Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Foluke »

macky skrev:
Skrivet med viss ironi som en reaktion på lite tillspetsade slutsatser om hur dåliga Ionity är ;) . Vore ju toppen om Tesla kunde öppna upp sina laddare också.
Vidöppna för alla Teslor!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5294
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

macky skrev:
Så bra, då blir det färre teslor som blockerar laddarna ;)
macky skrev:
Vore ju toppen om Tesla kunde öppna upp sina laddare också.
Är du riktigt frisk?

macky skrev:
Lite barnsjukdomar får man ju räkna med så jag är inte orolig för framtiden. Inte alltid laddarens fel att laddningen inte funkar. Att varumärket skulle vara förstört är ju nonsens. Isf skulle ju tesla redan vara i konkurs beaktat alla barnsjukdomar som funnits.
Barnsjukdomar på en laddstolpe... kom igen! Hur svårt kan det vara?

Jag har aldrig hört talas om att någon haft problem med Teslas laddstolpar, så de verkar vara ljusår före Ionity i utvecklingen. Och då är det bara en liten sidoverksamhet hos Tesla, inte huvudverksamheten som hos Ionity. :oops:
Model Y P
Model S P
Model S P
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Muhlegg »

Nicke Nyfiken skrev:
macky skrev:
Så bra, då blir det färre teslor som blockerar laddarna ;)
macky skrev:
Vore ju toppen om Tesla kunde öppna upp sina laddare också.
Är du riktigt frisk?


Det vore ju toppen för alla som har eller funderar på att köpa en elbil som inte är tillverkad av Tesla. Bra att Ionity är öppet för alla tycker jag men laddnätverket var för mig största fördelen med Tesla när jag jämförde elbilar så jag förstår att de inte vill hjälpa andra elbilister.
macky skrev:
Lite barnsjukdomar får man ju räkna med så jag är inte orolig för framtiden. Inte alltid laddarens fel att laddningen inte funkar. Att varumärket skulle vara förstört är ju nonsens. Isf skulle ju tesla redan vara i konkurs beaktat alla barnsjukdomar som funnits.
Barnsjukdomar på en laddstolpe... kom igen! Hur svårt kan det vara?

Jag har aldrig hört talas om att någon haft problem med Teslas laddstolpar, så de verkar vara ljusår före Ionity i utvecklingen. Och då är det bara en liten sidoverksamhet hos Tesla, inte huvudverksamheten som hos Ionity. :oops:[/quote]

Ja, det konstigt att det är så mycket strul med CCS (inte bara hos Ionity). Det såklart lättare om man bygger ett system som bara är till för bilar som man själv har byggt istället för ett öppet system men det är fortfarande svårt att förstå hur det kan vara så mycket strul.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Nicke Nyfiken skrev:
macky skrev:
Så bra, då blir det färre teslor som blockerar laddarna ;)
macky skrev:
Vore ju toppen om Tesla kunde öppna upp sina laddare också.
Är du riktigt frisk?

macky skrev:
Lite barnsjukdomar får man ju räkna med så jag är inte orolig för framtiden. Inte alltid laddarens fel att laddningen inte funkar. Att varumärket skulle vara förstört är ju nonsens. Isf skulle ju tesla redan vara i konkurs beaktat alla barnsjukdomar som funnits.
Barnsjukdomar på en laddstolpe... kom igen! Hur svårt kan det vara?

Jag har aldrig hört talas om att någon haft problem med Teslas laddstolpar, så de verkar vara ljusår före Ionity i utvecklingen. Och då är det bara en liten sidoverksamhet hos Tesla, inte huvudverksamheten som hos Ionity. :oops:
Ionity sätter ju upp hårdvara från flera olika leverantörer, som dessutom ska klara av att ladda bilar från många olika tillverkare. Självklart blir det lite mer komplext då. :) När laddningen avbryts så är det ju antingen laddstationen som bedömer att något är tokigt med bilen, eller tvärt om. Svårt att avgöra för oss. Det krävs nog lite intrimning och justering av parametrar. Är dock rätt övertygad om att det kommer funka bättre och bättre på fler och fler bilar.

Med det sagt så är det ju oacceptabelt om det nu strular ofta, vilket jag inte riktigt kan avgöra om det gör. Man läser ju oftast om de som har negativa upplevelser och inte om alla dem det funkar för. Helt klart har iaf Ionity lite att jobba på, det ska ju alltid funka.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av default »

Jag kan flika in att när jag fick en dubbeldragning på Ionity p.g.a strul så försvann den ena dragningen efter ett par dagar. Jag mailade visserligen in till deras kundservice men har inte fått något svar så jag tror det gick automatisk och inte var beroende av mitt mail
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mr S »

Jag är på resa genom Europa med e-tron och är nu i Italien, har laddat på massor Ionity utan ett enda problem.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Nicke Nyfiken skrev:
macky skrev:
Så bra, då blir det färre teslor som blockerar laddarna ;)
macky skrev:
Vore ju toppen om Tesla kunde öppna upp sina laddare också.
Är du riktigt frisk?

macky skrev:
Lite barnsjukdomar får man ju räkna med så jag är inte orolig för framtiden. Inte alltid laddarens fel att laddningen inte funkar. Att varumärket skulle vara förstört är ju nonsens. Isf skulle ju tesla redan vara i konkurs beaktat alla barnsjukdomar som funnits.
Barnsjukdomar på en laddstolpe... kom igen! Hur svårt kan det vara?

Jag har aldrig hört talas om att någon haft problem med Teslas laddstolpar, så de verkar vara ljusår före Ionity i utvecklingen. Och då är det bara en liten sidoverksamhet hos Tesla, inte huvudverksamheten som hos Ionity. :oops:
Nicke Nyfiken skrev:
macky skrev:
Så bra, då blir det färre teslor som blockerar laddarna ;)
macky skrev:
Vore ju toppen om Tesla kunde öppna upp sina laddare också.
Är du riktigt frisk?

macky skrev:
Lite barnsjukdomar får man ju räkna med så jag är inte orolig för framtiden. Inte alltid laddarens fel att laddningen inte funkar. Att varumärket skulle vara förstört är ju nonsens. Isf skulle ju tesla redan vara i konkurs beaktat alla barnsjukdomar som funnits.
Barnsjukdomar på en laddstolpe... kom igen! Hur svårt kan det vara?

Jag har aldrig hört talas om att någon haft problem med Teslas laddstolpar, så de verkar vara ljusår före Ionity i utvecklingen. Och då är det bara en liten sidoverksamhet hos Tesla, inte huvudverksamheten som hos Ionity. :oops:
Varför skulle jag inte vara frisk? Är du? Det jag skriver är att bara för att ngn har lite problem på Ionity betyder det inte att varumärket är förstört som ngn hävdade. Min analogi var att Tesla haft allsköns barnsjukdomar utan att varumärket verkar vara förstört. Ingen aning om hur SuC betedde sig när de var nya. Kanske ngn annan kan berätta. Som jag även påpekade är det inte alltid laddarens fel att laddningen inte funkar. För e-tron verkar det tex som att kontakten på vissa bilar gör att laddkabeln inte låses fast om man inte trycker lite uppåt också. Typisk barnsjukdom.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7067
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

macky skrev:
Så bra, då blir det färre teslor som blockerar laddarna ;) . Jag följer ju mest e-tron på tyska forum och youtube och hur den verkar funka och visst har ngn fått sin laddning avbruten på ionity. Men som helhet verkar det funka bra. Lite barnsjukdomar får man ju räkna med så jag är inte orolig för framtiden. Inte alltid laddarens fel att laddningen inte funkar. Att varumärket skulle vara förstört är ju nonsens. Isf skulle ju tesla redan vara i konkurs beaktat alla barnsjukdomar som funnits.
Missförstå mig rätt, jag tycker det är toppen att det byggs fler snabbladdare, men med alla de problem som rapporterats med Ionity så skulle iaf jag aldrig komma på tanken att sätta mig i situationen att vara beroende av en Ionity-station för att ta mig vidare på en långresa.

För mig, och säkert många andra, är därför varumärket "förstört" för närvarande. Det är säkert så att för dom flesta bara funkar det, men det får man ju sällan höra talas om, goda nyheter sprids inte lika snabbt som dåliga. Det är därför jag är så förvånad att Ionity uppenbarligen inte har testat sin hård- och mjukvara tillräckligt och rullar ut en halvfärdig produkt.

Jag var ju inte med i början av SuC-utrullningen, det kanske var lika mycket barnsjukdomar då, men för mig har SuC aldrig någonsin krånglat. Det gör att jag aldrig behöver oroa mig för att inte kunna ta mig dit jag ska. Så tror jag det måste fungera för att även "icke-nördar" skall acceptera övergången till elbilar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

fth skrev:
macky skrev:
Så bra, då blir det färre teslor som blockerar laddarna ;) . Jag följer ju mest e-tron på tyska forum och youtube och hur den verkar funka och visst har ngn fått sin laddning avbruten på ionity. Men som helhet verkar det funka bra. Lite barnsjukdomar får man ju räkna med så jag är inte orolig för framtiden. Inte alltid laddarens fel att laddningen inte funkar. Att varumärket skulle vara förstört är ju nonsens. Isf skulle ju tesla redan vara i konkurs beaktat alla barnsjukdomar som funnits.
Missförstå mig rätt, jag tycker det är toppen att det byggs fler snabbladdare, men med alla de problem som rapporterats med Ionity så skulle iaf jag aldrig komma på tanken att sätta mig i situationen att vara beroende av en Ionity-station för att ta mig vidare på en långresa.

För mig, och säkert många andra, är därför varumärket "förstört" för närvarande. Det är säkert så att för dom flesta bara funkar det, men det får man ju sällan höra talas om, goda nyheter sprids inte lika snabbt som dåliga. Det är därför jag är så förvånad att Ionity uppenbarligen inte har testat sin hård- och mjukvara tillräckligt och rullar ut en halvfärdig produkt.

Jag var ju inte med i början av SuC-utrullningen, det kanske var lika mycket barnsjukdomar då, men för mig har SuC aldrig någonsin krånglat. Det gör att jag aldrig behöver oroa mig för att inte kunna ta mig dit jag ska. Så tror jag det måste fungera för att även "icke-nördar" skall acceptera övergången till elbilar.

/fth
Ok, jag förstår. Har än så länge ingen egen erfarenhet men som sagt samlat så mycket info jag hittat senaste månaderna. Får väl återkomma i frågan i höst när jag har bilen och har testat en del. E-tron verkar iaf komma bra överens med Ionity på senare tid.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5294
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

macky skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
macky skrev:
Så bra, då blir det färre teslor som blockerar laddarna ;)
macky skrev:
Vore ju toppen om Tesla kunde öppna upp sina laddare också.
Är du riktigt frisk?
Varför skulle jag inte vara frisk? Är du?
Jag tänkte skriva nykter men skrev fel. :lol:

Om du upplever det som ett problem att det står Teslor vid laddstolparna, så skulle det för dig knappast vara så toppen som du tror, att ladda på Teslas laddare... ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

fth skrev:
macky skrev:
Så bra, då blir det färre teslor som blockerar laddarna ;) . Jag följer ju mest e-tron på tyska forum och youtube och hur den verkar funka och visst har ngn fått sin laddning avbruten på ionity. Men som helhet verkar det funka bra. Lite barnsjukdomar får man ju räkna med så jag är inte orolig för framtiden. Inte alltid laddarens fel att laddningen inte funkar. Att varumärket skulle vara förstört är ju nonsens. Isf skulle ju tesla redan vara i konkurs beaktat alla barnsjukdomar som funnits.
Missförstå mig rätt, jag tycker det är toppen att det byggs fler snabbladdare, men med alla de problem som rapporterats med Ionity så skulle iaf jag aldrig komma på tanken att sätta mig i situationen att vara beroende av en Ionity-station för att ta mig vidare på en långresa.

För mig, och säkert många andra, är därför varumärket "förstört" för närvarande. Det är säkert så att för dom flesta bara funkar det, men det får man ju sällan höra talas om, goda nyheter sprids inte lika snabbt som dåliga. Det är därför jag är så förvånad att Ionity uppenbarligen inte har testat sin hård- och mjukvara tillräckligt och rullar ut en halvfärdig produkt.

Jag var ju inte med i början av SuC-utrullningen, det kanske var lika mycket barnsjukdomar då, men för mig har SuC aldrig någonsin krånglat. Det gör att jag aldrig behöver oroa mig för att inte kunna ta mig dit jag ska. Så tror jag det måste fungera för att även "icke-nördar" skall acceptera övergången till elbilar.

/fth
Spännande du tänker så för många av tankarna är precis vad jag tänker om tesla som bil och märke.. Jag har inte helt avskrivit tesla som nästa bil men jag tvekar väldigt mycket. Lägg då I ekvationen att en modell 3 är lite andra summor än 80kr och betydligt mer tid som står på spel om bilen skulle strula.
Jag ser de som att Tesla för stunden håller på att förstöra sitt varumärke.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Laddproblem förekommer definitivt med Teslor också. I början var det ofta svårt att få t.ex. Chademo adaptern att fungera i många av Fortums laddare. Senast för ett par v sedan fick en uppgiven MX -ägare rött ljus vid laddning på SC Rygge. Hon provade flera stolpar, men bilen laddade inte Försökte hjälpa till genom tips om omstart etc, men tji. Tycker att Fortum bättrat sig, inte haft problem med dem på länge. Många samtal till kundtjänst har det dock blivit. Gissningsvis är det dock mjukvaruproblem som löser sig via nån OTA framöver. Om Ionity funkar med alla andra bilar, så är väl det en hint om var felet ligger...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av boreno »

Gustafsson skrev:
Om Ionity funkar med alla andra bilar, så är väl det en hint om var felet ligger...
Nej, det är det inte.

Lösningen i Ionitys laddare, och i många chademo laddare jag tittat på, är inte ett robust system. Det saknar grundläggande programmering för att hantera och ”överleva” oväntade situationer och felsituationer. Detta till skillnad från Teslas Superchargers som på ett robust sätt fortsätter fungera i det längsta. Jag har arbetat med programmering i 30 år och ser direkt vad de gjort för typ av fel i mjukvarans design. Det är bedrövligt dåligt av ett bolag som har laddinfrastruktur för olika fordon som sin huvudsakliga affärsverksamhet att inte förstå vikten av väldesignad mjukvara.

Men jag är säker på att de gör bättring framöver, när de väl hittat och anställt rätt kompetens.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Gustafsson skrev:
Laddproblem förekommer definitivt med Teslor också. I början var det ofta svårt att få t.ex. Chademo adaptern att fungera i många av Fortums laddare. Senast för ett par v sedan fick en uppgiven MX -ägare rött ljus vid laddning på SC Rygge. Hon provade flera stolpar, men bilen laddade inte Försökte hjälpa till genom tips om omstart etc, men tji. Tycker att Fortum bättrat sig, inte haft problem med dem på länge. Många samtal till kundtjänst har det dock blivit. Gissningsvis är det dock mjukvaruproblem som löser sig via nån OTA framöver. Om Ionity funkar med alla andra bilar, så är väl det en hint om var felet ligger...
Björn Nyland har ju haft massor med problem att ladda en Kia på Ionity.
Så ännu finns det mycket kvar att göra för att få laddningen att fungera smärtfritt.

Jag skulle inte åka på en Europasemester med nån annan elbil än Tesla.

Följande är krångligare för en icke Tesla ägare:
1. Hitta till laddstationen(tyvärr är laddstationer makalöst dåligt skyltat, visst finns det appar, men åka runt i mörkret och spöregn för att hitta de sista 100m till laddplatser är inte kul)
2. Fungerar laddningen? Är utrustningen hel? Avbryts laddningen? Går ens kabeln att få loss efter avslutad laddning?
3. Få laddstolpar. Tesla har ofta 8 till 20 laddstolpar per site. På andra är det vanligare med 1-2 laddstolpar.
4. Köer, mer vanligt att man får köa hos icke Tesla laddare.
5. Låg laddeffekt, mest vanligt hos Tesla är 120kW, hos andra är det fortfarande 50kW som är vanligast.
6. Strulig betalning. Kortbetalning är fortfarande ovanligt hos icke Tesla laddare.
7. Detta att behöva bry sig om strulig betalning tar tid och skapar irritation. Ska det ta lika lång tid att få igång laddningen, som själva laddtiden?
8. Tesla har fortfarande den mest heltäckande laddnätverket för +120kW laddare.
9. Bra support, har man frågor om laddning får man svar hos Tesla. Vilket inte alltid är fallet för andra aktörer.
10. Supporten hos Tesla talar svenska/engelska. Vilket inte alltid är fallet för andra aktörer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Tyskt test med en hel del laddproblem med e-Tron, Ionity, Fastned



På en Ionity station fungerade det inte, den ska om jag förstått saken rätt ha blivit uppgraderad (mjukvara) efter det. Ionity station nr 2 fungerade det på. De testade även en Fastned station som också var problematisk.

Men jag är inte orolig. VW verkar mena allvar när det gäller elbilar och det håller förstås inte om laddningen är ett problem. Frågan är väl när det löser sig. Men det kommer allt fler icke-Tesla långfärdselbilar vilket leder till att nätverket testas allt mer och fixar bör komma i samband med det. Och förstås Model 3, konverterade S/X på det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Jag tycker ionity verkar vara en bra komplement (konkurrent?) till superchargers. De är billigare, snabbare (undantaget v3), de har flera laddställen per site och kan bygga fler. Now you know har testat med plugshare appen utan problem. Tror att identifikation med bilen kommer (då fungerarar de som teslorna). Att det är inkörningsproblem med olika bilar är väntat, på model3 så var det mjukvaruppdateringar som behövdes göras och det verkar vara åtgärdat nu. Tycker det är bra att det kommer alternativ, tesla skall inte vara de enda som bygger supersnabbladdare. Att ens nämna andra semisnabbladdare är som att tycka att teslas destinationladdare är superchargers (ugh, bara 2 st och jättelångsamma!). Inonity är ett lovvärt initiativ och för oss som inte ännu har elbil en tillförsikt inför framtiden att den kommer bli bekymmerslös när väl elbilarna kommer ned i pris.Man får be teslafanboys att släppa sargen för det gör ingenting om man kan ladda snabbt på andra ställen än teslas. Men antagligen finns en rädsla att teslas skall släppa in andra på nätverket.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
Jag tycker ionity verkar vara en bra komplement (konkurrent?) till superchargers. De är billigare, snabbare (undantaget v3), de har flera laddställen per site och kan bygga fler. Now you know har testat med plugshare appen utan problem. Tror att identifikation med bilen kommer (då fungerarar de som teslorna). Att det är inkörningsproblem med olika bilar är väntat, på model3 så var det mjukvaruppdateringar som behövdes göras och det verkar vara åtgärdat nu. Tycker det är bra att det kommer alternativ, tesla skall inte vara de enda som bygger supersnabbladdare. Att ens nämna andra semisnabbladdare är som att tycka att teslas destinationladdare är superchargers (ugh, bara 2 st och jättelångsamma!). Inonity är ett lovvärt initiativ och för oss som inte ännu har elbil en tillförsikt inför framtiden att den kommer bli bekymmerslös när väl elbilarna kommer ned i pris.Man får be teslafanboys att släppa sargen för det gör ingenting om man kan ladda snabbt på andra ställen än teslas. Men antagligen finns en rädsla att teslas skall släppa in andra på nätverket.
Jag vill verkligen att det byggs så många snabbladdare som det bara går i Sverige.

Tyvärr verkar det som att om man kör en annan elbil än Tesla, så ska man bara vara på den södra delen av Sverige.
Åker man på den norra halvan, norr om Sundsvall/Östersund, finns det idag noll laddare som kan ladda mer än 50kW.
Vilket gör långresor olidligt långsamt.

Och kommersiella krafter kommer heller inte att bygga i Norrland, utan offentliga medel krävs.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Tesla bygger ju i Norrland. Det måste de andra också göra. Längs kusten och till Åre är ju iaf givet. Sen vill de säkert skryta med täckning i hela Sverige. Skulle tro att det blir som med SuC. Däremot bygger de ju först i södra delen. Men det gjorde säkert Tesla också.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bylund »

Både Tesla och Ionity började väl med att bygga en väg för norrmän genom Sverige, vilket också är företagsekonomiskt rimligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Teslabjörn åkte runt med Fortum i finnmarken för att scouta var de kan bygga snabbladdare. Det är alltså i norra ödemarkerna. Och de var allt från 50 kW till 150 kW, så inga långsamma laddare. Och varför? Jo för att Fortum känner socialt ansvarstagande, så visst kommer det hända saker i norra Sverige också, men fet kommer inte vara det första som görs.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Mickep skrev:
Teslabjörn åkte runt med Fortum i finnmarken för att scouta var de kan bygga snabbladdare. Det är alltså i norra ödemarkerna. Och de var allt från 50 kW till 150 kW, så inga långsamma laddare. Och varför? Jo för att Fortum känner socialt ansvarstagande, så visst kommer det hända saker i norra Sverige också, men fet kommer inte vara det första som görs.
Det kommer det kanske att göra men jag skickade nyligen ut mail till InCharge (Vattenfall) och det finns enligt personen som svarade inte några planer på att bygga några laddare i norrland. Eller rättning, de bygger endast laddare i samverkan med näringsidkare, där det kan tänkas löna sig. De blir säkert någon i norrland också men att de ska fixa yttäckningen i norrland med 150 kW laddare som ren goodwill verkar inte troligt.

Jag nämnde även detta i en tråd på FB och en person svarade att han hade varit i kontakt med någon på Ionity som sa att de kommer att bygga laddare i norrland under 2020. Så jag gissar på att den som inte kör Tesla får sätta hoppet till Ionity och då inte räkna med att något kommer att hända förrän nästa år.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av +46 »

Mickep skrev:
Teslabjörn åkte runt med Fortum i finnmarken för att scouta var de kan bygga snabbladdare. Det är alltså i norra ödemarkerna. Och de var allt från 50 kW till 150 kW, så inga långsamma laddare. Och varför? Jo för att Fortum känner socialt ansvarstagande, så visst kommer det hända saker i norra Sverige också, men fet kommer inte vara det första som görs.
När började Fortum prioritera ett socialt ansvarstagande?
Installerat 13,2 kWp solceller
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av B99 »

Mickep skrev:
Teslabjörn åkte runt med Fortum i finnmarken för att scouta var de kan bygga snabbladdare. Det är alltså i norra ödemarkerna. Och de var allt från 50 kW till 150 kW, så inga långsamma laddare. Och varför? Jo för att Fortum känner socialt ansvarstagande, så visst kommer det hända saker i norra Sverige också, men fet kommer inte vara det första som görs.
Nja, det är Norska staten som upphandlar 25 laddplatser i Finnmark och Fortum planerar att lämna anbud. Så det krävs subventioner. Fortum har ju tidigare sagt att de inte bygger även om de får hela investeringskostnaden eftersom driften går med förlust i dessa trakter.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Pratade med Skellefteå kraft, och de säger att de kan drifta en snabbladdare, men investeringen måste göras med allmänna medel.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Zalman3 skrev:
Pratade med Skellefteå kraft, och de säger att de kan drifta en snabbladdare, men investeringen måste göras med allmänna medel.
Känns som att det hade varit smartare att använda pengarna från dieslarna och bensinarna som staten får in via Bonus Malus till att bygga snabbladdare istället för att till subventionera själva elbilarna, eller iaf en del av det. Då kommer man även undan problemen med att miljöbilsrabatten utnyttjas av vissa för att tjäna pengar på att exportera begagnade elbilar till Norge osv.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar