Är kunskapen om däckljud så dålig?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Salo
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 apr 2017 20:36
Ort: Örebro

Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Salo »

Hej. Kan inte stoltsera med någon djupare kunskap om däck så missförstå mig inte. Däremot så behövs ju ingen geni får att göra lite efterforskning.

Det jag blir lite förvånad över är följande:

1. Ofta när jag ser däck rekommendationer från teslaägare eller annonser på tesla däck till salu, så ser jag att däcken i fråga har en klassificering på vägljud på 70-72 decibel.

2. Ofta i diskussioner om ljud så ser jag ofta att det påtalas att vissa bilar hör ett ”högre ljud än förväntat” från just däcken.

Själv står jag just nu inför inköpet av nya sommardäck och kommer troligtvis köpa däck med ljud klassificering på 68-69 decibel.

Tänker jag fel här eller är det så att klassificeringen bara är test data och inte gäller i ”verkligheten”
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Jerker »

Har inga kunskaper som helst om detta och ser fram emot att få det utrett. Vill också veta vilka samband det finns mellan däck med lågt rullmotstånd, som ju biltillverkarna vill att man ska använda till elbilar för att öka räckvidden, och ljudnivån.

Men sen, det som du tar upp, skillnaden mellan laboratorietester och verkligheten: När ett däck sitter på en bil så betyder ju fälgens utformning också väldigt mycket för hur mycket ljud som kommer från den delen av bilen. Man måste väl se på hjulet som helhet, inte bara själva däcket?

En annan aspekt: Hur blir det med däckslitage med olika typer av däck? Har kanske utretts i nån annan tråd(?), men om ett däck med "billiga" rullegenskaper slits mer så blir ju däckkostnaden högre och då kanske det tar ut vinsten för den lägre energiåtgången?
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Stefan T »

Jag har försökt köpa så tysta lätt runde däck som möjligt till Roadstern

Den dånar rätt mycket i kupén i lite högre fart nästan 100% däcken
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Mats »

Jag vet inte om detta stämmer men jag läste någonstans att när siffran för vägljud anges, betyder inte det automatiskt att däckens ljud inne i bilen korrelerar till den siffran. Tyckte det sotd att det mättes med mikrofon på utsidan av bilen.

Det borde finnas en korrelation mellan vägljudet ute och buller i bilen men det kan även vara så att en frekvensskillnad mellan däck med samma uppmätta db gör att ljudet fortplantas olika i olika bilar.

Till exempel att Lägre frekvenser fortplantas in i bilen medans högre lättare hålls ute. Så två däck med samma uppmätta DB kan upplevas olika inne i bilen pga frekvensskillnader mellan däcken.

Har ingen info eller referens som stödjer detta annat än ett svagt minne av en artikel jag läste.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Leo »

Tror att däckens klassning främst är med tanke på ”bullerutsläpp” i miljön så att säga. Har även läst om tankar på ”bullerskatt” (nej inte i Sverige...)

Ljudnivån i bilen påverkas även av många andra parametrar. Där det inte är säkert att det tystaste däcket enligt märkningen alltid är tystast på en enskild bilmodell. Dessutom är vi människor olika ”känsliga” för olika typer av ljud/frekvenser. Så det däck som en person tycker är bullrigt kan en annan tycka är tyst.

Sen är nog tysthet bara en av många parametrar som däcksfabrikanterna väger ihop.

Men generellt så är nog däcksmärkningen en verttig indikation på om däcket kommer att uppfattas som tyst i bilen eller inte.

Ett bra tips om just Tesla är att kolla på elbilforum.no där finns massor akrivet om bullriga däck, extra ljudisolering av Tesla osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Gustafsson »

En del däck är konstruerade för att vara tysta, läser man på Nokians hemsida har dom lagt en hel del krut på det vad gäller mönstret för att avleda ljud. Kör själv med Nokian Hakka black, tyckte de bullrade i början, men efter att ha ”kört in” dem blev de väldigt tysta. Så även samma däck kan uppträda lite olika tänker jag.
Sen är det olika hur de ljudmässigt hanterar t.ex. grov asfalt.
Jag tror man måste mäta bullret mycket bättre än idag för att förstå hur olika däck låter. En dB siffra är väldigt trubbig. Subjektiva synpunkter är lika svåra att värdera.
Många upplever ju att dubbfria vinterdäck är påtagligt tysta på asfalt.
Räckviddsmässigt är det också svårt att värdera, många av oss pumpar ju i lite extra luft och kör med lite ”övertryck” , vilket säkert också påverkar däckkbullret.
Inte hunnit googla, men det borde finnas artiklar om det för nördar som vi därute...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Crion
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 jan 2018 01:36

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Crion »

Titta på Björn Nylands youtube däckgenomgång som gjordes nyligen. Där mäter han i kupén och precis som trådstartaren skriver så är det stora skillnader. Där ser man dock att specen faktiskt var en bra indikation när det var större skillnader mellan däcken.

Nerius dubbfria var tystast. Ganska ordentlig upplevd skillnad. Dubbade var givetvis ännu bullrigare.

