Jag laddar mest på Bee.. Dom tar normalt 5kr/kWh på 50kW-laddare så vet inte vad det där är för siffror.
Jag har dock abbonnemang för 99kr/mån och betalar då 2.50kr/kWh.
Alltså, det Audi verkar syssla med är i princip rent bedrägeri?
Typ "-Gå med i vår klubb och du får betala ett högre pris än icke medlemmar"
Jippi....not.
Audi har totalt (!) missuppfattat hur man använder ett snabbladdarnätverk. Det är naturligtvis fullkomligt uteslutet att jag betalar flera tusen kronor om året i grundavgift för en tjänst som jag kanske använder 2-3 gånger per år. Om de vill att folk ska gå över till eldrift får de tänka om, för det här kommer såklart inte att fungera.
Nu är man ju tack och lov inte tvungen att använda deras laddtjänst. Jag har inte kollat på det överhuvudtaget eftersom det är fullständigt ointressant för mig. Det finns ju laddbrickor som man kan använda hos Ionity med debitering per kWh utan grundavgift. Maingau Energi till exempel fungerar hos de flesta stora laddoperatörerna och det kostar överallt 0,25€/kWh (och runt 0,40€ utanför Tyskland). Plugsurfing är ett annat exempel som kanske till och med är billigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Audi har totalt (!) missuppfattat hur man använder ett snabbladdarnätverk. Det är naturligtvis fullkomligt uteslutet att jag betalar flera tusen kronor om året i grundavgift för en tjänst som jag kanske använder 2-3 gånger per år. Om de vill att folk ska gå över till eldrift får de tänka om, för det här kommer såklart inte att fungera.
Nu är man ju tack och lov inte tvungen att använda deras laddtjänst. Jag har inte kollat på det överhuvudtaget eftersom det är fullständigt ointressant för mig. Det finns ju laddbrickor som man kan använda hos Ionity med debitering per kWh utan grundavgift. Maingau Energi till exempel fungerar hos de flesta stora laddoperatörerna och det kostar överallt 0,25€/kWh (och runt 0,40€ utanför Tyskland). Plugsurfing är ett annat exempel som kanske till och med är billigare.
Tycker också att det är helt galna priser men denna tjänsten är nog inte tänkt till den som bara tänker använda Ioniq. De kortet ska ju fungera till en stor mängd leverantörer över hela Europa vilket skulle göra en Europa semester så mycket enklare jämfört med idag då det finns olika appar och kort i olika länder.
Jo, visst. Men hur mycket ska man vara beredd att betala för en sådan tjänst? Som sagt, det finns ju laddbrickor som möjliggör samma sak, fast utan grundavgift. Det är möjligen en smula krångligare, men vansinnigt mycket billigare. E-tron charging service är enbart för folk som inte bryr sig om vad det kostar eller som inte har koll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tycker också att det är helt galna priser men denna tjänsten är nog inte tänkt till den som bara tänker använda Ioniq.
Det har du antagligen rätt i. De siktar nog snarare in sig på Audi- än Hyundaiägare.
Nu gjorde jag bara en snabb googling men Audi påstår att kortet ska funka på 72 000 laddpunkter runt om i Europa. Så ja, en stor mängd olika leverantörer i flera olika länder. Om du ska ta en road trip genom Europa så kan det vara värt att skaffa det en månad och acceptera en högre kostnad mot att det blir betydligt smidigare. Nu utgår jag förvisso från att andra länder är som Sverige att vanligt Visa och Mastercard ej funkar på de flesta laddarna men det kanske är annorlunda i andra länder?
Det är ung som att vara medlem i shell och betala medlemskap för att få tanka en aning billigare. det är vansinne. man kan ha en medlemskort för att få mindre debitering, men den skall givetvis vara gratis. Sedan kan vi inte förutsätta att suc kommer vara billiga i all framtid heller. om musk tvingas bort (föga troligt) för att öka lönsamheten kan höjda laddpriser inte vara en helt orimligt åtgärd. Sedan vet vi inte vilka skatter som kommer läggas på laddning heller. statens välfärd måste ju täckas när bensinskattens intäkt sjunker. Det kan nog vara så at vi kommer se liknande milkostnader i framtiden som för icebilar. (fast då måste inköpspriset ned)
Under alliansregeringens första sju år så har stora skattesänkningar genomförts. Förmögenhetsskatten har avskaffats, fastighetsskatten har sänkts, ett så kallat jobbskatteavdrag har införts och ett stort antal skatteavdrag har införts. Totalt har skatterna sänkts med omkring 140 miljarder kronor.
De totala inkomsterna av skatt på bilar och bränsle är betydligt mindre än 140 miljarder. Kanske runt hälften. Och den sänkningen skulle ske gradvis under åtminstone 10-20 år och inte inom en eller två mandatperioder.
För övrigt så är en skattesänkning ibland inte alls så dyr för staten som det låter. Det är inte företagsekonomi det här utan nationalekonomi.
1. Sverige (dess medborgare) slipper köpa in en massa bensin och diesel från utlandet. Det ger ett större handelsnetto för oss. Mer pengar stannar inom landet vilket leder till ett högre välstånd.
2. Pengar som folk sparar på billigare bränsle och mindre skatt går inte upp i tomma intet heller. Det ökar antagligen konsumtionen vilket leder till högre momsintäkter, lägre arbetslöshet (vilket i sin tur minskar bidragsutgifter och ökar skatteintäkter) och så vidare.
Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.
Håller med. Det är nog inte så supervanligt att man kör kors och tvärs genom Europa. Det är möjligt att många Teslaägare gör detta, men det är i så fall framförallt på grund av att det har varit gratis hittills, och inte på grund av att det är så otroligt smidigt. Smidigast är det naturligtvis fortfarande med en avgasbil, men då är det kostnaderna som avskräcker. För en Tesla är det kombinationen av gratis laddning och bra infrastruktur som gör att man kanske åker lite mer än vad man hade gjort i vanliga fall.
För min del kommer jag åka varken mer eller mindre i min e-tron än vad jag har gjort med Teslan eller tidigare med avgasbilarna. Det blir någon eller några turer per år till Tyskland, 200 mil t o r. Det kommer med stor sannolikhet fungera precis lika bra som med Teslan, enda skillnaden är att laddning inte längre är gratis och att man får stanna och ladda på andra ställen än SuC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.
Min bil avverkade drygt 700 mil på tre veckors bilsemester i Europa. Behövde inte betala en krona för elen. Är säkert mer vanligt än ovanligt att en teslaägare gör en eller flera långa bilresor varje år.
Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.
Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.
Nej men husvagn måste kunna dras va?
Nej, jag har inget stort behov av krok. Det är inte en jättedealbreaker för mig personligen. Det hade varit trevligt att ha, de få gångerna (1-2 ggr per år) som jag har behovet. Men finns inte krok så vill man ju kunna lasta i bilen istället. Jag har en såndär stor lastsäck som jag brukar använda när jag trycker in skit i bilen. Men då behövs utrymmet i bilen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.
Håller med. Det är nog inte så supervanligt att man kör kors och tvärs genom Europa. Det är möjligt att många Teslaägare gör detta, men det är i så fall framförallt på grund av att det har varit gratis hittills, och inte på grund av att det är så otroligt smidigt. Smidigast är det naturligtvis fortfarande med en avgasbil, men då är det kostnaderna som avskräcker. För en Tesla är det kombinationen av gratis laddning och bra infrastruktur som gör att man kanske åker lite mer än vad man hade gjort i vanliga fall.
För min del kommer jag åka varken mer eller mindre i min e-tron än vad jag har gjort med Teslan eller tidigare med avgasbilarna. Det blir någon eller några turer per år till Tyskland, 200 mil t o r. Det kommer med stor sannolikhet fungera precis lika bra som med Teslan, enda skillnaden är att laddning inte längre är gratis och att man får stanna och ladda på andra ställen än SuC.
Jag träffade på folk som precis fått sin Tesla 3 och drog direkt ut på en Europa semester. De passade på när de har 6 månaders gratis laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.
Håller med. Det är nog inte så supervanligt att man kör kors och tvärs genom Europa. Det är möjligt att många Teslaägare gör detta, men det är i så fall framförallt på grund av att det har varit gratis hittills, och inte på grund av att det är så otroligt smidigt. Smidigast är det naturligtvis fortfarande med en avgasbil, men då är det kostnaderna som avskräcker. För en Tesla är det kombinationen av gratis laddning och bra infrastruktur som gör att man kanske åker lite mer än vad man hade gjort i vanliga fall.
För min del kommer jag åka varken mer eller mindre i min e-tron än vad jag har gjort med Teslan eller tidigare med avgasbilarna. Det blir någon eller några turer per år till Tyskland, 200 mil t o r. Det kommer med stor sannolikhet fungera precis lika bra som med Teslan, enda skillnaden är att laddning inte längre är gratis och att man får stanna och ladda på andra ställen än SuC.
Jag träffade på folk som precis fått sin Tesla 3 och drog direkt ut på en Europa semester. De passade på när de har 6 månaders gratis laddning.
Ja jag skulle nog sätta en slant på att VÄLDIGT många Tesla-ägare gör en europatur.
Många har nog inte ens gjort det innan med avgasbil.
Kan ta mig själv som exempel. Aldrig kört längre än till Danmark med avgasbil.
Men om/när jag får min Model 3, då ska jag ner till Spanien till att börja med. Sen utforska Norge och efter det övriga Europa.
Min känsla är att en Tesla ger betydligt mer frihet än en avgasbil. Enkelt och billigt med superchargers, man slipper plågas av att man släpper ut en massa gifter i onödan, samt bekvämligheten med autopilot.
Det är ju inte för inte som många Teslor rullat måååånga mil...
Jag skulle vilja se en graf där man ställer antalet laddare per land delat med antalet bilar med ccs kontakt.
(för att se hur många bilar det går på varje laddare) sedan går det att ta km väg i landet m.m.
Snyggt! I de 400 första laddstationerna i Europa ingår 30 st för Sverige som då ska vara färdigställda inom ett år ca. Får se om de klarar det. Kommer hamna i anslutning till Circle K-stationer.
Jag skulle vilja se en graf där man ställer antalet laddare per land delat med antalet bilar med ccs kontakt.
(för att se hur många bilar det går på varje laddare) sedan går det att ta km väg i landet m.m.
Kanske inte alla har CCS-kontakt, men.. Antalet sålda bilar 2018 (Elektriska, BEV) fördelat på antalet ionity stationer
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Man får gratulera Ionity till bra marknadsföring. Det finns massor av CCS laddare som installerats de senaste fem-sex åren men plötsligt är det som om de inte räknas och att Fortum, Clever, InCharge och E.On. inte skulle funnits. Många tycks se på Ionity som om det vore de enda laddarna förutom Teslas. Obegripligt för mig.
Man får gratulera Ionity till bra marknadsföring. Det finns massor av CCS laddare som installerats de senaste fem-sex åren men plötsligt är det som om de inte räknas och att Fortum, Clever, InCharge och E.On. inte skulle funnits. Många tycks se på Ionity som om det vore de enda laddarna förutom Teslas. Obegripligt för mig.
Inte alls obegripligt för mig. Nästan alla andra laddare står en och en och har man otur så är den kanske upptagen när man dyker upp. Eller ännu värre, trasig. Då måste man köra till nästa och hoppas på bättre tur där... Och till råga på allt så är väl 99% av CCS-laddarna max 50 kW?
Nu kommer Ionity och erbjuder ungefär samma lösning som Tesla skämt bort oss med. Är en laddare trasig så står där 5+ st till precis bredvid. Och är alla upptagna så är chansen stor att minst en snart blir ledig. Risken att behöva vänta 30-40 minuter innan det är ens tur är nästan obefintlig om det inte är lång kö. Vilket inte bör hända så ofta.
Man får gratulera Ionity till bra marknadsföring. Det finns massor av CCS laddare som installerats de senaste fem-sex åren men plötsligt är det som om de inte räknas och att Fortum, Clever, InCharge och E.On. inte skulle funnits. Många tycks se på Ionity som om det vore de enda laddarna förutom Teslas. Obegripligt för mig.
Nej, men det är ju Ionity som erbjuder snabbare hastighet än 50kW? Det är väl ingen som sagt att andra laddnätverk inte finns. Men i denna tråden diskuterar vi Ionity och kanske pga just deras intentioner att erbjuda snabbladdning i paritet med Tesla SuC. Det är ju ändå intressant för de som har eller funderar på att köpa en annan elbil än en Tesla (det är ju faktiskt även intressant för Model 3-ägare som inte har en SuC nära)
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Jag skulle vilja se en graf där man ställer antalet laddare per land delat med antalet bilar med ccs kontakt.
(för att se hur många bilar det går på varje laddare) sedan går det att ta km väg i landet m.m.
Kanske inte alla har CCS-kontakt, men.. Antalet sålda bilar 2018 (Elektriska, BEV) fördelat på antalet ionity stationer
elbil_station.png
Oh. Får man fråga varifrån du fick statistiken på antalet elbilar?
Jag skulle vilja se en graf där man ställer antalet laddare per land delat med antalet bilar med ccs kontakt.
(för att se hur många bilar det går på varje laddare) sedan går det att ta km väg i landet m.m.
Kanske inte alla har CCS-kontakt, men.. Antalet sålda bilar 2018 (Elektriska, BEV) fördelat på antalet ionity stationer
elbil_station.png
Oh. Får man fråga varifrån du fick statistiken på antalet elbilar?