Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
31 live, 49 building
Ringdalskogen i Norge är live, 8 laddplatser.
Ringdalskogen i Norge är live, 8 laddplatser.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
ja typ....mati skrev:Som Elon menar du?Bjelke skrev:Dom kanske har AD/HD, påbörjar en jäkla massa men slutför inteVerdi skrev:De måste ju börja konvergera mot varandra så småningom. Annars blir det lite lustigt.mati skrev:Ett pågående arbete. Jag vet att jag är nördig
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
32 live, 48 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
mati skrev:32 live, 48 building
Har vi någon koll på var de nya byggs då?
Lite som sportreferat, kort och koncist?
Re: Ionitys laddnätverk
TeslaTissel skrev:mati skrev:32 live, 48 building
Har vi någon koll på var de nya byggs då?
Lite som sportreferat, kort och koncist?
Scrolla ner här så ser du vart det byggs och de som är färdiga. Det börjar bli ganska många pluppar nu så det är lite svårt att urskilja när en ny "building" tillkommer, om det inte är i ett land som innan hade väldigt få eller inga. Typ som när Storbritannien fick sin första precis. Tror att den i södra Frankrike påbörjades ganska nyss också. https://ionity.eu
Re: Ionitys laddnätverk
32 live, 49 building
5 st byggs i Sverige nu, den senaste utanför Strömstad.
5 st byggs i Sverige nu, den senaste utanför Strömstad.
Re: Ionitys laddnätverk
Geni87 skrev:32 live, 49 building
5 st byggs i Sverige nu, den senaste utanför Strömstad.
Alla som byggs i Sverige hittills byggs egentligen åt norrmännen...
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ionitys laddnätverk
Bygger dom fortfarande med gamla kabeln och max 80kW?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ionitys laddnätverk
Japp, vilket även gynnar oss på bästkusten.Verdi skrev:Geni87 skrev:32 live, 49 building
5 st byggs i Sverige nu, den senaste utanför Strömstad.
Alla som byggs i Sverige hittills byggs egentligen åt norrmännen...
Re: Ionitys laddnätverk
Som jag har fattat det så gäller inte det alla stationer, utan det är en av systemleverantörerna som tillfälligt levereras med en klenare kabel. Har sett att t.ex. ABB:s Ionity-laddare i Schweiz är installerade med en vätskekyld kabel.Henrik Torphammar skrev:Bygger dom fortfarande med gamla kabeln och max 80kW?
EDIT: Även Ionity-laddaren som Teslabjörn provade i Danmark (osäker på fabrikat) med I-pace hade vätskekylda kablar. Limiteringen där låg i bilen som jag förstod det.
Re: Ionitys laddnätverk
32 live, 51 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
32 live, 54 building
Örebro
Örebro
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Örebro passerar vi OFTA
Och normalt sett åker vi inte E4:an ner egentligen, men med Teslan blir det ju så ändå eftersom laddarna står bäst den vägen...
Dessutom tillbringar vi 1-2 helger per år i just Örebro och det vore ju skönt att slippa ladda i Arboga då liksom, speciellt om man inte åker "Tesla-vägen" ner...
Och normalt sett åker vi inte E4:an ner egentligen, men med Teslan blir det ju så ändå eftersom laddarna står bäst den vägen...
Dessutom tillbringar vi 1-2 helger per år i just Örebro och det vore ju skönt att slippa ladda i Arboga då liksom, speciellt om man inte åker "Tesla-vägen" ner...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
33 live, 53 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Ionitys laddnätverk
Blir spännande att se hur mycket M3 kommer att hacka i sig på Ionity laddarna.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Ionitys laddnätverk
Antagligen strax över 80kw som ju är max på alla IONITY.SR-71-BlackBird skrev:Blir spännande att se hur mycket M3 kommer att hacka i sig på Ionity laddarna.
Tycker de överallt skyter om 350kw, och alla anti Tesla kommentarer skriver alltid det.
Borde bli tydligare att de alla är begränsade till 25% i nuläget, och lär så förbli ett bra tag framöver.
EDIT: Ok, kanske inte är alla. Men har ännu inte sett någon leverera mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Nu blandar vi päron och grisar här, anledningen att ingen har laddat fortare än 80 kW (egentligen 200A) beror ju på att ingen bil med CCS klarar mer i nuläget. I-pace blev väl nyss uppgraderad till 100 kW dock så det vore intressant att se en sån ladda på en station som har en annan leverantör än Tritium, t.ex. den i Danmark.taliz skrev:Antagligen strax över 80kw som ju är max på alla IONITY.SR-71-BlackBird skrev:Blir spännande att se hur mycket M3 kommer att hacka i sig på Ionity laddarna.
Tycker de överallt skyter om 350kw, och alla anti Tesla kommentarer skriver alltid det.
Borde bli tydligare att de alla är begränsade till 25% i nuläget, och lär så förbli ett bra tag framöver.
EDIT: Ok, kanske inte är alla. Men har ännu inte sett någon leverera mer.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, enligt flera källor så är de flesta CCS-laddare som installeras nu begränsade till 80kW, t.ex. Ionitys, tydligen beroende på att vätskekylda kablar inte finns färdiga ännu. Sen skall det tydligen vara en enkel åtgärd att uppgradera till högre effekter, och som sagt, i dagsläget finns det ju inte så många bilar som kan utnyttja högre effekter på CCS.Geni87 skrev:Nu blandar vi päron och grisar här, anledningen att ingen har laddat fortare än 80 kW (egentligen 200A) beror ju på att ingen bil med CCS klarar mer i nuläget.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
de har ju faktiskt gått ut med att den siffra man skall komma ihåg är 8. 8 euro, 80 kr för att ladda.
Där är 80kwh plötsligt mycket logiskt.
Där är 80kwh plötsligt mycket logiskt.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, ska bli intressant att se vad det kommer att kosta att ladda. Introduktionspriset på 80 SEK gäller 2018 ut, enligt hemsidan. Kan inte hitta några uppgifter på framtida priser. Man kan väl säga att även med den snabbast tänkbara driftsättningen så blir det ett begränsat antal personer som hinner ladda för 80 SEK i Sverige i alla fall. Det finns ju inte en öppen IONITY-station på varje gathörn ännu, om man får underdriva något.
Re: Ionitys laddnätverk
Som har sagts tidigare tråden gäller det bara Ionity-laddare av ett fabrikat. Finns flera i Schweiz, Tyskland och en i Danmark som har vätskekylda kablar och klarar mer än 200A. Men även på dem har vi max sett 80 kW hittills, som t.ex. när Teslabjörn provade i-pace i Danmark, men då var det bilen som begränsade.fth skrev:Nja, enligt flera källor så är de flesta CCS-laddare som installeras nu begränsade till 80kW, t.ex. Ionitys, tydligen beroende på att vätskekylda kablar inte finns färdiga ännu. Sen skall det tydligen vara en enkel åtgärd att uppgradera till högre effekter, och som sagt, i dagsläget finns det ju inte så många bilar som kan utnyttja högre effekter på CCS.Geni87 skrev:Nu blandar vi päron och grisar här, anledningen att ingen har laddat fortare än 80 kW (egentligen 200A) beror ju på att ingen bil med CCS klarar mer i nuläget.
/fth
Det verkar vara Tritiumladdarna som inte har rätt kabel, medans ABB och de andra redan nu har vätskekyld kabel.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Sorry, det hade jag missat, då är det bara att vänta på att någon lägger ut en ladd-session med högre effekt på Youtube dåGeni87 skrev:Som har sagts tidigare tråden gäller det bara Ionity-laddare av ett fabrikat.
[...]
Det verkar vara Tritiumladdarna som inte har rätt kabel, medans ABB och de andra redan nu har vätskekyld kabel.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Ingen vidare fart på de som byggs i Sverige att komma igång och gå live. I Norge har det redan gått två st live. Är det den Svenska byråkratin som bromsar?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Lugnt, det är många inlägg i tråden. Ja det hade varit trevligt att se om någon med en e-tron eller en SW-uppdaterad I-pace hade lagt upp en session från en laddare som inte är strömbegränsad pga kabeln!fth skrev:Sorry, det hade jag missat, då är det bara att vänta på att någon lägger ut en ladd-session med högre effekt på Youtube dåGeni87 skrev:Som har sagts tidigare tråden gäller det bara Ionity-laddare av ett fabrikat.
[...]
Det verkar vara Tritiumladdarna som inte har rätt kabel, medans ABB och de andra redan nu har vätskekyld kabel.
/fth