Mobilanalogin handlar väl inte om Tesla skulle vara Apple/iOS eller Google/Android, utan snarare om vad de befintliga tillverkarna sa om iPhone när den lanserades. De befintliga tillverkarna hånskrattade åt den relativt sett enkla och begränsade iPhonen eftersom den inte kunde allt som de befintliga "smarta" telefonerna kunde och att den inte hade ett fysiskt tangentbord. Vad de missade var att iPhone/iOS gjorde de viktigaste sakerna kunderna ville ha på ett mycket mer användarvänligt vis, och det omkullkastade hela branschen.
På samma vis har de befintliga biltillverkarna "missat" att elbilar har många fördelar över fossila diton och ligger efter i forskning och utveckling. Den största skillnaden, till de befintliga biltillverkarnas fördel, är att man inte byter bil var och vartannat år. Det tar alltså längre tid för allmänheten att se elbilarnas fördelar och då får de automatiskt mer tid på sig att "ställa om".
Det första stycket är helt rätt det andra kommer nog biltillverkarna få lite mer bekymmer med då utvecklingen nu är snabbare än någonsin.
En Nissan leverantör (Landrins bil) sade häromveckan att de upplever ett enormt intresse för Nissan Leaf. En artikel hävdade påståendet att det såldes en ny Leaf var 12 minut globalt.
Jag tror att poletten äntligen trillat ned hos allmänheten. Helt enkelt för att en elbil generellt är så otroligt mycket billigare i drift, med hemmaladdning kan man dessutom komma ännu lägre. Servicekostnader blir mycket lägre, färre komponenter och som i Teslas fall bättre helhets-tänk i produkten.
Skall bli intressant den närmaste tiden se vilka tillverkare som klarar trycket!
Håller helt med om att det är/kommer att vara svårt för biltillverkarna att ställa om. Mitt andra stycke syftade mer på att omställningen inte kommer att gå lika fort som vid skiftet från "smartphone" till iOS/Android, så därför har biltillverkarna "mer" tid på sig att ändra inriktning än vad telefontillverkarna hade.
Jag skriver "mer" eftersom de visserligen har längre tid på sig i år och dagar räknat, men inte nödvändigtvis i deras produktlivscykel räknat. Nu är jag inte 100% insatt i biltillverkarens forskning och utvecklingsprocess, men att t.ex. ta fram en ny bottenplatta har man hört kan ta flera år (och kosta multum). Och jämför man produktlivscykeln mellan bilar och telefoner så pratar vi ju flera år mot varje år/vartannat år.
Men hursomhelst, det ska bli kul att följa och se vem som lyckas bäst!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Mobilanalogin handlar väl inte om Tesla skulle vara Apple/iOS eller Google/Android, utan snarare om vad de befintliga tillverkarna sa om iPhone när den lanserades. De befintliga tillverkarna hånskrattade åt den relativt sett enkla och begränsade iPhonen eftersom den inte kunde allt som de befintliga "smarta" telefonerna kunde och att den inte hade ett fysiskt tangentbord. Vad de missade var att iPhone/iOS gjorde de viktigaste sakerna kunderna ville ha på ett mycket mer användarvänligt vis, och det omkullkastade hela branschen.
På samma vis har de befintliga biltillverkarna "missat" att elbilar har många fördelar över fossila diton och ligger efter i forskning och utveckling. Den största skillnaden, till de befintliga biltillverkarnas fördel, är att man inte byter bil var och vartannat år. Det tar alltså längre tid för allmänheten att se elbilarnas fördelar och då får de automatiskt mer tid på sig att "ställa om".
Det första stycket är helt rätt det andra kommer nog biltillverkarna få lite mer bekymmer med då utvecklingen nu är snabbare än någonsin.
En Nissan leverantör (Landrins bil) sade häromveckan att de upplever ett enormt intresse för Nissan Leaf. En artikel hävdade påståendet att det såldes en ny Leaf var 12 minut globalt.
Jag tror att poletten äntligen trillat ned hos allmänheten. Helt enkelt för att en elbil generellt är så otroligt mycket billigare i drift, med hemmaladdning kan man dessutom komma ännu lägre. Servicekostnader blir mycket lägre, färre komponenter och som i Teslas fall bättre helhets-tänk i produkten.
Skall bli intressant den närmaste tiden se vilka tillverkare som klarar trycket!
Hemmaladdningen är jätteproblem för många av oss och det här med servicekostnader vet jag inte vad du menar. Vad kostar service för en Leaf?
Min nuvarande bil kostar mig 3600 kr de första 3 åren eller 4500mil. Kan Leafen verkligen bli mycket billigare?
Vad kostar service för en Leaf?
Min nuvarande bil kostar mig 3600 kr de första 3 åren eller 4500mil. Kan Leafen verkligen bli mycket billigare?
Zoe är nog den med billigast service. Intervall 1 år eller 3000 mil kostar 1222:-/service. För mig, med 2500 mil/år, alltså 2444:- för 3 år eller 7500 mil. (Servicen år 3 behöver jag ju inte betala eftersom den ska lämnas tillbaka då.)
Vad kostar service för en Leaf?
Min nuvarande bil kostar mig 3600 kr de första 3 åren eller 4500mil. Kan Leafen verkligen bli mycket billigare?
Zoe är nog den med billigast service. Intervall 1 år eller 3000 mil kostar 1222:-/service. För mig, med 2500 mil/år, alltså 2444:- för 3 år eller 7500 mil. (Servicen år 3 behöver jag ju inte betala eftersom den ska lämnas tillbaka då.)
Fast vilken service å andra sidan. Hör i Göteborg ör den tydligen under all kritik. En god vän fick en skitig Partner som lånebil som tidigare använts av hantverkare och såg ut som f-n på både in och utsida...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Min Leaf har kostat typ 3000kr per gång dom två jag har hunnit med och då gör dom nästan ingenting
Dom prickade tom av punkter som jag kunde bevisa inte gjorts...
Men å andra sidan har jag inte behövt göra ett smack på den bilen, den går som en klocka
Över 8000 mil utan en krona till verkstaden...
Jag bytte nyligen 12V-batteriet, det är den enda hittills (det byter man enkelt själv på 10 minuter), inte lika enkelt
på Tesla däremot...
Vad kostar service för en Leaf?
Min nuvarande bil kostar mig 3600 kr de första 3 åren eller 4500mil. Kan Leafen verkligen bli mycket billigare?
Zoe är nog den med billigast service. Intervall 1 år eller 3000 mil kostar 1222:-/service. För mig, med 2500 mil/år, alltså 2444:- för 3 år eller 7500 mil. (Servicen år 3 behöver jag ju inte betala eftersom den ska lämnas tillbaka då.)
Fast vilken service å andra sidan. Hör i Göteborg ör den tydligen under all kritik. En god vän fick en skitig Partner som lånebil som tidigare använts av hantverkare och såg ut som f-n på både in och utsida...
Men att de inte städar sina lånebilar har väl inget med servicen som verkstaden utför på den egna bilen att göra?
Min Leaf har kostat typ 3000kr per gång dom två jag har hunnit med och då gör dom nästan ingenting
Dom prickade tom av punkter som jag kunde bevisa inte gjorts...
Men å andra sidan har jag inte behövt göra ett smack på den bilen, den går som en klocka
Över 8000 mil utan en krona till verkstaden...
Jag bytte nyligen 12V-batteriet, det är den enda hittills (det byter man enkelt själv på 10 minuter), inte lika enkelt
på Tesla däremot...
På Zoe så ska teknikern tydligen bara kontrollera att isoleringen på högspänningskablarna inte är skadade och byta ett kupéluftfilter. Teknikern sa själv att "det är ju nästan inget att göra på en elbilsservice".
Fast vad gör de på en fossilservice? Öppnar oljepluggen, byter filter, stänger pluggen och fyller på olja. Roffar åt sig 5-6000kr.
Ja, och oljan de byter är handpumpad och sen trampad av jungfrur med nakna fötter en natt vid fullmåne. Kan inte finnas nån annan förklaring till varför den är så dyr.
Min Leaf har kostat typ 3000kr per gång dom två jag har hunnit med och då gör dom nästan ingenting
Dom prickade tom av punkter som jag kunde bevisa inte gjorts...
Men å andra sidan har jag inte behövt göra ett smack på den bilen, den går som en klocka
Över 8000 mil utan en krona till verkstaden...
Jag bytte nyligen 12V-batteriet, det är den enda hittills (det byter man enkelt själv på 10 minuter), inte lika enkelt
på Tesla däremot...
På Zoe så ska teknikern tydligen bara kontrollera att isoleringen på högspänningskablarna inte är skadade och byta ett kupéluftfilter. Teknikern sa själv att "det är ju nästan inget att göra på en elbilsservice".
Egentligen lika på Leaf men fejk-listan är ganska lång (men mest "titta på"-punkter)
Med tanke på vad dom faktiskt gör så borde priset vara ungefär lika...
Hemmaladdningen är jätteproblem för många av oss och det här med servicekostnader vet jag inte vad du menar. Vad kostar service för en Leaf?
Min nuvarande bil kostar mig 3600 kr de första 3 åren eller 4500mil. Kan Leafen verkligen bli mycket billigare?
1500:- betalade jag för första servicen på min Leaf.
Har bokat service på Lille Lalle 20/3 som ingår i leasingen. Frågade om jag fick vara med och titta men det var uteslutet...
Tar 1½ timme sa hon som bokade. Vad gör dom på en Leaf i 1½ timme??
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Har bokat service på Lille Lalle 20/3 som ingår i leasingen. Frågade om jag fick vara med och titta men det var uteslutet...
Tar 1½ timme sa hon som bokade. Vad gör dom på en Leaf i 1½ timme??
Har bokat service på Lille Lalle 20/3 som ingår i leasingen. Frågade om jag fick vara med och titta men det var uteslutet...
Tar 1½ timme sa hon som bokade. Vad gör dom på en Leaf i 1½ timme??
Öööh, tror min tog en halvtimme. Är väl i runda slängar den tiden det tar att köra in, mäta bromsbelägg, fylla på spolarvätska, sparka på däcken och köra ut.
Har bokat service på Lille Lalle 20/3 som ingår i leasingen. Frågade om jag fick vara med och titta men det var uteslutet...
Tar 1½ timme sa hon som bokade. Vad gör dom på en Leaf i 1½ timme??
Ja, egentligen så skulle man kräva att få vara med och se vad de faktiskt gör och hur lång tid det faktiskt tar. Rigga kamera? Tror faktiskt att någon gjorde det i UK och fångade mekaniker som pinkade i hinken som han sedan tvättade bilen med. Han, och inte mekanikern då, fick en ny bil av Nissan så videon ligger inte kvar på Youtube.
Edit: jag känner mig dock trygg för min bil var inte tvättad när jag fick tillbaka den.
Har bokat service på Lille Lalle 20/3 som ingår i leasingen. Frågade om jag fick vara med och titta men det var uteslutet...
Tar 1½ timme sa hon som bokade. Vad gör dom på en Leaf i 1½ timme??
Har bokat service på Lille Lalle 20/3 som ingår i leasingen. Frågade om jag fick vara med och titta men det var uteslutet...
Tar 1½ timme sa hon som bokade. Vad gör dom på en Leaf i 1½ timme??
Ja, egentligen så skulle man kräva att få vara med och se vad de faktiskt gör och hur lång tid det faktiskt tar. Rigga kamera? Tror faktiskt att någon gjorde det i UK och fångade mekaniker som pinkade i hinken som han sedan tvättade bilen med. Han, och inte mekanikern då, fick en ny bil av Nissan så videon ligger inte kvar på Youtube.
Edit: jag känner mig dock trygg för min bil var inte tvättad när jag fick tillbaka den.
Dashcam aktiverad?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Jo jag har dashcam men den går bara när bilen är igång...
Blir intressant!
Blir till att tjuvkoppla då!
Låt den gå på tomgång
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.