Ta med TMS som flyttgods

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Ta med TMS som flyttgods

Inlägg av NEO »

Hej!

Jag har sedan 2013 varit bosatt och arbetat i Norge, är utskriven ur Sverige sedan 2015. Planerna att flytta hem är nu aktuella och jag har en Tesla jag gärna vill ta med mig hem och frugan har en Polo.

Fakta:

Jag har ingen bostad i Sverige
Jag är gift och har levt och arbetat i Norge tillsammans med familjen.
Jag är avregistrerad sedan 2015
Jag är svensk medborgare

Som jag förstår det enligt reglerna på tullverket.se så räknas jag som inflyttare och inte återvändare.

Tullverket säger:

Inflyttare
Du är inflyttare om din situation stämmer in på en av följande punkter:

Du har aldrig tidigare varit bosatt i Sverige eller i något annat EU-land.
Du är ensamstående och saknar helt anknytning till Sverige eller något annat EU-land. Det kan betyda att du är anmäld som utflyttad hos Skatteverket och varken har bostad eller arbete i Sverige.
Du har varaktigt bott tillsammans med din familj och arbetat i ett land utanför EU i minst ett år.

Jag kvalar alltså in på den sista och behöver bara ägt mitt fordon i sex månader innan jag får lov att ta med den hem.

Hur enkelt är det pappersmässigt att ta med den hem? Någon som gått igenom samma process?

Hur funkar det med garanti? Bilen har nybilgaranti till 2019-11-26, försvinner denna om jag importerar den till Sverige?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ta med TMS som flyttgods

Inlägg av HelectriC »

Jag vet inte hur det funkar med själva flyttgodset, skattemyndigheten etc men garantin har du fortfarande på bilen. Jag har nyttjat min garanti i Sverige, så det är inga problem.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ta med TMS som flyttgods

Inlägg av dstr »

Jag flyttade hem från USA för 25 år sedan och tog med en bil. Jag var då bosatt i Eskilstuna och ringde därför till Tullverket i Västerås för att kolla upp vad för dokumentation jag behövde.

När jag väl satt hos tullen i Göteborg och skulle hämta ut bilen så saknas något - och jag får lyssna på en lång harrang om hur usla tullen i Västerås är, att dom inte kan något osv. Det som saknades var någon form av bevis på att jag faktiskt bott där, som elräkning eller telefonräkning.

Jag vände ut och in på min plånbok och ur rasade ett 10-tal kredit/bonuskort. Blockbusters, Safeway, körkort osv. Han skakade uppgivet på huvudet och sa att det måste vara ngn form av räkning, men så plötsligt så får han syn på kortet med mitt social security number. "Jaha, har du ett sånt där. Men dåså." *tjong tjong* så var det stämplat och klart.

Att skaffa ett social security number som student innan 9/11 var nog det enklaste att få till av alla de andra korten jag hade... man hade ett papper från skolan, åkte till INS och satt och väntade ca 1 timme.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ta med TMS som flyttgods

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
Att skaffa ett social security number som student innan 9/11 var nog det enklaste att få till av alla de andra korten jag hade... man hade ett papper från skolan, åkte till INS och satt och väntade ca 1 timme.
Till och med jag har ett amerikanske social security-number plus amerikanskt körkort. Står visserligen "Under 21" med stora röda tecken runt mitt körkort så jag tror inte jag kan använda det för att ta in en bil idag... Jag har egentligen aldrig varit skriven i USA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Ta med TMS som flyttgods

Inlägg av NEO »

6AA8751D-9863-43DD-9C73-14E9196EE92B.png
Varför säger transportstyrelsen att man ska ha ägt bilen i 12 månader och tullverket 6?

Kul med byråkratin hemma, det här blir lätt :?
15DC3C83-F52B-433D-A266-BA514822CA03.png
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ta med TMS som flyttgods

Inlägg av bylund »

Det är två olika saker, flyttsak hos Transportstyrelsen gör att man får betydligt lägre krav på bilen för att få registrera in den. Man kan t ex komma undan krav på typgodkännande. Irrelevant för att ta in en norsksåld Tesla från Norge.

Flyttsak hos tullverket gör att man slipper betala tull och moms när man tar in bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar