Effekter av Bonus malus och WLTP

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Effekter av Bonus malus och WLTP

Inlägg av Zalman3 »

Sammanfattningen är att:
1. Stora skattehöjningar 1 juli 2018 för de bilar som släpper ut mycket avgaser
2. 1 september 2018, höjs skatterna ytterligare eftersom NEDC korr ger högre förbrukningsvärden
3. 1 januari 2020. Skatterna höjs ännu mer eftersom alla nya bilar ska beskattas enligt WLTP, vilket generellt ger ca 10-20 procent högre utsläppsvärden än NEDC korr


De närmaste 20 månaderna kommer skatten på nya bilar att förändras i flera steg. Det blir dyrare att
både äga en fossilt driven bil och ha den som tjänstebil, samtidigt som bilpolicyn måste uppdateras i
takt med förändringarna.

Ändrade bilskatter till och med 2020
1 juli 2018:
• Alla nya bilar ska beskattas enligt den nya Bonus malus-skatten
• Ändrad beräkning av bilförmån
• Skattefriheten för miljöbilar försvinner

1 september 2018:
• Alla nya bilar ska beskattas enligt korrigerade NEDC-värden (NEDC korr ) baserade på den
hårdare WLTP-testcykeln

1 januari 2020:
• Alla nya bilar ska beskattas enligt den hårdare WLTP-testcykeln
Konsekvenser av ändrade bilskatter

1 juli 2018, bonus malus:
• Fordonsskatten höjs för nyregistrerade fossilt drivna bilar, inklusive elhyrbider
• Skattehöjningen blir högre ju högre koldioxidutsläpp bilen har
• Skattehöjningen blir störst för törstiga dieseldrivna, så som lätta lastbilar
• Bonus betalas ut till köpare av nya laddbilar och gasbilar
• Mest får den som köper elbil, 60 000 kr, därefter minskar bonusen för varje gram koldioxid
• Köpare av gasbilar får 10 000 kr
• Den femåriga skattefriheten för miljöbilar försvinner

1 september 2018 (senast), WLTP-testcykeln och NEDC korr:
• Nya bilar får generellt sett högre utsläppsvärden och därmed högre fordonsskatt och
förmånsskatt
• Högre förbrukning och utsläppsvärden kan i sin tur påverka urvalet i befintliga bilpolicys där
dessa parametrar styr
• Utsläppsvärdena presenteras vid olika tidpunkt av olika leverantörer, t ex är nya Volvo V60
och XC40 redan ute
• Mer extrautrustning ger ofta högre skatt, beroende på vikt och påverkan på luft- och
rullmotstånd
• Utsläppsvärdena blir fortsatt osäkra eftersom de bestäms för varje enskild bil

1 januari 2020, WLTP:
• Alla nya bilar ska beskattas enligt WLTP, vilket generellt ger ca 10-20 procent högre
utsläppsvärden än NEDC korr

https://www.tjanstebilsfakta.se/wp-cont ... h-WLTP.pdf
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension