Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Hade du nån koppling till Sverige och svenska från början eller fick du lära dig från scratch i vuxen ålder?
Nej, ingen koppling. Jag lärde mig svenska genom att lyssna noga och genom att läsa svenska serietidningar. Det var lite på samma sätt som jag lärde mig läsa (på tyska alltså), långt innan jag började skolan som barn. Jag har alltid varit bra på att lära mig saker på egen hand. Skolan tyckte jag aldrig om. Och jag har aldrig sett en svensk skola inifrån.
Vi semestrade alltid i Sverige när jag var barn, det var på det viset jag har sugit åt mig en del och lärt mig att förstå språket antar jag, men jag har faktiskt aldrig sagt ett ord på svenska förrän jag var 20 år. Jag vet inte riktigt. Det bara blev så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Det är värt att poängtera att en laddning ibland på vanlig CCS 50kW är helt OK. Och därmed finns det redan ett bra laddnätverk för de flesta CCS-bilister. Att det långsamt blir bättre och bilen klarar av mer och mer när utbyggnaden går vidare är ju bara bra. Det är väl inte otänkbart att de aktörer som redan har tusentals CCS stationer kommer att uppgradera sina laddstationer inom inte allt för lång tid heller, det är nog inte bara Ionity som vill vara värst....
Visst funkar 50 kW ibland och är klart överlägset Typ 2 när man är på resande fot och dessa laddare finns utbyggt bra mycket tätare än SuperChargers. Detta laddnätverk med 50kW snabbladdare har ju dock även alla med Tesla tillgång till om man skaffar Chademo-adapter. De ger ingen direkt konkurrensfördel till andra bilar. Det är snabbladdarna på mer än 50 kW som är de intressanta och andra aktörer än Ionity har ännu inte gått ut med några stora planer på detta. Sedan är det ju redan som sagt var sårbarheten med endast en laddare per plats som måste byggas bort.
mati skrev:
Det finns massor med så kallade false friends mellan tyska och svenska, dvs ord som ser ut att vara lika eller snarlika men som har helt olika betydelser i respektive språk. Det kan bli roliga språkförbistringar ibland. :)
Jag gillar öl i Sverige men inte i Tyskland :)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Det som var min poäng var att ultrasnabb laddning med över 100 kW inte alls är nödvändig för att kunna ha elbil utan att bli tokig på allt väntande.
Tycker konkurrensfördelarna med 350 kW i praktisk körning måste vara små, inte för alla, men för de flesta.
"Tankade" min Roadster på 60A enfas förra sommaren - tre timmar för att få i tillräckligt för att komma Karlstad-Linköping. Under tiden kom många trevliga och glada elbilister med små elbilar, leaf, E-golf, NV200 ...laddade Chademo eller CCS i 20 min för att sedan lika glada åka vidare. Det var då jag beställde JdeMO-kitet...

I mitt fall som OFTA kör 90-100 mil i sträck blir det dock väldigt surt att ladda på Chademo/CCS hastighet. Med nån högeffektiv bil som Ionic eller modell 3 skulle det vara i stort sett problemfritt att åka även på långa resor med bara tillgång till 50 kW snabbladdning. Modell X ställer ju f.ö. extra stora krav på laddhastighet. Det är ju kvoten mellan förbrukning och laddhastighet som är intressant för en elbil och där ligger väl X överlägset i topp vad gäller förbrukning.
Vi har väl alla sett elbilsblåbär stå och vänta ut 100% laddning på sina E-golf/leaf och liknande. Smart laddning kommer man långt med också om man har en annan elbil än Tesla. Kompisen som har en I3 åker i stort sett lika bekymmerslöst, även längre sträckor, som vi Tesla-ägare, iaf på sommaren.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Jag gillar öl i Sverige men inte i Tyskland :)
Och jag gillar semester i Sverige, men inte så mycket i Tyskland. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bonath »

Danske tullgubben/polisen som kollade oss i Rödby sa att det är obligatoriskt för svenskar att ha passet med till Tyskland.
Vi hade inga pass, bara körkort, men fick fortsätta hemåt efter att vi försäkrat honom om att vi faktiskt var från Sverige...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
I mitt fall som OFTA kör 90-100 mil i sträck blir det dock väldigt surt att ladda på Chademo/CCS hastighet. Med nån högeffektiv bil som Ionic eller modell 3 skulle det vara i stort sett problemfritt att åka även på långa resor med bara tillgång till 50 kW snabbladdning. Modell X ställer ju f.ö. extra stora krav på laddhastighet. Det är ju kvoten mellan förbrukning och laddhastighet som är intressant för en elbil och där ligger väl X överlägset i topp vad gäller förbrukning.
Sant, jag brukar säga att min elbil är den minst effektiva elbilen då den har Performance-motorn samt 22"-fälgar och är just en Model X. Min Model X laddar nog lika snabbt sett till km/h på en SuperCharger som Model 3 laddar på en 50 kW Chademo/CCS. Kanske är Model 3 till och med lite snabbare...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av 12man »

Har varit och kollat på ionitys hemsida om det händer nått, och nu djävlar....

Ny pressrelease från Ionity, 20180611, 5 och en halv sida varav drygt 3 om "Story of the petrol pump"

Och detta:

Munich, 11/06/2018 – In conjunction with Designworks, responsible for the visualization of the new charging stations and points making up the majority of its pan-European 350 kW High-Power Charging network, IONITY will be presenting a full-scale concept of its new charger as well as a virtual reality presentation of the IONITY charging experience from 11-15 June 2018: Visit us in Hall 25 „Future Mobility“, Stand B48.

Förra conceptet var inte full-scale eller wtf, hittade de inte zoom knappen förrän nu??

Dags att stryka virtual från reality!!
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Franz »

Över en månad utan några nya Ionity-stationer uppe och under tiden har Tesla slängt upp 19 st i (Europa). Nu behöver Ionity få upp 4 st i veckan för att fixa årets mål eller om man så vill, fixa lika mycket som de gjort hittills i år fast varje vecka. Är det helt enkelt bara förseningar eller kommer det igång en helt fantastisk utbyggnad snart?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Franz skrev:
Över en månad utan några nya Ionity-stationer uppe och under tiden har Tesla slängt upp 19 st i (Europa). Nu behöver Ionity få upp 4 st i veckan för att fixa årets mål eller om man så vill, fixa lika mycket som de gjort hittills i år fast varje vecka. Är det helt enkelt bara förseningar eller kommer det igång en helt fantastisk utbyggnad snart?
Jo då, ionity öppnade 6 laddare i Danmark nu i veckan
https://www.facebook.com/plugins/post.p ... &width=500" width="500"
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Teslaspolen »

Kom igen nu Ionity, jag VILL ju se er lyckas!
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Franz »

HelectriC skrev:
Franz skrev:
Över en månad utan några nya Ionity-stationer uppe och under tiden har Tesla slängt upp 19 st i (Europa). Nu behöver Ionity få upp 4 st i veckan för att fixa årets mål eller om man så vill, fixa lika mycket som de gjort hittills i år fast varje vecka. Är det helt enkelt bara förseningar eller kommer det igång en helt fantastisk utbyggnad snart?
Jo då, ionity öppnade 6 laddare i Danmark nu i veckan
https://www.facebook.com/plugins/post.p ... &width=500" width="500"
De hade pressmeddelande både 11:e juni och 11:e juli så jag läste 11:e juni om båda... Ok, det har ju hänt saker senaste månaden men å andra sidan trodde jag ju att det inte var så långt mellan tidigare byggen och faktum kvarstår ju tyvärr att det bara är 4 stationer så de får allt lägga på ett kol ändå. (något ironiskt när vi kanske gärna ser att vi går bort från kol-användandet ;) )
Driver sajten Car.info
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Teslaspolen skrev:
Kom igen nu Ionity, jag VILL ju se er lyckas!
Det är nog inga problem. Pengar finns i överflöd. Tror det beror på att det inte finns så många bilar som kan utnyttja stationerna. Blir antagligen bättre fart när bilarna börjar komma.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Verdi skrev:
Teslaspolen skrev:
Kom igen nu Ionity, jag VILL ju se er lyckas!
Det är nog inga problem. Pengar finns i överflöd. Tror det beror på att det inte finns så många bilar som kan utnyttja stationerna. Blir antagligen bättre fart när bilarna börjar komma.
Jag skulle säga att stationerna borde byggas först. Inte många kommer köpa en elbil som man inte kan åka långt med. Tesla hade faktiskt ett Europeiskt nätverk redan 2015. Visst, det var långt ifrån lika bra som idag, men man kunde redan då ge sig ut i Europa med lite planering. Att sätta upp en laddstation kostar $$$ oavsett om man gör det 2018 eller 2019, så lika bra göra det nu så man inte tappar kunder p.g.a. brist på laddning.

Jag tror att utbyggnaden dröjer för att tyskarna fortfarande inte fattat det här med el. Man snackar här och där, presenterar nån modell då och då, men i grund och botten är det fortfarande bensin och diesel i hjärnan.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

EnTraktor skrev:
Verdi skrev:
Teslaspolen skrev:
Kom igen nu Ionity, jag VILL ju se er lyckas!
Det är nog inga problem. Pengar finns i överflöd. Tror det beror på att det inte finns så många bilar som kan utnyttja stationerna. Blir antagligen bättre fart när bilarna börjar komma.
Jag skulle säga att stationerna borde byggas först. Inte många kommer köpa en elbil som man inte kan åka långt med. Tesla hade faktiskt ett Europeiskt nätverk redan 2015. Visst, det var långt ifrån lika bra som idag, men man kunde redan då ge sig ut i Europa med lite planering. Att sätta upp en laddstation kostar $$$ oavsett om man gör det 2018 eller 2019, så lika bra göra det nu så man inte tappar kunder p.g.a. brist på laddning.

Jag tror att utbyggnaden dröjer för att tyskarna fortfarande inte fattat det här med el. Man snackar här och där, presenterar nån modell då och då, men i grund och botten är det fortfarande bensin och diesel i hjärnan.
De som köpte en Tesla under 2013 och 2014 hade väl inte så bra laddnät?

Jag skulle inte vara så kaxig och dumförklara "tyskarna". Klart de förstår. Men de har inte samma mindset som Tesla. De vill inte riskera nåt medan Tesla kör full fart medvetslös enligt principen "går det så går det". Så funkar inte äldre vinstgenererande företag. Där är det viktigt att motivera varför och förklara hur det ska leda till vinster när man presenterar förslag för högsta ledningen. Vi får väl se om haren eller sköldpaddorna vinner racet i till slut. :)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Det är klokt att växa organiskt och inte ligga ute med investeringar som inte ens tesla kan använda (hade det funnits ccs adaptrar så de kunnat utnyttja det hade vi varit i en annan situation) hur många bilar levererade finns det just nu? Ioniq är den enda som jag känner till (70-80 kW ccs jag vet) sedan är det kona och i-pace. Någon som vet antalet?
Sådan laddstationer är dyra att sätta upp.(dyrare än lite långsammare)
Det viktigaste som jag ser att de sökt bygglov där kan man se vad som försegår.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Mickep skrev:
Det är klokt att växa organiskt och inte ligga ute med investeringar som inte ens tesla kan använda (hade det funnits ccs adaptrar så de kunnat utnyttja det hade vi varit i en annan situation) hur många bilar levererade finns det just nu? Ioniq är den enda som jag känner till (70-80 kW ccs jag vet) sedan är det kona och i-pace. Någon som vet antalet?
Sådan laddstationer är dyra att sätta upp.(dyrare än lite långsammare)
Det viktigaste som jag ser att de sökt bygglov där kan man se vad som försegår.
Håller helt med dig och dessutom så ser marknaden inte likadan ut som när Tesla lanserade. När Tesla lanserade fanns de inge snabb laddare alls, idag finns de ju faktiskt gott om 50kW laddare lite överallt vilket fungerar helt ok även om man såklart önskar mer effekt och fler laddare per pleats. När bilarna kommer ut som kan utnyttja 100kW eller mer så kan de ju börja bygga i högra takt. När Tesla var nytt så fanns de ingen laddare alls i princip, möjligen några AC laddare eller 3 fas (röda handske) uttag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nicklasandersson »

12man skrev:
Men en laddande Tesla vid en SuC i nederkant Bild
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

12man skrev:
Ska till Geiselwind nästa vecka, får ta en liten inspektion då :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Franz »

Verdi skrev:
EnTraktor skrev:
Verdi skrev:
Teslaspolen skrev:
Kom igen nu Ionity, jag VILL ju se er lyckas!
Det är nog inga problem. Pengar finns i överflöd. Tror det beror på att det inte finns så många bilar som kan utnyttja stationerna. Blir antagligen bättre fart när bilarna börjar komma.
Jag skulle säga att stationerna borde byggas först. Inte många kommer köpa en elbil som man inte kan åka långt med. Tesla hade faktiskt ett Europeiskt nätverk redan 2015. Visst, det var långt ifrån lika bra som idag, men man kunde redan då ge sig ut i Europa med lite planering. Att sätta upp en laddstation kostar $$$ oavsett om man gör det 2018 eller 2019, så lika bra göra det nu så man inte tappar kunder p.g.a. brist på laddning.

Jag tror att utbyggnaden dröjer för att tyskarna fortfarande inte fattat det här med el. Man snackar här och där, presenterar nån modell då och då, men i grund och botten är det fortfarande bensin och diesel i hjärnan.
De som köpte en Tesla under 2013 och 2014 hade väl inte så bra laddnät?

Jag skulle inte vara så kaxig och dumförklara "tyskarna". Klart de förstår. Men de har inte samma mindset som Tesla. De vill inte riskera nåt medan Tesla kör full fart medvetslös enligt principen "går det så går det". Så funkar inte äldre vinstgenererande företag. Där är det viktigt att motivera varför och förklara hur det ska leda till vinster när man presenterar förslag för högsta ledningen. Vi får väl se om haren eller sköldpaddorna vinner racet i till slut. :)
Laddnätet var så klart inte så bra men Tesla började bygga de första SuC i USA i November 2012. I Augusti 2013 började de första dyka upp i Europa (i Norge så klart). Det dröjde till juli 2014 innan de första kom till Sverige men det kom flera stycken på en gång då vilket gjorde nätet väldigt användbart för flertalet Tesla-ägare (särskilt norrmän på väg till Stockholm eller Danmark ;) ). Jag började bestämma mig för Tesla-köp sommaren 2014 (och beställde några veckor efter D-eventet). Jag kommer ihåg att det var en övertygande faktor och det var en ganska ordentlig utbyggnad som pågick, särskilt i USA, så man förstod ju hur det skulle bli i framtiden. Sedan jag fick min bil 2015 har jag varit på en del långresor som varit lite äventyrsfyllda på grund av lite för få SuC och lite långt mellan dem. Med åren har samtliga dessa resor blivit hur enkla som helst. Det skulle kännas som ett väldigt stort steg tillbaka att vara beroende av ett nät motsvarande Teslas för flera år sedan när man blivit så bortskämd idag.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

12man skrev:
Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av 12man »

mati skrev:
12man skrev:
Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.
Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

12man skrev:
mati skrev:
12man skrev:
Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.
Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.
Svårt att se på bilden men laddarna verkar vara av samma typ som Fortums nya 175kW-laddare i Kristinehamn. Eller så är de bara väldigt lika i designen. Ionity har tydligen lite olika modeller, och den här modellen ser ut att vara en av dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Det finns en mängd 50 kw ccs laddare. Hur mycket skulle det kosta att uppgradera dessa? (är det lönsamt?) Hur är hastigheten för denna utbyggnad? (jag har ingen aning) Vad är skillnaden i kostnad att börja sätta upp 175kw istället? (förutom den löjligt höga elkostnaden (eller?), eller används ett områdes säkringskostnad. hur ser ekonomin ut?)
vad behöver de ha i betalt för att gå runt?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
12man skrev:
mati skrev:
12man skrev:
Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.
Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.
Svårt att se på bilden men laddarna verkar vara av samma typ som Fortums nya 175kW-laddare i Kristinehamn. Eller så är de bara väldigt lika i designen. Ionity har tydligen lite olika modeller, och den här modellen ser ut att vara en av dem.
Fortums laddare i Kristinehamn är väl ABB:s Terra HP som kan leverera 350 kW @ 800 V. Många aktörer verkar köra med den laddaren, i vissa fall med egendesignat "skal".
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar