Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Geni87 skrev:
Lophornis skrev:
Ingen vidare fart på de som byggs i Sverige att komma igång och gå live. I Norge har det redan gått två st live. Är det den Svenska byråkratin som bromsar?
Ja man kan tycka att den första borde gå live snart. Å andra sidan vet jag inte vad som är en rimligt byggtid, byråkratin bör vara på plats vid byggstart antar jag?! Första i Sverige började byggas för knappt två månader sedan, antar att byggtiden kan variera lite beroende på hur mkt förarbete som krävs med avseende på om det exempelvis behöver dras fram kralligare matning till platsen eller inte.
Nu har jag inte varit där på ett tag men den i Malmö besökte jag ganska tätt vid två tillfällen. Då byggdes de snabbt, dvs alla markarbeten. När jag var säe andra gången dvs sist så jobbade man inte alls.. Då var allt mer arbeten fundament och sådant på plats.. Såg mer eller mindre ut som man väntar på laddare för där var verkligen ingen bygg aktivitet lägre och byggstaketen var borta.
Jag tror de har brist på laddare, leveranserna kanske inte går i den takt de är utlovade. Detta är min gissning. Troligen kommer leverantörerna av laddare ikapp med tiden men frågan är när..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Ja om man har färdigställt allt utom att installera laddarna är just brist på laddare mer troligt än krånglande byråkrati. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

I Buddikate Ost i norra Tyskland står till och med laddarna på plats sedan ett bra tag tillbaka (jag kommer inte ihåg var nånstans jag har sett det), men stationen är fortfarande inte öppen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hammar »

chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:
Lophornis skrev:
Ingen vidare fart på de som byggs i Sverige att komma igång och gå live. I Norge har det redan gått två st live. Är det den Svenska byråkratin som bromsar?
Ja man kan tycka att den första borde gå live snart. Å andra sidan vet jag inte vad som är en rimligt byggtid, byråkratin bör vara på plats vid byggstart antar jag?! Första i Sverige började byggas för knappt två månader sedan, antar att byggtiden kan variera lite beroende på hur mkt förarbete som krävs med avseende på om det exempelvis behöver dras fram kralligare matning till platsen eller inte.
Nu har jag inte varit där på ett tag men den i Malmö besökte jag ganska tätt vid två tillfällen. Då byggdes de snabbt, dvs alla markarbeten. När jag var säe andra gången dvs sist så jobbade man inte alls.. Då var allt mer arbeten fundament och sådant på plats.. Såg mer eller mindre ut som man väntar på laddare för där var verkligen ingen bygg aktivitet lägre och byggstaketen var borta.
Jag tror de har brist på laddare, leveranserna kanske inte går i den takt de är utlovade. Detta är min gissning. Troligen kommer leverantörerna av laddare ikapp med tiden men frågan är när..
Är ju smart att få alla markarbeten färdiga innan vintern. Laddarna kan man ju sätta dit om det är -30 och 1 meter snö.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Hammar skrev:
Är ju smart att få alla markarbeten färdiga innan vintern. Laddarna kan man ju sätta dit om det är -30 och 1 meter snö.
Jag tror att det var meningen. Ionity-ansvariga har ju i ett flertal intervjuer sagt att det som kan fördröja utbyggnaden är bland annat när det blir tjäle i norra Europa. Hittills verkar man ju koncentrera sig på att färdigställa stationer i södra Europa, medan här i norden är det mest markarbeten som görs. Fullt rimligt.
Dessutom kan det vara så att just bristen på laddare gör att man börjar med att färdigställa de mindre stationerna med färre laddare nere på kontinenten. Norge, Sverige och Danmark kommer gissningsvis vara de länder som får flest laddare per station, samt att vi här uppe kommer vara bland de första där det finns bilar som kan ladda med mer än 80kW. Dvs, det är egentligen bara norrmännen, men de råkar ju köra omkring i Norges grannländer också. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av gellerstam »

36 live, 49 building
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Terra
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 jan 2018 19:28

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Terra »

Finns det en chans att Model 3 blir första bilen att kunna ladda (riktigt) snabbt på Ionity.

Enligt Björn Nylands videos e-Niro och Kona verkar begränsas till 72 kW, i-Pace 84 kW men Ionity ska väl kunna leverera upp till ca 175 kW (? 350 kW för 800 V, så hälften för 400 V ?)

Audi e-Tron sägs förvisso klara 150 kW men Model 3 kan kanske hinna ut tidigare och frågan är om inte Model 3 klarar 150 kW, kanske tom mer, om bara laddaren kan ge det..?
Senast redigerad av Terra, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Henrik Torphammar »

Det har pratats om ny mjukvara hos Jaguar också.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Teslaspolen »

Terra skrev:
Finns det en chans att Model 3 blir första bilen att kunna ladda (riktigt) snabbt på Ionity.

Enligt Björn Nylands videos e-Niro och Kona verkar begränsas till 72 kW/h, i-Pace 84 kW/h men Ionity ska väl kunna leverera upp till ca 175 kW/h (? 350 kW/h för 800 V, så hälften för 400 V ?)

Audi e-Tron sägs förvisso klara 150 kW/h men Model 3 kan kanske hinna ut tidigare och frågan är om inte Model 3 klarar 150 kW/h, kanske tom mer, om bara laddaren kan ge det..?
Kilowatt per timme? :?:
Användarvisningsbild
Terra
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 jan 2018 19:28

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Terra »

Henrik Torphammar skrev:
Det har pratats om ny mjukvara hos Jaguar också.
Ja, men fortf bara 100 kW Jaguar ”lovar”, eller?
Användarvisningsbild
Terra
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 jan 2018 19:28

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Terra »

Teslaspolen skrev:
Kilowatt per timme? :?:
Jajaja, menade kWh/h ;)
(har rättat)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

:lol: Snygg räddning... ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Teslaspolen »

Det fungerar. :lol:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Terra skrev:
Teslaspolen skrev:
Kilowatt per timme? :?:
Jajaja, menade kWh/h ;)
(har rättat)
Eller kW kanske :roll:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Terra skrev:
Teslaspolen skrev:
Kilowatt per timme? :?:
Jajaja, menade kWh/h ;)
(har rättat)
Eller kW kanske :roll:
Exactly :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

37 live, 49 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Terra skrev:
Finns det en chans att Model 3 blir första bilen att kunna ladda (riktigt) snabbt på Ionity.

Enligt Björn Nylands videos e-Niro och Kona verkar begränsas till 72 kW, i-Pace 84 kW men Ionity ska väl kunna leverera upp till ca 175 kW (? 350 kW för 800 V, så hälften för 400 V ?)

Audi e-Tron sägs förvisso klara 150 kW men Model 3 kan kanske hinna ut tidigare och frågan är om inte Model 3 klarar 150 kW, kanske tom mer, om bara laddaren kan ge det..?
De första e-tron kommer ut på vägarna i februari. Till skid-VM i Åre kommer 50 stycken e-tron köra omkring och skjutsa folk. Även de första kunderna ska få sina bilar ungefär samtidigt.
Det blir spännande att se om Model 3 kommer innan dess.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Är Ionitys 350kW laddare i Östersund klar till skidskytte VM?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

38 live, 48 building
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Är Ionitys 350kW laddare i Östersund klar till skidskytte VM?
Nej dom skjuter på det... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Terra skrev:
Finns det en chans att Model 3 blir första bilen att kunna ladda (riktigt) snabbt på Ionity.

Enligt Björn Nylands videos e-Niro och Kona verkar begränsas till 72 kW, i-Pace 84 kW men Ionity ska väl kunna leverera upp till ca 175 kW (? 350 kW för 800 V, så hälften för 400 V ?)

Audi e-Tron sägs förvisso klara 150 kW men Model 3 kan kanske hinna ut tidigare och frågan är om inte Model 3 klarar 150 kW, kanske tom mer, om bara laddaren kan ge det..?
De första e-tron kommer ut på vägarna i februari. Till skid-VM i Åre kommer 50 stycken e-tron köra omkring och skjutsa folk. Även de första kunderna ska få sina bilar ungefär samtidigt.
Det blir spännande att se om Model 3 kommer innan dess.
Fan vad jag ser fram emot att få se Teslor i bakgrunden när dom visar upp e-Tron:s hehe ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Jaha ytterligare en station i Norge som är klar. Sverige får säkert ingen live före nyår. Malmö ska enligt cirkel k macken komma igång slutet av januari.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Lophornis skrev:
Jaha ytterligare en station i Norge som är klar. Sverige får säkert ingen live före nyår. Malmö ska enligt cirkel k macken komma igång slutet av januari.
Får jag gissa att de väntar på de uppgraderade, slutgiltiga laddarna?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Terra
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 jan 2018 19:28

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Terra »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Terra skrev:
Finns det en chans att Model 3 blir första bilen att kunna ladda (riktigt) snabbt på Ionity.

Enligt Björn Nylands videos e-Niro och Kona verkar begränsas till 72 kW, i-Pace 84 kW men Ionity ska väl kunna leverera upp till ca 175 kW (? 350 kW för 800 V, så hälften för 400 V ?)

Audi e-Tron sägs förvisso klara 150 kW men Model 3 kan kanske hinna ut tidigare och frågan är om inte Model 3 klarar 150 kW, kanske tom mer, om bara laddaren kan ge det..?
De första e-tron kommer ut på vägarna i februari. Till skid-VM i Åre kommer 50 stycken e-tron köra omkring och skjutsa folk. Även de första kunderna ska få sina bilar ungefär samtidigt.
Det blir spännande att se om Model 3 kommer innan dess.
Fan vad jag ser fram emot att få se Teslor i bakgrunden när dom visar upp e-Tron:s hehe ;)
:) Och oavsett om M3 laddar 120,150 eller 175 kW (kWh/h ;) så blir det snabbare i km räckvidd i alla fall.

Det verkar väl inte helt klart heller när e-Tron kan släppas. Å andra sidan så är väl inte heller Model 3 typgodkänd för Europa ännu?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Det börjar kanske likna en S-kurva iaf, det kanske kan gå vägen detta?
Det är fortfarande få mätpunkter, och antalet stationer är ännu långt under målet om utbyggnaden skulle ske linjärt, men det börjar se ljusare ut:
Ionity3.png
Vi får hoppas att vintern inte sabbar kurvan allt för mycket.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar