Fast det var väl ingen större överraskning, eller? Allt annat hade varit konstigt. Vad skulle det vara annars, ChadeMo? Ionity representerar bara tyska biltillverkare, ingen av deras elbilar kan eller komma att kunna snabbladda med något annat än CCS. Det är bara att finna sig i det faktum att det är så standarden ser ut nu. Tyska staten ger dessutom en massa morötter till dem som vill bygga ultrasnabba CCS-laddare, men allt annat ratas. Tesla får ju inte ens bygglov längre, såvida de inte tar till konstiga knep i form av bommar som gör att SuC-anläggningarna kan anses vara ej offentliga platser.TiborBlomhall skrev:Mina misstankar om CCS only blev därmed bekräftade.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag såg de också, men kanske något medvetet så att kabeln inte ska nå marken för då slits den... Gäller ju dock att parkera rätt i sådana fall så man inte få kabeln mot bilen. Dessutom risk att den "drar" i ladduttaget vilket inte kan vara bra.Ken1 skrev:Sladden ser ut att vara i kortaste laget?
Den ser rätt sträckt ut när Chevan laddar...
Någon som vet?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ionitys laddnätverk
Nu ska vi inte kasta glas i stenhus... den där sladden är minst dubbelt så lång som Teslas sladdstump på Superchargers.Ken1 skrev:Sladden ser ut att vara i kortaste laget?
Den ser rätt sträckt ut när Chevan laddar...
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla kan ju anpassa bilar och laddare till varandra enklare än Ionity kan göra till CCS-bilar i allmänhet. Och Opeln står rätt onödigt långt från laddaren.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ionitys laddnätverk
Lite osäker hur man skall parkera där. var sitter ladduttaget på de vanligste ccs bilarna?
Det finns ju gula krashhinder och folk vill ju inte repa lacken så sladden kommer sträckas ganska långt (är den utdragbar?) om det inte vore för de gula skulle man kunna komma betydligt närmare. skulle gärna sett att man parkerade i 45 grader så det blir enklare att backa och köra vidare. eller hellre om man hade släp så man bara kunna ladda och sedan fortsätta fram.( som på bensinstationer)
Det finns ju gula krashhinder och folk vill ju inte repa lacken så sladden kommer sträckas ganska långt (är den utdragbar?) om det inte vore för de gula skulle man kunna komma betydligt närmare. skulle gärna sett att man parkerade i 45 grader så det blir enklare att backa och köra vidare. eller hellre om man hade släp så man bara kunna ladda och sedan fortsätta fram.( som på bensinstationer)
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ionitys laddnätverk
Jag körde faktiskt förbi samma dag. Tänkte stannat och tittat på laddarna, brukar ju sitta dataskyltar med spänning och avsäkring. Men notera att den ligger vid Brohltal-Ost, dvs på andra sidan motorvägen. Det finns en Brohltal-West också på den sidan jag passerade och ingen uppenbar passage över. Man kan alltså säga att Ionity öppnat en halv laddstation eftersom du måste vara på väg åt rätt håll dessutom.helix skrev:Nu verkar första Ionity-stationen ha öppnat i Tyskland. Närmare bestämt mellan Bonn och Koblenz på "Tank&Rast Brohltal-Ost" vid motorvägen A61.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ionitys laddnätverk
Det borde alltså rimligen så småningom bli en likadan station åt andra hållet. Annars är det ju meningslöst. Räknas de som två då? 400 stationer blir alltså betydligt färre i praktiken om det är så.Henrik Torphammar skrev:Jag körde faktiskt förbi samma dag. Tänkte stannat och tittat på laddarna, brukar ju sitta dataskyltar med spänning och avsäkring. Men notera att den ligger vid Brohltal-Ost, dvs på andra sidan motorvägen. Det finns en Brohltal-West också på den sidan jag passerade och ingen uppenbar passage över. Man kan alltså säga att Ionity öppnat en halv laddstation eftersom du måste vara på väg åt rätt håll dessutom.helix skrev:Nu verkar första Ionity-stationen ha öppnat i Tyskland. Närmare bestämt mellan Bonn och Koblenz på "Tank&Rast Brohltal-Ost" vid motorvägen A61.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Det är egentligen inte värre än sille eller lagan och SuC det blir omvägar emellanåtmati skrev:Det borde alltså rimligen så småningom bli en likadan station åt andra hållet. Annars är det ju meningslöst. Räknas de som två då? 400 stationer blir alltså betydligt färre i praktiken om det är så.Henrik Torphammar skrev:Jag körde faktiskt förbi samma dag. Tänkte stannat och tittat på laddarna, brukar ju sitta dataskyltar med spänning och avsäkring. Men notera att den ligger vid Brohltal-Ost, dvs på andra sidan motorvägen. Det finns en Brohltal-West också på den sidan jag passerade och ingen uppenbar passage över. Man kan alltså säga att Ionity öppnat en halv laddstation eftersom du måste vara på väg åt rätt håll dessutom.helix skrev:Nu verkar första Ionity-stationen ha öppnat i Tyskland. Närmare bestämt mellan Bonn och Koblenz på "Tank&Rast Brohltal-Ost" vid motorvägen A61.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ionitys laddnätverk
Även med vettig skyltning så blir det ju oerhört tungrott att hitta alla smygvägar. Inte lämpligt för annat än early adopters. SuC eller Ionity kvittar.e5m1r skrev:Det är egentligen inte värre än sille eller lagan och SuC det blir omvägar emellanåtmati skrev:Det borde alltså rimligen så småningom bli en likadan station åt andra hållet. Annars är det ju meningslöst. Räknas de som två då? 400 stationer blir alltså betydligt färre i praktiken om det är så.Henrik Torphammar skrev:Jag körde faktiskt förbi samma dag. Tänkte stannat och tittat på laddarna, brukar ju sitta dataskyltar med spänning och avsäkring. Men notera att den ligger vid Brohltal-Ost, dvs på andra sidan motorvägen. Det finns en Brohltal-West också på den sidan jag passerade och ingen uppenbar passage över. Man kan alltså säga att Ionity öppnat en halv laddstation eftersom du måste vara på väg åt rätt håll dessutom.helix skrev:Nu verkar första Ionity-stationen ha öppnat i Tyskland. Närmare bestämt mellan Bonn och Koblenz på "Tank&Rast Brohltal-Ost" vid motorvägen A61.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ionitys laddnätverk
mati skrev:Det borde alltså rimligen så småningom bli en likadan station åt andra hållet. Annars är det ju meningslöst. Räknas de som två då? 400 stationer blir alltså betydligt färre i praktiken om det är så.Henrik Torphammar skrev:Jag körde faktiskt förbi samma dag. Tänkte stannat och tittat på laddarna, brukar ju sitta dataskyltar med spänning och avsäkring. Men notera att den ligger vid Brohltal-Ost, dvs på andra sidan motorvägen. Det finns en Brohltal-West också på den sidan jag passerade och ingen uppenbar passage över. Man kan alltså säga att Ionity öppnat en halv laddstation eftersom du måste vara på väg åt rätt håll dessutom.helix skrev:Nu verkar första Ionity-stationen ha öppnat i Tyskland. Närmare bestämt mellan Bonn och Koblenz på "Tank&Rast Brohltal-Ost" vid motorvägen A61.
Egentligen så är det ju inte nödvändigt att det ligger en på vardera sida. Det kanske rent av är dumt. Trafikflödet åt ena hållet kan ju se helt annorlunda ut än åt andra och där kan den perfekta placeringen av en laddstation skilja sig åt beroende på åt vilket håll man kör.
Ett exempel i Sverige som kan användas för att illustrera är Fullerö här utanför Uppsala. Jag slår vad om att de som laddar där till allra största delen är på väg söderut. Precis som att de flesta på Sillekrog är på väg norrut. Iofs är detta bara gissningar från min sida och bygger på att många bor i Stockholm och startar med hyfsat full batteri.
Re: Ionitys laddnätverk
Besöker man staden och inte kan ladda i staden så besöker man dessa laddare åt bägge hållen, även ifall man får lite enfas så lär man ladda i bägge riktningarna.Verdi skrev:Ett exempel i Sverige som kan användas för att illustrera är Fullerö här utanför Uppsala. Jag slår vad om att de som laddar där till allra största delen är på väg söderut. Precis som att de flesta på Sillekrog är på väg norrut. Iofs är detta bara gissningar från min sida och bygger på att många bor i Stockholm och startar med hyfsat full batteri.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Man får vara bra lätt på foten med en X90D om man ska klara Stockholm Ödeshög utan Sille. Jag brukar ta en femminutare där och sedan komma med 0 till Ödeshög
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ionitys laddnätverk
Jag förstår hur du tänker, men jag tror ändå att det blir lite opraktiskt. Det måste gå att nå en snabbladdare oavsett vilket håll man kommer ifrån. Tänk dig bara in i situationen att man har slut på elektroner, räddningen i form av snabbladdaren är inom räckhåll, men det går inte att ta sig dit eftersom den ligger på fel sida motorvägen, utan möjlighet att korsa den. Och allt bara för att någon har tyckt att man nog inte behöver ladda där när man kör åt andra hållet.Verdi skrev:Ett exempel i Sverige som kan användas för att illustrera är Fullerö här utanför Uppsala. Jag slår vad om att de som laddar där till allra största delen är på väg söderut. Precis som att de flesta på Sillekrog är på väg norrut. Iofs är detta bara gissningar från min sida och bygger på att många bor i Stockholm och startar med hyfsat full batteri.
Nej, det går inte. Till och med bensinstationerna i det här givna exemplet är ju placerade så att man kan tanka oavsett åt vilket håll man kör. Och detta trots att det finns bensinstationer lite överallt och trots att man troligen inte kommer fram med sista droppen i tanken.
Om det finns en plupp på kartan som indikerar att det finns en snabbladdare där så måste det gå att nå den. Sillekrog går ju att nå, även om det är en liten hemlig väg. Men det går. På tyska motorvägar som har rastplatser på varje sida brukar den möjligheten inte finnas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har en X90D och har aldrig haft något problem att nå Ödeshög från Stockholm utan Sille.Remuz skrev:Man får vara bra lätt på foten med en X90D om man ska klara Stockholm Ödeshög utan Sille. Jag brukar ta en femminutare där och sedan komma med 0 till Ödeshög
När jag ska på längre resa brukar jag ladda till 100% (70% till vardags, ad modum Jeff Dahn), och har då 15-20% kvar i Ödeshög.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
För övrigt håller jag med om att laddarna måste gå att nå i båda riktningarna, "enkelriktade" laddare är ju hål i huvudet!
Jag stör mig faktiskt redan på befintliga SuC där man måste snurra på småvägar om man kommer från "fel" håll (Gävle och Sillekrog t.ex.).
Fullerö, Upplands Väsby och andra måste man ju snurra lite oavsett vilket håll man kommer ifrån, då känns det "rättvist"
/fth
Jag stör mig faktiskt redan på befintliga SuC där man måste snurra på småvägar om man kommer från "fel" håll (Gävle och Sillekrog t.ex.).
Fullerö, Upplands Väsby och andra måste man ju snurra lite oavsett vilket håll man kommer ifrån, då känns det "rättvist"
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Med min Model X P90D på 22"-fälgar så bör jag konstant ligga en bit under 100 för att kunna köra Stockholm-Ödeshög utan att ladda vid Sillekrog. Misstänker att det går bättre med 20"-fälgar.fth skrev:Jag har en X90D och har aldrig haft något problem att nå Ödeshög från Stockholm utan Sille.Remuz skrev:Man får vara bra lätt på foten med en X90D om man ska klara Stockholm Ödeshög utan Sille. Jag brukar ta en femminutare där och sedan komma med 0 till Ödeshög
När jag ska på längre resa brukar jag ladda till 100% (70% till vardags, ad modum Jeff Dahn), och har då 15-20% kvar i Ödeshög.
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Ah, då förstår jag, jag hade ju 22" i början men bytte snabbt till 20", jag har nog aldrig kört Stockholm-Ödeshög med 22"Svenssons skrev:Med min Model X P90D på 22"-fälgar så bör jag konstant ligga en bit under 100 för att kunna köra Stockholm-Ödeshög utan att ladda vid Sillekrog. Misstänker att det går bättre med 20"-fälgar.
Det låter iofs fortfarande som tämligen hög förbrukning, pluggar man in sträckan i ABRP (sommar, Reference Speed=100%, Goal Arrival = 1%) så måste man peta upp 110km/h-förbrukningen till 293 Wh/km innan den svänger in vid Sillekrog och tankar, så mycket drar den väl ändå inte? Det skulle motsvara nästan 30% högre förbrukning än vad jag har på mina 20"...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har ganska exakt 300Wh/km i genomsnittsförbrukning under 2 säsonger med 22"... 293 Wh/km i 110 km/h tycker jag låter lågt, i alla fall för en XP90D....fth skrev:Ah, då förstår jag, jag hade ju 22" i början men bytte snabbt till 20", jag har nog aldrig kört Stockholm-Ödeshög med 22"Svenssons skrev:Med min Model X P90D på 22"-fälgar så bör jag konstant ligga en bit under 100 för att kunna köra Stockholm-Ödeshög utan att ladda vid Sillekrog. Misstänker att det går bättre med 20"-fälgar.
Det låter iofs fortfarande som tämligen hög förbrukning, pluggar man in sträckan i ABRP (sommar, Reference Speed=100%, Goal Arrival = 1%) så måste man peta upp 110km/h-förbrukningen till 293 Wh/km innan den svänger in vid Sillekrog och tankar, så mycket drar den väl ändå inte? Det skulle motsvara nästan 30% högre förbrukning än vad jag har på mina 20"...
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
ABRP räknar med 260 Wh/km som default för XP90D och 250 Wh/km för X90D.Svenssons skrev:Jag har ganska exakt 300Wh/km i genomsnittsförbrukning under 2 säsonger med 22"... 293 Wh/km i 110 km/h tycker jag låter lågt, i alla fall för en XP90D....
På torr väg i sommartemperaturer har jag själv under 240 Wh/km ( X90D på 20" slipstream), på Tyska/Europeiska vägar ännu lägre.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
fth skrev:ABRP räknar med 260 Wh/km som default för XP90D och 250 Wh/km för X90D.Svenssons skrev:Jag har ganska exakt 300Wh/km i genomsnittsförbrukning under 2 säsonger med 22"... 293 Wh/km i 110 km/h tycker jag låter lågt, i alla fall för en XP90D....
På torr väg i sommartemperaturer har jag själv under 240 Wh/km ( X90D på 20" slipstream), på Tyska/Europeiska vägar ännu lägre.
/fth
Höjer inte 22":arna förbrukningen med 15-20% på en X? Då hamnar man nära 300...
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
På dynamo är skillnaden 22.5% enligt Teslas egna mätningar tydligen, men i faktiskt körning "bara" 10-15%.Verdi skrev:Höjer inte 22":arna förbrukningen med 15-20% på en X? Då hamnar man nära 300...
I dessa hastigheter borde väl skillnaden också vara ännu mindre eftersom luftmotståndet utgör en större andel av förbrukningen, och för det spelar väl däcksprofilen ingen roll? Eller ger 22" högre totalt luftmotstånd också?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
22" bör skapa mer turbulens och då ge ett högre luftmotstånd.fth skrev:På dynamo är skillnaden 22.5% enligt Teslas egna mätningar tydligen, men i faktiskt körning "bara" 10-15%.Verdi skrev:Höjer inte 22":arna förbrukningen med 15-20% på en X? Då hamnar man nära 300...
I dessa hastigheter borde väl skillnaden också vara ännu mindre eftersom luftmotståndet utgör en större andel av förbrukningen, och för det spelar väl däcksprofilen ingen roll? Eller ger 22" högre totalt luftmotstånd också?
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
fth skrev:På dynamo är skillnaden 22.5% enligt Teslas egna mätningar tydligen, men i faktiskt körning "bara" 10-15%.Verdi skrev:Höjer inte 22":arna förbrukningen med 15-20% på en X? Då hamnar man nära 300...
I dessa hastigheter borde väl skillnaden också vara ännu mindre eftersom luftmotståndet utgör en större andel av förbrukningen, och för det spelar väl däcksprofilen ingen roll? Eller ger 22" högre totalt luftmotstånd också?
/fth
Det är luftmotståndet som höjer förbrukningen. Den högre vikten är nog försumbar i sammanhanget.
Re: Ionitys laddnätverk
Geni87 skrev:22" bör skapa mer turbulens och då ge ett högre luftmotstånd.fth skrev:På dynamo är skillnaden 22.5% enligt Teslas egna mätningar tydligen, men i faktiskt körning "bara" 10-15%.Verdi skrev:Höjer inte 22":arna förbrukningen med 15-20% på en X? Då hamnar man nära 300...
I dessa hastigheter borde väl skillnaden också vara ännu mindre eftersom luftmotståndet utgör en större andel av förbrukningen, och för det spelar väl däcksprofilen ingen roll? Eller ger 22" högre totalt luftmotstånd också?
/fth
Exakt. Slipstream-fälgarna är inte bara mindre. De är nog betydligt mer aerodynamiska också.
Re: Ionitys laddnätverk
https://electrek.co/2018/04/30/ionity-l ... g-station/
Ytterligare en öppnad... Detta känns bra. Ser betydligt snyggare ut även om de kan ske inte är de viktigaste.
Ytterligare en öppnad... Detta känns bra. Ser betydligt snyggare ut även om de kan ske inte är de viktigaste.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19