Är kunskapen om däckljud så dålig?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10243
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
det som anges av dB är på utsidan av bilen, som jag har förstått, så det har egentligen ingenting med upplevd ljudnivå inne i bilen att göra (som ju egentligen är det intressanta för den som köper däck). .
Detta låter för mig väldigt konstigt. Givetvis är det inte SAMMA sak, men att inte ljudet på utsidan skulle vara korrelerat med ljudet på insidan låter jättemärkligt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
Lustigt har läst om detta i dagarna.

Landat i att troligen köpa Good Year Eagle F1 Assymetric 2 till Teslan. De är tysta (69 Db), har relativt lågt rullmotstånd och bra regnegenskaper.

Det intressanta är dock att dessa finns i SCT-version (Sound Comfort Technology). Det är GoodYears dämpskum, motsvarande tex Continentals "contisilent". "Problemet" är dock att dessa är ratade identiskt, dvs 69 decibel... GY själva hävdar ca 3 Db förbättring men ratingen är som sagt identisk!

Läste också ett ganska omfattande test av däck med dämpskum (faktiskt testat på en Model S). Slutsatsen var att det varken med mätinstrument eller rent empiriskt gick att märka någon skillnad i ljudnivå...
detta hänger antagligen samman med att ljudet utåt inte påverkas av skummet, men resonanserna i själva bilen gör det. Därför kommer däck med skum låta mindre inne i bilen men inte utanför. 69 dB är utåt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
HelectriC skrev:
det som anges av dB är på utsidan av bilen, som jag har förstått, så det har egentligen ingenting med upplevd ljudnivå inne i bilen att göra (som ju egentligen är det intressanta för den som köper däck). .
Detta låter för mig väldigt konstigt. Givetvis är det inte SAMMA sak, men att inte ljudet på utsidan skulle vara korrelerat med ljudet på insidan låter jättemärkligt.
klart finns det en korrelation, men den är inte lika enkel som att man bara jämför dB, det är så mycket mer som påverkar hur det låter inne i bilen. Tror iaf jag!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10243
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Legato skrev:
HelectriC skrev:
det som anges av dB är på utsidan av bilen, som jag har förstått, så det har egentligen ingenting med upplevd ljudnivå inne i bilen att göra (som ju egentligen är det intressanta för den som köper däck). .
Detta låter för mig väldigt konstigt. Givetvis är det inte SAMMA sak, men att inte ljudet på utsidan skulle vara korrelerat med ljudet på insidan låter jättemärkligt.
klart finns det en korrelation, men den är inte lika enkel som att man bara jämför dB, det är så mycket mer som påverkar hur det låter inne i bilen. Tror iaf jag!
Det håller jag med om. Men jag håller inte med om "ingenting med upplevd ljudnivå inne i bilen" (det betyder ju att det skulle vara helt okorrelerat).

Min gissning är att korrelationen är hög. Gällande däckskummet så var testet jag läste baserat på ljudnivån inne i kupén.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martin3
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2017 14:50
Ort: Stockholm

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av martin3 »

Salo skrev:
... Tänker jag fel här eller är det så att klassificeringen bara är test data och inte gäller i ”verkligheten”
Jag har några gånger försökt köpa tysta däck, men har misslyckats kapitalt. De däck som enligt siffrorna ska vara tysta har inte varit det.
Det jag märkt är att bilar är olika känsliga för däckval - Volvo kan tex vara tysta till och med med dubbdäck, medan dubbdäck i Audi bullrar som bara den.
Nästa däckköp ger jag nog upp och kommer att köpa icke-märkesdäck. Det lustiga är dessa verkar vara tystare enligt många inlägg på nätet - antagligen därför att de inte håller lika länge, eller har andra sämre egenskaper.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av bonath »

Finns nån norsk jämnförelse, tror Helectric köpte enligt denna.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10243
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Legato »

bonath skrev:
Finns nån norsk jämnförelse, tror Helectric köpte enligt denna.
Ahh, Helectric länka gärna om du "hittar tillbaka" till den!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
bonath skrev:
Finns nån norsk jämnförelse, tror Helectric köpte enligt denna.
Ahh, Helectric länka gärna om du "hittar tillbaka" till den!
du tänker nåt slags Råd&Rön test? nej, det har jag tyvärr inte, men jag har läst ganska mycket på det norska forumet om däckerfarenheter samt pratat en del med Megahjul. Jag var nämligen mycket tveksam till att köpa nåt annat än de väletablerade (Michelin, Pirelli, Goodyear och några andra). Men tänkte sen att; ok, Achilles är såpass mycket billigare att om de nu är skit, så får jag väl bara ta det som en sunk cost och krypa tillbaka till premiumkorset. Men det har inte behövts ännu. Nu ska erkännas att jag aldrig kom så långt som till Autobahn med däcken förra sommaren eftersom bilen krisade på andra områden och jag var tvungen att köra loaner, men jag har inte ångrat däcksköpet utifrån de vägar och hastigheter jag faktiskt kört.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Salo
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 apr 2017 20:36
Ort: Örebro

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Salo »

Fick på mina Michelin Primacy 3 idag. Supernöjd med ljudnivån som enligt specifikation är 69 decibel. Det är någon skumdämpning i däcken. Vet inte hur mycket skummet gör men de väsnas inte alls som mina tidigare däck gjorde.

När jag satte på vinterdäcken i höstas så märke jag en enorm skillnad på ljudet. Vinterdäcken vad mycket tystare än sommardäcken. Nu när sommardäcken är på så går bilen lika tyst men utan smattret från dubben. Häääärligt :D
Verdi

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Verdi »

Salo skrev:
Fick på mina Michelin Primacy 3 idag. Supernöjd med ljudnivån som enligt specifikation är 69 decibel. Det är någon skumdämpning i däcken. Vet inte hur mycket skummet gör men de väsnas inte alls som mina tidigare däck gjorde.

När jag satte på vinterdäcken i höstas så märke jag en enorm skillnad på ljudet. Vinterdäcken vad mycket tystare än sommardäcken. Nu när sommardäcken är på så går bilen lika tyst men utan smattret från dubben. Häääärligt :D
Nya däck är i regel tystare än nästan utslitna så det kan också spela in.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Nyren »

Hur är det med fälgar då? Kan det påverka ljudnivån inne i bilen? Jag tycker mig uppleva mina sommardäck bullrigare på mina nya PH Turbin 2 än på Teslas Slipstream förra året. Det kan såklart vara ren inbillning...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av stefan007 »

Pratade som snabbast med däckhandlaren när jag bytte till sommardäck. Han ser många tysta däck med lösa dämpningsmattor. De med matta över hela däcksbrädden verkar vara känsligare och lossar lättare än de med lite marginal till den (flexande) däckssidan.
Någon med erfarenhet av detta?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av HelectriC »

För första gången så har jag inte märkt någon ljudskillnad från övergång vinter- till sommardäck. Tidigare har det alltid varit markant mycket mer däcksljud när sommarsulorna kommit på. Nu gick jag från 21” pirelli sottozero 3 till 21” Achilles atr sport II.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Tars »

HelectriC skrev:
För första gången så har jag inte märkt någon ljudskillnad från övergång vinter- till sommardäck. Tidigare har det alltid varit markant mycket mer däcksljud när sommarsulorna kommit på. Nu gick jag från 21” pirelli sottozero 3 till 21” Achilles atr sport II.
Vad tycker du om achilles?
Väldigt förmånligt pris och även fått väldigt bra recensioner!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av HelectriC »

Tars skrev:
HelectriC skrev:
För första gången så har jag inte märkt någon ljudskillnad från övergång vinter- till sommardäck. Tidigare har det alltid varit markant mycket mer däcksljud när sommarsulorna kommit på. Nu gick jag från 21” pirelli sottozero 3 till 21” Achilles atr sport II.
Vad tycker du om achilles?
Väldigt förmånligt pris och även fått väldigt bra recensioner!
Jag är jättenöjd, har ingen punkt som de är dåliga på än så länge. Har dock inte snabbkört på autobahn med de ännu, det blir till sommaren.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2170
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av jpetters »

Jag kör också med Achilles 21" och kan bara hålla med. Jag har kört en del autobahn och tycker de fungerar lika bra som de Pilot Super Sport jag hade innan.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av HelectriC »

jpetters skrev:
Jag kör också med Achilles 21" och kan bara hålla med. Jag har kört en del autobahn och tycker de fungerar lika bra som de Pilot Super Sport jag hade innan.
Grymt! Då slipper jag vara orolig för det 8-) de priset de säljs till gör ju också att man utan dåligt samvete kan dra så och bränna däck utan att behöva lägga en förmögenhet på nya däck.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Tars »

Betalade 5500:- för 245 i fram och 275 bak, då de inte hade 265, men det var marginellt större, så det får va så. Ser lite fetare ut.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Tjell »

FYI: Angående ljudtryck; 1-2 dB går inte att höra skillnad på. 3 dB upplevs som en skillnad men inte mer än så. 10 dB upplevs som en fördubbling i ljudtryck.

Att betala extra för 1-2 dB kanske inte är värt pengarna?

Dock kan ju frekvensspektrat skilja mellan "låg-dB-skillnads-däck" så att de upplevs olika ändå, inne i bilen.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av HelectriC »

Tjell skrev:
FYI: Angående ljudtryck; 1-2 dB går inte att höra skillnad på. 3 dB upplevs som en skillnad men inte mer än så. 10 dB upplevs som en fördubbling i ljudtryck.

Att betala extra för 1-2 dB kanske inte är värt pengarna?

Dock kan ju frekvensspektrat skilja mellan "låg-dB-skillnads-däck" så att de upplevs olika ändå, inne i bilen.
Nej, det är fel. 3db upplevs som en fördubbling!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av igu »

Fortsätt gärna att fylla på med fler egna erfarenheter men komplettera gärna med lite information om märke, storlekar och sånt tillsammans med er subjektiva bedömning!

Inte för att jag är så insatt i det tekniska men kan inte mycket av det här med diskussionen kring faktiskt dB, ökat rulljud, jobbiga frekvenser, etc förklaras med att
...vår hörsel är logaritmisk i det avseendet att förändringar av relativ total tystnad är lätta att höra, medan förändringar där ljudnivån redan är hög kräver mer ljudeffekt.
Att dessutom olika frekvenser uppfattas olika starkt gör det ju inte enklare.

Lägg till lite vindbrus, däckbredd, olika fälgar (man byter ju rätt ofta fälgmodell också), slitage, däcktryck och annat smått och gott så känns det ganska omöjligt annat än att testa sig fram (eller helst låta någon annan).

Kan vi fortsätta med rekommendationer av däck eller bäst att starta en ny tråd? Jag är själv intresserad! :D
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av 12man »

Nyren skrev:
Hur är det med fälgar då? Kan det påverka ljudnivån inne i bilen? Jag tycker mig uppleva mina sommardäck bullrigare på mina nya PH Turbin 2 än på Teslas Slipstream förra året. Det kan såklart vara ren inbillning...
har funderat på detta också, mest med hur vikten på fälgen kanske påverkar för luftmotstånd/turbulens pH turbin/ streamline kan det va så mycket skillnad, vid vilken hastighet är det värst?, underlaget påverkar ju sanslöst, svensk asfalt suck alltså, Nyren kvarstår intrycket?

2-3 dB är vad de flesta upplever som lite högre ljud, åtgår dubbelt så mycket effekt att höja ljudet 3dB
8-10 dB upplever de flesta som dubbelt så högt, kräver 8-10x effekttillskott
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av HelectriC »

Vi pratar nog en del om varandra :)

Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas. För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring.

källa: https://wiki.kontrollrummet.com/Decibel
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar