handelskrig och skyddstullar
Moderator: Redaktion
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: handelskrig och skyddstullar
Och om USA inte kan importera (pga höga tullar) så blir det lönsammare att tillverka själva och då blir fler sysselsatta och arbetslösheten minskar och fler betalar skatt och USA blir rikare och Trump blir återvald och ....
Tesla Model Y
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: handelskrig och skyddstullar
Vi ska nog inte kasta sten i glashus, EU har ju redan 10% strafftull på bilar.
Det är därför Teslorna monteras isär och skickas i tre delar över Atlanten (="bildelar") för att sedan åter monteras ihop i Tillburg, Nederländerna. På så sätt kommer Tesla runt EU importtull - Teslorna blir "made in EU" på pappret, fast egentligen tillverkade i USA.
Därav följer att en eventuell höjning av importtullen på amerikanska bilar inte skulle påverka Tesla - om inte definitionen av vad som är bil och bildelar ändras.
Norge som inte är med i EU och inte har importtullar får hela bilar levererade direkt från USA.
Det är därför Teslorna monteras isär och skickas i tre delar över Atlanten (="bildelar") för att sedan åter monteras ihop i Tillburg, Nederländerna. På så sätt kommer Tesla runt EU importtull - Teslorna blir "made in EU" på pappret, fast egentligen tillverkade i USA.
Därav följer att en eventuell höjning av importtullen på amerikanska bilar inte skulle påverka Tesla - om inte definitionen av vad som är bil och bildelar ändras.
Norge som inte är med i EU och inte har importtullar får hela bilar levererade direkt från USA.
Re: handelskrig och skyddstullar
Det förutsätter ju att företag med produktion i USA kan tillverka allt det som EU tillverkar. Det är inte så att EU är någon bulktillverkare av mängder med billiga prylar som säljs på Walmart och kan tillverkas av vem som helst, den rollen har Asien. Amerikaner är redan patrioter, när de importerar produkter från EU är det sannolikt pga produktegenskaper, inte pga pris. Den stora förloraren blir därför sannolikt Amerikanska konsumenter, som kommer få dyrare produkter.gellerstam skrev:Och om USA inte kan importera (pga höga tullar) så blir det lönsammare att tillverka själva och då blir fler sysselsatta och arbetslösheten minskar och fler betalar skatt och USA blir rikare och Trump blir återvald och ....
Re: handelskrig och skyddstullar
Det är sant. USA har endast 2,5% tull på personbilar i nuläget. Däremot, så har de 25% tull på pickuper, för att reservera den gigantiska marknaden till "the big three", eller i alla fall tillverkare med produktion i USA. Det är också föga förvånande pickuperna som de Amerikanska tillverkarna tjänar mest pengar på.TiborBlomhall skrev:Vi ska nog inte kasta sten i glashus, EU har ju redan 10% strafftull på bilar.
Det är därför Teslorna monteras isär och skickas i tre delar över Atlanten (="bildelar") för att sedan åter monteras ihop i Tillburg, Nederländerna. På så sätt kommer Tesla runt EU importtull - Teslorna blir "made in EU" på pappret, fast egentligen tillverkade i USA.
Därav följer att en eventuell höjning av importtullen på amerikanska bilar inte skulle påverka Tesla - om inte definitionen av vad som är bil och bildelar ändras.
Norge som inte är med i EU och inte har importtullar får hela bilar levererade direkt från USA.
Re: handelskrig och skyddstullar
Senast det begav sig, under nån av Buscharna, så gav man dispens på vissa former av det svenska stålet eftersom det inte fanns några tillverkare i USA som kunde få fram den kvaliteten.
Re: handelskrig och skyddstullar
Precis, vi tillverkar ju förhållandevis lite "standardgrejer" i EU - i alla fall för export till USA.Jerker skrev:Senast det begav sig, under nån av Buscharna, så gav man dispens på vissa former av det svenska stålet eftersom det inte fanns några tillverkare i USA som kunde få fram den kvaliteten.
Re: handelskrig och skyddstullar
Högre tullar innebär högre priser inom landet som har tullarna. För att H&M-tröjan ska produceras i Sverige lär vi behöva rejält mycket högre tullar på textilier och då är frågan om man inte lär köpa färre kläder vilket gör att H&M inte kan massproducera kläder på samma sätt vilket gör att kläderna blir ännu dyrare. Sedan ska vi också få tag på bomull m.m. på något sätt...Mistafrizz skrev:För mig som oinsatt verkar det iaf kortsiktigt som ett bra sätt att öka sysselsättning osv inom landets gränser.
Om det blir tull på importerade bilar, borde ju inhemska bilar öka i försäljning?
Och rent spontant så är väl vi mer beroende av USA än vad dom är beroende av oss?
Visst är dom beroende av asien för produktion, men vore det inte roligare att köpa en H&M tröja som är producerad i Sverige?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: handelskrig och skyddstullar
Nu vet jag inte var Tesla får sina råvaror ifrån men är det inte risk för prishöjning av fra M3, som ju innehåller mera plåt än aluminium?
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: handelskrig och skyddstullar
Nu läste jag att det här är Trumps egna ideer och att republikanerna i övrigt inte tycker det är någon bra ide, och kommer försöka blockera förslaget: https://www.nytimes.com/2018/03/05/us/p ... nafta.html
Model Y LR AWD 2022
Re: handelskrig och skyddstullar
Då kan man fråga sig om det är en fördel eller nackdel att vi köper färre kläder? Miljömässigt är det en vinstlott.Svenssons skrev:Högre tullar innebär högre priser inom landet som har tullarna. För att H&M-tröjan ska produceras i Sverige lär vi behöva rejält mycket högre tullar på textilier och då är frågan om man inte lär köpa färre kläder vilket gör att H&M inte kan massproducera kläder på samma sätt vilket gör att kläderna blir ännu dyrare. Sedan ska vi också få tag på bomull m.m. på något sätt...Mistafrizz skrev:För mig som oinsatt verkar det iaf kortsiktigt som ett bra sätt att öka sysselsättning osv inom landets gränser.
Om det blir tull på importerade bilar, borde ju inhemska bilar öka i försäljning?
Och rent spontant så är väl vi mer beroende av USA än vad dom är beroende av oss?
Visst är dom beroende av asien för produktion, men vore det inte roligare att köpa en H&M tröja som är producerad i Sverige?
Re: handelskrig och skyddstullar
Sant. När man diskuterar det här så är det enligt marknadsekonomin logik och den är kanske inte alltid det bästa för miljön.Ric skrev:Då kan man fråga sig om det är en fördel eller nackdel att vi köper färre kläder? Miljömässigt är det en vinstlott.Svenssons skrev:Högre tullar innebär högre priser inom landet som har tullarna. För att H&M-tröjan ska produceras i Sverige lär vi behöva rejält mycket högre tullar på textilier och då är frågan om man inte lär köpa färre kläder vilket gör att H&M inte kan massproducera kläder på samma sätt vilket gör att kläderna blir ännu dyrare. Sedan ska vi också få tag på bomull m.m. på något sätt...Mistafrizz skrev:För mig som oinsatt verkar det iaf kortsiktigt som ett bra sätt att öka sysselsättning osv inom landets gränser.
Om det blir tull på importerade bilar, borde ju inhemska bilar öka i försäljning?
Och rent spontant så är väl vi mer beroende av USA än vad dom är beroende av oss?
Visst är dom beroende av asien för produktion, men vore det inte roligare att köpa en H&M tröja som är producerad i Sverige?