Ny dödsolycka med Tesla :(

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av LarsL »

Klassisk kandidat till Darwin-award?

Autopiloten gar ju ett flertal gånger visat att den har tvärt att upptäcka fasta eller stillastående föremål. Det finns flera exempel på där en Tesla kört in i stillastående brandbilar eller vägarbetesfordon. Autopiloten behöver ständig övervakning i det stadium den befinner sig i nu.

Men föraren verkar inte ha förstått det...
Först har föraren klagat på att autopiloten inte funkar vid det här avsnittet:
ABC News 7 reports that the victim’s brother, Walter Huang, told investigators his sibling had complained about the vehicle’s behavior, saying it had previously veered toward that same barrier on seven to ten different occasions while Autopilot was engaged, and was the main reason he had brought his vehicle in for service recently. At that visit, he says, the company could not replicate the anomaly.
Trots det så har han inte haft control över fordonet förbi denna plats. Detta trots att han har fått flera varningar om att hålla händerna på ratten. Borde ha blivit kickad tidigare av autopiloten?
In the moments before the collision, which occurred at 9:27 a.m. on Friday, March 23rd, Autopilot was engaged with the adaptive cruise control follow-distance set to minimum. The driver had received several visual and one audible hands-on warning earlier in the drive and the driver’s hands were not detected on the wheel for six seconds prior to the collision. The driver had about five seconds and 150 meters of unobstructed view of the concrete divider with the crushed crash attenuator, but the vehicle logs show that no action was taken.”
https://insideevs.com/ntsb-retrieves-mo ... l-x-crash/
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Klassisk kandidat till Darwin-award?

Autopiloten gar ju ett flertal gånger visat att den har tvärt att upptäcka fasta eller stillastående föremål. Det finns flera exempel på där en Tesla kört in i stillastående brandbilar eller vägarbetesfordon. Autopiloten behöver ständig övervakning i det stadium den befinner sig i nu.

Men föraren verkar inte ha förstått det...
Först har föraren klagat på att autopiloten inte funkar vid det här avsnittet:
ABC News 7 reports that the victim’s brother, Walter Huang, told investigators his sibling had complained about the vehicle’s behavior, saying it had previously veered toward that same barrier on seven to ten different occasions while Autopilot was engaged, and was the main reason he had brought his vehicle in for service recently. At that visit, he says, the company could not replicate the anomaly.
Trots det så har han inte haft control över fordonet förbi denna plats. Detta trots att han har fått flera varningar om att hålla händerna på ratten. Borde ha blivit kickad tidigare av autopiloten?
In the moments before the collision, which occurred at 9:27 a.m. on Friday, March 23rd, Autopilot was engaged with the adaptive cruise control follow-distance set to minimum. The driver had received several visual and one audible hands-on warning earlier in the drive and the driver’s hands were not detected on the wheel for six seconds prior to the collision. The driver had about five seconds and 150 meters of unobstructed view of the concrete divider with the crushed crash attenuator, but the vehicle logs show that no action was taken.”
https://insideevs.com/ntsb-retrieves-mo ... l-x-crash/
De rykten som cirkulerar är för dumma för att det ska kunna vara riktigt. Killen verkar inte ha varit någon idiot - enligt utsago en skicklig och omtyckt mjukvaruutvecklare.
Tesla har dementerat att han skulle ha klagat över autopiloten. De har inga anteckningar alls om att han skulle ha pratat med dem om den. De i familjen som sagt att han klagat på autopilotens kompetens kan mycket väl vara felciterade. Skulle den här mjukvaruutvecklaren lagt tid på att beskriva exakt vilken avdelare han haft problem med? Hade det inte räckt att säga till sina släktingar att han upplevt att autopiloten ibland drar sig in mot mitträcken och är allmänt otillförlitlig?

Och om han nu skulle ha klagat på att autopiloten ville smälla in i en specifik avdelare, skulle han då inte vara uppmärksam vid den sektionen? Det faller på sin egen orimlighet.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Klassisk kandidat till Darwin-award?
Nej, han hade barn.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Limbster »

Känns spontant som högst rimligt att föraren drabbats av stroke, hjärtattack eller någon annan medicinsk åkomma.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Wir »

Inte så konstigt att autopiloten valde fel spår där tyvärr.

https://electrek.co/2018/04/02/tesla-fa ... ecreation/
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 maj 2017 11:29
Ort: Frillesås

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Fidde »

Wir skrev:
Inte så konstigt att autopiloten valde fel spår där tyvärr.

https://electrek.co/2018/04/02/tesla-fa ... ecreation/
Inte så konstigt att AP körde som den gjorde men borde inte bilen stannat? Både radar och kamera borde väl sett hindret? Tesla införde ju avancerade algoritmer för att använda radarn för att undvika fall likt den första AP-dödsolyckan i USA. Det känns ju som att denna olycka hade varit otroligt mycket lättare att undvika än den första.

Med det sagt så är det ju tråkigt att föraren inte är mer uppmärksam. Hoppas att olycksstatistiken fortfarande är bra och att inga ytterligare restriktioner behöver införas.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Mickep »

Är inte alls konstigt att man inte har händerna på ratten (tror knappast att han hade fått stroke) en naturlig reaktion som många ickeerfarna förare får när de håller på att kollidera är att händerna inte far till ratten utan skyddar ansiktet (som inte har någon som helst effekt). utredning kommer dock visa hur omständigheterna var. men som sagt det som var mest konstigt att radarn inte såg betong pelaren. Det är dock flera som kraschat på samma ställe och linjemarkeringen lämnar en hel del att önska. men jag tycker innan man tar ställning för det ena eller andra (nu är det ju ord som står mot ord) så får man låta undersökningen ha sin gilla gång.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Leo »

Radarn ”ser” normalt inte betong. Och det lilla metallskyddet kanske var för litet eller att programvaran ”sorterade bort” det som falsk detektorsignal då det låg ”mitt emellan linjerna”.

Dvs bilen upplevde ju enligt bilderna att den körde mitt i vägbanan med två identifierade väglinjer. Mitt på vägen borde alltså inget sådant metallföremål en bit upp från backen finnas normalt.

En typisk situtation där AP och teknologin inte är tillräckligt utvecklad/smart/erfaren ännu. I princip alla normala bilförare som tittat på vägen hade undvikit den olyckan.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av TiborBlomhall »

Det som inte har uppmärksammats tillräckligt är att vägmarkeringarna var felaktiga. Även i USA skall spärrområdet där vägarna särar på sig vara markerade med tvärsgående vita streck för att visa att här får man inte köra:
Bild

Nedan videoklipp visar att spärrområdet där olyckan inträffade inte var markerat med erforderliga vita sträck:


Vägmarkeringarna var alltså rejält fel. Vilket bevisligen har lurat minst en mänsklig förare också för ett tag sedan, i och med att någon redan hade krockat där.

Bild

Deformationszonen innan betongbarriären hade någon nyligen krockat i och var borttagen i väntan på att ny skulle monteras. Det var därför Teslan smällde rätt in i oskyddade betongbarriären. Skulle deformationszonen varit på plats skulle Teslans förare överlevt. Skulle vägmarkeringarna varit korrekta skulle varken Teslans autopilot, eller människan som krockat i barriären innan kört fel.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Kulingen »

Med all denna info kommer polisen ge skulden till Tesla, Amerikanska vägverket, bilföraren eller kommer de avskriva allt? Vad tror ni?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Svenssons »

Kulingen skrev:
Med all denna info kommer polisen ge skulden till Tesla, Amerikanska vägverket, bilföraren eller kommer de avskriva allt? Vad tror ni?
Tesla lär klara sig från skuldfrågan, det är ju oavsett om Autopilot var på eller ej upp till föraren att vara uppmärksam vilket han bevisligen brustit i att vara. Det betyder dock inte att Tesla kommer klara sig helt undan följder men det får väl utredningen visa. Vägen hade ju flera brister både vad gäller beläggning, målning och krockdämpare. Vem som äger vägen vet jag inte men det är inte särskilt ovanligt med företagsägda vägar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Generalbogge »

Vet man om det var mörkt eller ljust när olyckan skedde? Det kan ju spela in på åtminstone förarens reaktionstid.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 maj 2017 11:29
Ort: Frillesås

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Fidde »

Generalbogge skrev:
Vet man om det var mörkt eller ljust när olyckan skedde? Det kan ju spela in på åtminstone förarens reaktionstid.
Bör varit ljust. Inträffade 9:27 a.m enligt Tesla.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Svenssons »

En sak som Tesla kan (och kanske borde) få på sig att ändra är avståndet till framförvarande bil. Föraren hade själv satt detta till lägsta avståndet, 1, men vi har ju här på forumet tidigare konstaterat att även längsta inställningen, 7, har kortare tid än tre sekunder till framförvarande bil. Kan ju bli så att Tesla måste justera dessa värden för att ha ett längre avstånd. Detta är kanske inte något som alla förare kommer gilla, finns säkert de som skulle vilja ha ännu kortare avstånd än lägsta möjliga idag. Behöver dock inte vara samma avstånd under autopilot som under cruise control. Under AutoPilot tycker jag att säkerhetsmarginalerna borde vara högre just för att på alla sätt försöka minska antalet olyckor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Wir »

Såg nu att det verkar vara två olika vägar i klippen.

Här är det en bro före.


Här är det skyltar över vägbanan.


Så det första klippet (från electrek) kanske bara var någon som testade på ett annat "liknande" ställe. Tänkte inte på att det såg olika ut tidigare.
Model S 90D -17
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av vigge50 »

Denna olyckan skedde för lite mer än två år sedan då en busskafför inte var uppmärksam eller somnade och missade att vägen delade på sig. Då kom utredningen fram till att de bristfälliga markeringarna i vägbanan hade en del av skylldigheten och samma slutsats skulle kunna dras här även om Tesla inte lär bli helt friade.

https://www.mercurynews.com/2017/03/28/ ... -markings/
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av bullen »

TiborBlomhall skrev:
Det som inte har uppmärksammats tillräckligt är att vägmarkeringarna var felaktiga. Även i USA skall spärrområdet där vägarna särar på sig vara markerade med tvärsgående vita streck för att visa att här får man inte köra:
Bild

Nedan videoklipp visar att spärrområdet där olyckan inträffade inte var markerat med erforderliga vita sträck:


Vägmarkeringarna var alltså rejält fel. Vilket bevisligen har lurat minst en mänsklig förare också för ett tag sedan, i och med att någon redan hade krockat där.

Bild

Deformationszonen innan betongbarriären hade någon nyligen krockat i och var borttagen i väntan på att ny skulle monteras. Det var därför Teslan smällde rätt in i oskyddade betongbarriären. Skulle deformationszonen varit på plats skulle Teslans förare överlevt. Skulle vägmarkeringarna varit korrekta skulle varken Teslans autopilot, eller människan som krockat i barriären innan kört fel.
Var är alla förstasides nyheter om den första kraschen in i skyddet? Just det... det var ju ingen teslaBild
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Jerka »

Det borde vara rutin att sätta upp tillfälliga varningshjälpmedel, t.ex. koner eller avspärrningsband, om den vanliga barriären är borta pga lagning. En tvärställd betongvägg mitt i vägbanan är en dödsfälla och ska bara inte få förekomma. Inte ens om det var bra skyltat ska det få förekomma. Bilar kan ju hamna där av flera skäl (de kan få sladd pga vattenplaning eller halka, förare kan somna till osv) och händer det så ska vägen vara konstruerad så att krockvåldet blir så dämpat som möjligt.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Generalbogge »

Tydligen fler med 2018.10 eller 2018.12 som har problem med att bilen vill "centrera" sig, och därför hastigt styr rakt emot barriärer. Såg ett klipp på reddit , där någon demonstrerade detta. Han var beredd, men hann ändå med nöd och näppe styra undan. Hade han inte varit beredd, och inte haft händerna på ratten, så kan jag förstå att olyckan inte gick att undvika. Så kanske var det första gången för Walther med den nya versionen, och med AP aktiverat i denna filen.

Tydligen har detta fungerat utmärkt i tidigare versioner.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Bjelke »

Generalbogge skrev:
Tydligen fler med 2018.10 eller 2018.12 som har problem med att bilen vill "centrera" sig, och därför hastigt styr rakt emot barriärer. Såg ett klipp på reddit , där någon demonstrerade detta. Han var beredd, men hann ändå med nöd och näppe styra undan. Hade han inte varit beredd, och inte haft händerna på ratten, så kan jag förstå att olyckan inte gick att undvika. Så kanske var det första gången för Walther med den nya versionen, och med AP aktiverat i denna filen.

Tydligen har detta fungerat utmärkt i tidigare versioner.
På AP1 har det funkat så sedan begynnelsen och gör det fortfarande (lite bättre numera dock), dvs att om den tappar linjen på en sida så styr den mot just den sidan, testade senast för ett par dagar sedan och
den gör fortfarande så fast inte lika häftigt som förr.
Helt vansinnigt eg, den ska/borde fortsätta att följa den linje den faktiskt ser och hålla samma avstånd till den linjen tills den ser en linje på andra sidan igen och först då försöka centrera igen.

Riktigt hur AP2 har hanterat det här historiskt har jag inte lika bra koll på...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
Generalbogge skrev:
Tydligen fler med 2018.10 eller 2018.12 som har problem med att bilen vill "centrera" sig, och därför hastigt styr rakt emot barriärer. Såg ett klipp på reddit , där någon demonstrerade detta. Han var beredd, men hann ändå med nöd och näppe styra undan. Hade han inte varit beredd, och inte haft händerna på ratten, så kan jag förstå att olyckan inte gick att undvika. Så kanske var det första gången för Walther med den nya versionen, och med AP aktiverat i denna filen.

Tydligen har detta fungerat utmärkt i tidigare versioner.
På AP1 har det funkat så sedan begynnelsen och gör det fortfarande (lite bättre numera dock), dvs att om den tappar linjen på en sida så styr den mot just den sidan, testade senast för ett par dagar sedan och
den gör fortfarande så fast inte lika häftigt som förr.
Helt vansinnigt eg, den ska/borde fortsätta att följa den linje den faktiskt ser och hålla samma avstånd till den linjen tills den ser en linje på andra sidan igen och först då försöka centrera igen.

Riktigt hur AP2 har hanterat det här historiskt har jag inte lika bra koll på...
Det är inte det som är problemet här, bilen tappar den högre linjen och väljer därmed att följa den vänstra. Om du tittar på bilden jag bifogar så fattas den linjen som är markerad röd vilket gör att när bilen väljer att följa den vänstra linjen i filen så svänger den rakt mot barriären.

111457EF-D537-42DD-A3E1-42C081468B5D.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Bjelke »

Aj, ja då var det ju värre, och då gör ju bilen rätt eg då den iaf följer den linje den faktiskt ser, fast med olycklig utgång såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av strejf »

Bjelke skrev:
Aj, ja då var det ju värre, och då gör ju bilen rätt eg då den iaf följer den linje den faktiskt ser, fast med olycklig utgång såklart...
Men borde inte radarn se avskiljaren och bromsa automatiskt? Det kanske den gör men för sent?
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Bjelke »

strejf skrev:
Bjelke skrev:
Aj, ja då var det ju värre, och då gör ju bilen rätt eg då den iaf följer den linje den faktiskt ser, fast med olycklig utgång såklart...
Men borde inte radarn se avskiljaren och bromsa automatiskt? Det kanske den gör men för sent?
Mest betong där och det ser inte radarn tyvärr (en lidar skulle se det tex, och även kameror men dit har inte bildbehandlingstekniken kommit än)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Svenssons »

strejf skrev:
Bjelke skrev:
Aj, ja då var det ju värre, och då gör ju bilen rätt eg då den iaf följer den linje den faktiskt ser, fast med olycklig utgång såklart...
Men borde inte radarn se avskiljaren och bromsa automatiskt? Det kanske den gör men för sent?
Precis och en anledning till att inbromsningen sker för sent kan ju vara att bilen var inställd på minsta möjliga avstånd till bilen framför. Vi har ju konstaterat att även vid inställning på längsta möjliga avstånd så ligger Teslan närmare bilen framför än vad som lärs ut i trafikskolorna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar