Ny dödsolycka med Tesla :(

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
Generalbogge skrev:
Tydligen fler med 2018.10 eller 2018.12 som har problem med att bilen vill "centrera" sig, och därför hastigt styr rakt emot barriärer. Såg ett klipp på reddit , där någon demonstrerade detta. Han var beredd, men hann ändå med nöd och näppe styra undan. Hade han inte varit beredd, och inte haft händerna på ratten, så kan jag förstå att olyckan inte gick att undvika. Så kanske var det första gången för Walther med den nya versionen, och med AP aktiverat i denna filen.

Tydligen har detta fungerat utmärkt i tidigare versioner.
På AP1 har det funkat så sedan begynnelsen och gör det fortfarande (lite bättre numera dock), dvs att om den tappar linjen på en sida så styr den mot just den sidan, testade senast för ett par dagar sedan och
den gör fortfarande så fast inte lika häftigt som förr.
Helt vansinnigt eg, den ska/borde fortsätta att följa den linje den faktiskt ser och hålla samma avstånd till den linjen tills den ser en linje på andra sidan igen och först då försöka centrera igen.

Riktigt hur AP2 har hanterat det här historiskt har jag inte lika bra koll på...
Det är inte det som är problemet här, bilen tappar den högre linjen och väljer därmed att följa den vänstra. Om du tittar på bilden jag bifogar så fattas den linjen som är markerad röd vilket gör att när bilen väljer att följa den vänstra linjen i filen så svänger den rakt mot barriären.

111457EF-D537-42DD-A3E1-42C081468B5D.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Bjelke »

Aj, ja då var det ju värre, och då gör ju bilen rätt eg då den iaf följer den linje den faktiskt ser, fast med olycklig utgång såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av strejf »

Bjelke skrev:
Aj, ja då var det ju värre, och då gör ju bilen rätt eg då den iaf följer den linje den faktiskt ser, fast med olycklig utgång såklart...
Men borde inte radarn se avskiljaren och bromsa automatiskt? Det kanske den gör men för sent?
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Bjelke »

strejf skrev:
Bjelke skrev:
Aj, ja då var det ju värre, och då gör ju bilen rätt eg då den iaf följer den linje den faktiskt ser, fast med olycklig utgång såklart...
Men borde inte radarn se avskiljaren och bromsa automatiskt? Det kanske den gör men för sent?
Mest betong där och det ser inte radarn tyvärr (en lidar skulle se det tex, och även kameror men dit har inte bildbehandlingstekniken kommit än)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Svenssons »

strejf skrev:
Bjelke skrev:
Aj, ja då var det ju värre, och då gör ju bilen rätt eg då den iaf följer den linje den faktiskt ser, fast med olycklig utgång såklart...
Men borde inte radarn se avskiljaren och bromsa automatiskt? Det kanske den gör men för sent?
Precis och en anledning till att inbromsningen sker för sent kan ju vara att bilen var inställd på minsta möjliga avstånd till bilen framför. Vi har ju konstaterat att även vid inställning på längsta möjliga avstånd så ligger Teslan närmare bilen framför än vad som lärs ut i trafikskolorna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av vigge50 »

Nu har det kommit fram att sex dagar efter kraschen så började några batterier brinna, detta trots att Tesla anställda var på olycksplatsen efter olyckan och bör ha gett tydliga instruktioner. Nu är detta första gången jag hör om något liknande men detta är helt klart en stor nackdel med elbilar om de kan återantända flera dagar efter olyckan.

https://insideevs.com/tesla-battery-rei ... ter-crash/
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Nu är detta första gången jag hör om något liknande men detta är helt klart en stor nackdel med elbilar om de kan återanvändas flera dagar efter olyckan.
Det är väl jättebra om man kan återanvända kraschade elbilar så kort tid efter olyckan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
vigge50 skrev:
Nu är detta första gången jag hör om något liknande men detta är helt klart en stor nackdel med elbilar om de kan återanvändas flera dagar efter olyckan.
Det är väl jättebra om man kan återanvända kraschade elbilar så kort tid efter olyckan.
Haha :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
vigge50 skrev:
Nu är detta första gången jag hör om något liknande men detta är helt klart en stor nackdel med elbilar om de kan återanvändas flera dagar efter olyckan.
Det är väl jättebra om man kan återanvända kraschade elbilar så kort tid efter olyckan.
:lol:
Ok, har rättat felet nu
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny dödsolycka med Tesla :(

Inlägg av Bjelke »

För en gångs skull så var det inte jag som kommenterade ordvalet :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar