe som en kille som konsultar åt Cale. Såg att de har ett alternativ. De gör i vanliga fall just parkeringsautomater.

www.caleaccess.com/sv/ev-charging-produkt-sida
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 10 aug 2018 15:16

Jocce skrev:
themax skrev:

iZettle?

Annars Paypal?

/Jocce

Finns ju en uppsjö med betalningslösningar för webbhandel. Jag utgår ifrån att alla laddare idag har internetuppkoppling så det borde ju vara enkelt att använda nån av alla dem. Scanna QR-kod på laddaren som öppnar en hemsida där du kan betala med Swish, Klarna/Payson eller PayPal tex?
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
2 reservationer på Tesla Model 3
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav themax » 10 aug 2018 16:42

Legato skrev:Finns ju en uppsjö med betalningslösningar för webbhandel. Jag utgår ifrån att alla laddare idag har internetuppkoppling så det borde ju vara enkelt att använda nån av alla dem. Scanna QR-kod på laddaren som öppnar en hemsida där du kan betala med Swish, Klarna/Payson eller PayPal tex?

Absolut. Men skulle Klarna, Payson, PayPal eller Swish vara enklare än en QR-kod från Plugsurfing, som har en fungerande tjänst för betalning och anpassade speciellt för just elbilsladdning? Plugsurfing är ju vanligt i Europa och Norge (dock ej så vanligt i Sverige än).

De har redan pratat med macken, och den vägen är stängd. Elbolaget är kommunalt, och macken drivs på franchise. Stefan (som driver den) är väldigt positiv till elbilar och har skaffat två hyrbilar på el (som tyvärr kan blockera 22kW-stolparna ibland) men kan inte hjälpa till med betalning för laddaren. Deras system är inte alls anpassade för det.

Kortläsare är vansinnigt dyrt att installera. Den dagen ABB och andra bygger in det från början kommer priserna rasa (jämför bensinpumpar), men att eftermontera kostar ännu för mycket.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 fram till en nu omprogrammerad Audi.
Har provkört Model S ett flertal gånger men har hittills lyckat undvika klicka på "beställ" på alla versioner jag byggt och räknat på ...
Användarvisningsbild
themax

Inläggav lator » 10 aug 2018 16:47

themax skrev:
Legato skrev:Finns ju en uppsjö med betalningslösningar för webbhandel. Jag utgår ifrån att alla laddare idag har internetuppkoppling så det borde ju vara enkelt att använda nån av alla dem. Scanna QR-kod på laddaren som öppnar en hemsida där du kan betala med Swish, Klarna/Payson eller PayPal tex?

Absolut. Men skulle Klarna, Payson, PayPal eller Swish vara enklare än en QR-kod från Plugsurfing, som har en fungerande tjänst för betalning och anpassade speciellt för just elbilsladdning? Plugsurfing är ju vanligt i Europa och Norge (dock ej så vanligt i Sverige än).

De har redan pratat med macken, och den vägen är stängd. Elbolaget är kommunalt, och macken drivs på franchise. Stefan (som driver den) är väldigt positiv till elbilar och har skaffat två hyrbilar på el (som tyvärr kan blockera 22kW-stolparna ibland) men kan inte hjälpa till med betalning för laddaren. Deras system är inte alls anpassade för det.

Kortläsare är vansinnigt dyrt att installera. Den dagen ABB och andra bygger in det från början kommer priserna rasa (jämför bensinpumpar), men att eftermontera kostar ännu för mycket.

Läste du mitt inlägg?
Användarvisningsbild
lator

Snabbladdaren i Ljusdal

Inläggav themax » 10 aug 2018 16:49

lator skrev:
themax skrev:

Läste du mitt inlägg?

Jodå. Men jag är övertygad om att ”betala vad du vill”-lösning inte skulle tas emot med öppna armar av ekonomiavdelningen. Det är de som nu börjat kräva intäkter också, inte bara se utgifter på den. Och som sagt, macken har bara upplåtit mark och har inget med laddaren att göra.
--------
Har provkört Model S ett flertal gånger men har hittills lyckat undvika klicka på "beställ" på alla versioner jag byggt och räknat på ...
Användarvisningsbild
themax

Inläggav lator » 10 aug 2018 16:53

themax skrev:
lator skrev:
themax skrev:

Läste du mitt inlägg?

Jodå. Men jag är övertygad om att ”betala vad du vill”-lösning inte skulle tas emot med öppna armar av ekonomiavdelningen. Det är de som nu börjat kräva intäkter också, inte bara se utgifter på den. Och som sagt, macken har bara upplåtit mark och har inget med laddaren att göra.

Jo, jag är övertygad om att deras försäljning ökar i linje med utnyttjad laddare. Men mot ekonomiavdelningar kämpar man förgäves... :(
Användarvisningsbild
lator

Inläggav themax » 10 aug 2018 17:00

lator skrev:Men mot ekonomiavdelningar kämpar man förgäves... :(

Där är vi helt överens, du och jag ...

Men som jag skrev i något av de första inläggen i denna tråd så vill de ha det så enkelt som möjligt och de har inte bråttom att lösa det just nu. Därför lovade jag fiska här i forumet på alternativ. Jag kommer leverera samtliga förslag (inklusive parkeringsautomat och ”betala vad du vill”) så får Ljusdal Energi fundera på vilken lösning de vill gå vidare med.

Vilket betalsystem som finns idag tycker ni som användare är det enklaste och som alltid fungerar? Är det något från ”de stora” eller något annat?
--------
Användarvisningsbild
themax

Inläggav Teslaägare Verdi » 10 aug 2018 17:01

themax skrev:
lator skrev:Men mot ekonomiavdelningar kämpar man förgäves... :(

Där är vi helt överens, du och jag ...

Men som jag skrev i något av de första inläggen i denna tråd så vill de ha det så enkelt som möjligt och de har inte bråttom att lösa det just nu. Därför lovade jag fiska här i forumet på alternativ. Jag kommer leverera samtliga förslag (inklusive parkeringsautomat och ”betala vad du vill”) så får Ljusdal Energi fundera på vilken lösning de vill gå vidare med.

Vilket betalsystem som finns idag tycker ni som användare är det enklaste och som alltid fungerar? Är det något från ”de stora” eller något annat?

Kan de inte ansluta sig till Clever eller liknande? Vore kanske en väg framåt?
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav lator » 10 aug 2018 18:55

Ja, Clever är det som jag litar mest på och som har dygnetrunt-support. Det är bara prissättningen som är uppåt väggarna om man inte kör på deras Koll som är riktigt bra om man behöver ladda en del...
Användarvisningsbild
lator

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt