Sant, jag brukar säga att min elbil är den minst effektiva elbilen då den har Performance-motorn samt 22"-fälgar och är just en Model X. Min Model X laddar nog lika snabbt sett till km/h på en SuperCharger som Model 3 laddar på en 50 kW Chademo/CCS. Kanske är Model 3 till och med lite snabbare...Gustafsson skrev:I mitt fall som OFTA kör 90-100 mil i sträck blir det dock väldigt surt att ladda på Chademo/CCS hastighet. Med nån högeffektiv bil som Ionic eller modell 3 skulle det vara i stort sett problemfritt att åka även på långa resor med bara tillgång till 50 kW snabbladdning. Modell X ställer ju f.ö. extra stora krav på laddhastighet. Det är ju kvoten mellan förbrukning och laddhastighet som är intressant för en elbil och där ligger väl X överlägset i topp vad gäller förbrukning.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Har varit och kollat på ionitys hemsida om det händer nått, och nu djävlar....
Ny pressrelease från Ionity, 20180611, 5 och en halv sida varav drygt 3 om "Story of the petrol pump"
Och detta:
Munich, 11/06/2018 – In conjunction with Designworks, responsible for the visualization of the new charging stations and points making up the majority of its pan-European 350 kW High-Power Charging network, IONITY will be presenting a full-scale concept of its new charger as well as a virtual reality presentation of the IONITY charging experience from 11-15 June 2018: Visit us in Hall 25 „Future Mobility“, Stand B48.
Förra conceptet var inte full-scale eller wtf, hittade de inte zoom knappen förrän nu??
Dags att stryka virtual från reality!!
Ny pressrelease från Ionity, 20180611, 5 och en halv sida varav drygt 3 om "Story of the petrol pump"
Och detta:
Munich, 11/06/2018 – In conjunction with Designworks, responsible for the visualization of the new charging stations and points making up the majority of its pan-European 350 kW High-Power Charging network, IONITY will be presenting a full-scale concept of its new charger as well as a virtual reality presentation of the IONITY charging experience from 11-15 June 2018: Visit us in Hall 25 „Future Mobility“, Stand B48.
Förra conceptet var inte full-scale eller wtf, hittade de inte zoom knappen förrän nu??
Dags att stryka virtual från reality!!
ms 76132 "Eleamore"
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
Över en månad utan några nya Ionity-stationer uppe och under tiden har Tesla slängt upp 19 st i (Europa). Nu behöver Ionity få upp 4 st i veckan för att fixa årets mål eller om man så vill, fixa lika mycket som de gjort hittills i år fast varje vecka. Är det helt enkelt bara förseningar eller kommer det igång en helt fantastisk utbyggnad snart?
Driver sajten Car.info
Re: Ionitys laddnätverk
Jo då, ionity öppnade 6 laddare i Danmark nu i veckanFranz skrev:Över en månad utan några nya Ionity-stationer uppe och under tiden har Tesla slängt upp 19 st i (Europa). Nu behöver Ionity få upp 4 st i veckan för att fixa årets mål eller om man så vill, fixa lika mycket som de gjort hittills i år fast varje vecka. Är det helt enkelt bara förseningar eller kommer det igång en helt fantastisk utbyggnad snart?
https://www.facebook.com/plugins/post.p ... &width=500" width="500"
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ionitys laddnätverk
Kom igen nu Ionity, jag VILL ju se er lyckas!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
De hade pressmeddelande både 11:e juni och 11:e juli så jag läste 11:e juni om båda... Ok, det har ju hänt saker senaste månaden men å andra sidan trodde jag ju att det inte var så långt mellan tidigare byggen och faktum kvarstår ju tyvärr att det bara är 4 stationer så de får allt lägga på ett kol ändå. (något ironiskt när vi kanske gärna ser att vi går bort från kol-användandet )HelectriC skrev:Jo då, ionity öppnade 6 laddare i Danmark nu i veckanFranz skrev:Över en månad utan några nya Ionity-stationer uppe och under tiden har Tesla slängt upp 19 st i (Europa). Nu behöver Ionity få upp 4 st i veckan för att fixa årets mål eller om man så vill, fixa lika mycket som de gjort hittills i år fast varje vecka. Är det helt enkelt bara förseningar eller kommer det igång en helt fantastisk utbyggnad snart?
https://www.facebook.com/plugins/post.p ... &width=500" width="500"
Driver sajten Car.info
Re: Ionitys laddnätverk
Det är nog inga problem. Pengar finns i överflöd. Tror det beror på att det inte finns så många bilar som kan utnyttja stationerna. Blir antagligen bättre fart när bilarna börjar komma.Teslaspolen skrev:Kom igen nu Ionity, jag VILL ju se er lyckas!
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Jag skulle säga att stationerna borde byggas först. Inte många kommer köpa en elbil som man inte kan åka långt med. Tesla hade faktiskt ett Europeiskt nätverk redan 2015. Visst, det var långt ifrån lika bra som idag, men man kunde redan då ge sig ut i Europa med lite planering. Att sätta upp en laddstation kostar $$$ oavsett om man gör det 2018 eller 2019, så lika bra göra det nu så man inte tappar kunder p.g.a. brist på laddning.Verdi skrev:Det är nog inga problem. Pengar finns i överflöd. Tror det beror på att det inte finns så många bilar som kan utnyttja stationerna. Blir antagligen bättre fart när bilarna börjar komma.Teslaspolen skrev:Kom igen nu Ionity, jag VILL ju se er lyckas!
Jag tror att utbyggnaden dröjer för att tyskarna fortfarande inte fattat det här med el. Man snackar här och där, presenterar nån modell då och då, men i grund och botten är det fortfarande bensin och diesel i hjärnan.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ionitys laddnätverk
De som köpte en Tesla under 2013 och 2014 hade väl inte så bra laddnät?EnTraktor skrev:Jag skulle säga att stationerna borde byggas först. Inte många kommer köpa en elbil som man inte kan åka långt med. Tesla hade faktiskt ett Europeiskt nätverk redan 2015. Visst, det var långt ifrån lika bra som idag, men man kunde redan då ge sig ut i Europa med lite planering. Att sätta upp en laddstation kostar $$$ oavsett om man gör det 2018 eller 2019, så lika bra göra det nu så man inte tappar kunder p.g.a. brist på laddning.Verdi skrev:Det är nog inga problem. Pengar finns i överflöd. Tror det beror på att det inte finns så många bilar som kan utnyttja stationerna. Blir antagligen bättre fart när bilarna börjar komma.Teslaspolen skrev:Kom igen nu Ionity, jag VILL ju se er lyckas!
Jag tror att utbyggnaden dröjer för att tyskarna fortfarande inte fattat det här med el. Man snackar här och där, presenterar nån modell då och då, men i grund och botten är det fortfarande bensin och diesel i hjärnan.
Jag skulle inte vara så kaxig och dumförklara "tyskarna". Klart de förstår. Men de har inte samma mindset som Tesla. De vill inte riskera nåt medan Tesla kör full fart medvetslös enligt principen "går det så går det". Så funkar inte äldre vinstgenererande företag. Där är det viktigt att motivera varför och förklara hur det ska leda till vinster när man presenterar förslag för högsta ledningen. Vi får väl se om haren eller sköldpaddorna vinner racet i till slut.
Re: Ionitys laddnätverk
Det är klokt att växa organiskt och inte ligga ute med investeringar som inte ens tesla kan använda (hade det funnits ccs adaptrar så de kunnat utnyttja det hade vi varit i en annan situation) hur många bilar levererade finns det just nu? Ioniq är den enda som jag känner till (70-80 kW ccs jag vet) sedan är det kona och i-pace. Någon som vet antalet?
Sådan laddstationer är dyra att sätta upp.(dyrare än lite långsammare)
Det viktigaste som jag ser att de sökt bygglov där kan man se vad som försegår.
Sådan laddstationer är dyra att sätta upp.(dyrare än lite långsammare)
Det viktigaste som jag ser att de sökt bygglov där kan man se vad som försegår.
Re: Ionitys laddnätverk
Håller helt med dig och dessutom så ser marknaden inte likadan ut som när Tesla lanserade. När Tesla lanserade fanns de inge snabb laddare alls, idag finns de ju faktiskt gott om 50kW laddare lite överallt vilket fungerar helt ok även om man såklart önskar mer effekt och fler laddare per pleats. När bilarna kommer ut som kan utnyttja 100kW eller mer så kan de ju börja bygga i högra takt. När Tesla var nytt så fanns de ingen laddare alls i princip, möjligen några AC laddare eller 3 fas (röda handske) uttag.Mickep skrev:Det är klokt att växa organiskt och inte ligga ute med investeringar som inte ens tesla kan använda (hade det funnits ccs adaptrar så de kunnat utnyttja det hade vi varit i en annan situation) hur många bilar levererade finns det just nu? Ioniq är den enda som jag känner till (70-80 kW ccs jag vet) sedan är det kona och i-pace. Någon som vet antalet?
Sådan laddstationer är dyra att sätta upp.(dyrare än lite långsammare)
Det viktigaste som jag ser att de sökt bygglov där kan man se vad som försegår.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: Ionitys laddnätverk
Men en laddande Tesla vid en SuC i nederkant12man skrev:Här byggs en
https://bau.camera/eon/
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Re: Ionitys laddnätverk
Ska till Geiselwind nästa vecka, får ta en liten inspektion då12man skrev:Här byggs en
https://bau.camera/eon/
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
Laddnätet var så klart inte så bra men Tesla började bygga de första SuC i USA i November 2012. I Augusti 2013 började de första dyka upp i Europa (i Norge så klart). Det dröjde till juli 2014 innan de första kom till Sverige men det kom flera stycken på en gång då vilket gjorde nätet väldigt användbart för flertalet Tesla-ägare (särskilt norrmän på väg till Stockholm eller Danmark ). Jag började bestämma mig för Tesla-köp sommaren 2014 (och beställde några veckor efter D-eventet). Jag kommer ihåg att det var en övertygande faktor och det var en ganska ordentlig utbyggnad som pågick, särskilt i USA, så man förstod ju hur det skulle bli i framtiden. Sedan jag fick min bil 2015 har jag varit på en del långresor som varit lite äventyrsfyllda på grund av lite för få SuC och lite långt mellan dem. Med åren har samtliga dessa resor blivit hur enkla som helst. Det skulle kännas som ett väldigt stort steg tillbaka att vara beroende av ett nät motsvarande Teslas för flera år sedan när man blivit så bortskämd idag.Verdi skrev:De som köpte en Tesla under 2013 och 2014 hade väl inte så bra laddnät?EnTraktor skrev:Jag skulle säga att stationerna borde byggas först. Inte många kommer köpa en elbil som man inte kan åka långt med. Tesla hade faktiskt ett Europeiskt nätverk redan 2015. Visst, det var långt ifrån lika bra som idag, men man kunde redan då ge sig ut i Europa med lite planering. Att sätta upp en laddstation kostar $$$ oavsett om man gör det 2018 eller 2019, så lika bra göra det nu så man inte tappar kunder p.g.a. brist på laddning.Verdi skrev:Det är nog inga problem. Pengar finns i överflöd. Tror det beror på att det inte finns så många bilar som kan utnyttja stationerna. Blir antagligen bättre fart när bilarna börjar komma.Teslaspolen skrev:Kom igen nu Ionity, jag VILL ju se er lyckas!
Jag tror att utbyggnaden dröjer för att tyskarna fortfarande inte fattat det här med el. Man snackar här och där, presenterar nån modell då och då, men i grund och botten är det fortfarande bensin och diesel i hjärnan.
Jag skulle inte vara så kaxig och dumförklara "tyskarna". Klart de förstår. Men de har inte samma mindset som Tesla. De vill inte riskera nåt medan Tesla kör full fart medvetslös enligt principen "går det så går det". Så funkar inte äldre vinstgenererande företag. Där är det viktigt att motivera varför och förklara hur det ska leda till vinster när man presenterar förslag för högsta ledningen. Vi får väl se om haren eller sköldpaddorna vinner racet i till slut.
Driver sajten Car.info
Re: Ionitys laddnätverk
Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.12man skrev:Här byggs en
https://bau.camera/eon/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.mati skrev:Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.12man skrev:Här byggs en
https://bau.camera/eon/
ms 76132 "Eleamore"
Re: Ionitys laddnätverk
Svårt att se på bilden men laddarna verkar vara av samma typ som Fortums nya 175kW-laddare i Kristinehamn. Eller så är de bara väldigt lika i designen. Ionity har tydligen lite olika modeller, och den här modellen ser ut att vara en av dem.12man skrev:Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.mati skrev:Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.12man skrev:Här byggs en
https://bau.camera/eon/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns en mängd 50 kw ccs laddare. Hur mycket skulle det kosta att uppgradera dessa? (är det lönsamt?) Hur är hastigheten för denna utbyggnad? (jag har ingen aning) Vad är skillnaden i kostnad att börja sätta upp 175kw istället? (förutom den löjligt höga elkostnaden (eller?), eller används ett områdes säkringskostnad. hur ser ekonomin ut?)
vad behöver de ha i betalt för att gå runt?
vad behöver de ha i betalt för att gå runt?
Re: Ionitys laddnätverk
Fortums laddare i Kristinehamn är väl ABB:s Terra HP som kan leverera 350 kW @ 800 V. Många aktörer verkar köra med den laddaren, i vissa fall med egendesignat "skal".mati skrev:Svårt att se på bilden men laddarna verkar vara av samma typ som Fortums nya 175kW-laddare i Kristinehamn. Eller så är de bara väldigt lika i designen. Ionity har tydligen lite olika modeller, och den här modellen ser ut att vara en av dem.12man skrev:Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.mati skrev:Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.12man skrev:Här byggs en
https://bau.camera/eon/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Vilket jag gillar, att det är ABB alltså:)Geni87 skrev:Fortums laddare i Kristinehamn är väl ABB:s Terra HP som kan leverera 350 kW @ 800 V. Många aktörer verkar köra med den laddaren, i vissa fall med egendesignat "skal".mati skrev:Svårt att se på bilden men laddarna verkar vara av samma typ som Fortums nya 175kW-laddare i Kristinehamn. Eller så är de bara väldigt lika i designen. Ionity har tydligen lite olika modeller, och den här modellen ser ut att vara en av dem.12man skrev:Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.mati skrev:Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.12man skrev:Här byggs en
https://bau.camera/eon/
Dom kan ju det där med energi-överföring osv... och att det är svenskt såklart
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
ABB har redan nämnts här men bara för att förtydliga så har Ionity ABB som huvudleverantör:12man skrev:Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.
https://new.abb.com/news/detail/5227/ab ... the-future
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ionitys laddnätverk
The flagship of ABB’s electric car charging stations is the Terra HP, which can operate at powers of up to 350 kilowatts. Like most of ABB’s other EV charging systems, the Terra HP is manufactured at the Terranova Bracciolini facility in Italy’s Tuscany region."Bjelke skrev:Vilket jag gillar, att det är ABB alltså:)
Dom kan ju det där med energi-överföring osv... och att det är svenskt såklart
Men då lär den tåla den nya värmen uppe här i Norden, är ju bra, sen trevlig design också, lite högre gör den lättare att hitta, när navigationen trilskas
ms 76132 "Eleamore"
Re: Ionitys laddnätverk
Är det någon av deras laddare som har effekten 350 kW eller har alla bara möjligheten att uppgraderas till det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Ionitys laddnätverk
Svårt att testa misstänker jag, finns väl ingen bil som kan ladda snabbare än 10 kW på CCS/Chademo?Pontus skrev:Är det någon av deras laddare som har effekten 350 kW eller har alla bara möjligheten att uppgraderas till det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.