Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Audi e-tron ska ju kunna ladda med 150kW upp till 80%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
Audi e-tron ska ju kunna ladda med 150kW upp till 80%.
We shall se... Sen lär kanske inte just Audi e-tron vara den bilen det strösslas med heller inom mina 2-3år i tidsram.

Laddar e-tron till 80% med 150kW på en 150kW ionityladdare så äter jag också upp det jag skrivit!
vigge50 skrev:
Och hur många gånger har det inte skrivits i tråden om I Pace att det är en tillfällig begränsning ska tas bort?
Kanske till Leaf60 kommer?! Jag tror det behövs nya celler, dom som finns idag är inte bra nog.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

13 live, 23 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Leo »

Har för mig att jag läst att de siktar på att e-Tron ska kunna ladda 120kW. Dvs man vill inte pressa för mycket då man nu ger sig in på ”nytt område”
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Leo skrev:
Har för mig att jag läst att de siktar på att e-Tron ska kunna ladda 120kW. Dvs man vill inte pressa för mycket då man nu ger sig in på ”nytt område”
Det har jag aldrig hört talas om. Jag såg precis en presentation nånstans där de lovade att den laddar med minst 140kW upp till 80%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Leo »

Ska kolla lite var jag möjligtvis kan ha sett det.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
Nu kan jag inte bara låta bli...
Och Tesla har alltid testat allt klart innan de lanserar en bil :D :ugeek:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:
Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
Nu kan jag inte bara låta bli...
Och Tesla har alltid testat allt klart innan de lanserar en bil :D :ugeek:
:lol: Näe Tesla är inte precis marknadens största och bästa föredöme när det kommer till sånt, men att Audi inte hunnit testa hur batterierna tål att laddas beror ju
mest på tidsbrist, hade dom börjat tidigare så hade kunderna inte ens hört talas om någon osäkerhet kring laddningen som trots allt är något nästan alla vill veta.
Om Audi hade testat fram en bra laddnivå och sedan förbättrat det lite grand (efter presentationen) så hade det inte blivit en big deal liksom.
Dilemmat är väl att batterier utvecklas fortfarande ganska mycket och man vill ju ha så ny och bra teknik som möjligt, dvs spika designen så sent som möjligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:
Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
Nu kan jag inte bara låta bli...
Och Tesla har alltid testat allt klart innan de lanserar en bil :D :ugeek:
:lol: Näe Tesla är inte precis marknadens största och bästa föredöme när det kommer till sånt, men att Audi inte hunnit testa hur batterierna tål att laddas beror ju
mest på tidsbrist, hade dom börjat tidigare så hade kunderna inte ens hört talas om någon osäkerhet kring laddningen som trots allt är något nästan alla vill veta.
Om Audi hade testat fram en bra laddnivå och sedan förbättrat det lite grand (efter presentationen) så hade det inte blivit en big deal liksom.
Dilemmat är väl att batterier utvecklas fortfarande ganska mycket och man vill ju ha så ny och bra teknik som möjligt, dvs spika designen så sent som möjligt...
Ska väl inte såga dig helt (men kunde ju inte låta bli som sagt) för jag tycker liknande dig att just batteriet är ju väldigt viktigt att man har kontroll på. Som bilägare vill man verkligen inte att detta ska gå sönder i förtid. Tesla har ju fördelen att de nu varit på marknaden så länge och har denna vägen byggt på sig väldigt mycket kunskap om batterier, här har andra tillverkare en lång resa... Man ska dock inte glömma att tex VW har ju sin e-golf så de står ju inte helt utan kunskap och erfarenhet men den är självklart mycket mer begränsad.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

13 live, 24 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

14 live, 23 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Simon »

Kraftverksdoktorn skrev:
Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Simon skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.
Jag tycker framförallt att det är roligt att se att det nu faktiskt öppnas nya Ionity-stationer med bara några dagars mellanrum. Jag struntar i det sammanhanget fullkomligt i att Tesla har betydligt fler Superchargers. Det är ointressant för det vet vi ju. Det viktiga är att andra har kommit igång och tar efter Tesla. Ju fler desto bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Screenshot_20181013-095631.png
Fortfarande ingen varken bygg eller live i Sverige. När vaknar det här då?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TeslaTissel »

mati skrev:
Simon skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.
Jag tycker framförallt att det är roligt att se att det nu faktiskt öppnas nya Ionity-stationer med bara några dagars mellanrum. Jag struntar i det sammanhanget fullkomligt i att Tesla har betydligt fler Superchargers. Det är ointressant för det vet vi ju. Det viktiga är att andra har kommit igång och tar efter Tesla. Ju fler desto bättre.
Det kommer fler. Fastned & REWE Pilot DC
Detta är extra intressant koncept då man istället nu tänker sig anläggningar vid snabbköp och köpcenters.
Alltså flytta destinationsladdningen till platser där bilägarna rör sig naturligt.

”The companies will use the pilot locations to gauge the interest of shoppers in charging at supermarket locations. On paper, dropping the EV off at a charging station while shopping for 30-45 minutes makes loads of sense, but the real test is with real people out in the field. For REWE, it is hoping that the new Fastned DC fast charging stations will prove to be a differentiator that will pull in customers to its locations and to stay for just a bit longer”.

Länk: https://cleantechnica.com/2018/10/09/fa ... frankfurt/
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Ric »

Lophornis skrev:
Screenshot_20181013-095631.png
Fortfarande ingen varken bygg eller live i Sverige. När vaknar det här då?
De väntar på tjälen så byggandet blir en utmaning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Hoppas att ”de” fattar skillnaden mellan destination och snabbladdare.
En snabbladdare ska ligga nära vägen och vara enkel att ta sig till. Det får gärna finnas mat och sysselsättning för en 30 - 40 minuters laddning, sedan ska bilen flyttas.
En destinationsladdare är ett landställe där aktiviteten är prioriterad och man får laddning på köpet. Här är det alltså helt okej att lämna bilen så länge aktiviteten pågår tex shopping. Destinationsladdaren ska ligga vid destinationen och behöver inte finnas vid vägen.
Att blanda ihop dessa som tex i Torp gör att bilar står för länge vid laddarna och skapar kaos.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:
mati skrev:
Simon skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.
Jag tycker framförallt att det är roligt att se att det nu faktiskt öppnas nya Ionity-stationer med bara några dagars mellanrum. Jag struntar i det sammanhanget fullkomligt i att Tesla har betydligt fler Superchargers. Det är ointressant för det vet vi ju. Det viktiga är att andra har kommit igång och tar efter Tesla. Ju fler desto bättre.
Det kommer fler. Fastned & REWE Pilot DC
Detta är extra intressant koncept då man istället nu tänker sig anläggningar vid snabbköp och köpcenters.
Alltså flytta destinationsladdningen till platser där bilägarna rör sig naturligt.

”The companies will use the pilot locations to gauge the interest of shoppers in charging at supermarket locations. On paper, dropping the EV off at a charging station while shopping for 30-45 minutes makes loads of sense, but the real test is with real people out in the field. For REWE, it is hoping that the new Fastned DC fast charging stations will prove to be a differentiator that will pull in customers to its locations and to stay for just a bit longer”.

Länk: https://cleantechnica.com/2018/10/09/fa ... frankfurt/
Vem f-n vill åka till ett köpcenter och ladda när man är på långtur? Finns risk att lokalt boende laddar alldeles för länge på dessa också. Vem orkar gå ut efter 45 minuter och flytta bilen?

Möjligtvis bra för de som saknar möjlighet att ladda hemma.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av helix »

Apropå var första stationerna kommer i Sverige så läste jag följande på Circle K's hemsida:

"HPC-nätverket kommer successivt att rullas ut på Circle K:s nätverk. Vår ambition i Sverige är att starta igång 1 laddningsstation redan 2017 och resterande under 2018 och 2019. De första stationerna i Sverige kommer att vara Circle K Strömstad E6 och Circle K Vintrie (Malmö)"


https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340918 ... elbil.html

Det är en gammal pressrelease, men intressant att veta var första Ionity-stationerna i Sverige kan komma att poppa upp snart. De verkar ligga lite efter i tidplanen då planen var att öppna en station redan under 2017, vilket uppenbarligen inte inträffade.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av lobbin »

Kör sällan förbi Circle K vid Vintrie, men vi behöv kan jag absolut svänga förbi och se hur det ser ut :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

14 live, 24 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Missförstå mig inte nu men...

Tesla: 1375 live, 23 building, 74 permit. Det verkar som att Tesla drar ifrån lite sen sista kollen.

Sen jag skaffade min MS har Tesla byggt ca 0,65 laddplatser om dan, imponerande. Det är roligt att nån annan kommer igång också men det är stor skillnad länge än.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Kraftverksdoktorn skrev:
Missförstå mig inte nu men...

Tesla: 1375 live, 23 building, 74 permit. Det verkar som att Tesla drar ifrån lite sen sista kollen.

Sen jag skaffade min MS har Tesla byggt ca 0,65 laddplatser om dan, imponerande. Det är roligt att nån annan kommer igång också men det är stor skillnad länge än.
Kanske känsligt ämne detta men säger som Kraftverksdoktorn, missförstår mig inte nu.
Om man ska jämföra Teslas laddnätverk med Ionity så tycker jag man bara ska ta siffrorna för Europa då de bara är Europa som Ionity idag planerar att bygga ut. så...

Tesla: 426 live, 6 bygger och 12 med tillstånd.

Så ja Tesla är långt förre men väldigt kul att de faktiskt händer saker med Ionity med tanke på hur alla har tvivlat. Sen känner jag mig personligen tveksam till om de klarar den takt de sagt men kommer de ens nära så skulle jag ändå säga att de är en bra bedrift.

Någon kanske ska öppna en vadslagning om hur många öppna Ionity laddplatser de finns sista juni nästa år... Ja personligen inte en aning om hur många, jag är inte mycket för spel men jag tror (eller hoppas) att de då är hyfsat användbart för en "väst" Europa semester eller vad tror ni?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar