Legato skrev:Osäker om detta redan postats men jag hade inte sett hela prislistan iaf. Det är extremt stor stor spridning på priserna. I tex Portugal och Irland står det 0:-/minut för vanlig AC/DC. I Danmark kostar det ca 12:-/kWh!
Svenska priset för 150 kW-laddarna känns rimligt tycker jag, dock ganska saftigt med 0,95/minut för AC och 3,80:-/minut för "långsam" DC.
Screenshot_20190106-100153.jpg
Jag måste påpeka att ni tolkar prislistan fel. Det dokumentet som du klippt in är Audis priser för deras e-tron Charging Service i Tyskland och är ett samarbete med Digital Charging Services. Det innebär att en Audi-ägare kan välja att köpa abonnemang och får då ett e-tronkort. Med detta e-tronkort kan man ladda på alla laddstationer som är medlemmar i digital charging services-nätverket. För abonnemanget betalar man en månadsavgift. Utöver detta betalar man en summa per laddning. De priser du refererar till är roamingpriser för en tysk som åker till Sverige och laddar. Det är alltså inte dessa priser som IONITY kommer ta ut för en svensk som laddar på en svensk IONITY-station.
e-tronkortet gör alltså att du slipper ha vattenfall, fortum, clever och alla andra 20 kort som det är idag. Men det förutsätter såklart att vattenfall, fortum, clever och alla andra är medlemmar och har ett samarbete med digital charging services.
När väl IONITY är uppe och rullar ordentligt kommer nya priser att presenteras. Deras mål är att du inte skall behöva några abonnemang eller kort alls. De använder sig av så kallad Plug n Charge-teknik vilket innebär att du kommer till laddaren, pluggar in din bil och det börjar ladda. När du känner dig klar drar du ur kabeln och åker därifrån. Pengarna dras sedan från ditt betal-/kreditkort eller så får du hem en faktura. Eftersom bilen har identifierat sig själv så vet IONITY vart pengarna skall dras.
Så stirra er inte blinda på AUDI:s prislista. Det kommer bli billigare att ladda på IONITY-laddstationer i sitt eget land direkt utan att behöva gå via AUDI-kortet.