Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

31 live, 49 building

Ringdalskogen i Norge är live, 8 laddplatser. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
ionity.png
Ett pågående arbete. Jag vet att jag är nördig :mrgreen:
De måste ju börja konvergera mot varandra så småningom. Annars blir det lite lustigt. :D
Dom kanske har AD/HD, påbörjar en jäkla massa men slutför inte :lol:
Som Elon menar du?
:lol: ja typ....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

32 live, 48 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TeslaTissel »

mati skrev:
32 live, 48 building

Har vi någon koll på var de nya byggs då?

Lite som sportreferat, kort och koncist?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:
mati skrev:
32 live, 48 building

Har vi någon koll på var de nya byggs då?

Lite som sportreferat, kort och koncist?

Scrolla ner här så ser du vart det byggs och de som är färdiga. Det börjar bli ganska många pluppar nu så det är lite svårt att urskilja när en ny "building" tillkommer, om det inte är i ett land som innan hade väldigt få eller inga. Typ som när Storbritannien fick sin första precis. Tror att den i södra Frankrike påbörjades ganska nyss också. https://ionity.eu
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

32 live, 49 building

5 st byggs i Sverige nu, den senaste utanför Strömstad. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
32 live, 49 building

5 st byggs i Sverige nu, den senaste utanför Strömstad. :)

Alla som byggs i Sverige hittills byggs egentligen åt norrmännen...
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Henrik Torphammar »

Bygger dom fortfarande med gamla kabeln och max 80kW?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
32 live, 49 building

5 st byggs i Sverige nu, den senaste utanför Strömstad. :)

Alla som byggs i Sverige hittills byggs egentligen åt norrmännen...
Japp, vilket även gynnar oss på bästkusten. :P
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Bygger dom fortfarande med gamla kabeln och max 80kW?
Som jag har fattat det så gäller inte det alla stationer, utan det är en av systemleverantörerna som tillfälligt levereras med en klenare kabel. Har sett att t.ex. ABB:s Ionity-laddare i Schweiz är installerade med en vätskekyld kabel.

EDIT: Även Ionity-laddaren som Teslabjörn provade i Danmark (osäker på fabrikat) med I-pace hade vätskekylda kablar. Limiteringen där låg i bilen som jag förstod det.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

32 live, 51 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

32 live, 54 building

Örebro :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Örebro passerar vi OFTA :)
Och normalt sett åker vi inte E4:an ner egentligen, men med Teslan blir det ju så ändå eftersom laddarna står bäst den vägen...
Dessutom tillbringar vi 1-2 helger per år i just Örebro och det vore ju skönt att slippa ladda i Arboga då liksom, speciellt om man inte åker "Tesla-vägen" ner...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

33 live, 53 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Blir spännande att se hur mycket M3 kommer att hacka i sig på Ionity laddarna.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

SR-71-BlackBird skrev:
Blir spännande att se hur mycket M3 kommer att hacka i sig på Ionity laddarna.
Antagligen strax över 80kw som ju är max på alla IONITY.
Tycker de överallt skyter om 350kw, och alla anti Tesla kommentarer skriver alltid det.
Borde bli tydligare att de alla är begränsade till 25% i nuläget, och lär så förbli ett bra tag framöver.

EDIT: Ok, kanske inte är alla. Men har ännu inte sett någon leverera mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Blir spännande att se hur mycket M3 kommer att hacka i sig på Ionity laddarna.
Antagligen strax över 80kw som ju är max på alla IONITY.
Tycker de överallt skyter om 350kw, och alla anti Tesla kommentarer skriver alltid det.
Borde bli tydligare att de alla är begränsade till 25% i nuläget, och lär så förbli ett bra tag framöver.

EDIT: Ok, kanske inte är alla. Men har ännu inte sett någon leverera mer.
Nu blandar vi päron och grisar här, anledningen att ingen har laddat fortare än 80 kW (egentligen 200A) beror ju på att ingen bil med CCS klarar mer i nuläget. I-pace blev väl nyss uppgraderad till 100 kW dock så det vore intressant att se en sån ladda på en station som har en annan leverantör än Tritium, t.ex. den i Danmark.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Geni87 skrev:
Nu blandar vi päron och grisar här, anledningen att ingen har laddat fortare än 80 kW (egentligen 200A) beror ju på att ingen bil med CCS klarar mer i nuläget.
Nja, enligt flera källor så är de flesta CCS-laddare som installeras nu begränsade till 80kW, t.ex. Ionitys, tydligen beroende på att vätskekylda kablar inte finns färdiga ännu. Sen skall det tydligen vara en enkel åtgärd att uppgradera till högre effekter, och som sagt, i dagsläget finns det ju inte så många bilar som kan utnyttja högre effekter på CCS.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

de har ju faktiskt gått ut med att den siffra man skall komma ihåg är 8. 8 euro, 80 kr för att ladda.
Där är 80kwh plötsligt mycket logiskt.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Kona EV och e-Niro ska klara 100 kW.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av halper »

Ja, ska bli intressant att se vad det kommer att kosta att ladda. Introduktionspriset på 80 SEK gäller 2018 ut, enligt hemsidan. Kan inte hitta några uppgifter på framtida priser. Man kan väl säga att även med den snabbast tänkbara driftsättningen så blir det ett begränsat antal personer som hinner ladda för 80 SEK i Sverige i alla fall. Det finns ju inte en öppen IONITY-station på varje gathörn ännu, om man får underdriva något.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

fth skrev:
Geni87 skrev:
Nu blandar vi päron och grisar här, anledningen att ingen har laddat fortare än 80 kW (egentligen 200A) beror ju på att ingen bil med CCS klarar mer i nuläget.
Nja, enligt flera källor så är de flesta CCS-laddare som installeras nu begränsade till 80kW, t.ex. Ionitys, tydligen beroende på att vätskekylda kablar inte finns färdiga ännu. Sen skall det tydligen vara en enkel åtgärd att uppgradera till högre effekter, och som sagt, i dagsläget finns det ju inte så många bilar som kan utnyttja högre effekter på CCS.

/fth
Som har sagts tidigare tråden gäller det bara Ionity-laddare av ett fabrikat. Finns flera i Schweiz, Tyskland och en i Danmark som har vätskekylda kablar och klarar mer än 200A. Men även på dem har vi max sett 80 kW hittills, som t.ex. när Teslabjörn provade i-pace i Danmark, men då var det bilen som begränsade.

Det verkar vara Tritiumladdarna som inte har rätt kabel, medans ABB och de andra redan nu har vätskekyld kabel.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Geni87 skrev:
Som har sagts tidigare tråden gäller det bara Ionity-laddare av ett fabrikat.
[...]
Det verkar vara Tritiumladdarna som inte har rätt kabel, medans ABB och de andra redan nu har vätskekyld kabel.
Sorry, det hade jag missat, då är det bara att vänta på att någon lägger ut en ladd-session med högre effekt på Youtube då :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Ingen vidare fart på de som byggs i Sverige att komma igång och gå live. I Norge har det redan gått två st live. Är det den Svenska byråkratin som bromsar?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

fth skrev:
Geni87 skrev:
Som har sagts tidigare tråden gäller det bara Ionity-laddare av ett fabrikat.
[...]
Det verkar vara Tritiumladdarna som inte har rätt kabel, medans ABB och de andra redan nu har vätskekyld kabel.
Sorry, det hade jag missat, då är det bara att vänta på att någon lägger ut en ladd-session med högre effekt på Youtube då :)

/fth
Lugnt, det är många inlägg i tråden. :) Ja det hade varit trevligt att se om någon med en e-tron eller en SW-uppdaterad I-pace hade lagt upp en session från en laddare som inte är strömbegränsad pga kabeln! :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar