Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Nu har de börjat montera vätskekylda kablar även på Tritiumladdarna (ABB-laddarna hade det från början). När de är klara med det bör alla deras laddare kunna leverera 175/350 kW. Kanske är detta som gör att utbyggnaden har stannat av det senaste? Verkar iofs vara personal från Tritium som gör kabelbytet.
https://www.electrive.com/2019/02/14/tr ... ed-cables/
https://www.electrive.com/2019/02/14/tr ... ed-cables/
Re: Ionitys laddnätverk
NjaGeni87 skrev:Bra fråga, funderade på samma sak. Undrar om det är tillgången på laddstationer som inte lever upp till efterfrågan? Flera ställen verkar ju vara klara med matning och fundament men själva laddstationen saknas. Det borde ju iofs inte förhindra att de gräver och drar matning även på andra ställen.fth skrev:Nu har ju utbyggnaden helt avstannat, vad kan det bero på?
Jag förstår ju att dom väntar tills tjälen har gått ur marken i Tromsö och Kiruna, men det är ju 11-20 grader varmt i resten av Europa för närvarande.
/fth
Det måste vara något annat
Det finns ingen möjlighet att det valt en tillverkare som inte har kapacitet att leverera i alla fall några laddare "då och då"
Alla företag med någon som helst självbevarelsedrift ser till att ha leverantörer som kan leva upp till kraven, annars byts de ut.
Det enda möjliga alternativet är faktiskt att pengarna är "slut" den budget de fick var för liten. Det kostade helt enkelt mer (som vanligt) att få det färdigställt än vad som var budgeterat
Det spelar ingen roll om det är kapitalstarka bolag i botten som investerat, är slantarna slut är de slut. Att få mer från de som redan lagt vad de tycker det är värt kan så klart vara svårt
Sannolikt står Ionity på egna ben, och ett av benen gav vika (slantarna tog slut)
Re: Ionitys laddnätverk
Byts ut och byts, är det en produkt med högre efterfrågan än tillgång hjälper det inte att byta ut leverantörer, man får helt enkelt invänta deras leveranser. Jämför med batterier. Dessutom har de ju redan två leverantörer av laddutrustning i ABB och Tritium. Det enda möjliga alternativet är absolut inte att slantarna är slut. Det finns 100 olika orsaker som kan ligga till grund för att det inte har hänt så mycket det senaste. Att slut på pengar skulle vara anledningen till att vi har ca 40 halvfärdiga laddstationer låter extremt osannolikt, men självklart inte omöjligt.Crappy skrev:NjaGeni87 skrev:Bra fråga, funderade på samma sak. Undrar om det är tillgången på laddstationer som inte lever upp till efterfrågan? Flera ställen verkar ju vara klara med matning och fundament men själva laddstationen saknas. Det borde ju iofs inte förhindra att de gräver och drar matning även på andra ställen.fth skrev:Nu har ju utbyggnaden helt avstannat, vad kan det bero på?
Jag förstår ju att dom väntar tills tjälen har gått ur marken i Tromsö och Kiruna, men det är ju 11-20 grader varmt i resten av Europa för närvarande.
/fth
Det måste vara något annat
Det finns ingen möjlighet att det valt en tillverkare som inte har kapacitet att leverera i alla fall några laddare "då och då"
Alla företag med någon som helst självbevarelsedrift ser till att ha leverantörer som kan leva upp till kraven, annars byts de ut.
Det enda möjliga alternativet är faktiskt att pengarna är "slut" den budget de fick var för liten. Det kostade helt enkelt mer (som vanligt) att få det färdigställt än vad som var budgeterat
Det spelar ingen roll om det är kapitalstarka bolag i botten som investerat, är slantarna slut är de slut. Att få mer från de som redan lagt vad de tycker det är värt kan så klart vara svårt
Sannolikt står Ionity på egna ben, och ett av benen gav vika (slantarna tog slut)
Den senaste laddstationen färdigställdes den 7e Februari, så det är ju inte så att det inte händer något, bara det att det har gått jäkligt segt det senaste av någon anledning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Eller så följer dom sin plan, alltså inte den officiella.... Fast det känns ju lite långsökt... Inte ens jag är såGeni87 skrev:Byts ut och byts, är det en produkt med högre efterfrågan än tillgång hjälper det inte att byta ut leverantörer, man får helt enkelt invänta deras leveranser. Jämför med batterier. Dessutom har de ju redan två leverantörer av laddutrustning i ABB och Tritium. Det enda möjliga alternativet är absolut inte att slantarna är slut. Det finns 100 olika orsaker som kan ligga till grund för att det inte har hänt så mycket det senaste. Att slut på pengar skulle vara anledningen till att vi har ca 40 halvfärdiga laddstationer låter extremt osannolikt, men självklart inte omöjligt.Crappy skrev:NjaGeni87 skrev:Bra fråga, funderade på samma sak. Undrar om det är tillgången på laddstationer som inte lever upp till efterfrågan? Flera ställen verkar ju vara klara med matning och fundament men själva laddstationen saknas. Det borde ju iofs inte förhindra att de gräver och drar matning även på andra ställen.fth skrev:Nu har ju utbyggnaden helt avstannat, vad kan det bero på?
Jag förstår ju att dom väntar tills tjälen har gått ur marken i Tromsö och Kiruna, men det är ju 11-20 grader varmt i resten av Europa för närvarande.
/fth
Det måste vara något annat
Det finns ingen möjlighet att det valt en tillverkare som inte har kapacitet att leverera i alla fall några laddare "då och då"
Alla företag med någon som helst självbevarelsedrift ser till att ha leverantörer som kan leva upp till kraven, annars byts de ut.
Det enda möjliga alternativet är faktiskt att pengarna är "slut" den budget de fick var för liten. Det kostade helt enkelt mer (som vanligt) att få det färdigställt än vad som var budgeterat
Det spelar ingen roll om det är kapitalstarka bolag i botten som investerat, är slantarna slut är de slut. Att få mer från de som redan lagt vad de tycker det är värt kan så klart vara svårt
Sannolikt står Ionity på egna ben, och ett av benen gav vika (slantarna tog slut)
Den senaste laddstationen färdigställdes den 7e Februari, så det är ju inte så att det inte händer något, bara det att det har gått jäkligt segt det senaste av någon anledning.
negativ mot "dom" (dvs företagen bakom).
Fast berodde det på materialbrist så skulle vi väl hört något officiellt om det, eller?
Men om det hela var planerat ungefär så här från början så... Hrm....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Ja nyfiken som man är så hade man ju gärna viljat veta anledningen. Om de ska nå ditt officiella mål behöver de få upp ett bra tempo snart och i princip färdigställa en station om dagen i snitt under resten av året. Enligt en Tweet från Ionity för några dagar sen så står de fortfarande fast vid sitt officiella mål.
Re: Ionitys laddnätverk
55 live, 42 now building
10 st färdigställda hittills i år, står inte still men lite trögt...
10 st färdigställda hittills i år, står inte still men lite trögt...
Re: Ionitys laddnätverk
Kanske detta slängde tillfälligt grus i maskineriet:
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... arket.html
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... arket.html
ms 76132 "Eleamore"
Re: Ionitys laddnätverk
Bara de är på gång. hoppas att någon model3 ägare snart får chans att testa vad ionity går för.
Re: Ionitys laddnätverk
Läste lite och det verkar mest handla om grön elproduktion, hemmaladdning och semisnabbladdning vid typ affärer och sånt. Tror inte det finns någon konflikt med Ionity i och med det där.12man skrev:Kanske detta slängde tillfälligt grus i maskineriet:
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... arket.html
Re: Ionitys laddnätverk
55 live, 46 building. Så fyra byggen har påbörjats idag, nu börjar det röra på sig igen.
Re: Ionitys laddnätverk
Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Det är förstås svårt att göra prognoser för detta, prismodeller kommer sannolikt att ändras över tid när fler aktörer kliver in etc., men min magkänsla/killgissning är att det aldrig kommer att bli någon kassako. Större delen av laddningen sker som bekant hemma eller på arbetsplats, det är bara vid långkörning som snabbladdarna kommer in. Då är man iofs mindre priskänslig, men volymen kanske aldrig blir tillräckligt stor för att den skall kunna bära kostnaderna för de investeringar som krävs för att ha en fullgod täckning för hela motorvägsnätet.Mickep skrev:Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
Det har ju skrivits en del om köer vid Superchargers vid hög belastning, både i USA och Norge, men jag har iaf hittills aldrig behövt vänta vide något tillfälle under flera långkörningar i Europa, och vanligtvis är man helt ensam på stationen. Det är visserligen med dagens tämligen små volymer av elbilar, men jag har svårt att se att många av stationerna skulle kunna generera särskilt stora intäkter.
Snabbladdarna borde istället ses som infrastruktur, dvs som Teslas modell, med ett mål att gå i princip +/- 0 i resultat.
Misstaget jag tror många gör är att jämföra med bensinstationer, men för elbilar behöver man ju bara "mackarna" för kanske 10% av "tankningarna".
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
När man talar om trollen...
New charging site inserted: Dresdner Tor Nord, Huehndorf, DE
New charging site inserted: Aire de Gueux, Vrigny, FR
New charging site inserted: Göttlesbrunn, Arbesthal, AT
New charging site inserted: Thüringer Wald Nord, Geraberg, DE
New charging site inserted: Eifel West, Niederofflingen, DE
New charging site inserted: Dresdner Tor Nord, Huehndorf, DE
New charging site inserted: Aire de Gueux, Vrigny, FR
New charging site inserted: Göttlesbrunn, Arbesthal, AT
New charging site inserted: Thüringer Wald Nord, Geraberg, DE
New charging site inserted: Eifel West, Niederofflingen, DE
Re: Ionitys laddnätverk
Lönsamheten kommer nog från bilförsäljning, service och sedvanlig eftermarknad, där investeringarna i laddnätverk är en förutsättning för detta. Att sälja bilar alltså.Mickep skrev:Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Ionitys laddnätverk
Lång tråd, så kanske finns där nånstans men: Finns det nån changelog, eller möjlighet till nån push/mail-notis om nya stationer? Twitter? Google-doc från nån lirare?
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Ionitys laddnätverk
http://twitter.com/ionitychargersMSO skrev:Lång tråd, så kanske finns där nånstans men: Finns det nån changelog, eller möjlighet till nån push/mail-notis om nya stationer? Twitter? Google-doc från nån lirare?
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med. Sen är det ju iofs så att mackägarna tjänar extremt lite på bränslet redan idag, de som tjänar pengar på bränslet är oljebolagen, och staten på sin skatt. Pengarna för mackägarna finns på allt det andra så som tvätt, mat, förbrukningsprylar till bilar osv osv. Så situationen är inte helt olik på det sättet.fth skrev:Det är förstås svårt att göra prognoser för detta, prismodeller kommer sannolikt att ändras över tid när fler aktörer kliver in etc., men min magkänsla/killgissning är att det aldrig kommer att bli någon kassako. Större delen av laddningen sker som bekant hemma eller på arbetsplats, det är bara vid långkörning som snabbladdarna kommer in. Då är man iofs mindre priskänslig, men volymen kanske aldrig blir tillräckligt stor för att den skall kunna bära kostnaderna för de investeringar som krävs för att ha en fullgod täckning för hela motorvägsnätet.Mickep skrev:Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
Det har ju skrivits en del om köer vid Superchargers vid hög belastning, både i USA och Norge, men jag har iaf hittills aldrig behövt vänta vide något tillfälle under flera långkörningar i Europa, och vanligtvis är man helt ensam på stationen. Det är visserligen med dagens tämligen små volymer av elbilar, men jag har svårt att se att många av stationerna skulle kunna generera särskilt stora intäkter.
Snabbladdarna borde istället ses som infrastruktur, dvs som Teslas modell, med ett mål att gå i princip +/- 0 i resultat.
Misstaget jag tror många gör är att jämföra med bensinstationer, men för elbilar behöver man ju bara "mackarna" för kanske 10% av "tankningarna".
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Precis, där det finns pengar är väl att tillhandahålla service och tjänster vid strategiskt belägna laddpunkter, det är ju rätt många SuC som är helt värdelösa på det sättet t.ex.Geni87 skrev:Håller med. Sen är det ju iofs så att mackägarna tjänar extremt lite på bränslet redan idag, de som tjänar pengar på bränslet är oljebolagen, och staten på sin skatt. Pengarna för mackägarna finns på allt det andra så som tvätt, mat, förbrukningsprylar till bilar osv osv. Så situationen är inte helt olik på det sättet.
En stor skillnad mot bensinmackar är ju att man på laddstationerna faktiskt har 15-45 min på sig att kränga på bilförarna mat, godis, kaffe, etc., istället för kanske 5 min för avgasbilister
Det borde alltså vara betydligt enklare att få lönsamhet här, jag spenderar t.ex. betydligt mer pengar på restauranger o dyl vid SuC än vad jag någonsin spenderade på mackar när jag körde fossilt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Så nu är hela Danmark klar, några kvar i Norge så nu hoppas man att det börjar rulla på i Sverige. Samtliga ställen i Sverige som är kvar är allt klart på men inga stationer på plats. Det är frustrerande mackägare som inte har den blekaste om vad som har hänt.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Laddning i norra Sverige verkar dock förbli ett mörker även under 2019, inga planerade Ionity-laddare. Här är det till och med rätt tunt med 50kw-laddare och då är det nästan alltid en ensam CCS tillsammans med en ensam Chademo. Funkar inte laddaren, vilket verkar rätt vanligt, kan det vara långt till nästa...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Ionitys laddnätverk
Lobbar för att det ska komma fler snabbladdare o Norrland.juristen skrev:Laddning i norra Sverige verkar dock förbli ett mörker även under 2019, inga planerade Ionity-laddare. Här är det till och med rätt tunt med 50kw-laddare och då är det nästan alltid en ensam CCS tillsammans med en ensam Chademo. Funkar inte laddaren, vilket verkar rätt vanligt, kan det vara långt till nästa...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Mycket strul med Ionity.
Strul 1
Strul 2
Strul 1
Strul 2
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Vilken mardröm om man är ute och reser med familjen och sedan hamnar i sådana laddstrul-situationer. Hoppas det bara är lite inititiala problem med Ionity. De behövs verkligen.
Re: Ionitys laddnätverk
Undra vad det beror på. Model 3 funkade ju dåligt på Fortums Hypercharger, och där sa dom att de kommer uppdatera mjukvaran i laddarna. Men också att Tesla inte stödjer CCS ISO standarden fullt ut och troligen också behöver uppdatera sin mjukvara.
Verkar struligt det här med kompabilitet. Man hade ju hoppats att en bil med CCS uttag skulle funka med alla CCS laddare, men icke...
Verkar struligt det här med kompabilitet. Man hade ju hoppats att en bil med CCS uttag skulle funka med alla CCS laddare, men icke...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag skulle inte våga lita på Ionity i dagsläget.bat skrev:Vilken mardröm om man är ute och reser med familjen och sedan hamnar i sådana laddstrul-situationer. Hoppas det bara är lite inititiala problem med Ionity. De behövs verkligen.
Men det är väl lite inkörningsproblem bara, får vi hoppas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension