Solcell eget AB

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Solcell eget AB

Inlägg av kler »

En ogenomtänkt fråga rakt ut i luften.

Tror ni att det skulle anses vara ok att låta mitt egna AB bekosta installation av solceller på mitt privata hus, och sen på något vis låta mitt AB ta betalt från mig själv, antigen per kwh eller en fast månatlig kostnad?

Momsen har jag inget att vinna på, det förstår jag, eftersom jag måste fakturera moms till mig själv.
Vet inte om man kan flytta ett "skatte-arbritage" på att bolaget köper utrustning+installation till 25% moms, och sedan säljer energi till mig, om det nu finns något att vinna på det..

Det jag däremot tror att jag har att vinna på är att jag i praktiken kan betala med oskattade pengar, och sen "göra en avbetalning" till mitt bolag med skattade pengar. Dvs köpa utrustning+installation i mitt bolag, sedan sälja energi, eller hyra ut utrustningen, var som nu är vettigast, till mig själv.

En annan aspekt är ju att mitt bolag kan ju råka göra en icke-optimal affär... Där ROI för företaget tar lite längre tid eller blir till en förlustaffär. Antar att man är ute på djupt vatten här...

Men den första aspekten, dvs hyra ut utrustning till mig själv = räntefri avbetalning, skulle kanske vara ok?

Leo, vad säger du? :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8570
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Solcell eget AB

Inlägg av Pontus »

Mina föräldrar gjorde något liknande men då med förutsättningen att bolaget höll på med energi deklarationer, så lite som en del av verksamheten. Energi tror jag inte ett vanligt bolag får sälja så måste nog bli någon form av hyra.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Solcell eget AB

Inlägg av Leo »

Tror det lär väcka en del frågor hos både revisorn och Skatteverket om de ser det ;)

Men egentligen inget konstigt. Du kan självklart låta bolaget ”köpa något/installera” om företagets ”verksamhetsbeskrivning” är i linje med det osv.

Du skulle nog till och med kunna ta ut ”hyra” för att företaget får placera det på ditt tak.

Att ditt AB säljer saker till dig själv är inget problem heller (om man numera får sälja vidare el vill säga) så länge det sker till ”marknadsmässiga villkor”. men nu var ju inte det din tanke riktigt ;) eftersom du vill att företaget ”subventionerar” dig privat/tar risken/löser finansieringen” osv.

Dessutom finns det väl ev ”bidrag” att söka för installationen som privatperson ?

Som företag skulle du dock ev kunna söka bidrag via klimatklivet om företaget däremed kan påvisas sänka sina CO2-utsläpp och om Klimatklivets regelverk uppfylls.

Så i teorin ja men i praktiken nej. Fram för allt eftersom allt måste ske till marknadsmässiga villkor.

Där det dessutom säkert krävs ganska mycket argumentation och kreativitet för att eventuellt behöva övertyga revisor och Skatteverket om att det verkligen sker till just marknadsmässiga villkor när din ”grundplan” egentligen är att vinna på det privat.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Solcell eget AB

Inlägg av kler »

Leo skrev:
Att ditt AB säljer saker till dig själv är inget problem heller (om man numera får sälja vidare el vill säga) så länge det sker till ”marknadsmässiga villkor”. men nu var ju inte det din tanke riktigt ;) eftersom du vill att företaget ”subventionerar” dig privat/tar risken/löser finansieringen” osv.
[...]
Där det dessutom säkert krävs ganska mycket argumentation och kreativitet för att eventuellt behöva övertyga revisor och Skatteverket om att det verkligen sker till just marknadsmässiga villkor när din ”grundplan” egentligen är att vinna på det privat.
Jag lekte lite med tanken, och då är det lätt att susa iväg och tänja på gränserna.

Men tillbaka till grundidéen som är att hyra ut utrustningen till marknadsmässiga villkor, så borde det ändå kunna vara ok att låta företaget investera i utrustningen och sen hyra ut den till mig.
Jag skulle kunna låta företaget lägga vinstmarginalen strax under vad räntan för ett lån skulle kosta mig privat.
Då skulle mitt AB göra vinst (antagligen och förhoppningsvis marknadsmässig, i någon mening), och jag privat skulle tjäna på att:
- slippa betala kontant med privata medel / låna pengar på stan
- få lösningen lite billigare än att låna pengar på stan
- vinsten som blir går in i mitt bolag
- och jag gissar att när utrustningen väl är avskriven så är det bara att låta den sitta kvar?


Summa summarum antagligen för mycket slit och risk för för liten vinst.
Skriv svar