Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav elbilist Mr S » 28 jun 2019 21:42

Jag är på resa genom Europa med e-tron och är nu i Italien, har laddat på massor Ionity utan ett enda problem.
Audi e-tron 55 quattro
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Mr S
elbilist

Inläggav macky » 28 jun 2019 21:49

Nicke Nyfiken skrev:
macky skrev:Så bra, då blir det färre teslor som blockerar laddarna ;)

macky skrev:Vore ju toppen om Tesla kunde öppna upp sina laddare också.

Är du riktigt frisk?

macky skrev:Lite barnsjukdomar får man ju räkna med så jag är inte orolig för framtiden. Inte alltid laddarens fel att laddningen inte funkar. Att varumärket skulle vara förstört är ju nonsens. Isf skulle ju tesla redan vara i konkurs beaktat alla barnsjukdomar som funnits.

Barnsjukdomar på en laddstolpe... kom igen! Hur svårt kan det vara?

Jag har aldrig hört talas om att någon haft problem med Teslas laddstolpar, så de verkar vara ljusår före Ionity i utvecklingen. Och då är det bara en liten sidoverksamhet hos Tesla, inte huvudverksamheten som hos Ionity. :oops:
Nicke Nyfiken skrev:

Är du riktigt frisk?

macky skrev:Lite barnsjukdomar får man ju räkna med så jag är inte orolig för framtiden. Inte alltid laddarens fel att laddningen inte funkar. Att varumärket skulle vara förstört är ju nonsens. Isf skulle ju tesla redan vara i konkurs beaktat alla barnsjukdomar som funnits.

Barnsjukdomar på en laddstolpe... kom igen! Hur svårt kan det vara?

Jag har aldrig hört talas om att någon haft problem med Teslas laddstolpar, så de verkar vara ljusår före Ionity i utvecklingen. Och då är det bara en liten sidoverksamhet hos Tesla, inte huvudverksamheten som hos Ionity. :oops:

Varför skulle jag inte vara frisk? Är du? Det jag skriver är att bara för att ngn har lite problem på Ionity betyder det inte att varumärket är förstört som ngn hävdade. Min analogi var att Tesla haft allsköns barnsjukdomar utan att varumärket verkar vara förstört. Ingen aning om hur SuC betedde sig när de var nya. Kanske ngn annan kan berätta. Som jag även påpekade är det inte alltid laddarens fel att laddningen inte funkar. För e-tron verkar det tex som att kontakten på vissa bilar gör att laddkabeln inte låses fast om man inte trycker lite uppåt också. Typisk barnsjukdom.
macky

Inläggav Teslaägare fth » 28 jun 2019 21:54

macky skrev:Så bra, då blir det färre teslor som blockerar laddarna ;) . Jag följer ju mest e-tron på tyska forum och youtube och hur den verkar funka och visst har ngn fått sin laddning avbruten på ionity. Men som helhet verkar det funka bra. Lite barnsjukdomar får man ju räkna med så jag är inte orolig för framtiden. Inte alltid laddarens fel att laddningen inte funkar. Att varumärket skulle vara förstört är ju nonsens. Isf skulle ju tesla redan vara i konkurs beaktat alla barnsjukdomar som funnits.

Missförstå mig rätt, jag tycker det är toppen att det byggs fler snabbladdare, men med alla de problem som rapporterats med Ionity så skulle iaf jag aldrig komma på tanken att sätta mig i situationen att vara beroende av en Ionity-station för att ta mig vidare på en långresa.

För mig, och säkert många andra, är därför varumärket "förstört" för närvarande. Det är säkert så att för dom flesta bara funkar det, men det får man ju sällan höra talas om, goda nyheter sprids inte lika snabbt som dåliga. Det är därför jag är så förvånad att Ionity uppenbarligen inte har testat sin hård- och mjukvara tillräckligt och rullar ut en halvfärdig produkt.

Jag var ju inte med i början av SuC-utrullningen, det kanske var lika mycket barnsjukdomar då, men för mig har SuC aldrig någonsin krånglat. Det gör att jag aldrig behöver oroa mig för att inte kunna ta mig dit jag ska. Så tror jag det måste fungera för att även "icke-nördar" skall acceptera övergången till elbilar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav macky » 28 jun 2019 22:01

fth skrev:
macky skrev:Så bra, då blir det färre teslor som blockerar laddarna ;) . Jag följer ju mest e-tron på tyska forum och youtube och hur den verkar funka och visst har ngn fått sin laddning avbruten på ionity. Men som helhet verkar det funka bra. Lite barnsjukdomar får man ju räkna med så jag är inte orolig för framtiden. Inte alltid laddarens fel att laddningen inte funkar. Att varumärket skulle vara förstört är ju nonsens. Isf skulle ju tesla redan vara i konkurs beaktat alla barnsjukdomar som funnits.

Missförstå mig rätt, jag tycker det är toppen att det byggs fler snabbladdare, men med alla de problem som rapporterats med Ionity så skulle iaf jag aldrig komma på tanken att sätta mig i situationen att vara beroende av en Ionity-station för att ta mig vidare på en långresa.

För mig, och säkert många andra, är därför varumärket "förstört" för närvarande. Det är säkert så att för dom flesta bara funkar det, men det får man ju sällan höra talas om, goda nyheter sprids inte lika snabbt som dåliga. Det är därför jag är så förvånad att Ionity uppenbarligen inte har testat sin hård- och mjukvara tillräckligt och rullar ut en halvfärdig produkt.

Jag var ju inte med i början av SuC-utrullningen, det kanske var lika mycket barnsjukdomar då, men för mig har SuC aldrig någonsin krånglat. Det gör att jag aldrig behöver oroa mig för att inte kunna ta mig dit jag ska. Så tror jag det måste fungera för att även "icke-nördar" skall acceptera övergången till elbilar.

/fth

Ok, jag förstår. Har än så länge ingen egen erfarenhet men som sagt samlat så mycket info jag hittat senaste månaderna. Får väl återkomma i frågan i höst när jag har bilen och har testat en del. E-tron verkar iaf komma bra överens med Ionity på senare tid.
macky

Inläggav Teslaägare Nicke Nyfiken » 28 jun 2019 22:58

macky skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Är du riktigt frisk?

Varför skulle jag inte vara frisk? Är du?

Jag tänkte skriva nykter men skrev fel. :lol:

Om du upplever det som ett problem att det står Teslor vid laddstolparna, så skulle det för dig knappast vara så toppen som du tror, att ladda på Teslas laddare... ;)
Model S P85 med Autopilot!!!
Midnight Silver Metallic, Chrome delete, 21" Onyx Black Turbine
OBEGRÄNSAD FRI SUPERCHARGING FÖR EVIGT !!!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Referralkod: ericjohanniklas807

Inläggav chaffis75 » 29 jun 2019 07:01

fth skrev:

/fth

Spännande du tänker så för många av tankarna är precis vad jag tänker om tesla som bil och märke.. Jag har inte helt avskrivit tesla som nästa bil men jag tvekar väldigt mycket. Lägg då I ekvationen att en modell 3 är lite andra summor än 80kr och betydligt mer tid som står på spel om bilen skulle strula.
Jag ser de som att Tesla för stunden håller på att förstöra sitt varumärke.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 29 jun 2019 07:26

Laddproblem förekommer definitivt med Teslor också. I början var det ofta svårt att få t.ex. Chademo adaptern att fungera i många av Fortums laddare. Senast för ett par v sedan fick en uppgiven MX -ägare rött ljus vid laddning på SC Rygge. Hon provade flera stolpar, men bilen laddade inte Försökte hjälpa till genom tips om omstart etc, men tji. Tycker att Fortum bättrat sig, inte haft problem med dem på länge. Många samtal till kundtjänst har det dock blivit. Gissningsvis är det dock mjukvaruproblem som löser sig via nån OTA framöver. Om Ionity funkar med alla andra bilar, så är väl det en hint om var felet ligger...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare boreno » 29 jun 2019 07:43

Gustafsson skrev:Om Ionity funkar med alla andra bilar, så är väl det en hint om var felet ligger...

Nej, det är det inte.

Lösningen i Ionitys laddare, och i många chademo laddare jag tittat på, är inte ett robust system. Det saknar grundläggande programmering för att hantera och ”överleva” oväntade situationer och felsituationer. Detta till skillnad från Teslas Superchargers som på ett robust sätt fortsätter fungera i det längsta. Jag har arbetat med programmering i 30 år och ser direkt vad de gjort för typ av fel i mjukvarans design. Det är bedrövligt dåligt av ett bolag som har laddinfrastruktur för olika fordon som sin huvudsakliga affärsverksamhet att inte förstå vikten av väldesignad mjukvara.

Men jag är säker på att de gör bättring framöver, när de väl hittat och anställt rätt kompetens.
Dementor är en Model S 90D Aug 2016 | Midnight silver metallic | Panoramatak | Svart skinnklädsel | Kolfiberdekor | Luftfjädring | Svart alcantarainnertak | Köldpaket | Autopilot | Hi-Fi paket | Premiumpaket | 21" grå turbinhjul
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 29 jun 2019 07:53

Gustafsson skrev:Laddproblem förekommer definitivt med Teslor också. I början var det ofta svårt att få t.ex. Chademo adaptern att fungera i många av Fortums laddare. Senast för ett par v sedan fick en uppgiven MX -ägare rött ljus vid laddning på SC Rygge. Hon provade flera stolpar, men bilen laddade inte Försökte hjälpa till genom tips om omstart etc, men tji. Tycker att Fortum bättrat sig, inte haft problem med dem på länge. Många samtal till kundtjänst har det dock blivit. Gissningsvis är det dock mjukvaruproblem som löser sig via nån OTA framöver. Om Ionity funkar med alla andra bilar, så är väl det en hint om var felet ligger...

Björn Nyland har ju haft massor med problem att ladda en Kia på Ionity.
Så ännu finns det mycket kvar att göra för att få laddningen att fungera smärtfritt.

Jag skulle inte åka på en Europasemester med nån annan elbil än Tesla.

Följande är krångligare för en icke Tesla ägare:
1. Hitta till laddstationen(tyvärr är laddstationer makalöst dåligt skyltat, visst finns det appar, men åka runt i mörkret och spöregn för att hitta de sista 100m till laddplatser är inte kul)
2. Fungerar laddningen? Är utrustningen hel? Avbryts laddningen? Går ens kabeln att få loss efter avslutad laddning?
3. Få laddstolpar. Tesla har ofta 8 till 20 laddstolpar per site. På andra är det vanligare med 1-2 laddstolpar.
4. Köer, mer vanligt att man får köa hos icke Tesla laddare.
5. Låg laddeffekt, mest vanligt hos Tesla är 120kW, hos andra är det fortfarande 50kW som är vanligast.
6. Strulig betalning. Kortbetalning är fortfarande ovanligt hos icke Tesla laddare.
7. Detta att behöva bry sig om strulig betalning tar tid och skapar irritation. Ska det ta lika lång tid att få igång laddningen, som själva laddtiden?
8. Tesla har fortfarande den mest heltäckande laddnätverket för +120kW laddare.
9. Bra support, har man frågor om laddning får man svar hos Tesla. Vilket inte alltid är fallet för andra aktörer.
10. Supporten hos Tesla talar svenska/engelska. Vilket inte alltid är fallet för andra aktörer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav Teslaägare Laban » 29 jun 2019 08:22

Tyskt test med en hel del laddproblem med e-Tron, Ionity, Fastned

På en Ionity station fungerade det inte, den ska om jag förstått saken rätt ha blivit uppgraderad (mjukvara) efter det. Ionity station nr 2 fungerade det på. De testade även en Fastned station som också var problematisk.

Men jag är inte orolig. VW verkar mena allvar när det gäller elbilar och det håller förstås inte om laddningen är ett problem. Frågan är väl när det löser sig. Men det kommer allt fler icke-Tesla långfärdselbilar vilket leder till att nätverket testas allt mer och fixar bör komma i samband med det. Och förstås Model 3, konverterade S/X på det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt