Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14496
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

SR-71-BlackBird skrev:
Blir spännande att se hur mycket M3 kommer att hacka i sig på Ionity laddarna.
Antagligen strax över 80kw som ju är max på alla IONITY.
Tycker de överallt skyter om 350kw, och alla anti Tesla kommentarer skriver alltid det.
Borde bli tydligare att de alla är begränsade till 25% i nuläget, och lär så förbli ett bra tag framöver.

EDIT: Ok, kanske inte är alla. Men har ännu inte sett någon leverera mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Blir spännande att se hur mycket M3 kommer att hacka i sig på Ionity laddarna.
Antagligen strax över 80kw som ju är max på alla IONITY.
Tycker de överallt skyter om 350kw, och alla anti Tesla kommentarer skriver alltid det.
Borde bli tydligare att de alla är begränsade till 25% i nuläget, och lär så förbli ett bra tag framöver.

EDIT: Ok, kanske inte är alla. Men har ännu inte sett någon leverera mer.
Nu blandar vi päron och grisar här, anledningen att ingen har laddat fortare än 80 kW (egentligen 200A) beror ju på att ingen bil med CCS klarar mer i nuläget. I-pace blev väl nyss uppgraderad till 100 kW dock så det vore intressant att se en sån ladda på en station som har en annan leverantör än Tritium, t.ex. den i Danmark.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Geni87 skrev:
Nu blandar vi päron och grisar här, anledningen att ingen har laddat fortare än 80 kW (egentligen 200A) beror ju på att ingen bil med CCS klarar mer i nuläget.
Nja, enligt flera källor så är de flesta CCS-laddare som installeras nu begränsade till 80kW, t.ex. Ionitys, tydligen beroende på att vätskekylda kablar inte finns färdiga ännu. Sen skall det tydligen vara en enkel åtgärd att uppgradera till högre effekter, och som sagt, i dagsläget finns det ju inte så många bilar som kan utnyttja högre effekter på CCS.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

de har ju faktiskt gått ut med att den siffra man skall komma ihåg är 8. 8 euro, 80 kr för att ladda.
Där är 80kwh plötsligt mycket logiskt.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Kona EV och e-Niro ska klara 100 kW.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av halper »

Ja, ska bli intressant att se vad det kommer att kosta att ladda. Introduktionspriset på 80 SEK gäller 2018 ut, enligt hemsidan. Kan inte hitta några uppgifter på framtida priser. Man kan väl säga att även med den snabbast tänkbara driftsättningen så blir det ett begränsat antal personer som hinner ladda för 80 SEK i Sverige i alla fall. Det finns ju inte en öppen IONITY-station på varje gathörn ännu, om man får underdriva något.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

fth skrev:
Geni87 skrev:
Nu blandar vi päron och grisar här, anledningen att ingen har laddat fortare än 80 kW (egentligen 200A) beror ju på att ingen bil med CCS klarar mer i nuläget.
Nja, enligt flera källor så är de flesta CCS-laddare som installeras nu begränsade till 80kW, t.ex. Ionitys, tydligen beroende på att vätskekylda kablar inte finns färdiga ännu. Sen skall det tydligen vara en enkel åtgärd att uppgradera till högre effekter, och som sagt, i dagsläget finns det ju inte så många bilar som kan utnyttja högre effekter på CCS.

/fth
Som har sagts tidigare tråden gäller det bara Ionity-laddare av ett fabrikat. Finns flera i Schweiz, Tyskland och en i Danmark som har vätskekylda kablar och klarar mer än 200A. Men även på dem har vi max sett 80 kW hittills, som t.ex. när Teslabjörn provade i-pace i Danmark, men då var det bilen som begränsade.

Det verkar vara Tritiumladdarna som inte har rätt kabel, medans ABB och de andra redan nu har vätskekyld kabel.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Geni87 skrev:
Som har sagts tidigare tråden gäller det bara Ionity-laddare av ett fabrikat.
[...]
Det verkar vara Tritiumladdarna som inte har rätt kabel, medans ABB och de andra redan nu har vätskekyld kabel.
Sorry, det hade jag missat, då är det bara att vänta på att någon lägger ut en ladd-session med högre effekt på Youtube då :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Ingen vidare fart på de som byggs i Sverige att komma igång och gå live. I Norge har det redan gått två st live. Är det den Svenska byråkratin som bromsar?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

fth skrev:
Geni87 skrev:
Som har sagts tidigare tråden gäller det bara Ionity-laddare av ett fabrikat.
[...]
Det verkar vara Tritiumladdarna som inte har rätt kabel, medans ABB och de andra redan nu har vätskekyld kabel.
Sorry, det hade jag missat, då är det bara att vänta på att någon lägger ut en ladd-session med högre effekt på Youtube då :)

/fth
Lugnt, det är många inlägg i tråden. :) Ja det hade varit trevligt att se om någon med en e-tron eller en SW-uppdaterad I-pace hade lagt upp en session från en laddare som inte är strömbegränsad pga kabeln! :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Lophornis skrev:
Ingen vidare fart på de som byggs i Sverige att komma igång och gå live. I Norge har det redan gått två st live. Är det den Svenska byråkratin som bromsar?
Ja man kan tycka att den första borde gå live snart. Å andra sidan vet jag inte vad som är en rimligt byggtid, byråkratin bör vara på plats vid byggstart antar jag?! Första i Sverige började byggas för knappt två månader sedan, antar att byggtiden kan variera lite beroende på hur mkt förarbete som krävs med avseende på om det exempelvis behöver dras fram kralligare matning till platsen eller inte.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

35 live, 51 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

35 live, 50 building

Nu går det åt fel håll... ^^
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av helix »

Geni87 skrev:
35 live, 50 building

Nu går det åt fel håll... ^^
Var det inte en station på Irland häromdagen? Den verkar vara borta nu. La märke till den eftersom det är lätt att se när det poppar upp en ny station i ett land som inte har någon tidigare :)
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
35 live, 50 building

Nu går det åt fel håll... ^^

Ja, fortsätter det så här så finns det snart inga kvar. :D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4878
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Geni87 skrev:
Lophornis skrev:
Ingen vidare fart på de som byggs i Sverige att komma igång och gå live. I Norge har det redan gått två st live. Är det den Svenska byråkratin som bromsar?
Ja man kan tycka att den första borde gå live snart. Å andra sidan vet jag inte vad som är en rimligt byggtid, byråkratin bör vara på plats vid byggstart antar jag?! Första i Sverige började byggas för knappt två månader sedan, antar att byggtiden kan variera lite beroende på hur mkt förarbete som krävs med avseende på om det exempelvis behöver dras fram kralligare matning till platsen eller inte.
Nu har jag inte varit där på ett tag men den i Malmö besökte jag ganska tätt vid två tillfällen. Då byggdes de snabbt, dvs alla markarbeten. När jag var säe andra gången dvs sist så jobbade man inte alls.. Då var allt mer arbeten fundament och sådant på plats.. Såg mer eller mindre ut som man väntar på laddare för där var verkligen ingen bygg aktivitet lägre och byggstaketen var borta.
Jag tror de har brist på laddare, leveranserna kanske inte går i den takt de är utlovade. Detta är min gissning. Troligen kommer leverantörerna av laddare ikapp med tiden men frågan är när..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Ja om man har färdigställt allt utom att installera laddarna är just brist på laddare mer troligt än krånglande byråkrati. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

I Buddikate Ost i norra Tyskland står till och med laddarna på plats sedan ett bra tag tillbaka (jag kommer inte ihåg var nånstans jag har sett det), men stationen är fortfarande inte öppen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hammar »

chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:
Lophornis skrev:
Ingen vidare fart på de som byggs i Sverige att komma igång och gå live. I Norge har det redan gått två st live. Är det den Svenska byråkratin som bromsar?
Ja man kan tycka att den första borde gå live snart. Å andra sidan vet jag inte vad som är en rimligt byggtid, byråkratin bör vara på plats vid byggstart antar jag?! Första i Sverige började byggas för knappt två månader sedan, antar att byggtiden kan variera lite beroende på hur mkt förarbete som krävs med avseende på om det exempelvis behöver dras fram kralligare matning till platsen eller inte.
Nu har jag inte varit där på ett tag men den i Malmö besökte jag ganska tätt vid två tillfällen. Då byggdes de snabbt, dvs alla markarbeten. När jag var säe andra gången dvs sist så jobbade man inte alls.. Då var allt mer arbeten fundament och sådant på plats.. Såg mer eller mindre ut som man väntar på laddare för där var verkligen ingen bygg aktivitet lägre och byggstaketen var borta.
Jag tror de har brist på laddare, leveranserna kanske inte går i den takt de är utlovade. Detta är min gissning. Troligen kommer leverantörerna av laddare ikapp med tiden men frågan är när..
Är ju smart att få alla markarbeten färdiga innan vintern. Laddarna kan man ju sätta dit om det är -30 och 1 meter snö.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Hammar skrev:
Är ju smart att få alla markarbeten färdiga innan vintern. Laddarna kan man ju sätta dit om det är -30 och 1 meter snö.
Jag tror att det var meningen. Ionity-ansvariga har ju i ett flertal intervjuer sagt att det som kan fördröja utbyggnaden är bland annat när det blir tjäle i norra Europa. Hittills verkar man ju koncentrera sig på att färdigställa stationer i södra Europa, medan här i norden är det mest markarbeten som görs. Fullt rimligt.
Dessutom kan det vara så att just bristen på laddare gör att man börjar med att färdigställa de mindre stationerna med färre laddare nere på kontinenten. Norge, Sverige och Danmark kommer gissningsvis vara de länder som får flest laddare per station, samt att vi här uppe kommer vara bland de första där det finns bilar som kan ladda med mer än 80kW. Dvs, det är egentligen bara norrmännen, men de råkar ju köra omkring i Norges grannländer också. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av gellerstam »

36 live, 49 building
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Terra
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 jan 2018 19:28

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Terra »

Finns det en chans att Model 3 blir första bilen att kunna ladda (riktigt) snabbt på Ionity.

Enligt Björn Nylands videos e-Niro och Kona verkar begränsas till 72 kW, i-Pace 84 kW men Ionity ska väl kunna leverera upp till ca 175 kW (? 350 kW för 800 V, så hälften för 400 V ?)

Audi e-Tron sägs förvisso klara 150 kW men Model 3 kan kanske hinna ut tidigare och frågan är om inte Model 3 klarar 150 kW, kanske tom mer, om bara laddaren kan ge det..?
Senast redigerad av Terra, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Henrik Torphammar »

Det har pratats om ny mjukvara hos Jaguar också.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Teslaspolen »

Terra skrev:
Finns det en chans att Model 3 blir första bilen att kunna ladda (riktigt) snabbt på Ionity.

Enligt Björn Nylands videos e-Niro och Kona verkar begränsas till 72 kW/h, i-Pace 84 kW/h men Ionity ska väl kunna leverera upp till ca 175 kW/h (? 350 kW/h för 800 V, så hälften för 400 V ?)

Audi e-Tron sägs förvisso klara 150 kW/h men Model 3 kan kanske hinna ut tidigare och frågan är om inte Model 3 klarar 150 kW/h, kanske tom mer, om bara laddaren kan ge det..?
Kilowatt per timme? :?:
Användarvisningsbild
Terra
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 jan 2018 19:28

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Terra »

Henrik Torphammar skrev:
Det har pratats om ny mjukvara hos Jaguar också.
Ja, men fortf bara 100 kW Jaguar ”lovar”, eller?
Skriv svar