Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Moderator: Redaktion
Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Jag förespråkar verkligen inte att ladda med UMC i vanlig chucko hemma, kör själv trefas på låg effekt men jag kan ibland tycka att det blir lite skrämselpropagandan runt riskerna med laddning hemma. Onyanserat och jag har inte riktigt reflekterat runt varifrån detta lyfts om och om igen. alltid trott det var ICEfolk som försker hitta problem eller journalister som clickbaitade fram rubriker.
Blev pga av min tidigare bild lite förvånad när jag såg att ett solcellsföretag som säljer laddboxar trycka ivrigt på detta också. Låter självklar nu efteråt med ekonomiska fördelarna om alla köper Laddboxar.
Det var en postning i Facebookgruppen tesla ägare/entusiaster Sverige.
Har väl inget emot att alla installerar rätt laddlösning hemma, kan dock ibland tycka lobbyismen runt detta inte riktigt hjälper övergången till elbilar när det lite onyanserat diskuteras att det brinner, ingen ersättning från försäkring, uppsäkring av hus till 25A osv för dyra pengar. Problemet blir om det blir förbjudet att ladda i chucko. Dåligt för alla elbilsägare, dåligt för samhället. Långsiktigt dåligt för laddboxföretag tror jag.
Blev pga av min tidigare bild lite förvånad när jag såg att ett solcellsföretag som säljer laddboxar trycka ivrigt på detta också. Låter självklar nu efteråt med ekonomiska fördelarna om alla köper Laddboxar.
Det var en postning i Facebookgruppen tesla ägare/entusiaster Sverige.
Har väl inget emot att alla installerar rätt laddlösning hemma, kan dock ibland tycka lobbyismen runt detta inte riktigt hjälper övergången till elbilar när det lite onyanserat diskuteras att det brinner, ingen ersättning från försäkring, uppsäkring av hus till 25A osv för dyra pengar. Problemet blir om det blir förbjudet att ladda i chucko. Dåligt för alla elbilsägare, dåligt för samhället. Långsiktigt dåligt för laddboxföretag tror jag.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Brukar hänvisa till den här länken till Elsäkerhetsverkets hemsida till de som säger att man MÅSTE ha laddbox.
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... stationer/
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... stationer/
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Hehe, du får nog läsa genom din länk.Leo skrev:Brukar hänvisa till den här länken till Elsäkerhetsverkets hemsida till de som säger att man MÅSTE ha laddbox.
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... stationer/
"För privatbruk och laddning med upp till 16 ampere finns idag inga krav på att man måste ha en laddstation. En dedikerad laddstation eller laddbox till din elbil ger dock en högre säkerhet."
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Läs Leo's inlägg igen så ser du att det var precis det han menadeHenrik Torphammar skrev:Hehe, du får nog läsa genom din länk.Leo skrev:Brukar hänvisa till den här länken till Elsäkerhetsverkets hemsida till de som säger att man MÅSTE ha laddbox.
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... stationer/
"För privatbruk och laddning med upp till 16 ampere finns idag inga krav på att man måste ha en laddstation. En dedikerad laddstation eller laddbox till din elbil ger dock en högre säkerhet."
MYP
X90d
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Uppsäkra till 25A är inte särskilt dyrt, iofs beroende på var man bor.
Betalade 800kr till elektriker för arbetet och cirka 500kr extra per år i fast avgift till skillnad mot 20A som vi hade innan.
Betalade 800kr till elektriker för arbetet och cirka 500kr extra per år i fast avgift till skillnad mot 20A som vi hade innan.
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Tänkte mig mest de laddboxförsäljare som säger att ALLA måste ha laddbox, det är förbjudet att ladda via schucko osv.
Då laddboxen ansluts direkt till elcentralen av en elektriker så ger det ju större säkerhet genom att elektrikern kollar igenom matningen. Inget konstigt med det. Men att från det som i Facebookgruppen "skrämma upp" folk med massa mer eller mindre konstiga påståenden blir inget bra.
Har själv laddbox sen 3år och den största fördelen jag ser är bekvämligheten med att den är supersmidig att använda och den medföljande laddsladden alltid då kan ligga i bilen.
Då laddboxen ansluts direkt till elcentralen av en elektriker så ger det ju större säkerhet genom att elektrikern kollar igenom matningen. Inget konstigt med det. Men att från det som i Facebookgruppen "skrämma upp" folk med massa mer eller mindre konstiga påståenden blir inget bra.
Har själv laddbox sen 3år och den största fördelen jag ser är bekvämligheten med att den är supersmidig att använda och den medföljande laddsladden alltid då kan ligga i bilen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
När de skriver att det inte finns några krav på laddbox upp till 16A, betyder det då att man måste ha box över 16A? Det står ju inte heller. Man skulle ju i teorin kunna ha en Zoe och höja säkringen så att man kan ladda 32A 3-fas och få 22kW. Det finns ju EVSE för 32A som man kopplar in i en röd handske.
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Precis så har jag också gjort. Installerade riktigt 3fasuttag också.lobbin skrev:Uppsäkra till 25A är inte särskilt dyrt, iofs beroende på var man bor.
Betalade 800kr till elektriker för arbetet och cirka 500kr extra per år i fast avgift till skillnad mot 20A som vi hade innan.
Min poäng var mer att jag hoppas inte det går över styr och kommer regler om att shuko inte FÅR användas.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Ett korrekt installerat CEE 3-fasttag och en laddkabel är ju precis lika säker som en laddbox.Jerker skrev:När de skriver att det inte finns några krav på laddbox upp till 16A, betyder det då att man måste ha box över 16A? Det står ju inte heller. Man skulle ju i teorin kunna ha en Zoe och höja säkringen så att man kan ladda 32A 3-fas och få 22kW. Det finns ju EVSE för 32A som man kopplar in i en röd handske.
De som är lite lurigt är ju att ha laddaren i ett gammalt slitet Schuko-uttag utan jordfelsbrytare och med okänt antal skarvar till.
Men att förvara bensin i en öppen hink är ju också farligare än att ha det i en reservdunk. Men ingen påstår att resevdunkar är fel bara för att det finns hinkar.
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Nej, jag vet. Min fråga var mest retoriskt menad. De tänker sig väl inte att nån som läser på deras hemsida skulle få för sig att installera 32A CEE hemma så de lämnade det därhän.LarsL skrev:Ett korrekt installerat CEE 3-fasttag och en laddkabel är ju precis lika säker som en laddbox.Jerker skrev:När de skriver att det inte finns några krav på laddbox upp till 16A, betyder det då att man måste ha box över 16A? Det står ju inte heller. Man skulle ju i teorin kunna ha en Zoe och höja säkringen så att man kan ladda 32A 3-fas och få 22kW. Det finns ju EVSE för 32A som man kopplar in i en röd handske.
De som är lite lurigt är ju att ha laddaren i ett gammalt slitet Schuko-uttag utan jordfelsbrytare och med okänt antal skarvar till.
Men att förvara bensin i en öppen hink är ju också farligare än att ha det i en reservdunk. Men ingen påstår att resevdunkar är fel bara för att det finns hinkar.
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Jag har förstört flera schukouttag och stickproppar genom laddning 16A. Är inte någon bra ide alls möjligtvus om man bara laddar några Ampere. Två st på andra platser än hemma. Hemma har jag numera riktig laddning via wallbox.
Kan inte annat än att prata varmt för en riktig laddstation.
Problemet i mina fall är att det blir en böjkraft från kabeln som gör att stickproppen inte sitter optimalt. Vid 16A behöver den sitta mer än optimalt.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Kan inte annat än att prata varmt för en riktig laddstation.
Problemet i mina fall är att det blir en böjkraft från kabeln som gör att stickproppen inte sitter optimalt. Vid 16A behöver den sitta mer än optimalt.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Har laddat Leaf på 10A schuko i två år nu, aldrig varit problem eller ens några märken.
Tänk på att stoppa laddningen/dra ut sladden ur bilen före du drar ut den ur väggen.
Tänk på att stoppa laddningen/dra ut sladden ur bilen före du drar ut den ur väggen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Har också laddat med Schuko i två år utan några som helst problem. Jag drar aldrig ut sladden utan den sitter kvar uttaget hela tiden, alltså inget slitage. Jag har anslutit kabeln via en adapter från Schuko till CEE 3-fas och laddar med 10A. Klumpen är avlastad med en kabelupphägming så det problemet finns inte heller. Hade jag upplevt problem så hade jag byt kontakt till CEE.
För mig är detta minst lika smidigt som en laddbox. Eftersom sladden sitter i hela tiden så är det bara att plugga in bilen när jag kommer hem. Det finns ju ingen mening att ha med sig en Schuko kabel i bilen, inte till vardags i alla fall.
För mig är detta minst lika smidigt som en laddbox. Eftersom sladden sitter i hela tiden så är det bara att plugga in bilen när jag kommer hem. Det finns ju ingen mening att ha med sig en Schuko kabel i bilen, inte till vardags i alla fall.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Precis, och laddbox till gamla Leaf med typ-1 kontakt hade varit pengar i sjön dessutom.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Jag satte box med typ2-uttag. Sen använder jag typ2-typ1 kabeln som följde med bilen. Framtidssäkert och klart
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Ja visst går det, men då blir det i alla fall att man måste bråttas med sladden rätt ofta, typ-2 vill man kanske kunna ta med sig.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Eller så måste man köpa en till Typ2-Typ1 kabel, vilket också är pengar i sjön. Jag skulle defenetivt inte orka med att lossa kabeln och lägga in den i bilen varje dag. (Ja, man kanske låta kabel sitta kvar hemma? Det är ju inte sååå ofta den används ute på stan till vardags.)
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Era svar för er där det fungerar verkar ha gemensamt att ni själva har kontrollen över uttaget och att ni bara laddar 10A och inte minst att ni sett till att avlasta kabeln. För övrigt kan jag tycka att om ni nu ändå inte skall flytta kabeln koppla in den permanent istället. Mindre risker.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Har faktiskt funderat på att klippa kabeln och montera in den fast i en brytare. Alternativ byta ut Schuko till en CEE istället. Då får jag ha adapter tillbaka till Schuko när det behövs hos ”mormor”.
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Det stora problemet är nog inte "du och jag" utan "dom där andra"
Jag har laddat mycket i Schuko och har ett par ställen där jag kommer fortsätta göra det.
Men jag gör det ALLTID med försiktighet, speciellt vid längre laddning.
Ett modernt bra, lite använt uttag = inga större problem (framförallt inte upp till dom 13A som Teslan begränsar till).
Men på ett "lätt begagnat" uttag så är det desto större risk.
I vår stuga i fjällen har jag endast tillgång till Schuko (än så länge).
Det sitter ett gammalt uttag som suttit i säkert 10-15 år. Använts huvudsakligen för motorvärmare på vintern.
Då vi endast har 16A huvudsäkring in till stugan och direktverkande el så vågar jag inte köra över 10A (testat på 13A för att se vad jag kan ha igång innan huvudsäkringen går dock).
Första 5-6 timmarna är dessa 10A inga större problem.
Men när jag känner på kontakten i uttaget efter detta...ja då är det oroväckande varmt!
Detta då uttaget är allt annat än i bästa skick! (Kommer byta vid nästa trip upp!)
Så även om jag personligen också tänker att det är en överdriven debatt, så är det faktiskt så enkelt att uttagen kan bli varma = smälta/brinna om man har otur / inte koll. Vi börjar passera en gräns där det är fler än oss early adopters som köper och kör elbil! = Man har inte samma intresse "Det ska bara fungera".
Jag tycker det är bättre att man "motar Olle i grind" och ser till att "skrämma upp" folk snarare än att låter allt rulla vidare och det händer dödsolyckor.
Jämför med (framförallt billiga men inte uteslutande) mobilladdare. Hur många brinner inte varje dag? Hade det inte varit bättre om folk INNAN mobiltelefonen kom in i var mans hem hade koll på detta än efter olyckorna började hända?
/Jocce
Jag har laddat mycket i Schuko och har ett par ställen där jag kommer fortsätta göra det.
Men jag gör det ALLTID med försiktighet, speciellt vid längre laddning.
Ett modernt bra, lite använt uttag = inga större problem (framförallt inte upp till dom 13A som Teslan begränsar till).
Men på ett "lätt begagnat" uttag så är det desto större risk.
I vår stuga i fjällen har jag endast tillgång till Schuko (än så länge).
Det sitter ett gammalt uttag som suttit i säkert 10-15 år. Använts huvudsakligen för motorvärmare på vintern.
Då vi endast har 16A huvudsäkring in till stugan och direktverkande el så vågar jag inte köra över 10A (testat på 13A för att se vad jag kan ha igång innan huvudsäkringen går dock).
Första 5-6 timmarna är dessa 10A inga större problem.
Men när jag känner på kontakten i uttaget efter detta...ja då är det oroväckande varmt!
Detta då uttaget är allt annat än i bästa skick! (Kommer byta vid nästa trip upp!)
Så även om jag personligen också tänker att det är en överdriven debatt, så är det faktiskt så enkelt att uttagen kan bli varma = smälta/brinna om man har otur / inte koll. Vi börjar passera en gräns där det är fler än oss early adopters som köper och kör elbil! = Man har inte samma intresse "Det ska bara fungera".
Jag tycker det är bättre att man "motar Olle i grind" och ser till att "skrämma upp" folk snarare än att låter allt rulla vidare och det händer dödsolyckor.
Jämför med (framförallt billiga men inte uteslutande) mobilladdare. Hur många brinner inte varje dag? Hade det inte varit bättre om folk INNAN mobiltelefonen kom in i var mans hem hade koll på detta än efter olyckorna började hända?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Hemmaladdning, laddboxar, shucko farligt
Jag tror de är väldigt viktigt att man avlastar sladden, dvs att klumpen inte hänger i uttaget.
Jag skulle också se till att uttaget är fräscht och i bra skick och inte något billigt Claes Olsson uttag (obs de säljer faktiskt kvalitets uttag också) utan ett med lite kvalité som kostade mer än 50 kr.
Men visst fast installerat är bäst men jag kommer inte göra de för vår leaf som vi bara kommer ha 2 år då den har typ1 uttag.
Jag skulle också se till att uttaget är fräscht och i bra skick och inte något billigt Claes Olsson uttag (obs de säljer faktiskt kvalitets uttag också) utan ett med lite kvalité som kostade mer än 50 kr.
Men visst fast installerat är bäst men jag kommer inte göra de för vår leaf som vi bara kommer ha 2 år då den har typ1 uttag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19