Kan mitt AB hyra garaget i vår egen villa eller?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Kan mitt AB hyra garaget i vår egen villa eller?

Inlägg av Leo »

Finns ju många duktiga företagare här. Så här kommer min fråga.

Driver eget AB sen många år. Två tjänstebilar finns och dessutom ytterligare en privat äldre bruksbil. Har sen länge ett inrett kontor i eget rum på 13kvm i villan. Funderar nu på att börja ta ut hyra för kontorsrummet av vårt företag. eftersom både jag och frun numera jobbar heltid hemifrån i vårt bolag. Förutom då vi är ute på jobb. (Tjänstebilarna rullar klart mindre än 3000mil/år i tjänsten)

Hyrde tidigare en kombinerad butiks/kontorslokal ca 350m ifrån där vi bor av det kommunala bostadsbolaget och betalade då 118kr/kvm/månad för den kombinerade butiks & kontorsdelen. (78kvm butik och 16kvm kontor/förråd.) Där vårt bolag själva stod för bredband & larm.

Privat betalar vi idag i villan 558kr/mån för bredband och passning via larmcentral. (Själva larmet äger vi själva)

Tänkte då att jag borde kunna motivera en "marknadsmässig hyra" på 100kr/kvm/månad för kontoret +200kr/månad för att bredband & larm. =1500kr/månad för kontoret där vi alltså är två personer som jobbar heltid. Sen lär vi kanske kunna göra avdrag i deklarationen privat på 1000kr/år vardera för 1/2 hyresinkomsten (äger villan tillsammans) som därutöver alltså kommer att beskattas med 30% då det är vårt eget AB som hyr kontoret av oss. (Avdragsreglerna för enskild firma är annorlunda och klart bättre)

Nu kom min andra tanke. Går det att även hyra ut garaget till vårt AB? Vi har ju bevisligen två tjänstebilar och dessutom en privat äldre bruksbil. Antar att en rimlig hyra är tex 500kr/månad för ett uppvärmt larmat enbilsgarage. Är det bara att skriva till i hyresavtalet så är det lugnt eller borde det i så fall "förmånsbeskattas" av en av oss som "tjänstebilsförare"? Då vi så att säga har "fri tillgång hemmavid" till hyrt garage som arbetsgivaren hyr?

Enda jag hittar på Skatteverkets hemsida är:

-"-Om arbetsgivare hyr garage- eller biluppställningsplats som ingår i eller tillhör den anställdes privatbostad gäller särskilda regler. Ersättningen är intäkt av kapital om arbetsgivaren har behov av det hyrda utrymmet och hyran är marknadsmässig. Till den del dessa förutsättningar inte är uppfyllda är ersättningen intäkt av tjänst."

Här lär ju frågan vara om arbetsgivaren anses "ha behov" av det hyrda utrymmet och vad det behovet kan anses bestå av?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kan mitt AB hyra garaget i vår egen villa eller?

Inlägg av Leo »

Hittade även detta hos skatteverket

"-Hyresersättning för garage

Om en anställd hyr ut sitt garage eller parkeringsplats till arbetsgivaren gäller samma regler som när arbetsgivaren hyr ett kontor eller förråd i en villa. En bedömning ska göras av hyresavtalet, behovet och om hyran är marknadsmässig och därmed kan beskattas i kapital.

Om en anställd har förmånsbil eller egen bil som används i tjänsten är det vanligt att arbetsgivaren betalar för hyra av garage. Om innehållet i bilen är stöldbegärligt, av högt värde och svårt att lasta ur bör ersättningen för garage ses som en hyresersättning. Om lasten kan lastas ur kan det däremot bara bli aktuellt med ersättning för förråd. Enbart skydd av bilen i sig innebär inte att arbetsgivaren anses ha behov av garage även om det är en förmånsbil."

Så verkar svårt att anse att "arbetsgivaren har behov" av att hyra min bil om det bara är för att arbetsgivarens bilen ska må bra. I vårt fall står alltid Teslan inlåst i garaget.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kan mitt AB hyra garaget i vår egen villa eller?

Inlägg av nek0 »

Hyresinkomsten upp till 40000 eller 46000 kr /år(minns inte exakt) är skattefritt
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kan mitt AB hyra garaget i vår egen villa eller?

Inlägg av Leo »

nek0: Gäller tyvärr inte hyresinkomster från ens egna AB.

Jag har en tanke: att eftersom det nämns så sällan som råd så är det antagligen inte OK. Gissar annars att det vore en av de första sakerna olika skatterådgivare skulle föreslå till alla tjänstebilsförare med eget AB. Finns ju annars många specifika uppräkningar/listor på bra avdrag som man inte ska glömma bort när man driver eget företag. Men har inte sett att specifikt detta föreslås.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kan mitt AB hyra garaget i vår egen villa eller?

Inlägg av bylund »

Duger stöldbegärliga fälgar som argument för att man ska behöva garage? Eller det kanske faller under skydd för själva bilen, och därmed inte gills?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kan mitt AB hyra garaget i vår egen villa eller?

Inlägg av nek0 »

Leo skrev:
nek0: Gäller tyvärr inte hyresinkomster från ens egna AB.

Jag har en tanke: att eftersom det nämns så sällan som råd så är det antagligen inte OK. Gissar annars att det vore en av de första sakerna olika skatterådgivare skulle föreslå till alla tjänstebilsförare med eget AB. Finns ju annars många specifika uppräkningar/listor på bra avdrag som man inte ska glömma bort när man driver eget företag. Men har inte sett att specifikt detta föreslås.
Hmm mig har ingen frågat vem jag hyr ut till.
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: Kan mitt AB hyra garaget i vår egen villa eller?

Inlägg av becker »

När jag startade firman sa man att om jag hyr ut ett rum till bolaget så gäller inte hemförsäkringen där. Utan företaget måste ha en försäkring för det rummet. Kan vara bra att kolla upp.
eGolf -17
Skriv svar