Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vigge50 »

Hedman skrev:
Tror inte att Tyskland har förbjudit Tesla att sätta upp nya Laddare. Nu i mars tillkom ny plats och 14 laddare i Belitz sydväst om Berlin.
Ja, men den är också den första den byggt sedan i juni 2016 och är tack vare det Evilirish nämner.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 45&t=11696
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Förbjudet är det inte för Tesla att bygga laddare. Tvärtom, de får bygga så många laddare de vill. Det är ju ett uttalat mål från tysk sida att få upp en massa snabba laddare. Ju snabbare (och fler) laddare man bygger desto mer pengar får man från staten. Det exkluderar inte Tesla. Men man måste följa CCS-standarden, och eftersom Tesla inte gör det får de inte ens bygglov. Det kan svida för oss teslaägare, men jag förstår faktiskt tanken bakom detta. Man måste bestämma sig för en standard. Och man har kommit överens att denna standard heter CCS i hela EU. Att Tesla fortfarande bygger bilar som inte är kompatibla med CCS kan man faktiskt inte beskylla tyskarna för.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hedman »

Nedan står det i ett svar att lagen rör publika laddare. Teslas laddare är ju inte publika och därmed borde inte lagen vara ett hinder för deras utbyggnad?


-----------------------------
Dear Mr. Schober,

thank you for your inquiry to the Federal Ministry for Economic Affairs and Energy.

Like many others you have contacted us to complain that German laws would prevent the expansion of the Tesla Supercharger.
We would like to inform you that this is not correct.

The regulation to which you refer is called Ladesäulenverordnung (LSV) and is freely accessible on the internet. However, the LSV is only available in German.
We will therefore try to make the German regulations transparent for you with this email.

The LSV is based on Directive 2014/94/EU. Germany was the first EU member to implement this EU directive. The introduction of the Combined Charging System (CCS) was
therefore not a German but a European decision.
The LSV contains clear and binding regulations on charging plug standards and minimum requirements for the construction and operation of publicly accessible charging
points for electric vehicles.
§ 3 LSV regulates with which socket outlets or vehicle connectors the charging points must be at least equipped. These charging plug standards must be present on any publicly
accessible charging device. However, investors are free to offer additional charging plug standards at their charging points beyond these minimum standards.

In order to make the loading of electric vehicles at public charging stations more user-friendly, the LSV has been changed in summer 2017. Since then, e-motorists must be
able to draw and charge electricity at any publicly accessible charging device using a standard card or web-based payment system.

Therefore the LSV is no obstacle for Tesla to build more superchargers.

We hope that our remarks could contribute to a better understanding of the general conditions as well as to the objectification of the topic.

Kind regards
The citizens' dialogue team
at the Federal Ministry for Economic Affairs and Energy

_______________________________
Referat LB 3 - Bürgerdialog
Federal Ministry for Economic Affairs and Energy
Scharnhorststr. 34-37
10115 Berlin
Germany
phone: +49 (0) 30 18615 0
fax: +49 (0) 30 18615 5300
e-mail: buergerdialog@bmwi.bund.de
internet: www.bmwi.de
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Vad jag förstår så finns det i dagsläget inget som förhindrar att Tesla bygger ut nätverket i Tyskland, vilket även laddaren utanför Berlin är ett bevis på.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av evilirish »

§ 3 LSV regulates with which socket outlets or vehicle connectors the charging points must be at least equipped. These charging plug standards must be present on any publicly
accessible charging device. However, investors are free to offer additional charging plug standards at their charging points beyond these minimum standards.
Det var just detta som var frågetecknet tidigare. Alla Superchargers är ju per definition "publicly accessible". Sen om det på senare tid tolkats och förtydligats som att Superchargers inte faller inom den kategorin är ju bra. Då är det bara att bygga vidare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

CCS uttalas på tyska som protektoristism.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Sitter för övrigt en skylt vid nya laddaren i Berlin att området är privat och tillstånd krävs för tillträde.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av evilirish »

Sitter det inte samma typ av skyltar här i Sverige? SuC'ar sällan men vill minnas att det står någonting om parkering reserverad för Tesla fordon endast eller liknande
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

evilirish skrev:
Sitter det inte samma typ av skyltar här i Sverige? SuC'ar sällan men vill minnas att det står någonting om parkering reserverad för Tesla fordon endast eller liknande
Alla Teslaladdare över hela världen har P-rutorna markerade "Tesla" i olika varianter. I Berlin sitter en skylt när man kör in på ladd-parkeringen att området är privat och tillstånd krävs för infart.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Hedman skrev:
In order to make the loading of electric vehicles at public charging stations more user-friendly, the LSV has been changed in summer 2017...
Ladda = to load = to charge? :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hedman »

mati skrev:
Hedman skrev:
In order to make the loading of electric vehicles at public charging stations more user-friendly, the LSV has been changed in summer 2017...
Ladda = to load = to charge? :lol:
Hahaha, den Google översättningen var riktigt rolig :lol:
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Hedman skrev:
mati skrev:
Hedman skrev:
In order to make the loading of electric vehicles at public charging stations more user-friendly, the LSV has been changed in summer 2017...
Ladda = to load = to charge? :lol:
Hahaha, den Google översättningen var riktigt rolig :lol:
Fast det finns faktiskt ganska många exempel där tyskar försöker prata om elbilar på engelska. De lastar alltid sina bilar istället för att ladda dem. Det heter laden oavsett, och load låter bättre än charge. Inte så konstigt att det blir fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hedman »

mati skrev:
Hedman skrev:
mati skrev:
Hedman skrev:
In order to make the loading of electric vehicles at public charging stations more user-friendly, the LSV has been changed in summer 2017...
Ladda = to load = to charge? :lol:
Hahaha, den Google översättningen var riktigt rolig :lol:
Fast det finns faktiskt ganska många exempel där tyskar försöker prata om elbilar på engelska. De lastar alltid sina bilar istället för att ladda dem. Det heter laden oavsett, och load låter bättre än charge. Inte så konstigt att det blir fel.
Låter sannolikt, ett bra samtalsämne vid kommande tysklandsbesök :)
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av AGCF »

https://electrek.co/2018/06/09/tesla-10 ... rchargers/

Nu har Tesla 1261 Supercharger ställen med över 10 000 laddplatser och det byggs ut mängder fortfarande.

Medan BMW, Audi, Merca, VW, Skoda, Porsche, Mini och några mindre märken tillsammans ska bygga 100 ställen i år och totalt 400 till 2020.

När ska de komma i fatt? Är inte ambitionen lite låg?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

AGCF skrev:
https://electrek.co/2018/06/09/tesla-10 ... rchargers/

Nu har Tesla 1261 Supercharger ställen med över 10 000 laddplatser och det byggs ut mängder fortfarande.

Medan BMW, Audi, Merca, VW, Skoda, Porsche, Mini och några mindre märken tillsammans ska bygga 100 ställen i år och totalt 400 till 2020.

När ska de komma i fatt? Är inte ambitionen lite låg?
Risken finns... Å andra sidan är inte CCS-utbyggnaden begränsad till vad Ionity gör, det finns ju fler aktörer.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Geni87 skrev:
AGCF skrev:
https://electrek.co/2018/06/09/tesla-10 ... rchargers/

Nu har Tesla 1261 Supercharger ställen med över 10 000 laddplatser och det byggs ut mängder fortfarande.

Medan BMW, Audi, Merca, VW, Skoda, Porsche, Mini och några mindre märken tillsammans ska bygga 100 ställen i år och totalt 400 till 2020.

När ska de komma i fatt? Är inte ambitionen lite låg?
Risken finns... Å andra sidan är inte CCS-utbyggnaden begränsad till vad Ionity gör, det finns ju fler aktörer.
Det är värt att poängtera att en laddning ibland på vanlig CCS 50kW är helt OK. Och därmed finns det redan ett bra laddnätverk för de flesta CCS-bilister. Att det långsamt blir bättre och bilen klarar av mer och mer när utbyggnaden går vidare är ju bara bra. Det är väl inte otänkbart att de aktörer som redan har tusentals CCS stationer kommer att uppgradera sina laddstationer inom inte allt för lång tid heller, det är nog inte bara Ionity som vill vara värst....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Det är värt att poängtera att en laddning ibland på vanlig CCS 50kW är helt OK. Och därmed finns det redan ett bra laddnätverk för de flesta CCS-bilister....
Helt rätt. Jag upplever inte CCS-laddningen som särskilt slö på e-Golfen, trots att den inte kan ladda med mycket mer än 40kW. Det går alltså i snitt hälften så snabbt som att ladda Teslan, men eftersom Golfen är snålare är skillnaden räknat i mil per timme mindre än så.
Enda akilleshälen är att laddarna oftast står ensamma, dvs är den upptagen så får man vänta. Det har dock aldrig hänt hittills. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av jonas »

mati skrev:
Hedman skrev:
mati skrev:
Hedman skrev:
In order to make the loading of electric vehicles at public charging stations more user-friendly, the LSV has been changed in summer 2017...
Ladda = to load = to charge? :lol:
Hahaha, den Google översättningen var riktigt rolig :lol:
Fast det finns faktiskt ganska många exempel där tyskar försöker prata om elbilar på engelska. De lastar alltid sina bilar istället för att ladda dem. Det heter laden oavsett, och load låter bättre än charge. Inte så konstigt att det blir fel.
Samma fenomen gäller skinnklädsel som många kallar för läderklädsel från tyskans Leder och engelskans leather.
I Sverige har vi ett mer nyanserade språk och har skinn som är mjukt, klädsel soffor och annat mysigt och läder som är tjockt ex skärp, remmar sulor som är hårt och slitstarkt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

jonas skrev:
Samma fenomen gäller skinnklädsel som många kallar för läderklädsel från tyskans Leder och engelskans leather.
I Sverige har vi ett mer nyanserade språk och har skinn som är mjukt, klädsel soffor och annat mysigt och läder som är tjockt ex skärp, remmar sulor som är hårt och slitstarkt.
Det finns massor med så kallade false friends mellan tyska och svenska, dvs ord som ser ut att vara lika eller snarlika men som har helt olika betydelser i respektive språk. Det kan bli roliga språkförbistringar ibland. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
jonas skrev:
Samma fenomen gäller skinnklädsel som många kallar för läderklädsel från tyskans Leder och engelskans leather.
I Sverige har vi ett mer nyanserade språk och har skinn som är mjukt, klädsel soffor och annat mysigt och läder som är tjockt ex skärp, remmar sulor som är hårt och slitstarkt.
Det finns massor med så kallade false friends mellan tyska och svenska, dvs ord som ser ut att vara lika eller snarlika men som har helt olika betydelser i respektive språk. Det kan bli roliga språkförbistringar ibland. :)
Hade du nån koppling till Sverige och svenska från början eller fick du lära dig från scratch i vuxen ålder?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Hade du nån koppling till Sverige och svenska från början eller fick du lära dig från scratch i vuxen ålder?
Nej, ingen koppling. Jag lärde mig svenska genom att lyssna noga och genom att läsa svenska serietidningar. Det var lite på samma sätt som jag lärde mig läsa (på tyska alltså), långt innan jag började skolan som barn. Jag har alltid varit bra på att lära mig saker på egen hand. Skolan tyckte jag aldrig om. Och jag har aldrig sett en svensk skola inifrån.
Vi semestrade alltid i Sverige när jag var barn, det var på det viset jag har sugit åt mig en del och lärt mig att förstå språket antar jag, men jag har faktiskt aldrig sagt ett ord på svenska förrän jag var 20 år. Jag vet inte riktigt. Det bara blev så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Det är värt att poängtera att en laddning ibland på vanlig CCS 50kW är helt OK. Och därmed finns det redan ett bra laddnätverk för de flesta CCS-bilister. Att det långsamt blir bättre och bilen klarar av mer och mer när utbyggnaden går vidare är ju bara bra. Det är väl inte otänkbart att de aktörer som redan har tusentals CCS stationer kommer att uppgradera sina laddstationer inom inte allt för lång tid heller, det är nog inte bara Ionity som vill vara värst....
Visst funkar 50 kW ibland och är klart överlägset Typ 2 när man är på resande fot och dessa laddare finns utbyggt bra mycket tätare än SuperChargers. Detta laddnätverk med 50kW snabbladdare har ju dock även alla med Tesla tillgång till om man skaffar Chademo-adapter. De ger ingen direkt konkurrensfördel till andra bilar. Det är snabbladdarna på mer än 50 kW som är de intressanta och andra aktörer än Ionity har ännu inte gått ut med några stora planer på detta. Sedan är det ju redan som sagt var sårbarheten med endast en laddare per plats som måste byggas bort.
mati skrev:
Det finns massor med så kallade false friends mellan tyska och svenska, dvs ord som ser ut att vara lika eller snarlika men som har helt olika betydelser i respektive språk. Det kan bli roliga språkförbistringar ibland. :)
Jag gillar öl i Sverige men inte i Tyskland :)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Det som var min poäng var att ultrasnabb laddning med över 100 kW inte alls är nödvändig för att kunna ha elbil utan att bli tokig på allt väntande.
Tycker konkurrensfördelarna med 350 kW i praktisk körning måste vara små, inte för alla, men för de flesta.
"Tankade" min Roadster på 60A enfas förra sommaren - tre timmar för att få i tillräckligt för att komma Karlstad-Linköping. Under tiden kom många trevliga och glada elbilister med små elbilar, leaf, E-golf, NV200 ...laddade Chademo eller CCS i 20 min för att sedan lika glada åka vidare. Det var då jag beställde JdeMO-kitet...

I mitt fall som OFTA kör 90-100 mil i sträck blir det dock väldigt surt att ladda på Chademo/CCS hastighet. Med nån högeffektiv bil som Ionic eller modell 3 skulle det vara i stort sett problemfritt att åka även på långa resor med bara tillgång till 50 kW snabbladdning. Modell X ställer ju f.ö. extra stora krav på laddhastighet. Det är ju kvoten mellan förbrukning och laddhastighet som är intressant för en elbil och där ligger väl X överlägset i topp vad gäller förbrukning.
Vi har väl alla sett elbilsblåbär stå och vänta ut 100% laddning på sina E-golf/leaf och liknande. Smart laddning kommer man långt med också om man har en annan elbil än Tesla. Kompisen som har en I3 åker i stort sett lika bekymmerslöst, även längre sträckor, som vi Tesla-ägare, iaf på sommaren.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Jag gillar öl i Sverige men inte i Tyskland :)
Och jag gillar semester i Sverige, men inte så mycket i Tyskland. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bonath »

Danske tullgubben/polisen som kollade oss i Rödby sa att det är obligatoriskt för svenskar att ha passet med till Tyskland.
Vi hade inga pass, bara körkort, men fick fortsätta hemåt efter att vi försäkrat honom om att vi faktiskt var från Sverige...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar