Tesla utmanare hit och dit?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av LarsL »

Leo skrev:
LarsL: men det är ju just det, många gånger är det ju inte ens ”bättre spec” vilket är det som förvånar mig.
Fast de lutar sig ju emot sitt allmänt bättre bilkunnande och erfarenhet av tillverkning. Väldigt många jag pratar med om elbilar säger att de ska vänta tills Audi, VW eller Volvo kommer med en elbil, för då vet de att den är bra. Påminner helt och hållet om resonemanget kring Nokia och Ericsson när Apple släppte IPhone.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Hoppas jag inte går allt för offtopic men jag undrar faktiskt också lite vad Teslas nästa drag är.

Ja vi känner till roadsern men detta är för mig mer en kul sak inget som kommer vara tillgängligt för mig.
Sedan kommer säkert modell Y snart men det som jag tror är teslas utmaning är att gå från ganska låga volymer till riktigt höga volymer. Som jag förstått de så är fabriken nu full. Roadsern kan man säkert klämma in i en hörna men hur ska man få plats med modell Y och när ska modell 3 kön vara borta, dvs man har vettig leverans tid på den.

Ja framtiden är spännande och Tesla har nog stora utmaningar i tillverkning och distribution medans nya modeller inte ser ut att vara något stort problem för dem.
själv räknar jag att jag får vänta ytterligare minst 1 år på en M3 så om de andra kan lverera i volym när de har modeller så blir de en utmaning för tesla.
När Gigafactory 1 och Fremont är uppe och rullar kommer konceptet att kopieras till flera Gigafactorys runt om i världen. Själva Gigafactorys är produkten.

Elon sa att han skulle presentera 4 nya lokaliseringar för Gigafactorys under 2017, vilket borde bli mitten 2018 med vår tidräkning. Han har redan annonserat en fabrik för 3 och Y i Kina. Vi väntar fortfarande på en i Europa för 3 och Y samt ytterligare en i USA för Y. Sedan behövs det också en för Semi.

Tänk på att trots förseningar och rampup problem så är Model 3 den mest säljande elbilen i USA. Mer än Leaf och naturligtvis mer än Hyundai som inte alls verkar kunna få fart på sin tillverkning. VW verkar inte ens vilja.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:

När Gigafactory 1 och Fremont är uppe och rullar kommer konceptet att kopieras till flera Gigafactorys runt om i världen. Själva Gigafactorys är produkten.

Elon sa att han skulle presentera 4 nya lokaliseringar för Gigafactorys under 2017, vilket borde bli mitten 2018 med vår tidräkning. Han har redan annonserat en fabrik för 3 och Y i Kina. Vi väntar fortfarande på en i Europa för 3 och Y samt ytterligare en i USA för Y. Sedan behövs det också en för Semi.

Tänk på att trots förseningar och rampup problem så är Model 3 den mest säljande elbilen i USA. Mer än Leaf och naturligtvis mer än Hyundai som inte alls verkar kunna få fart på sin tillverkning. VW verkar inte ens vilja.
Jo jag vet att M3 har sålt bra där bort men som köpare blir man ändå frustrerad. Jag förstår också att Tesla rampar allt de orkar men de är verkligen en utmaning för dem att klara möta efterfrågan, klarar de inte de så kvittar de ju hur många bra modeller de släpper.

Fabriken i Kina har de väl ryktats om att de är problem med, dvs elon vill äga den men de tillåter inte Kina utan de har regler som säger att kineser måste vara majoritets ägare... Var en spännande twitteerstorm om detta igår där han skickade alla tweets till Trump. Ja vi får vänta och se men med den försäljning och modellplaner som Tesla har så behöver de verkligen komma igång med någon ny fabrik. Kan tänka mig att kassaflödet hindrar starten även om man vill och behöver den nya fabriken.

Och vad de gäller VW, jag har nästan gett upp men vi får väl se om några år om de ska hända något från deras sida.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Jo jag vet att M3 har sålt bra där bort men som köpare blir man ändå frustrerad. Jag förstår också att Tesla rampar allt de orkar men de är verkligen en utmaning för dem att klara möta efterfrågan, klarar de inte de så kvittar de ju hur många bra modeller de släpper.

Fabriken i Kina har de väl ryktats om att de är problem med, dvs elon vill äga den men de tillåter inte Kina utan de har regler som säger att kineser måste vara majoritets ägare... Var en spännande twitteerstorm om detta igår där han skickade alla tweets till Trump. Ja vi får vänta och se men med den försäljning och modellplaner som Tesla har så behöver de verkligen komma igång med någon ny fabrik. Kan tänka mig att kassaflödet hindrar starten även om man vill och behöver den nya fabriken.
De kommer självklart kunna leverera 500k bilar om året, till slut. Frågan är ju bara när.
När de väl ha4 knäckt hur en Model 3 fabrik ska se ut så är det bara att bygga kopior.

Kassaflödet är ju just nu inget problem i och med att Tesla förmodligen fortfarande kan dra in stora summor om de vill. Men det gäller naturligtvis att de bygger dessa fabriker nu när den möjligheten finns...

Nä, Elon vill nog inte så gärna dela med sig av sin Gigafactory i Kina... Vi får se hur han löser det.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av vigge50 »

Frågan är vad som är viktigast och vad köparna prioriterar. Det pratas här om att de bilar som har längre räckvidd än Tesla är några år bort men är det verkligen räckvidden som fortfarande är det största problemet för Tesla? Skulle ett 200 kW batteri i en Model S kraftigt öka efterfrågan ifall de skulle kunna hålla ner priset?
Jag har läst flera här och tror själv att när batterierna väl kommit upp i 70 till 100 kWh så behöver de flesta inte efterfråga större utan då är det bättre att satsa på bra laddinfrastruktur. Vi läste i en annan tråd att Porsche har fått bygglov för ett förta laddstation för 350 kW med 12 laddare i Norge och jag har tidigare här delat länk om att det går att identifiera bilar med CCS. Ifall flera aktörer som erbjuder laddning börjar bygga 150+ kW laddare och med åtminstone kortbetalning, kommer Tesla fortfarande anses ha bättre laddinfrasruktur? Ionity satsar på 400 laddare 2020 med 150-350 kW plus att andra aktörer satsar på snabbladdare, kommer detta inte passera Tesla?

Jag kan ha fel nu men jag har för mig att när JB Straubel fick frågan om Tesla skulle höja laddeffekterna på sina laddare under ett samtal efter kvartalsrapporten förra året(Q2?) så sa han att Tesla hade kollar på detta men att de skulle slita på batterierna för mycket och av den anledningen skulle de inte försöka möta de 350 kW som andra tillverkare pratade om. Elon skojade om att 350 kW var för leksaker och att supercharger 3.0 skulle ge mer men jag börjar fundera på om supercharger 3.0=Megacharger och detta verkar ju endast vara för Tesla Semi. Kanske vi om några år upptäcker att Teslas batterier håller bättre pga de lägre laddeffekterna eller så har de andra tillverkarna batterier med sämre densitet men som klarar betydligt högre laddeffekter.
En annan fördel för Tesla dock är att jag tror efterfrågan på elbilar kommer vara större än tillgången ett tag framöver och detta kan hålla uppe Teslas försäljning när andra tillverkare har långa leveranstider men det är inte detta som ett företag bör leva på.
Framtiden är väldigt spännande, vi får se hur det går.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av lobbin »

Jag tror inte heller vi behöver så mycket större batterier.

Ser absolut ett behov av personer som kanske ofta kör saker med släp, eller tex husvagn.

Personligen känns det som att väldigt många kommer att köpa en bil med det största batteriet för att de kan och för att de tror att de behöver det. Vilket i sin tur kommer att leda till en onödig ansträngning av batteritillverkningen som vi kanske inte behöver i den fasen batterivärlden befinner sig just nu.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Leo »

Det jag tänker på är liksom allt. Inte bara större batterier eller längre räckvidd.

Ungefär som jag tror apple uttryckte någon gång. ”Kunden vet inte ens om att de vill ha det än”

Dvs när man ändå kollar i ”kristallkulan” flera år bort borde man väl se något annat än det som redan finns sen flera år hos Tesla?

Förändring/förbättring/nytänkande om tex:

Räckvidd
Prestanda
Laddning
Pris
Nya Funktioner/Teknik
OTA
AP
Servicebemötande
Tjänster
Nytt sätt att sälja
Osv
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Frågan är vad som är viktigast och vad köparna prioriterar. Det pratas här om att de bilar som har längre räckvidd än Tesla är några år bort men är det verkligen räckvidden som fortfarande är det största problemet för Tesla?
Svaret är i allra högsta grad tudelat anser jag. Personligen tycker jag 100 kWh är overkill och jag tycker tillgång och hastighet på laddare är mycket viktigare. Min gissning är att de flesta som äger elbil idag delar den uppfattningen. Men frågar du de som idag inte kör elbil så är jag helt övertygad om att räckvidd är "top of mind" gällande vad som är viktigast i en elbil... För väldigt många tycks det helt otänkbart att köpa en bil som inte kan gå 50-100 mil på en tank/laddning.

Jag är övertygad om att de kommer tycka annorlunda när de haft sina bilar ett tag, men under transformationen tror jag batteristorlek kommer spela stor roll.

Mitt i lägg ovan ang att konkurrenterna ej släppt bilar med bättre räckvidd var dock bara ett försök till exemplifiering. Min poäng var att jag tycker det är märkligt att man inte kommer med några egentliga USP:ar. Det känns som alla bara försöker kopiera Tesla så gott de kan men utan att presentera något unikt för att man ska köpa just deras bil.

Givetvis kommer tex Mercedes kunna sälja mycket på enbart sitt varumärke/anseende. Släpper man en bil med identiska specar som en Model S om några år kan den säkert sälja finfint. Det som förvånar är snarare stoltheten/innovationskraften hos dessa jättar. Trodde absolut att de skulle presentera unika egenskaper med respektive tillverkares bil.

En Tesla var ju inte bara unik i det att det var en elbil med lång räckvidd. Det var/är ju fortfarande även tex den stora skärmen, OTA-updates, AP, SUCs. Jag trodde de stora tillverkarna skulle ha större ambitioner än att bara kopiera det som redan uppfunnits...

Men, men det kanske kommer...
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av chaffis75 »

Jag håller med både vigge50 och legato inlägg.
Jag tror att Tesla redan idag har tillräckligt stora batterier eller som jag vill uttrycka de, tillräckligt bra range. Jag ser idag range som nummer 1 på min lista av vad som är viktigast för att ersätta min fösta bil men så snart man kommer upp i de batteri storlekar som Tesla erbjuder så hamnar snabbt laddinfrastruktur högst på listan.

Efter detta så kommer med de vanliga aspekerna in som jag har på en bil, jag känner inte att att de blir några speciella saker som blir deal breakers på samma sätt som range och laddinfrastruktur även om jag själv värderar krok och adaptiv farthållare väldigt högt.

Ja hoppas de kommer många fler värdiga utmanare snart, Hyundai och Jaguar (jag ser de som att dessa bilar finns släppta även om de är knappt) är väl de två som såhär långt kan utmana tycker jag och nej jag tycker inte Nissan är med men kanske när de kommer med sin 60kWh batteri.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av pegs »

LarsL skrev:
Leo skrev:
LarsL: men det är ju just det, många gånger är det ju inte ens ”bättre spec” vilket är det som förvånar mig.
Fast de lutar sig ju emot sitt allmänt bättre bilkunnande och erfarenhet av tillverkning. Väldigt många jag pratar med om elbilar säger att de ska vänta tills Audi, VW eller Volvo kommer med en elbil, för då vet de att den är bra. Påminner helt och hållet om resonemanget kring Nokia och Ericsson när Apple släppte IPhone.
Är inte riktigt säker på hur du menar med mobil-analogin här.

När det gäller byggfinish så upplever jag många av dom klassiska bilmärkena helt överlägsna Tesla. Teslor är för mig fantastiskt innovativa bilar som är roliga att köra. Men samtidigt, stora glipor, sneda dörrar och inte speciellt mycket detaljkvalitet. Om inte Tesla lär sig skruva ihop delarna riktigt kommer dom få det svettigt när dom andra behärskar elektriska drivlinor. IMHO givetvis.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av pegs »

Legato skrev:
Svaret är i allra högsta grad tudelat anser jag. Personligen tycker jag 100 kWh är overkill och jag tycker tillgång och hastighet på laddare är mycket viktigare. Min gissning är att de flesta som äger elbil idag delar den uppfattningen. Men frågar du de som idag inte kör elbil så är jag helt övertygad om att räckvidd är "top of mind" gällande vad som är viktigast i en elbil... För väldigt många tycks det helt otänkbart att köpa en bil som inte kan gå 50-100 mil på en tank/laddning.
Håller inte med. Har kört S85 i tre år och S100 i ett halvår. Det mindre batteriet kräver jämförelsevis mer planering och framförhållning vid långresor. Inget som stressar mig. Det är lite av en sport :)
Vid korta vardagsresor håller jag med, då är det helt egalt.

Vad som är rätt tror jag beror rätt mycket på hur man kör. Jag ligger på 400-500mil per månad och skulle gärna se ett ännu större (men givetvis inte tyngre eller dyrare) batteripack.
Kör man färre långresor tror jag man enkelt kan klara sig med betydligt mindre, om man kan acceptera lite mindre frihet och mer planering vid långresor.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av LarsL »

Om vi säger så här, angående räckvidd, så tror jag att det säljer fler bilar om man halverar priset på en 60kWh bil än om man dubblar kapaciteten.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Legato »

pegs skrev:
Legato skrev:
Svaret är i allra högsta grad tudelat anser jag. Personligen tycker jag 100 kWh är overkill och jag tycker tillgång och hastighet på laddare är mycket viktigare. Min gissning är att de flesta som äger elbil idag delar den uppfattningen. Men frågar du de som idag inte kör elbil så är jag helt övertygad om att räckvidd är "top of mind" gällande vad som är viktigast i en elbil... För väldigt många tycks det helt otänkbart att köpa en bil som inte kan gå 50-100 mil på en tank/laddning.
Håller inte med. Har kört S85 i tre år och S100 i ett halvår. Det mindre batteriet kräver jämförelsevis mer planering och framförhållning vid långresor. Inget som stressar mig. Det är lite av en sport :)
Vid korta vardagsresor håller jag med, då är det helt egalt.

Vad som är rätt tror jag beror rätt mycket på hur man kör. Jag ligger på 400-500mil per månad och skulle gärna se ett ännu större (men givetvis inte tyngre eller dyrare) batteripack.
Kör man färre långresor tror jag man enkelt kan klara sig med betydligt mindre, om man kan acceptera lite mindre frihet och mer planering vid långresor.
Det är självklart att situationen är en helt annan om man kör 5000-6000 mil per år. Jag tror dock du är medveten om att ni som gör det är en extremt liten andel av dagens bilägare.

Jag hade inte uppgraderat min X60 om det inte var för att få prestandauppgraderingen. När jag nu köpte en S hade jag hellre köpt en 60a om de fortfarande fanns, för mig är 75 overkill.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Legato »

pegs skrev:
LarsL skrev:
Leo skrev:
LarsL: men det är ju just det, många gånger är det ju inte ens ”bättre spec” vilket är det som förvånar mig.
Fast de lutar sig ju emot sitt allmänt bättre bilkunnande och erfarenhet av tillverkning. Väldigt många jag pratar med om elbilar säger att de ska vänta tills Audi, VW eller Volvo kommer med en elbil, för då vet de att den är bra. Påminner helt och hållet om resonemanget kring Nokia och Ericsson när Apple släppte IPhone.
Är inte riktigt säker på hur du menar med mobil-analogin här.

När det gäller byggfinish så upplever jag många av dom klassiska bilmärkena helt överlägsna Tesla. Teslor är för mig fantastiskt innovativa bilar som är roliga att köra. Men samtidigt, stora glipor, sneda dörrar och inte speciellt mycket detaljkvalitet. Om inte Tesla lär sig skruva ihop delarna riktigt kommer dom få det svettigt när dom andra behärskar elektriska drivlinor. IMHO givetvis.
Japp... För mig är Android närmare Tesla än iPhone :-)

Android är prisvärda telefoner med den senaste teknologin till ett pris där tillverkarna knappt tjänar några pengar. Precis som för Tesla.

iPhone kör ju istället på äldre och mer beprövad teknik som "alltid" fungerar och dessutom i mer välbyggda telefoner generellt sett men detta till ett pris där de har stora marginaler. För mig är iPhonen snarare Audi och Androiden (tex OnePlus och Huawei) Tesla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av ellerstrom »

Mobilanalogin handlar väl inte om Tesla skulle vara Apple/iOS eller Google/Android, utan snarare om vad de befintliga tillverkarna sa om iPhone när den lanserades. De befintliga tillverkarna hånskrattade åt den relativt sett enkla och begränsade iPhonen eftersom den inte kunde allt som de befintliga "smarta" telefonerna kunde och att den inte hade ett fysiskt tangentbord. Vad de missade var att iPhone/iOS gjorde de viktigaste sakerna kunderna ville ha på ett mycket mer användarvänligt vis, och det omkullkastade hela branschen.

På samma vis har de befintliga biltillverkarna "missat" att elbilar har många fördelar över fossila diton och ligger efter i forskning och utveckling. Den största skillnaden, till de befintliga biltillverkarnas fördel, är att man inte byter bil var och vartannat år. Det tar alltså längre tid för allmänheten att se elbilarnas fördelar och då får de automatiskt mer tid på sig att "ställa om".
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av TeslaTissel »

ellerstrom skrev:
Mobilanalogin handlar väl inte om Tesla skulle vara Apple/iOS eller Google/Android, utan snarare om vad de befintliga tillverkarna sa om iPhone när den lanserades. De befintliga tillverkarna hånskrattade åt den relativt sett enkla och begränsade iPhonen eftersom den inte kunde allt som de befintliga "smarta" telefonerna kunde och att den inte hade ett fysiskt tangentbord. Vad de missade var att iPhone/iOS gjorde de viktigaste sakerna kunderna ville ha på ett mycket mer användarvänligt vis, och det omkullkastade hela branschen.

På samma vis har de befintliga biltillverkarna "missat" att elbilar har många fördelar över fossila diton och ligger efter i forskning och utveckling. Den största skillnaden, till de befintliga biltillverkarnas fördel, är att man inte byter bil var och vartannat år. Det tar alltså längre tid för allmänheten att se elbilarnas fördelar och då får de automatiskt mer tid på sig att "ställa om".
Det första stycket är helt rätt det andra kommer nog biltillverkarna få lite mer bekymmer med då utvecklingen nu är snabbare än någonsin.
En Nissan leverantör (Landrins bil) sade häromveckan att de upplever ett enormt intresse för Nissan Leaf. En artikel hävdade påståendet att det såldes en ny Leaf var 12 minut globalt.

Jag tror att poletten äntligen trillat ned hos allmänheten. Helt enkelt för att en elbil generellt är så otroligt mycket billigare i drift, med hemmaladdning kan man dessutom komma ännu lägre. Servicekostnader blir mycket lägre, färre komponenter och som i Teslas fall bättre helhets-tänk i produkten.
Skall bli intressant den närmaste tiden se vilka tillverkare som klarar trycket!
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av ellerstrom »

Håller helt med om att det är/kommer att vara svårt för biltillverkarna att ställa om. Mitt andra stycke syftade mer på att omställningen inte kommer att gå lika fort som vid skiftet från "smartphone" till iOS/Android, så därför har biltillverkarna "mer" tid på sig att ändra inriktning än vad telefontillverkarna hade.

Jag skriver "mer" eftersom de visserligen har längre tid på sig i år och dagar räknat, men inte nödvändigtvis i deras produktlivscykel räknat. Nu är jag inte 100% insatt i biltillverkarens forskning och utvecklingsprocess, men att t.ex. ta fram en ny bottenplatta har man hört kan ta flera år (och kosta multum). Och jämför man produktlivscykeln mellan bilar och telefoner så pratar vi ju flera år mot varje år/vartannat år.

Men hursomhelst, det ska bli kul att följa och se vem som lyckas bäst!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av nek0 »

TeslaTissel skrev:
ellerstrom skrev:
Mobilanalogin handlar väl inte om Tesla skulle vara Apple/iOS eller Google/Android, utan snarare om vad de befintliga tillverkarna sa om iPhone när den lanserades. De befintliga tillverkarna hånskrattade åt den relativt sett enkla och begränsade iPhonen eftersom den inte kunde allt som de befintliga "smarta" telefonerna kunde och att den inte hade ett fysiskt tangentbord. Vad de missade var att iPhone/iOS gjorde de viktigaste sakerna kunderna ville ha på ett mycket mer användarvänligt vis, och det omkullkastade hela branschen.

På samma vis har de befintliga biltillverkarna "missat" att elbilar har många fördelar över fossila diton och ligger efter i forskning och utveckling. Den största skillnaden, till de befintliga biltillverkarnas fördel, är att man inte byter bil var och vartannat år. Det tar alltså längre tid för allmänheten att se elbilarnas fördelar och då får de automatiskt mer tid på sig att "ställa om".
Det första stycket är helt rätt det andra kommer nog biltillverkarna få lite mer bekymmer med då utvecklingen nu är snabbare än någonsin.
En Nissan leverantör (Landrins bil) sade häromveckan att de upplever ett enormt intresse för Nissan Leaf. En artikel hävdade påståendet att det såldes en ny Leaf var 12 minut globalt.

Jag tror att poletten äntligen trillat ned hos allmänheten. Helt enkelt för att en elbil generellt är så otroligt mycket billigare i drift, med hemmaladdning kan man dessutom komma ännu lägre. Servicekostnader blir mycket lägre, färre komponenter och som i Teslas fall bättre helhets-tänk i produkten.
Skall bli intressant den närmaste tiden se vilka tillverkare som klarar trycket!
Hemmaladdningen är jätteproblem för många av oss och det här med servicekostnader vet jag inte vad du menar. Vad kostar service för en Leaf?
Min nuvarande bil kostar mig 3600 kr de första 3 åren eller 4500mil. Kan Leafen verkligen bli mycket billigare?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Vad kostar service för en Leaf?
Min nuvarande bil kostar mig 3600 kr de första 3 åren eller 4500mil. Kan Leafen verkligen bli mycket billigare?
Zoe är nog den med billigast service. Intervall 1 år eller 3000 mil kostar 1222:-/service. För mig, med 2500 mil/år, alltså 2444:- för 3 år eller 7500 mil. (Servicen år 3 behöver jag ju inte betala eftersom den ska lämnas tillbaka då.)
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av oscfor »

Jerker skrev:
nek0 skrev:
Vad kostar service för en Leaf?
Min nuvarande bil kostar mig 3600 kr de första 3 åren eller 4500mil. Kan Leafen verkligen bli mycket billigare?
Zoe är nog den med billigast service. Intervall 1 år eller 3000 mil kostar 1222:-/service. För mig, med 2500 mil/år, alltså 2444:- för 3 år eller 7500 mil. (Servicen år 3 behöver jag ju inte betala eftersom den ska lämnas tillbaka då.)
Fast vilken service å andra sidan. Hör i Göteborg ör den tydligen under all kritik. En god vän fick en skitig Partner som lånebil som tidigare använts av hantverkare och såg ut som f-n på både in och utsida...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Bjelke »

Min Leaf har kostat typ 3000kr per gång dom två jag har hunnit med och då gör dom nästan ingenting :evil:
Dom prickade tom av punkter som jag kunde bevisa inte gjorts...
Men å andra sidan har jag inte behövt göra ett smack på den bilen, den går som en klocka :)
Över 8000 mil utan en krona till verkstaden...
Jag bytte nyligen 12V-batteriet, det är den enda hittills (det byter man enkelt själv på 10 minuter), inte lika enkelt
på Tesla däremot...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Jerker »

oscfor skrev:
Jerker skrev:
nek0 skrev:
Vad kostar service för en Leaf?
Min nuvarande bil kostar mig 3600 kr de första 3 åren eller 4500mil. Kan Leafen verkligen bli mycket billigare?
Zoe är nog den med billigast service. Intervall 1 år eller 3000 mil kostar 1222:-/service. För mig, med 2500 mil/år, alltså 2444:- för 3 år eller 7500 mil. (Servicen år 3 behöver jag ju inte betala eftersom den ska lämnas tillbaka då.)
Fast vilken service å andra sidan. Hör i Göteborg ör den tydligen under all kritik. En god vän fick en skitig Partner som lånebil som tidigare använts av hantverkare och såg ut som f-n på både in och utsida...
Men att de inte städar sina lånebilar har väl inget med servicen som verkstaden utför på den egna bilen att göra?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Min Leaf har kostat typ 3000kr per gång dom två jag har hunnit med och då gör dom nästan ingenting :evil:
Dom prickade tom av punkter som jag kunde bevisa inte gjorts...
Men å andra sidan har jag inte behövt göra ett smack på den bilen, den går som en klocka :)
Över 8000 mil utan en krona till verkstaden...
Jag bytte nyligen 12V-batteriet, det är den enda hittills (det byter man enkelt själv på 10 minuter), inte lika enkelt
på Tesla däremot...
På Zoe så ska teknikern tydligen bara kontrollera att isoleringen på högspänningskablarna inte är skadade och byta ett kupéluftfilter. Teknikern sa själv att "det är ju nästan inget att göra på en elbilsservice".
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av LarsL »

Fast vad gör de på en fossilservice? Öppnar oljepluggen, byter filter, stänger pluggen och fyller på olja. Roffar åt sig 5-6000kr.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla utmanare hit och dit?

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Fast vad gör de på en fossilservice? Öppnar oljepluggen, byter filter, stänger pluggen och fyller på olja. Roffar åt sig 5-6000kr.
Ja, och oljan de byter är handpumpad och sen trampad av jungfrur med nakna fötter en natt vid fullmåne. Kan inte finnas nån annan förklaring till varför den är så dyr.
Skriv svar