Tesla utmanare hit och dit?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Leo »

Är det inte lite konstigt att media och mycket av bilbranschen gör så stort nummer av att alla andra ”snart” kommer att klå Teslas befintliga modeller?

Jag menar Roadstern kom väl ungefär 2008, Model S 2012, Model X 2016, Model 3 2017?

Att då göra så stor grej av att klå dessa bilar 2020-2023 känns ju lite som att ”sikta lågt” eller missa att världen och utvecklingen trots allt går framåt.

Som ”kunder” hoppas vi väl att bilarna har blivit bättre framöver trots allt? Oavsett vem de kommer ifrån.

Sen att det finns produktlivscykler som en tillverkare måste leva med är ju en sak. Men konkurrenterna bör ju i vissa avseenden kunna ”hoppa in på banan” så man hamnar hyfsat rätt tycker man?

Visst Tesla har haft ett enormt försprång genom att gå ”all in” så tidigt. Men lite förvånande att man inte sätter målen/ambitionen högre på de bilmodeller som ändå inte kommer att gå att köpa förrän om flera år.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Legato »

Håller helt med...

VW var väl först för bara några dagar sedan med att presentera en bil med längre räckvidd än S100D och då handlar det som du säger om bilar som ska säljas i volym först om ca 3 år.

Är förvånad att ingen av de stora lyckas presentera några unika egenskaper med sina bilar som Tesla saknar. Och nej Porsches möjlighet att skicka ut en drönare från bakluckan räknas inte :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Jerka »

Om en elektrisk bilmodell som kommer ut 2021 kan konkurrera med Model 3 så lär det räcka. Jag tror inte det kommer ske något revolutionerande med Tesla de närmsta tre åren. En uppdaterad Model S kanske, snabbare laddning kanske, ny AP kanske - men jag tror inte att de helt plötsligt kommer börja sälja 200 kWh-batterier till en spottstyver.

De två tänkbara ”game changers” jag ser kunna komma närmsta åren är:

1) Supersnabb laddning. Med 350 kW+ så skulle man kunna ladda även en stor bil från 20-80% på en kvart och då skulle även lägenhetsboende utan laddplats kunna ha elbil.
2) Total självkörning förstås - men med tanke på autopilotens nivå idag är jag inte säker på att Tesla ligger först i det racet.

Dessutom har vi ju tillgänglighetsproblemet - alla bra elbilar som finns på marknaden går ju åt som smör i solsken. Så jag tror absolut att även en elbil som bara matchar dagens teslor kommer sälja bra om 3-4 år.

Däremot tror jag du har rätt i ett avseende: det går inte längre att lansera sämre bilar. Kommer det en ny bilmodell år 2023, då förväntar jag mig att den ska ha åtminstone 50-60 kWh batteri och 100 kW+ snabbladdning. Tiden för ”weirdmobiles” med små batterier, udda design och hög prislapp är över.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Bjelke »

Det är som du (TS) skriver mest media som jämför
med Tesla även om andra tillverkare också gör det i
viss mån (några mer än andra om man säger så),
men faktum kvarstår dock helt klart att hela bilbranschen
är jobbigt långsam på att ta fram elbilar vilket vi tyvärr
enkelt kunna konstatera flera gånger är fullt begripligt
om man bara ser det ur deras egna synvinkel :(

Nu börjar det så smått komma vettiga bilar men det
i särklass största felet är priset och sedan kommer
laddmöjligheter (inte bara offentliga utan även dom
inbyggda som ofta är för simpla), och som krydda på
moset så skulle tillgången vara för dålig OM dom felen
inte fanns (gäller iofs redan nu på några modeller).

Och nu riskerar vi en ytterligare fördröjning om det
blir ett handelskrig :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av kler »

Du har helt rätt Leo, men sen är det ju också så att tidsaxeln inte spelar så stor roll.
"Nu" är ju något som är ganska viktigt för oss människor. Och en dag kanske någon biltillverkare är (typ) ikapp Tesla, och när/om det händer, visst är det då en stor sak.
Inte minst för att det då för första gången finns konkurrens som kanske kommer att pressa priser så att fler har råd.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Leo »

Som du skriver Bjelke det är både begripligt och förståeligt/naturligt att det tar lång tid. Jag kan till och med förstå att man har svårt att få till priset.

Är mest förvånad att man inte siktar ”längre/högre” när man ändå siktar så pass många år bort. Dvs att ambitionen man uttrycker är bara att komma ikapp något som nu funnits ett tag.

Är som att säga att en ny/etablerad mobiltelefontillverkare visar en prototyp till ny telefon- som fram för allt media media uttrycker ska bli en iPhone6/7 dödare. Som ”nog” ska komma om 1-2 år...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Leo »

Konstaterade just att det här klippet är nu 6år gammalt och visar en Model X som rullas in i ett Showroom i mars 2012...

4BF85A9D-7C8A-4F36-A2B4-811AF65AD7D2.png
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av LarsL »

Detta är ju en del av FUD spelet. Det de vill säga är köp inte en Tesla/elbil nu för om 2-3 år kommer vi med en fantastisk bil, köp en diesel så länge. Därför tror jag de kommer fortsätta presentera bilar med lite bättre spec än dagens Tesla som kan levereras om 2-3 år... så har det ju varit hittills.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av chaffis75 »

Hoppas jag inte går allt för offtopic men jag undrar faktiskt också lite vad Teslas nästa drag är.

Ja vi känner till roadsern men detta är för mig mer en kul sak inget som kommer vara tillgängligt för mig.
Sedan kommer säkert modell Y snart men det som jag tror är teslas utmaning är att gå från ganska låga volymer till riktigt höga volymer. Som jag förstått de så är fabriken nu full. Roadsern kan man säkert klämma in i en hörna men hur ska man få plats med modell Y och när ska modell 3 kön vara borta, dvs man har vettig leverans tid på den.

Ja framtiden är spännande och Tesla har nog stora utmaningar i tillverkning och distribution medans nya modeller inte ser ut att vara något stort problem för dem.
själv räknar jag att jag får vänta ytterligare minst 1 år på en M3 så om de andra kan lverera i volym när de har modeller så blir de en utmaning för tesla.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Leo »

LarsL: men det är ju just det, många gånger är det ju inte ens ”bättre spec” vilket är det som förvånar mig.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av LarsL »

Leo skrev:
LarsL: men det är ju just det, många gånger är det ju inte ens ”bättre spec” vilket är det som förvånar mig.
Fast de lutar sig ju emot sitt allmänt bättre bilkunnande och erfarenhet av tillverkning. Väldigt många jag pratar med om elbilar säger att de ska vänta tills Audi, VW eller Volvo kommer med en elbil, för då vet de att den är bra. Påminner helt och hållet om resonemanget kring Nokia och Ericsson när Apple släppte IPhone.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Hoppas jag inte går allt för offtopic men jag undrar faktiskt också lite vad Teslas nästa drag är.

Ja vi känner till roadsern men detta är för mig mer en kul sak inget som kommer vara tillgängligt för mig.
Sedan kommer säkert modell Y snart men det som jag tror är teslas utmaning är att gå från ganska låga volymer till riktigt höga volymer. Som jag förstått de så är fabriken nu full. Roadsern kan man säkert klämma in i en hörna men hur ska man få plats med modell Y och när ska modell 3 kön vara borta, dvs man har vettig leverans tid på den.

Ja framtiden är spännande och Tesla har nog stora utmaningar i tillverkning och distribution medans nya modeller inte ser ut att vara något stort problem för dem.
själv räknar jag att jag får vänta ytterligare minst 1 år på en M3 så om de andra kan lverera i volym när de har modeller så blir de en utmaning för tesla.
När Gigafactory 1 och Fremont är uppe och rullar kommer konceptet att kopieras till flera Gigafactorys runt om i världen. Själva Gigafactorys är produkten.

Elon sa att han skulle presentera 4 nya lokaliseringar för Gigafactorys under 2017, vilket borde bli mitten 2018 med vår tidräkning. Han har redan annonserat en fabrik för 3 och Y i Kina. Vi väntar fortfarande på en i Europa för 3 och Y samt ytterligare en i USA för Y. Sedan behövs det också en för Semi.

Tänk på att trots förseningar och rampup problem så är Model 3 den mest säljande elbilen i USA. Mer än Leaf och naturligtvis mer än Hyundai som inte alls verkar kunna få fart på sin tillverkning. VW verkar inte ens vilja.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:

När Gigafactory 1 och Fremont är uppe och rullar kommer konceptet att kopieras till flera Gigafactorys runt om i världen. Själva Gigafactorys är produkten.

Elon sa att han skulle presentera 4 nya lokaliseringar för Gigafactorys under 2017, vilket borde bli mitten 2018 med vår tidräkning. Han har redan annonserat en fabrik för 3 och Y i Kina. Vi väntar fortfarande på en i Europa för 3 och Y samt ytterligare en i USA för Y. Sedan behövs det också en för Semi.

Tänk på att trots förseningar och rampup problem så är Model 3 den mest säljande elbilen i USA. Mer än Leaf och naturligtvis mer än Hyundai som inte alls verkar kunna få fart på sin tillverkning. VW verkar inte ens vilja.
Jo jag vet att M3 har sålt bra där bort men som köpare blir man ändå frustrerad. Jag förstår också att Tesla rampar allt de orkar men de är verkligen en utmaning för dem att klara möta efterfrågan, klarar de inte de så kvittar de ju hur många bra modeller de släpper.

Fabriken i Kina har de väl ryktats om att de är problem med, dvs elon vill äga den men de tillåter inte Kina utan de har regler som säger att kineser måste vara majoritets ägare... Var en spännande twitteerstorm om detta igår där han skickade alla tweets till Trump. Ja vi får vänta och se men med den försäljning och modellplaner som Tesla har så behöver de verkligen komma igång med någon ny fabrik. Kan tänka mig att kassaflödet hindrar starten även om man vill och behöver den nya fabriken.

Och vad de gäller VW, jag har nästan gett upp men vi får väl se om några år om de ska hända något från deras sida.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Jo jag vet att M3 har sålt bra där bort men som köpare blir man ändå frustrerad. Jag förstår också att Tesla rampar allt de orkar men de är verkligen en utmaning för dem att klara möta efterfrågan, klarar de inte de så kvittar de ju hur många bra modeller de släpper.

Fabriken i Kina har de väl ryktats om att de är problem med, dvs elon vill äga den men de tillåter inte Kina utan de har regler som säger att kineser måste vara majoritets ägare... Var en spännande twitteerstorm om detta igår där han skickade alla tweets till Trump. Ja vi får vänta och se men med den försäljning och modellplaner som Tesla har så behöver de verkligen komma igång med någon ny fabrik. Kan tänka mig att kassaflödet hindrar starten även om man vill och behöver den nya fabriken.
De kommer självklart kunna leverera 500k bilar om året, till slut. Frågan är ju bara när.
När de väl ha4 knäckt hur en Model 3 fabrik ska se ut så är det bara att bygga kopior.

Kassaflödet är ju just nu inget problem i och med att Tesla förmodligen fortfarande kan dra in stora summor om de vill. Men det gäller naturligtvis att de bygger dessa fabriker nu när den möjligheten finns...

Nä, Elon vill nog inte så gärna dela med sig av sin Gigafactory i Kina... Vi får se hur han löser det.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av vigge50 »

Frågan är vad som är viktigast och vad köparna prioriterar. Det pratas här om att de bilar som har längre räckvidd än Tesla är några år bort men är det verkligen räckvidden som fortfarande är det största problemet för Tesla? Skulle ett 200 kW batteri i en Model S kraftigt öka efterfrågan ifall de skulle kunna hålla ner priset?
Jag har läst flera här och tror själv att när batterierna väl kommit upp i 70 till 100 kWh så behöver de flesta inte efterfråga större utan då är det bättre att satsa på bra laddinfrastruktur. Vi läste i en annan tråd att Porsche har fått bygglov för ett förta laddstation för 350 kW med 12 laddare i Norge och jag har tidigare här delat länk om att det går att identifiera bilar med CCS. Ifall flera aktörer som erbjuder laddning börjar bygga 150+ kW laddare och med åtminstone kortbetalning, kommer Tesla fortfarande anses ha bättre laddinfrasruktur? Ionity satsar på 400 laddare 2020 med 150-350 kW plus att andra aktörer satsar på snabbladdare, kommer detta inte passera Tesla?

Jag kan ha fel nu men jag har för mig att när JB Straubel fick frågan om Tesla skulle höja laddeffekterna på sina laddare under ett samtal efter kvartalsrapporten förra året(Q2?) så sa han att Tesla hade kollar på detta men att de skulle slita på batterierna för mycket och av den anledningen skulle de inte försöka möta de 350 kW som andra tillverkare pratade om. Elon skojade om att 350 kW var för leksaker och att supercharger 3.0 skulle ge mer men jag börjar fundera på om supercharger 3.0=Megacharger och detta verkar ju endast vara för Tesla Semi. Kanske vi om några år upptäcker att Teslas batterier håller bättre pga de lägre laddeffekterna eller så har de andra tillverkarna batterier med sämre densitet men som klarar betydligt högre laddeffekter.
En annan fördel för Tesla dock är att jag tror efterfrågan på elbilar kommer vara större än tillgången ett tag framöver och detta kan hålla uppe Teslas försäljning när andra tillverkare har långa leveranstider men det är inte detta som ett företag bör leva på.
Framtiden är väldigt spännande, vi får se hur det går.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av lobbin »

Jag tror inte heller vi behöver så mycket större batterier.

Ser absolut ett behov av personer som kanske ofta kör saker med släp, eller tex husvagn.

Personligen känns det som att väldigt många kommer att köpa en bil med det största batteriet för att de kan och för att de tror att de behöver det. Vilket i sin tur kommer att leda till en onödig ansträngning av batteritillverkningen som vi kanske inte behöver i den fasen batterivärlden befinner sig just nu.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Leo »

Det jag tänker på är liksom allt. Inte bara större batterier eller längre räckvidd.

Ungefär som jag tror apple uttryckte någon gång. ”Kunden vet inte ens om att de vill ha det än”

Dvs när man ändå kollar i ”kristallkulan” flera år bort borde man väl se något annat än det som redan finns sen flera år hos Tesla?

Förändring/förbättring/nytänkande om tex:

Räckvidd
Prestanda
Laddning
Pris
Nya Funktioner/Teknik
OTA
AP
Servicebemötande
Tjänster
Nytt sätt att sälja
Osv
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Frågan är vad som är viktigast och vad köparna prioriterar. Det pratas här om att de bilar som har längre räckvidd än Tesla är några år bort men är det verkligen räckvidden som fortfarande är det största problemet för Tesla?
Svaret är i allra högsta grad tudelat anser jag. Personligen tycker jag 100 kWh är overkill och jag tycker tillgång och hastighet på laddare är mycket viktigare. Min gissning är att de flesta som äger elbil idag delar den uppfattningen. Men frågar du de som idag inte kör elbil så är jag helt övertygad om att räckvidd är "top of mind" gällande vad som är viktigast i en elbil... För väldigt många tycks det helt otänkbart att köpa en bil som inte kan gå 50-100 mil på en tank/laddning.

Jag är övertygad om att de kommer tycka annorlunda när de haft sina bilar ett tag, men under transformationen tror jag batteristorlek kommer spela stor roll.

Mitt i lägg ovan ang att konkurrenterna ej släppt bilar med bättre räckvidd var dock bara ett försök till exemplifiering. Min poäng var att jag tycker det är märkligt att man inte kommer med några egentliga USP:ar. Det känns som alla bara försöker kopiera Tesla så gott de kan men utan att presentera något unikt för att man ska köpa just deras bil.

Givetvis kommer tex Mercedes kunna sälja mycket på enbart sitt varumärke/anseende. Släpper man en bil med identiska specar som en Model S om några år kan den säkert sälja finfint. Det som förvånar är snarare stoltheten/innovationskraften hos dessa jättar. Trodde absolut att de skulle presentera unika egenskaper med respektive tillverkares bil.

En Tesla var ju inte bara unik i det att det var en elbil med lång räckvidd. Det var/är ju fortfarande även tex den stora skärmen, OTA-updates, AP, SUCs. Jag trodde de stora tillverkarna skulle ha större ambitioner än att bara kopiera det som redan uppfunnits...

Men, men det kanske kommer...
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av chaffis75 »

Jag håller med både vigge50 och legato inlägg.
Jag tror att Tesla redan idag har tillräckligt stora batterier eller som jag vill uttrycka de, tillräckligt bra range. Jag ser idag range som nummer 1 på min lista av vad som är viktigast för att ersätta min fösta bil men så snart man kommer upp i de batteri storlekar som Tesla erbjuder så hamnar snabbt laddinfrastruktur högst på listan.

Efter detta så kommer med de vanliga aspekerna in som jag har på en bil, jag känner inte att att de blir några speciella saker som blir deal breakers på samma sätt som range och laddinfrastruktur även om jag själv värderar krok och adaptiv farthållare väldigt högt.

Ja hoppas de kommer många fler värdiga utmanare snart, Hyundai och Jaguar (jag ser de som att dessa bilar finns släppta även om de är knappt) är väl de två som såhär långt kan utmana tycker jag och nej jag tycker inte Nissan är med men kanske när de kommer med sin 60kWh batteri.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av pegs »

LarsL skrev:
Leo skrev:
LarsL: men det är ju just det, många gånger är det ju inte ens ”bättre spec” vilket är det som förvånar mig.
Fast de lutar sig ju emot sitt allmänt bättre bilkunnande och erfarenhet av tillverkning. Väldigt många jag pratar med om elbilar säger att de ska vänta tills Audi, VW eller Volvo kommer med en elbil, för då vet de att den är bra. Påminner helt och hållet om resonemanget kring Nokia och Ericsson när Apple släppte IPhone.
Är inte riktigt säker på hur du menar med mobil-analogin här.

När det gäller byggfinish så upplever jag många av dom klassiska bilmärkena helt överlägsna Tesla. Teslor är för mig fantastiskt innovativa bilar som är roliga att köra. Men samtidigt, stora glipor, sneda dörrar och inte speciellt mycket detaljkvalitet. Om inte Tesla lär sig skruva ihop delarna riktigt kommer dom få det svettigt när dom andra behärskar elektriska drivlinor. IMHO givetvis.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av pegs »

Legato skrev:
Svaret är i allra högsta grad tudelat anser jag. Personligen tycker jag 100 kWh är overkill och jag tycker tillgång och hastighet på laddare är mycket viktigare. Min gissning är att de flesta som äger elbil idag delar den uppfattningen. Men frågar du de som idag inte kör elbil så är jag helt övertygad om att räckvidd är "top of mind" gällande vad som är viktigast i en elbil... För väldigt många tycks det helt otänkbart att köpa en bil som inte kan gå 50-100 mil på en tank/laddning.
Håller inte med. Har kört S85 i tre år och S100 i ett halvår. Det mindre batteriet kräver jämförelsevis mer planering och framförhållning vid långresor. Inget som stressar mig. Det är lite av en sport :)
Vid korta vardagsresor håller jag med, då är det helt egalt.

Vad som är rätt tror jag beror rätt mycket på hur man kör. Jag ligger på 400-500mil per månad och skulle gärna se ett ännu större (men givetvis inte tyngre eller dyrare) batteripack.
Kör man färre långresor tror jag man enkelt kan klara sig med betydligt mindre, om man kan acceptera lite mindre frihet och mer planering vid långresor.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av LarsL »

Om vi säger så här, angående räckvidd, så tror jag att det säljer fler bilar om man halverar priset på en 60kWh bil än om man dubblar kapaciteten.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Legato »

pegs skrev:
Legato skrev:
Svaret är i allra högsta grad tudelat anser jag. Personligen tycker jag 100 kWh är overkill och jag tycker tillgång och hastighet på laddare är mycket viktigare. Min gissning är att de flesta som äger elbil idag delar den uppfattningen. Men frågar du de som idag inte kör elbil så är jag helt övertygad om att räckvidd är "top of mind" gällande vad som är viktigast i en elbil... För väldigt många tycks det helt otänkbart att köpa en bil som inte kan gå 50-100 mil på en tank/laddning.
Håller inte med. Har kört S85 i tre år och S100 i ett halvår. Det mindre batteriet kräver jämförelsevis mer planering och framförhållning vid långresor. Inget som stressar mig. Det är lite av en sport :)
Vid korta vardagsresor håller jag med, då är det helt egalt.

Vad som är rätt tror jag beror rätt mycket på hur man kör. Jag ligger på 400-500mil per månad och skulle gärna se ett ännu större (men givetvis inte tyngre eller dyrare) batteripack.
Kör man färre långresor tror jag man enkelt kan klara sig med betydligt mindre, om man kan acceptera lite mindre frihet och mer planering vid långresor.
Det är självklart att situationen är en helt annan om man kör 5000-6000 mil per år. Jag tror dock du är medveten om att ni som gör det är en extremt liten andel av dagens bilägare.

Jag hade inte uppgraderat min X60 om det inte var för att få prestandauppgraderingen. När jag nu köpte en S hade jag hellre köpt en 60a om de fortfarande fanns, för mig är 75 overkill.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Legato »

pegs skrev:
LarsL skrev:
Leo skrev:
LarsL: men det är ju just det, många gånger är det ju inte ens ”bättre spec” vilket är det som förvånar mig.
Fast de lutar sig ju emot sitt allmänt bättre bilkunnande och erfarenhet av tillverkning. Väldigt många jag pratar med om elbilar säger att de ska vänta tills Audi, VW eller Volvo kommer med en elbil, för då vet de att den är bra. Påminner helt och hållet om resonemanget kring Nokia och Ericsson när Apple släppte IPhone.
Är inte riktigt säker på hur du menar med mobil-analogin här.

När det gäller byggfinish så upplever jag många av dom klassiska bilmärkena helt överlägsna Tesla. Teslor är för mig fantastiskt innovativa bilar som är roliga att köra. Men samtidigt, stora glipor, sneda dörrar och inte speciellt mycket detaljkvalitet. Om inte Tesla lär sig skruva ihop delarna riktigt kommer dom få det svettigt när dom andra behärskar elektriska drivlinor. IMHO givetvis.
Japp... För mig är Android närmare Tesla än iPhone :-)

Android är prisvärda telefoner med den senaste teknologin till ett pris där tillverkarna knappt tjänar några pengar. Precis som för Tesla.

iPhone kör ju istället på äldre och mer beprövad teknik som "alltid" fungerar och dessutom i mer välbyggda telefoner generellt sett men detta till ett pris där de har stora marginaler. För mig är iPhonen snarare Audi och Androiden (tex OnePlus och Huawei) Tesla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av ellerstrom »

Mobilanalogin handlar väl inte om Tesla skulle vara Apple/iOS eller Google/Android, utan snarare om vad de befintliga tillverkarna sa om iPhone när den lanserades. De befintliga tillverkarna hånskrattade åt den relativt sett enkla och begränsade iPhonen eftersom den inte kunde allt som de befintliga "smarta" telefonerna kunde och att den inte hade ett fysiskt tangentbord. Vad de missade var att iPhone/iOS gjorde de viktigaste sakerna kunderna ville ha på ett mycket mer användarvänligt vis, och det omkullkastade hela branschen.

På samma vis har de befintliga biltillverkarna "missat" att elbilar har många fördelar över fossila diton och ligger efter i forskning och utveckling. Den största skillnaden, till de befintliga biltillverkarnas fördel, är att man inte byter bil var och vartannat år. Det tar alltså längre tid för allmänheten att se elbilarnas fördelar och då får de automatiskt mer tid på sig att "ställa om".
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Skriv svar