Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Nu har de börjat montera vätskekylda kablar även på Tritiumladdarna (ABB-laddarna hade det från början). När de är klara med det bör alla deras laddare kunna leverera 175/350 kW. Kanske är detta som gör att utbyggnaden har stannat av det senaste? Verkar iofs vara personal från Tritium som gör kabelbytet.

https://www.electrive.com/2019/02/14/tr ... ed-cables/
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Crappy »

Geni87 skrev:
fth skrev:
Nu har ju utbyggnaden helt avstannat, vad kan det bero på?

Jag förstår ju att dom väntar tills tjälen har gått ur marken i Tromsö och Kiruna, men det är ju 11-20 grader varmt i resten av Europa för närvarande. :?

/fth
Bra fråga, funderade på samma sak. Undrar om det är tillgången på laddstationer som inte lever upp till efterfrågan? Flera ställen verkar ju vara klara med matning och fundament men själva laddstationen saknas. Det borde ju iofs inte förhindra att de gräver och drar matning även på andra ställen.
Nja
Det måste vara något annat
Det finns ingen möjlighet att det valt en tillverkare som inte har kapacitet att leverera i alla fall några laddare "då och då"
Alla företag med någon som helst självbevarelsedrift ser till att ha leverantörer som kan leva upp till kraven, annars byts de ut.

Det enda möjliga alternativet är faktiskt att pengarna är "slut" den budget de fick var för liten. Det kostade helt enkelt mer (som vanligt) att få det färdigställt än vad som var budgeterat
Det spelar ingen roll om det är kapitalstarka bolag i botten som investerat, är slantarna slut är de slut. Att få mer från de som redan lagt vad de tycker det är värt kan så klart vara svårt
Sannolikt står Ionity på egna ben, och ett av benen gav vika (slantarna tog slut)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Crappy skrev:
Geni87 skrev:
fth skrev:
Nu har ju utbyggnaden helt avstannat, vad kan det bero på?

Jag förstår ju att dom väntar tills tjälen har gått ur marken i Tromsö och Kiruna, men det är ju 11-20 grader varmt i resten av Europa för närvarande. :?

/fth
Bra fråga, funderade på samma sak. Undrar om det är tillgången på laddstationer som inte lever upp till efterfrågan? Flera ställen verkar ju vara klara med matning och fundament men själva laddstationen saknas. Det borde ju iofs inte förhindra att de gräver och drar matning även på andra ställen.
Nja
Det måste vara något annat
Det finns ingen möjlighet att det valt en tillverkare som inte har kapacitet att leverera i alla fall några laddare "då och då"
Alla företag med någon som helst självbevarelsedrift ser till att ha leverantörer som kan leva upp till kraven, annars byts de ut.

Det enda möjliga alternativet är faktiskt att pengarna är "slut" den budget de fick var för liten. Det kostade helt enkelt mer (som vanligt) att få det färdigställt än vad som var budgeterat
Det spelar ingen roll om det är kapitalstarka bolag i botten som investerat, är slantarna slut är de slut. Att få mer från de som redan lagt vad de tycker det är värt kan så klart vara svårt
Sannolikt står Ionity på egna ben, och ett av benen gav vika (slantarna tog slut)
Byts ut och byts, är det en produkt med högre efterfrågan än tillgång hjälper det inte att byta ut leverantörer, man får helt enkelt invänta deras leveranser. Jämför med batterier. Dessutom har de ju redan två leverantörer av laddutrustning i ABB och Tritium. Det enda möjliga alternativet är absolut inte att slantarna är slut. :) Det finns 100 olika orsaker som kan ligga till grund för att det inte har hänt så mycket det senaste. Att slut på pengar skulle vara anledningen till att vi har ca 40 halvfärdiga laddstationer låter extremt osannolikt, men självklart inte omöjligt.

Den senaste laddstationen färdigställdes den 7e Februari, så det är ju inte så att det inte händer något, bara det att det har gått jäkligt segt det senaste av någon anledning.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Geni87 skrev:
Crappy skrev:
Geni87 skrev:
fth skrev:
Nu har ju utbyggnaden helt avstannat, vad kan det bero på?

Jag förstår ju att dom väntar tills tjälen har gått ur marken i Tromsö och Kiruna, men det är ju 11-20 grader varmt i resten av Europa för närvarande. :?

/fth
Bra fråga, funderade på samma sak. Undrar om det är tillgången på laddstationer som inte lever upp till efterfrågan? Flera ställen verkar ju vara klara med matning och fundament men själva laddstationen saknas. Det borde ju iofs inte förhindra att de gräver och drar matning även på andra ställen.
Nja
Det måste vara något annat
Det finns ingen möjlighet att det valt en tillverkare som inte har kapacitet att leverera i alla fall några laddare "då och då"
Alla företag med någon som helst självbevarelsedrift ser till att ha leverantörer som kan leva upp till kraven, annars byts de ut.

Det enda möjliga alternativet är faktiskt att pengarna är "slut" den budget de fick var för liten. Det kostade helt enkelt mer (som vanligt) att få det färdigställt än vad som var budgeterat
Det spelar ingen roll om det är kapitalstarka bolag i botten som investerat, är slantarna slut är de slut. Att få mer från de som redan lagt vad de tycker det är värt kan så klart vara svårt
Sannolikt står Ionity på egna ben, och ett av benen gav vika (slantarna tog slut)
Byts ut och byts, är det en produkt med högre efterfrågan än tillgång hjälper det inte att byta ut leverantörer, man får helt enkelt invänta deras leveranser. Jämför med batterier. Dessutom har de ju redan två leverantörer av laddutrustning i ABB och Tritium. Det enda möjliga alternativet är absolut inte att slantarna är slut. :) Det finns 100 olika orsaker som kan ligga till grund för att det inte har hänt så mycket det senaste. Att slut på pengar skulle vara anledningen till att vi har ca 40 halvfärdiga laddstationer låter extremt osannolikt, men självklart inte omöjligt.

Den senaste laddstationen färdigställdes den 7e Februari, så det är ju inte så att det inte händer något, bara det att det har gått jäkligt segt det senaste av någon anledning.
Eller så följer dom sin plan, alltså inte den officiella.... Fast det känns ju lite långsökt... Inte ens jag är så
negativ mot "dom" (dvs företagen bakom).
Fast berodde det på materialbrist så skulle vi väl hört något officiellt om det, eller?
Men om det hela var planerat ungefär så här från början så... Hrm....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Ja nyfiken som man är så hade man ju gärna viljat veta anledningen. :) Om de ska nå ditt officiella mål behöver de få upp ett bra tempo snart och i princip färdigställa en station om dagen i snitt under resten av året. Enligt en Tweet från Ionity för några dagar sen så står de fortfarande fast vid sitt officiella mål.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

55 live, 42 now building

10 st färdigställda hittills i år, står inte still men lite trögt...
Ionity_2019.PNG
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av 12man »

Kanske detta slängde tillfälligt grus i maskineriet:

https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... arket.html
ms 76132 "Eleamore"
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Bara de är på gång. hoppas att någon model3 ägare snart får chans att testa vad ionity går för.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

12man skrev:
Kanske detta slängde tillfälligt grus i maskineriet:

https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... arket.html
Läste lite och det verkar mest handla om grön elproduktion, hemmaladdning och semisnabbladdning vid typ affärer och sånt. Tror inte det finns någon konflikt med Ionity i och med det där.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

55 live, 46 building. Så fyra byggen har påbörjats idag, nu börjar det röra på sig igen. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Mickep skrev:
Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
Det är förstås svårt att göra prognoser för detta, prismodeller kommer sannolikt att ändras över tid när fler aktörer kliver in etc., men min magkänsla/killgissning är att det aldrig kommer att bli någon kassako. Större delen av laddningen sker som bekant hemma eller på arbetsplats, det är bara vid långkörning som snabbladdarna kommer in. Då är man iofs mindre priskänslig, men volymen kanske aldrig blir tillräckligt stor för att den skall kunna bära kostnaderna för de investeringar som krävs för att ha en fullgod täckning för hela motorvägsnätet.

Det har ju skrivits en del om köer vid Superchargers vid hög belastning, både i USA och Norge, men jag har iaf hittills aldrig behövt vänta vide något tillfälle under flera långkörningar i Europa, och vanligtvis är man helt ensam på stationen. Det är visserligen med dagens tämligen små volymer av elbilar, men jag har svårt att se att många av stationerna skulle kunna generera särskilt stora intäkter.

Snabbladdarna borde istället ses som infrastruktur, dvs som Teslas modell, med ett mål att gå i princip +/- 0 i resultat.

Misstaget jag tror många gör är att jämföra med bensinstationer, men för elbilar behöver man ju bara "mackarna" för kanske 10% av "tankningarna".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
rasssta
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 okt 2018 15:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av rasssta »

När man talar om trollen...

New charging site inserted: Dresdner Tor Nord, Huehndorf, DE
New charging site inserted: Aire de Gueux, Vrigny, FR
New charging site inserted: Göttlesbrunn, Arbesthal, AT
New charging site inserted: Thüringer Wald Nord, Geraberg, DE
New charging site inserted: Eifel West, Niederofflingen, DE
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MSO »

Mickep skrev:
Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
Lönsamheten kommer nog från bilförsäljning, service och sedvanlig eftermarknad, där investeringarna i laddnätverk är en förutsättning för detta. Att sälja bilar alltså.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MSO »

Lång tråd, så kanske finns där nånstans men: Finns det nån changelog, eller möjlighet till nån push/mail-notis om nya stationer? Twitter? Google-doc från nån lirare?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
rasssta
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 okt 2018 15:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av rasssta »

MSO skrev:
Lång tråd, så kanske finns där nånstans men: Finns det nån changelog, eller möjlighet till nån push/mail-notis om nya stationer? Twitter? Google-doc från nån lirare?
http://twitter.com/ionitychargers
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

fth skrev:
Mickep skrev:
Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
Det är förstås svårt att göra prognoser för detta, prismodeller kommer sannolikt att ändras över tid när fler aktörer kliver in etc., men min magkänsla/killgissning är att det aldrig kommer att bli någon kassako. Större delen av laddningen sker som bekant hemma eller på arbetsplats, det är bara vid långkörning som snabbladdarna kommer in. Då är man iofs mindre priskänslig, men volymen kanske aldrig blir tillräckligt stor för att den skall kunna bära kostnaderna för de investeringar som krävs för att ha en fullgod täckning för hela motorvägsnätet.

Det har ju skrivits en del om köer vid Superchargers vid hög belastning, både i USA och Norge, men jag har iaf hittills aldrig behövt vänta vide något tillfälle under flera långkörningar i Europa, och vanligtvis är man helt ensam på stationen. Det är visserligen med dagens tämligen små volymer av elbilar, men jag har svårt att se att många av stationerna skulle kunna generera särskilt stora intäkter.

Snabbladdarna borde istället ses som infrastruktur, dvs som Teslas modell, med ett mål att gå i princip +/- 0 i resultat.

Misstaget jag tror många gör är att jämföra med bensinstationer, men för elbilar behöver man ju bara "mackarna" för kanske 10% av "tankningarna".

/fth
Håller med. Sen är det ju iofs så att mackägarna tjänar extremt lite på bränslet redan idag, de som tjänar pengar på bränslet är oljebolagen, och staten på sin skatt. Pengarna för mackägarna finns på allt det andra så som tvätt, mat, förbrukningsprylar till bilar osv osv. Så situationen är inte helt olik på det sättet.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Geni87 skrev:
Håller med. Sen är det ju iofs så att mackägarna tjänar extremt lite på bränslet redan idag, de som tjänar pengar på bränslet är oljebolagen, och staten på sin skatt. Pengarna för mackägarna finns på allt det andra så som tvätt, mat, förbrukningsprylar till bilar osv osv. Så situationen är inte helt olik på det sättet.
Precis, där det finns pengar är väl att tillhandahålla service och tjänster vid strategiskt belägna laddpunkter, det är ju rätt många SuC som är helt värdelösa på det sättet t.ex.

En stor skillnad mot bensinmackar är ju att man på laddstationerna faktiskt har 15-45 min på sig att kränga på bilförarna mat, godis, kaffe, etc., istället för kanske 5 min för avgasbilister

Det borde alltså vara betydligt enklare att få lönsamhet här, jag spenderar t.ex. betydligt mer pengar på restauranger o dyl vid SuC än vad jag någonsin spenderade på mackar när jag körde fossilt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Så nu är hela Danmark klar, några kvar i Norge så nu hoppas man att det börjar rulla på i Sverige. Samtliga ställen i Sverige som är kvar är allt klart på men inga stationer på plats. Det är frustrerande mackägare som inte har den blekaste om vad som har hänt.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av juristen »

Laddning i norra Sverige verkar dock förbli ett mörker även under 2019, inga planerade Ionity-laddare. Här är det till och med rätt tunt med 50kw-laddare och då är det nästan alltid en ensam CCS tillsammans med en ensam Chademo. Funkar inte laddaren, vilket verkar rätt vanligt, kan det vara långt till nästa...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

juristen skrev:
Laddning i norra Sverige verkar dock förbli ett mörker även under 2019, inga planerade Ionity-laddare. Här är det till och med rätt tunt med 50kw-laddare och då är det nästan alltid en ensam CCS tillsammans med en ensam Chademo. Funkar inte laddaren, vilket verkar rätt vanligt, kan det vara långt till nästa...
Lobbar för att det ska komma fler snabbladdare o Norrland.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Mycket strul med Ionity.

Strul 1


Strul 2
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bat »

Vilken mardröm om man är ute och reser med familjen och sedan hamnar i sådana laddstrul-situationer. Hoppas det bara är lite inititiala problem med Ionity. De behövs verkligen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Undra vad det beror på. Model 3 funkade ju dåligt på Fortums Hypercharger, och där sa dom att de kommer uppdatera mjukvaran i laddarna. Men också att Tesla inte stödjer CCS ISO standarden fullt ut och troligen också behöver uppdatera sin mjukvara.

Verkar struligt det här med kompabilitet. Man hade ju hoppats att en bil med CCS uttag skulle funka med alla CCS laddare, men icke...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

bat skrev:
Vilken mardröm om man är ute och reser med familjen och sedan hamnar i sådana laddstrul-situationer. Hoppas det bara är lite inititiala problem med Ionity. De behövs verkligen.
Jag skulle inte våga lita på Ionity i dagsläget.
Men det är väl lite inkörningsproblem bara, får vi hoppas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar