Flytta leveransdatum (potentiellt höjd miljöbilspremie)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Flytta leveransdatum (potentiellt höjd miljöbilspremie)

Inlägg av igu »

Hej!
Jag behöver råd från forumet (a.k.a. the brain trust) gällande hur man ska agera och hur man ska kommunicera med leveransteamet.

Det finns flera olika skäl till varför jag kanske är intresserad att flytta leveransdatum, men frågan är inom vilken gräns det är möjligt?

För att göra en lång historia kort så är min fråga baserat på följande premiss:
  • Jag under lång tid tänkt beställa men av många olika anledningar passade det bäst efter nyår. Sagt och gjort så blev det en beställning lagd i januari.
  • När bilen konfigurerades låg preliminärt leveransdatum i slutet av mars.
  • Med leverans Mars eller april kändes som att det var värt att ta den gamla miljöbilspremien (slippa vänta).
  • När beställningen konfirmerades låg preliminärt leveransdatum månadsskiftet mars/april. Perfekt!
  • Nu är sista budet i början av juni, troligtvis mitten av juni.
  • Att skillnaden mellan beräknad leverans och brytpunkten 1/7 nu är så nära (jag kunde valt juli-leverans från start) känns ganska surt.

Jag är inte själv helt säker på hur jag vill göra men vad tror ni om mina chanser att få bilen inregistrerad i juli i stället?
Risken känns ganska stor att även om jag lyckas få leveransen i juli så registrerar de in bilen i juni i alla fall eftersom de ska stänga kvartalet (och att man iaf går miste om ökade premien).

Vad tror ni man ska göra och vad kan man göra?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Flytta leveransdatum (potentiellt höjd miljöbilspremie)

Inlägg av bylund »

Fast det senaste budet vad jag förstår är första datum i trafik som räknas. Så om du inte lyckas övertyga Tesla om att ta leverans i juli, så borde det gå bra att se till att de inte ställer på bilen vid leverans, du tar den på kärra eller något till lämplig förvaringsplats och ställer på bilen 1 juli. Men dubbelkolla gärna att detta skulle funka innan du tar den planen :).

Sedan kan det ju vara svårt att övertyga sig själv 14 juni om att det är värt 20 000 kr att vänta till i juli med att börja använda bilen.
- Gamla premien betalas ut snabbare.
- Räknar man in skattebefrielse är det ju bara 18200 kr i skillnad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Flytta leveransdatum (potentiellt höjd miljöbilspremie)

Inlägg av MSO »

Jag fick flytta levdatum till andra sidan kvartalsskifte. De muttrade lite, men var inga problem.

I det fallet handlade det om en framflytt på 18 dagar från deras första förslag (som väl var tidigast möjliga typ).
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Skriv svar