Det kan nog bli en genomgång av sommardäck om folk är intresserade.

Jag tror detta område kan få lite fokus nu när elbilar blir vanligare.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av HelectriC »

det som anges av dB är på utsidan av bilen, som jag har förstått, så det har egentligen ingenting med upplevd ljudnivå inne i bilen att göra (som ju egentligen är det intressanta för den som köper däck). Därför är det rent hokus-pokus att gå på ett sånt värde när man väljer däck om man inte är extremt intresserad av hur de utanför bilen upplever ljudnivån. Och det är ju ganska logiskt egentligen, inte kan ett dB-värde ange ljudnivån i alla bilar, det skiljer ju jättemycket på kaross, isolering, fälgar etc etc.

själv kollade jag på video från Megahjul, som övertygade mig. Jag kör nu med Achilles-21" på sommaren och dom är betydligt tystare än allt annat jag haft på bilen, trots att jag har 275 bakdäck mot tidigare 245.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Legato »

Lustigt har läst om detta i dagarna.

Landat i att troligen köpa Good Year Eagle F1 Assymetric 2 till Teslan. De är tysta (69 Db), har relativt lågt rullmotstånd och bra regnegenskaper.

Det intressanta är dock att dessa finns i SCT-version (Sound Comfort Technology). Det är GoodYears dämpskum, motsvarande tex Continentals "contisilent". "Problemet" är dock att dessa är ratade identiskt, dvs 69 decibel... GY själva hävdar ca 3 Db förbättring men ratingen är som sagt identisk!

Läste också ett ganska omfattande test av däck med dämpskum (faktiskt testat på en Model S). Slutsatsen var att det varken med mätinstrument eller rent empiriskt gick att märka någon skillnad i ljudnivå...
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av evilirish »

Goodyear ska ju enligt https://electrek.co/2018/03/08/goodyear ... nt-torque/ börja tillverka däck speciellt för elbilar. Bl.a ska de jobba på tystheten (längst nere i artikeln)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
det som anges av dB är på utsidan av bilen, som jag har förstått, så det har egentligen ingenting med upplevd ljudnivå inne i bilen att göra (som ju egentligen är det intressanta för den som köper däck). .
Detta låter för mig väldigt konstigt. Givetvis är det inte SAMMA sak, men att inte ljudet på utsidan skulle vara korrelerat med ljudet på insidan låter jättemärkligt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
Lustigt har läst om detta i dagarna.

Landat i att troligen köpa Good Year Eagle F1 Assymetric 2 till Teslan. De är tysta (69 Db), har relativt lågt rullmotstånd och bra regnegenskaper.

Det intressanta är dock att dessa finns i SCT-version (Sound Comfort Technology). Det är GoodYears dämpskum, motsvarande tex Continentals "contisilent". "Problemet" är dock att dessa är ratade identiskt, dvs 69 decibel... GY själva hävdar ca 3 Db förbättring men ratingen är som sagt identisk!

Läste också ett ganska omfattande test av däck med dämpskum (faktiskt testat på en Model S). Slutsatsen var att det varken med mätinstrument eller rent empiriskt gick att märka någon skillnad i ljudnivå...
detta hänger antagligen samman med att ljudet utåt inte påverkas av skummet, men resonanserna i själva bilen gör det. Därför kommer däck med skum låta mindre inne i bilen men inte utanför. 69 dB är utåt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
HelectriC skrev:
det som anges av dB är på utsidan av bilen, som jag har förstått, så det har egentligen ingenting med upplevd ljudnivå inne i bilen att göra (som ju egentligen är det intressanta för den som köper däck). .
Detta låter för mig väldigt konstigt. Givetvis är det inte SAMMA sak, men att inte ljudet på utsidan skulle vara korrelerat med ljudet på insidan låter jättemärkligt.
klart finns det en korrelation, men den är inte lika enkel som att man bara jämför dB, det är så mycket mer som påverkar hur det låter inne i bilen. Tror iaf jag!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Legato skrev:
HelectriC skrev:
det som anges av dB är på utsidan av bilen, som jag har förstått, så det har egentligen ingenting med upplevd ljudnivå inne i bilen att göra (som ju egentligen är det intressanta för den som köper däck). .
Detta låter för mig väldigt konstigt. Givetvis är det inte SAMMA sak, men att inte ljudet på utsidan skulle vara korrelerat med ljudet på insidan låter jättemärkligt.
klart finns det en korrelation, men den är inte lika enkel som att man bara jämför dB, det är så mycket mer som påverkar hur det låter inne i bilen. Tror iaf jag!
Det håller jag med om. Men jag håller inte med om "ingenting med upplevd ljudnivå inne i bilen" (det betyder ju att det skulle vara helt okorrelerat).

Min gissning är att korrelationen är hög. Gällande däckskummet så var testet jag läste baserat på ljudnivån inne i kupén.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martin3
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2017 14:50
Ort: Stockholm

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av martin3 »

Salo skrev:
... Tänker jag fel här eller är det så att klassificeringen bara är test data och inte gäller i ”verkligheten”
Jag har några gånger försökt köpa tysta däck, men har misslyckats kapitalt. De däck som enligt siffrorna ska vara tysta har inte varit det.
Det jag märkt är att bilar är olika känsliga för däckval - Volvo kan tex vara tysta till och med med dubbdäck, medan dubbdäck i Audi bullrar som bara den.
Nästa däckköp ger jag nog upp och kommer att köpa icke-märkesdäck. Det lustiga är dessa verkar vara tystare enligt många inlägg på nätet - antagligen därför att de inte håller lika länge, eller har andra sämre egenskaper.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av bonath »

Finns nån norsk jämnförelse, tror Helectric köpte enligt denna.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Legato »

bonath skrev:
Finns nån norsk jämnförelse, tror Helectric köpte enligt denna.
Ahh, Helectric länka gärna om du "hittar tillbaka" till den!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
bonath skrev:
Finns nån norsk jämnförelse, tror Helectric köpte enligt denna.
Ahh, Helectric länka gärna om du "hittar tillbaka" till den!
du tänker nåt slags Råd&Rön test? nej, det har jag tyvärr inte, men jag har läst ganska mycket på det norska forumet om däckerfarenheter samt pratat en del med Megahjul. Jag var nämligen mycket tveksam till att köpa nåt annat än de väletablerade (Michelin, Pirelli, Goodyear och några andra). Men tänkte sen att; ok, Achilles är såpass mycket billigare att om de nu är skit, så får jag väl bara ta det som en sunk cost och krypa tillbaka till premiumkorset. Men det har inte behövts ännu. Nu ska erkännas att jag aldrig kom så långt som till Autobahn med däcken förra sommaren eftersom bilen krisade på andra områden och jag var tvungen att köra loaner, men jag har inte ångrat däcksköpet utifrån de vägar och hastigheter jag faktiskt kört.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Salo
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 apr 2017 20:36
Ort: Örebro

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Salo »

Fick på mina Michelin Primacy 3 idag. Supernöjd med ljudnivån som enligt specifikation är 69 decibel. Det är någon skumdämpning i däcken. Vet inte hur mycket skummet gör men de väsnas inte alls som mina tidigare däck gjorde.

När jag satte på vinterdäcken i höstas så märke jag en enorm skillnad på ljudet. Vinterdäcken vad mycket tystare än sommardäcken. Nu när sommardäcken är på så går bilen lika tyst men utan smattret från dubben. Häääärligt :D
Verdi

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Verdi »

Salo skrev:
Fick på mina Michelin Primacy 3 idag. Supernöjd med ljudnivån som enligt specifikation är 69 decibel. Det är någon skumdämpning i däcken. Vet inte hur mycket skummet gör men de väsnas inte alls som mina tidigare däck gjorde.

När jag satte på vinterdäcken i höstas så märke jag en enorm skillnad på ljudet. Vinterdäcken vad mycket tystare än sommardäcken. Nu när sommardäcken är på så går bilen lika tyst men utan smattret från dubben. Häääärligt :D
Nya däck är i regel tystare än nästan utslitna så det kan också spela in.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Nyren »

Hur är det med fälgar då? Kan det påverka ljudnivån inne i bilen? Jag tycker mig uppleva mina sommardäck bullrigare på mina nya PH Turbin 2 än på Teslas Slipstream förra året. Det kan såklart vara ren inbillning...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av stefan007 »

Pratade som snabbast med däckhandlaren när jag bytte till sommardäck. Han ser många tysta däck med lösa dämpningsmattor. De med matta över hela däcksbrädden verkar vara känsligare och lossar lättare än de med lite marginal till den (flexande) däckssidan.
Någon med erfarenhet av detta?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av HelectriC »

För första gången så har jag inte märkt någon ljudskillnad från övergång vinter- till sommardäck. Tidigare har det alltid varit markant mycket mer däcksljud när sommarsulorna kommit på. Nu gick jag från 21” pirelli sottozero 3 till 21” Achilles atr sport II.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av Tars »

HelectriC skrev:
För första gången så har jag inte märkt någon ljudskillnad från övergång vinter- till sommardäck. Tidigare har det alltid varit markant mycket mer däcksljud när sommarsulorna kommit på. Nu gick jag från 21” pirelli sottozero 3 till 21” Achilles atr sport II.
Vad tycker du om achilles?
Väldigt förmånligt pris och även fått väldigt bra recensioner!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är kunskapen om däckljud så dålig?

Inlägg av HelectriC »

Tars skrev:
HelectriC skrev:
För första gången så har jag inte märkt någon ljudskillnad från övergång vinter- till sommardäck. Tidigare har det alltid varit markant mycket mer däcksljud när sommarsulorna kommit på. Nu gick jag från 21” pirelli sottozero 3 till 21” Achilles atr sport II.
Vad tycker du om achilles?
Väldigt förmånligt pris och även fått väldigt bra recensioner!
Jag är jättenöjd, har ingen punkt som de är dåliga på än så länge. Har dock inte snabbkört på autobahn med de ännu, det blir till sommaren.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar