handelskrig och skyddstullar
Moderator: Redaktion
handelskrig och skyddstullar
när trump får som han vill och sätter upp tullar på 25% på stål och 12% på aluminium måste eu svara med samma mynt. då väljer de ut några populära usa produkter som de strafftullar. tidigare har harley davidsonmotorcyklar valts ut bl.a..
kan ni säga några produkter som eu kan tänkas tulla på?
kan ni säga några produkter som eu kan tänkas tulla på?
Re: handelskrig och skyddstullar
Bilar och delar till bilar annars blir det tandlöst
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: handelskrig och skyddstullar
Man säger väl bara motorcyklar, även om det är just HD som avses? Så t ex Zero drabbas väl då också? Bourbon och jeans (Levi's) har nämnts.
Sedan har ju Trump sagt att de då kan svara med höjd tull på europeiska bilar, och då är det väl inte långsökt att tro att höjd tull på amerikanska bilar kan bli svaret från EU.
Sedan har ju Trump sagt att de då kan svara med höjd tull på europeiska bilar, och då är det väl inte långsökt att tro att höjd tull på amerikanska bilar kan bli svaret från EU.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: handelskrig och skyddstullar
Amerikansk olja 50% tull
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: handelskrig och skyddstullar
Det exporteras inte särskilt mycket oljeprodukter från USA, än mindre råolja.Pontus skrev:Amerikansk olja 50% tull
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: handelskrig och skyddstullar
Vad de gäller bilar så påverkas väl inte alla märken eftersom många redan har fabrik i både EU och USA. Men både Volvo och Tesla skulle påverkas som de är idag även om jag har för mig Volvo ska öppna sin fabrik i USA i år eller är de nästa år?
Kanske ett sätt att få fart på Testa så de bygger en (riktig) fabrik i Europa nu när de ser ut att gå trögt mad fabriken i Kina. För Teslas del så vore väl inte en fabrik i EU helt uteslutet.
Kanske ett sätt att få fart på Testa så de bygger en (riktig) fabrik i Europa nu när de ser ut att gå trögt mad fabriken i Kina. För Teslas del så vore väl inte en fabrik i EU helt uteslutet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: handelskrig och skyddstullar
Apple, Google, Facebook, filmer, teveprogram, kopieringsskydd, militärmateriel, flygplan, and you name it! Det finns nog en del godbitar att ta till som inte kostar EU för mycket. Vad håller tillbaka Kina, Indien och oastasien om det blir "krig". Trump skjuter sig nog i foten. Hans väljare tappar nog förtroendet.Pontus skrev:Amerikansk olja 50% tull
Model S P85D,
Re: handelskrig och skyddstullar
Fast om omvärlden fortsätter vara dumma mot USA så visar det väl bara att han har rätt, enligt hans väljare?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: handelskrig och skyddstullar
För mig som oinsatt verkar det iaf kortsiktigt som ett bra sätt att öka sysselsättning osv inom landets gränser.
Om det blir tull på importerade bilar, borde ju inhemska bilar öka i försäljning?
Och rent spontant så är väl vi mer beroende av USA än vad dom är beroende av oss?
Visst är dom beroende av asien för produktion, men vore det inte roligare att köpa en H&M tröja som är producerad i Sverige?
Om det blir tull på importerade bilar, borde ju inhemska bilar öka i försäljning?
Och rent spontant så är väl vi mer beroende av USA än vad dom är beroende av oss?
Visst är dom beroende av asien för produktion, men vore det inte roligare att köpa en H&M tröja som är producerad i Sverige?
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: handelskrig och skyddstullar
Och om USA inte kan importera (pga höga tullar) så blir det lönsammare att tillverka själva och då blir fler sysselsatta och arbetslösheten minskar och fler betalar skatt och USA blir rikare och Trump blir återvald och ....
Tesla Model Y
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: handelskrig och skyddstullar
Vi ska nog inte kasta sten i glashus, EU har ju redan 10% strafftull på bilar.
Det är därför Teslorna monteras isär och skickas i tre delar över Atlanten (="bildelar") för att sedan åter monteras ihop i Tillburg, Nederländerna. På så sätt kommer Tesla runt EU importtull - Teslorna blir "made in EU" på pappret, fast egentligen tillverkade i USA.
Därav följer att en eventuell höjning av importtullen på amerikanska bilar inte skulle påverka Tesla - om inte definitionen av vad som är bil och bildelar ändras.
Norge som inte är med i EU och inte har importtullar får hela bilar levererade direkt från USA.
Det är därför Teslorna monteras isär och skickas i tre delar över Atlanten (="bildelar") för att sedan åter monteras ihop i Tillburg, Nederländerna. På så sätt kommer Tesla runt EU importtull - Teslorna blir "made in EU" på pappret, fast egentligen tillverkade i USA.
Därav följer att en eventuell höjning av importtullen på amerikanska bilar inte skulle påverka Tesla - om inte definitionen av vad som är bil och bildelar ändras.
Norge som inte är med i EU och inte har importtullar får hela bilar levererade direkt från USA.
Re: handelskrig och skyddstullar
Det förutsätter ju att företag med produktion i USA kan tillverka allt det som EU tillverkar. Det är inte så att EU är någon bulktillverkare av mängder med billiga prylar som säljs på Walmart och kan tillverkas av vem som helst, den rollen har Asien. Amerikaner är redan patrioter, när de importerar produkter från EU är det sannolikt pga produktegenskaper, inte pga pris. Den stora förloraren blir därför sannolikt Amerikanska konsumenter, som kommer få dyrare produkter.gellerstam skrev:Och om USA inte kan importera (pga höga tullar) så blir det lönsammare att tillverka själva och då blir fler sysselsatta och arbetslösheten minskar och fler betalar skatt och USA blir rikare och Trump blir återvald och ....
Re: handelskrig och skyddstullar
Det är sant. USA har endast 2,5% tull på personbilar i nuläget. Däremot, så har de 25% tull på pickuper, för att reservera den gigantiska marknaden till "the big three", eller i alla fall tillverkare med produktion i USA. Det är också föga förvånande pickuperna som de Amerikanska tillverkarna tjänar mest pengar på.TiborBlomhall skrev:Vi ska nog inte kasta sten i glashus, EU har ju redan 10% strafftull på bilar.
Det är därför Teslorna monteras isär och skickas i tre delar över Atlanten (="bildelar") för att sedan åter monteras ihop i Tillburg, Nederländerna. På så sätt kommer Tesla runt EU importtull - Teslorna blir "made in EU" på pappret, fast egentligen tillverkade i USA.
Därav följer att en eventuell höjning av importtullen på amerikanska bilar inte skulle påverka Tesla - om inte definitionen av vad som är bil och bildelar ändras.
Norge som inte är med i EU och inte har importtullar får hela bilar levererade direkt från USA.
Re: handelskrig och skyddstullar
Senast det begav sig, under nån av Buscharna, så gav man dispens på vissa former av det svenska stålet eftersom det inte fanns några tillverkare i USA som kunde få fram den kvaliteten.
Re: handelskrig och skyddstullar
Precis, vi tillverkar ju förhållandevis lite "standardgrejer" i EU - i alla fall för export till USA.Jerker skrev:Senast det begav sig, under nån av Buscharna, så gav man dispens på vissa former av det svenska stålet eftersom det inte fanns några tillverkare i USA som kunde få fram den kvaliteten.
Re: handelskrig och skyddstullar
Högre tullar innebär högre priser inom landet som har tullarna. För att H&M-tröjan ska produceras i Sverige lär vi behöva rejält mycket högre tullar på textilier och då är frågan om man inte lär köpa färre kläder vilket gör att H&M inte kan massproducera kläder på samma sätt vilket gör att kläderna blir ännu dyrare. Sedan ska vi också få tag på bomull m.m. på något sätt...Mistafrizz skrev:För mig som oinsatt verkar det iaf kortsiktigt som ett bra sätt att öka sysselsättning osv inom landets gränser.
Om det blir tull på importerade bilar, borde ju inhemska bilar öka i försäljning?
Och rent spontant så är väl vi mer beroende av USA än vad dom är beroende av oss?
Visst är dom beroende av asien för produktion, men vore det inte roligare att köpa en H&M tröja som är producerad i Sverige?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: handelskrig och skyddstullar
Nu vet jag inte var Tesla får sina råvaror ifrån men är det inte risk för prishöjning av fra M3, som ju innehåller mera plåt än aluminium?
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3621
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: handelskrig och skyddstullar
Nu läste jag att det här är Trumps egna ideer och att republikanerna i övrigt inte tycker det är någon bra ide, och kommer försöka blockera förslaget: https://www.nytimes.com/2018/03/05/us/p ... nafta.html
Model Y LR AWD 2022
Re: handelskrig och skyddstullar
Då kan man fråga sig om det är en fördel eller nackdel att vi köper färre kläder? Miljömässigt är det en vinstlott.Svenssons skrev:Högre tullar innebär högre priser inom landet som har tullarna. För att H&M-tröjan ska produceras i Sverige lär vi behöva rejält mycket högre tullar på textilier och då är frågan om man inte lär köpa färre kläder vilket gör att H&M inte kan massproducera kläder på samma sätt vilket gör att kläderna blir ännu dyrare. Sedan ska vi också få tag på bomull m.m. på något sätt...Mistafrizz skrev:För mig som oinsatt verkar det iaf kortsiktigt som ett bra sätt att öka sysselsättning osv inom landets gränser.
Om det blir tull på importerade bilar, borde ju inhemska bilar öka i försäljning?
Och rent spontant så är väl vi mer beroende av USA än vad dom är beroende av oss?
Visst är dom beroende av asien för produktion, men vore det inte roligare att köpa en H&M tröja som är producerad i Sverige?
Re: handelskrig och skyddstullar
Sant. När man diskuterar det här så är det enligt marknadsekonomin logik och den är kanske inte alltid det bästa för miljön.Ric skrev:Då kan man fråga sig om det är en fördel eller nackdel att vi köper färre kläder? Miljömässigt är det en vinstlott.Svenssons skrev:Högre tullar innebär högre priser inom landet som har tullarna. För att H&M-tröjan ska produceras i Sverige lär vi behöva rejält mycket högre tullar på textilier och då är frågan om man inte lär köpa färre kläder vilket gör att H&M inte kan massproducera kläder på samma sätt vilket gör att kläderna blir ännu dyrare. Sedan ska vi också få tag på bomull m.m. på något sätt...Mistafrizz skrev:För mig som oinsatt verkar det iaf kortsiktigt som ett bra sätt att öka sysselsättning osv inom landets gränser.
Om det blir tull på importerade bilar, borde ju inhemska bilar öka i försäljning?
Och rent spontant så är väl vi mer beroende av USA än vad dom är beroende av oss?
Visst är dom beroende av asien för produktion, men vore det inte roligare att köpa en H&M tröja som är producerad i Sverige?