Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:

Problemet är att Audi gör som jag skriver.
Från audi.se:
”Audi e-tron är en ren elbil med 95 kW batteri och har en räckvidd upp till 417 km enligt den nya testnormen WLTP”
Så, ungefär som Tesla då?

"Tesla Model 3 är en ren elbil med xx kW batteri och har en räckvidd upp till 540 km enligt den nya testnormen WLTP"
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:

Problemet är att Audi gör som jag skriver.
Från audi.se:
”Audi e-tron är en ren elbil med 95 kW batteri och har en räckvidd upp till 417 km enligt den nya testnormen WLTP”
Så, ungefär som Tesla då?

"Tesla Model 3 är en ren elbil med xx kW batteri och har en räckvidd upp till 540 km enligt den nya testnormen WLTP"
Att flera gör fel gör det ju inte rätt men att Audi marknadsför kWh inkl buffert är ju exakt så det görs i branschen idag. Det är ju inget kul men det är svårt att klandra Audi specifikt för att de gör som alla andra och som Tesla gjort sen start typ.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Ionity bygger så fort de får bygglov etc. Att stationerna hamnar i klungor beror säkerligen (delvis) på at myndigheterna och markägarna i vissa regioner är mer medgörliga än andra. En annan aspekt är tillgång till effekt. En Ionity-station med 4 laddare kräver 1,4MW. Det motsvarar en SuC med 20 stalls. Lätt att inse att den effekten kanske inte finns överallt utan att nya ledningar måste grävas ner.
Ja skillnaden mellan Tesla och Ionity är ju att de senare har pengarna att bygga så fort som möjligt, dvs när bygglov med mera är klart är det bara att börja oavsett om det i dagsläget är viktigt att just den stationen finns. De har en långsiktig plan och den skall uppnås så snart det är möjligt.
Konstiga antaganden och logik.
Har du någon slags insikt i budgeten för ionity respektive Tesla menar du?
Båda följer rimligen budget och tidplan så gott det går.

Om jag också skall spekulera vilt så tror jag ionity helt struntar i kunderna. Hela stationer verkar ju sluta funka ibland, och att få igång en laddsession verkar inte alltid vara det lättaste. Dessutom verkar många bli debiterade dubbelt eller tredubbelt titt som tätt.
Att sen själva nätverket inte håller ihop utan består av utspridda kluster är ju ytterligare lök på laxen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Konstiga antaganden och logik.
Har du någon slags insikt i budgeten för ionity respektive Tesla menar du?
Båda följer rimligen budget och tidplan så gott det går.

Om jag också skall spekulera vilt så tror jag ionity helt struntar i kunderna. Hela stationer verkar ju sluta funka ibland, och att få igång en laddsession verkar inte alltid vara det lättaste. Dessutom verkar många bli debiterade dubbelt eller tredubbelt titt som tätt.
Att sen själva nätverket inte håller ihop utan består av utspridda kluster är ju ytterligare lök på laxen.
Vi har insikt i vilka företag som står bakom Ionity och vi vet hur Teslas räkenskaper ser ut, bolagen bakom Ionity storsatsar på elbilar just nu och investeringarna i Ionity är småpotatis i det stora hela. Kollar vi Teslas räkenskaper ser det ju å andra sidan inte lika bra ut, de är extremt beroende av det kapital de har för att växa och att binda det i laddplatser som inte behövs ”igår” är inte meningsfullt för dem. Tesla bygger dessutom på flera kontinenter vilket ju sprider deras resurser rätt tunt.

Sen har vi hela affärsidén där Tesla tar ut lågt pris och vilket gör att avkastning på investeringen mer eller mindre måste komma från sålda bilar, medan Ionity har som strategi att leva på kassaflödena från laddningen i framtiden dvs gå med vinst av att folk laddar. Det gör det vettigare för Ionity att bygga tätare då de helt enkelt fångar mer kunder, ungefär som att matbutiker gärna bygger i kluster nära varandra.

Ja din spekulation verkar rimlig, Ionity satsar miljardbelopp för att helt strunta i kunderna. Att bygglov tar olika lång tid beroende på kommun/land är mindre troligt. Jag är ju dock inte direkt förvånad...
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Tesla har väl iofs alltid varit superluddiga med batterikapaciteten. När 85-bilarna kom trodde alla att de hade 85kWh, men det visade sig att det snarare var 82kWh eller nåt sånt. 78kWh användbart. Sedan kom 90-bilarna som inte alls hade 90kWh utan snarare runt 85 med 82kWh i tillgänglig kapacitet. Tesla har mig veterligen heller aldrig direkt påstått att bilarna skulle ha 85 respektive 90 kWh, men namnen antyder ju just detta. Och 100-modellerna har eller hade ju faktiskt ungefär samma batterikapacitet som beteckningen anger. Nu finns inte dessa beteckningar kvar överhuvudtaget. Inte helt lätt att fatta om man inte är nörd. Bra eller dåligt. Ingen aning. Hur ska man veta vad som gäller? Det kanske är ointressant för en vanlig människa. De vill ju bara veta hur långt man kommer på en laddning. Eller?
Och hur är det med BMW då? De anger kapaciteten i Ah. Det har ungefär samma relevans som att säga att den har en räckvidd som gör att man kan köra från A till B utan att säga hur långt det är mellan A och B.
Nä, man kan verkligen inte beskylla någon tillverkare för att vara mer vilseledande än någon annan när det gäller batterikapaciteten. Drömscenariot hade ju varit om det hade funnits en lag som förskriver att alla måste ange både brutto- och nettokapacitet samt hur bufferten fördelas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:

Problemet är att Audi gör som jag skriver.
Från audi.se:
”Audi e-tron är en ren elbil med 95 kW batteri och har en räckvidd upp till 417 km enligt den nya testnormen WLTP”
Så, ungefär som Tesla då?

"Tesla Model 3 är en ren elbil med xx kW batteri och har en räckvidd upp till 540 km enligt den nya testnormen WLTP"
Att flera gör fel gör det ju inte rätt men att Audi marknadsför kWh inkl buffert är ju exakt så det görs i branschen idag. Det är ju inget kul men det är svårt att klandra Audi specifikt för att de gör som alla andra och som Tesla gjort sen start typ.
Problemet är kombinationen av att man reserverat en stor mängd av batteriet OCH samtidigt tryckt ut pompös marknadsföring där man jämför sig mot konkurrenter. Man nämner inget om att konkurrenterna laddar hela batteriet medan man själva laddar en betydligt mindre del.
Det är rent ut sagt bedrägligt. Återigen skall man väl inte vänta sig något annat av Audi/VW, men ändå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jag har aldrig sett att någon tillverkare, varken Audi eller andra, direkt jämför batterikapaciteten med Tesla. Om det var det du menar med "konkurrenterna". Att det görs på diverse forum och på yt betyder ju inte att det är tillverkaren själv som gör detta. Jämförande reklam eller marknadsföring är inte ens tillåtet i många länder.
Dessutom anger ju Tesla i själva verket inte längre vilken kapacitet deras batterier egentligen har, det är således ganska svårt att jämföra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:

Problemet är att Audi gör som jag skriver.
Från audi.se:
”Audi e-tron är en ren elbil med 95 kW batteri och har en räckvidd upp till 417 km enligt den nya testnormen WLTP”
Så, ungefär som Tesla då?

"Tesla Model 3 är en ren elbil med xx kW batteri och har en räckvidd upp till 540 km enligt den nya testnormen WLTP"
Att flera gör fel gör det ju inte rätt men att Audi marknadsför kWh inkl buffert är ju exakt så det görs i branschen idag. Det är ju inget kul men det är svårt att klandra Audi specifikt för att de gör som alla andra och som Tesla gjort sen start typ.
Att det är standard i branschen vet jag inte om jag håller med om. Bland annat Renault, Hyundai och Kia anger användbar kapacitet, inte bruttokapaciteten. Jag tycker att man som kund borde ha rätt att få veta både netto- och bruttokapacitet, och hoppas att det kommer direktiv som tvingar tillverkarna i den riktningen framöver. Jag skulle inte köpa av en tillverkare som har ingen eller liten buffert.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Konstiga antaganden och logik.
Har du någon slags insikt i budgeten för ionity respektive Tesla menar du?
Båda följer rimligen budget och tidplan så gott det går.

Om jag också skall spekulera vilt så tror jag ionity helt struntar i kunderna. Hela stationer verkar ju sluta funka ibland, och att få igång en laddsession verkar inte alltid vara det lättaste. Dessutom verkar många bli debiterade dubbelt eller tredubbelt titt som tätt.
Att sen själva nätverket inte håller ihop utan består av utspridda kluster är ju ytterligare lök på laxen.
Vi har insikt i vilka företag som står bakom Ionity och vi vet hur Teslas räkenskaper ser ut, bolagen bakom Ionity storsatsar på elbilar just nu och investeringarna i Ionity är småpotatis i det stora hela. Kollar vi Teslas räkenskaper ser det ju å andra sidan inte lika bra ut, de är extremt beroende av det kapital de har för att växa och att binda det i laddplatser som inte behövs ”igår” är inte meningsfullt för dem. Tesla bygger dessutom på flera kontinenter vilket ju sprider deras resurser rätt tunt.

Sen har vi hela affärsidén där Tesla tar ut lågt pris och vilket gör att avkastning på investeringen mer eller mindre måste komma från sålda bilar, medan Ionity har som strategi att leva på kassaflödena från laddningen i framtiden dvs gå med vinst av att folk laddar. Det gör det vettigare för Ionity att bygga tätare då de helt enkelt fångar mer kunder, ungefär som att matbutiker gärna bygger i kluster nära varandra.

Ja din spekulation verkar rimlig, Ionity satsar miljardbelopp för att helt strunta i kunderna. Att bygglov tar olika lång tid beroende på kommun/land är mindre troligt. Jag är ju dock inte direkt förvånad...
”Storsatsar” BildBildBild
VW som många anser ligga långt fram av avgasbilstillverkarna skall bygga några enstaka procent elbilar till 2025. Och det är vad de säger, vilket de i praktiken inte brukar vara i närheten av att hålla. De sa tex tidigare att etron skulle komma 2012, det dröjde till 2019...
BMW har inte lanserat någon elbil på 6 år.
Mercedes har precis kastat ihop EQC, byggd på avgasbilen GLC.
Det ser inte direkt ljust ut för tyskarna.

Om nu ionity har den strategin som du påstår blir det ju katastrof för alla kunder. Om de bara bygger där det lönar sig kommer det dröja måååånga år innan man kan förlita sig på dem för långresor.

Förövrigt, om nu bygglov var problemet är det konstigt att ionity inte lyckas lösa det. Tesla borde rimligen haft samma problem, men de löste det. De byggde ett sammanhängande nät från start.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Jag har aldrig sett att någon tillverkare, varken Audi eller andra, direkt jämför batterikapaciteten med Tesla. Om det var det du menar med "konkurrenterna". Att det görs på diverse forum och på yt betyder ju inte att det är tillverkaren själv som gör detta. Jämförande reklam eller marknadsföring är inte ens tillåtet i många länder.
Dessutom anger ju Tesla i själva verket inte längre vilken kapacitet deras batterier egentligen har, det är således ganska svårt att jämföra.
Nu missförstod du. Det är laddhastigheten på 150kw och den plana kurvan man skryter om. Man nämner som sagt inget om att konkurrenterna laddar hela batteriet medan man själva laddar en betydligt mindre del.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Om nu ionity har den strategin som du påstår blir det ju katastrof för alla kunder. Om de bara bygger där det lönar sig kommer det dröja måååånga år innan man kan förlita sig på dem för långresor.

Förövrigt, om nu bygglov var problemet är det konstigt att ionity inte lyckas lösa det. Tesla borde rimligen haft samma problem, men de löste det. De byggde ett sammanhängande nät från start.

Jag föreslår att du läser igen för det är inte vad jag säger.

Varför måste nätet vara sammanhängande för att vara bra? Kolla på Teslas nät 2014 så ser du hur bra det såg ut då. Att bygga laddare där man kan så fort det går gör ju att man snabbare når fler personer.
mati skrev:
Jag har aldrig sett att någon tillverkare, varken Audi eller andra, direkt jämför batterikapaciteten med Tesla. Om det var det du menar med "konkurrenterna". Att det görs på diverse forum och på yt betyder ju inte att det är tillverkaren själv som gör detta. Jämförande reklam eller marknadsföring är inte ens tillåtet i många länder.
Dessutom anger ju Tesla i själva verket inte längre vilken kapacitet deras batterier egentligen har, det är således ganska svårt att jämföra.
Tror att han menar att Audi använde dumma grafer de snott från Twitter och trixat med så de var rätt vilseledande under NY motor show. Har dock inte sett någon marknadsföringskampanj med det men det kan ju säkert taliz länka till.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bylund »

taliz skrev:
Vad nu än problemet är får man hoppas de löser det i rimlig tid. Det kallas ju laddnätverk av en anledning, det skall hänga ihop.

Gjorde en sökning på abetterrouteplanner för Stockholm till Barcelona med en etron.
Imponerande att den kan plocka fram en rutt. Men, man tvingas nyttja 9(!) olika laddnätverk på vägen. Förutom ionity är det nog få som har mer än en eller två laddare. Lagom kul om nån strular.
Tvingas, d v s det finns ingen rutt med färre, eller det är den snabbaste/föreslagna rutten som inkluderar så många laddnätverk?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
mati skrev:
Jag har aldrig sett att någon tillverkare, varken Audi eller andra, direkt jämför batterikapaciteten med Tesla. Om det var det du menar med "konkurrenterna". Att det görs på diverse forum och på yt betyder ju inte att det är tillverkaren själv som gör detta. Jämförande reklam eller marknadsföring är inte ens tillåtet i många länder.
Dessutom anger ju Tesla i själva verket inte längre vilken kapacitet deras batterier egentligen har, det är således ganska svårt att jämföra.
Nu missförstod du. Det är laddhastigheten på 150kw och den plana kurvan man skryter om. Man nämner som sagt inget om att konkurrenterna laddar hela batteriet medan man själva laddar en betydligt mindre del.

Det är bara vi nördar som bryr sig om batterikapaciteten (jag är tydligen inte en av dem). Det som är det enda som betyder något för gemene man är hur många kilometer man kommer på en normalcykel. Men inte ens då spelar det egentligen någon roll. De flesta kör bara korta stäckor där det faktiskt kan kvitta om man har 25 mil eller 45 mils räckvidd. Personligen så skulle jag lätt kunna köra en vecka utan att ladda. Tydligen så har Model 3 75kWh? Inte intressant.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

bylund skrev:
taliz skrev:
Vad nu än problemet är får man hoppas de löser det i rimlig tid. Det kallas ju laddnätverk av en anledning, det skall hänga ihop.

Gjorde en sökning på abetterrouteplanner för Stockholm till Barcelona med en etron.
Imponerande att den kan plocka fram en rutt. Men, man tvingas nyttja 9(!) olika laddnätverk på vägen. Förutom ionity är det nog få som har mer än en eller två laddare. Lagom kul om nån strular.
Tvingas, d v s det finns ingen rutt med färre, eller det är den snabbaste/föreslagna rutten som inkluderar så många laddnätverk?
Förmodligen lite av allt. Jag förstår ärligt talat inte riktigt problemet. Finns det olika nätverk och måste man hålla sig till ett av dem? Jag har aldrig hört någon klaga över att St1 inte finns i Tyskland, eller att Aral inte finns i Sverige. Det borde väl vara samma "problem".
Jag struntar fullständigt i vilken operatör jag laddar hos. Om jag måste snabbladda 10 gånger för att nå min destination så kvittar det väl om det sker hos 10 olika operatörer eller om det är en och samma. Det som är viktigt är att det går snabbt, att priset är okej, att det är enkelt att betala och naturligtvis att det fungerar överhuvudtaget. Och det är ju kanske inte alltid riktigt så superbra alla gånger än, även om man håller sig till samma leverantör. Men om det är Ionity, Allegro, Fastned eller Kalle Anka som levererar strömmen spelar inte mig någon roll. Jag tycker att yttäckningen för 100+kW laddare har blivit rätt bra redan. Bättre än förväntat. Det är tvärtom fantastiskt att det är fler än Ionity som håller på och bygger HPC-stationer i Europa. Det är väl främst här i Sverige som de flesta operatörer bara sitter och avvaktar med att bygga riktiga snabbladdare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
bylund skrev:
taliz skrev:
Vad nu än problemet är får man hoppas de löser det i rimlig tid. Det kallas ju laddnätverk av en anledning, det skall hänga ihop.

Gjorde en sökning på abetterrouteplanner för Stockholm till Barcelona med en etron.
Imponerande att den kan plocka fram en rutt. Men, man tvingas nyttja 9(!) olika laddnätverk på vägen. Förutom ionity är det nog få som har mer än en eller två laddare. Lagom kul om nån strular.
Tvingas, d v s det finns ingen rutt med färre, eller det är den snabbaste/föreslagna rutten som inkluderar så många laddnätverk?
Förmodligen lite av allt. Jag förstår ärligt talat inte riktigt problemet. Finns det olika nätverk och måste man hålla sig till ett av dem? Jag har aldrig hört någon klaga över att St1 inte finns i Tyskland, eller att Aral inte finns i Sverige. Det borde väl vara samma "problem".
Jag struntar fullständigt i vilken operatör jag laddar hos. Om jag måste snabbladda 10 gånger för att nå min destination så kvittar det väl om det sker hos 10 olika operatörer eller om det är en och samma. Det som är viktigt är att det går snabbt, att priset är okej, att det är enkelt att betala och naturligtvis att det fungerar överhuvudtaget. Och det är ju kanske inte alltid riktigt så superbra alla gånger än, även om man håller sig till samma leverantör. Men om det är Ionity, Allegro, Fastned eller Kalle Anka som levererar strömmen spelar inte mig någon roll. Jag tycker att yttäckningen för 100+kW laddare har blivit rätt bra redan. Bättre än förväntat. Det är tvärtom fantastiskt att det är fler än Ionity som håller på och bygger HPC-stationer i Europa. Det är väl främst här i Sverige som de flesta operatörer bara sitter och avvaktar med att bygga riktiga snabbladdare.
Om laddstationer fungerat som bensinstationer så visst. Tyvärr gör dom ju inte det. Det är inte bara att dra kreditkortet och voilà, laddning startad. Det är appar, taggar, webbsidor osv som man kanske saknar eller att de strular. Man vet också sällan på förhand om laddarna är upptagna eller överhuvudtaget fungerar.
Dessutom är det inte ofta man bara kan ta "macken bredvid" om man inte lyckas.
Vad man får betala är ju också rejält varierande, ett riktigt träsk IMO. Bensin/diesel skiljer sällan mer än några % mellan olika mackar i samma land. El på publika laddare kan däremot skilja hundratals %.

Jag tycker också det är jättebra att fler byggs, men det skulle bl.a. behövas nån slags standard för minimum antal laddare per station, betalningssätt och att man kan se status för laddarna i app eller på webben.
Gärna också tydlig skyltning, kanske likt bensinmackar med en stor skylt om vad det kostar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av tobiaslej »

Kommer kanske en gemensam betalplattform/app för de olika nätverken. Men efter att ha kollat runt lite på alternativ till SuC är intrycket att det är rörigt.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Så är det absolut. Att priset kan skilja med flera hundra eller rentav tusen procent mellan olika laddoperatörer, eller till och med vara olika mellan olika laddstationer hos samma operatör är rent sagt galet. Att priserna är så olika mellan olika länder beror såklart på att elpriset skiljer sig så våldsamt mycket. En tysk lyfter inte ens på ögonbrynen när destinationsladdning kostar 0,30€/kWh. Vi skulle aldrig ladda på ett sådant ställe om det inte är akut kris. I Danmark kostar det lätt 10kr/kWh när man snabbladdar. Vansinne när man jämför med våra elpriser.
Det kommer nog fortsätta vara ett helvete några år framöver. Och när snabbladdning även i fortsättningen kostar mer än att tanka bensin (t.ex. Bee, Clever) kommer folk aldrig vilja skaffa elbil i någon större utsträckning. Även om det bara spelar roll på långresor.
Problemet med olika laddkort håller däremot på att långsamt suddas ut. I Tyskland går man t.ex. miste om det rätt saftiga statliga bidraget för byggnationen av snabbladdare om man inte erbjuder ett betalsätt som fungerar även om man inte har ett betalabonnemang hos just den operatören. Roaming-kontrakt som t.ex. Plugsurfing, NewMotion eller EinfachStromLaden fungerar också bra och man klarar sig nästan överallt med någon av dessa brickor.
Men visst är vi inte i målet än. Långt ifrån. Jag skulle i dagsläget inte med gott samvete kunna rekommendera någon att skaffa elbil som enda bil, åtminstone inte om man inte är beredd att acceptera en del krångel. Det är lättare med Tesla, men även med den har jag stått och slöladdat med 11kW några gånger, eller tagit en jätteomväg eftersom det inte fanns några alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

mati skrev:
Och de första ~20 sidor i denna tråd handlade i stort sett bara om att Ionity aldrig skulle klara av detta. Jag får väl erkänna att jag var en aning skeptisk själv i början.
Dom ligger dock fortfarande långt efter planen, enligt mina beräkningar borde dom ha öppnat 174 stationer vid det här laget, dvs 55% fler.

Jag är fortsatt skeptisk ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nilp »

fth skrev:
mati skrev:
Och de första ~20 sidor i denna tråd handlade i stort sett bara om att Ionity aldrig skulle klara av detta. Jag får väl erkänna att jag var en aning skeptisk själv i början.
Dom ligger dock fortfarande långt efter planen, enligt mina beräkningar borde dom ha öppnat 174 stationer vid det här laget, dvs 55% fler.

Jag är fortsatt skeptisk ;)

/fth
Jag var ute och åkte genom Europa i juli förra året (fossilbil) då hade Ionity 2 stationer öppna. Kommer ihåg att att jag skrattade åt dom.

Ett år senare kommer dom ha ca 125 stationer öppna. Det tycker jag är bra jobbat

Långt ifrån? 112 öppna och 51 i uppbyggnad är väl ganska ok enligt dina estimat. ;)

Lägg där till flertalet andra bolag som bygger riktiga snabbladdare i Europa. Räknar med att det är hur lugnt som helst att ta sin E-tron till Sydeuropa nästa sommar. Idag hade man nog fått räkna med att planera lite och ta några stopp på 50kw laddare vilket inte är optimalt. I så fall skulle det innebära att man på två år byggt upp en ladd infrastruktur i Västeuropa iaf på 2 år. Riktigt bra! För att vara tydlig så räknar jag inte bara Ionity utan också andra leverantörer av +100kw laddare.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Ja det börjar ju se riktigt bra ut faktiskt med Ionity, innan året är slut lär man kunna åka både till kontinent och fjällen från Stockholm. Då kan E-tron med flera på riktigt vara ett alternativ för mig.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nilp »

OfarligTesla skrev:
Ja det börjar ju se riktigt bra ut faktiskt med Ionity, innan året är slut lär man kunna åka både till kontinent och fjällen från Stockholm. Då kan E-tron med flera på riktigt vara ett alternativ för mig.
För min del hoppas jag Verkligen dom,öppnar något mellan Karlstad och Sälen innan mars 2020. I annat fall kommer jag behöva stanna på Coop i Torsby och Slöladda. :D

Det kommer ge upphov till enormt med gnäll från 3 barn och en fru gissar jag... :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Det stora problemet verkar som sagt vara att de inte siktar på att nätverket skall hålla ihop. Laddare byggs i klungor istället för på led. Fortsätter man så kan det dröja länge innan man kan ta sig till Sydeuropa via IONITY.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Nilp skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja det börjar ju se riktigt bra ut faktiskt med Ionity, innan året är slut lär man kunna åka både till kontinent och fjällen från Stockholm. Då kan E-tron med flera på riktigt vara ett alternativ för mig.
För min del hoppas jag Verkligen dom,öppnar något mellan Karlstad och Sälen innan mars 2020. I annat fall kommer jag behöva stanna på Coop i Torsby och Slöladda. :D

Det kommer ge upphov till enormt med gnäll från 3 barn och en fru gissar jag... :D
Skulle bli mycket förvånad om de inte får fjällen färdiga till skidåkningen drar igång i vinter. Dock kan det nog bero mycket på kommuner osv som skall ge bygglov så det beror väl på när de kan ställa ner kaffekoppen och faktiskt göra något arbete.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Walker »

Har tankar hem deras app och kollar stationslistan. Hittar då två (2) stationer i heeeeeeela landet.
En i Tranås och en i Tråvad :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar