Tänkte på det men kom inte ihåg exakta meningen.fth skrev:"What Has Been Seen Cannot Be Unseen" (gammalt djungelordspråk)vigge50 skrev:Tack, då kommer man inte kunna missa det på ett tag...Mickep skrev:tror vi undanber oss alla som ser på bilden och får en impuls att påpeka att "det.. det ... det liknar en... fnisss fniss",att inte skriva det i forumet .
Bara för att göra det klart.
/fth
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, där ser man! Tråkigt att det inte fungerar för mig heller. Kanske inte använder rätt version av Mozilla Chrome Edge 5. Jag kör med djungelvrål på mitt päron.fth skrev:Den här sidan finns ju:halper skrev:Aha, en sådan där karta som jag har letat efter! Var hittar man en sådan och/eller hur gör man den? Skulle vilja ha en sådan för alla CCS-laddare, men har inte hittat någon för Sverige/Europa.
https://ccs-map.eu/
men jag kan inte få "Show radius" att fungera, är det någon som får fram "täckning" i den kartan?
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Man måste välja ett laddställe, då får man en radie runt den ...halper skrev:Ja, där ser man! Tråkigt att det inte fungerar för mig heller. Kanske inte använder rätt version av Mozilla Chrome Edge 5. Jag kör med djungelvrål på mitt päron.fth skrev:Den här sidan finns ju:halper skrev:Aha, en sådan där karta som jag har letat efter! Var hittar man en sådan och/eller hur gör man den? Skulle vilja ha en sådan för alla CCS-laddare, men har inte hittat någon för Sverige/Europa.
https://ccs-map.eu/
men jag kan inte få "Show radius" att fungera, är det någon som får fram "täckning" i den kartan?
/fth
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, så var det ju! Då är det ju fullkomligt oanvändbart, iaf om man vill ha en "täckningskarta"wilfried skrev:Man måste välja ett laddställe, då får man en radie runt den ...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det är som med BMW i8, jag kan inte längre se den utan att se at den skiter ut en Porsche 911, designen är helt förstörd för mig.vigge50 skrev:Tänkte på det men kom inte ihåg exakta meningen.fth skrev:"What Has Been Seen Cannot Be Unseen" (gammalt djungelordspråk)vigge50 skrev:Tack, då kommer man inte kunna missa det på ett tag...Mickep skrev:tror vi undanber oss alla som ser på bilden och får en impuls att påpeka att "det.. det ... det liknar en... fnisss fniss",att inte skriva det i forumet .
Bara för att göra det klart.
/fth
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ionitys laddnätverk
Exakt.Mickep skrev:Då är det beroende på vilken confimation bias man har vilken siffra man går efter.
A) vill man att ionity failar så väljer man 100 stalls "verkligheten" och skrattar hahaha de har missat målet.
B) vill man att ionity lyckas väljer man 50 stalls då den pekar på att de "on track".
inte konstigt att folk pratar om fake news när inte ens verkligheten stämmer övens med verkligheten.
Jag tycker inte vi ska kasta sten i glashus, Elons tidsplaner brukar heller inte stämma. Men förr eller senare brukar de klara det.
Det är underbart att ett företag håller på och bygger ett europatäckande laddnätverk! Om de blir färdiga exakt enligt plan eller lite senare spelar faktiskt ganska liten roll i det långa loppet.
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med. Fler ställen att ladda på är bara positivt. Om det tar lite extra tid är inte det någon katastrof så länge det inte ger köer och elbilar dåligt rykte för långfärder för då kan det bli en bromskloss för omställningen.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Ionitys laddnätverk
Legato skrev:Osäker om detta redan postats men jag hade inte sett hela prislistan iaf. Det är extremt stor stor spridning på priserna. I tex Portugal och Irland står det 0:-/minut för vanlig AC/DC. I Danmark kostar det ca 12:-/kWh!
Svenska priset för 150 kW-laddarna känns rimligt tycker jag, dock ganska saftigt med 0,95/minut för AC och 3,80:-/minut för "långsam" DC.
Jag måste påpeka att ni tolkar prislistan fel. Det dokumentet som du klippt in är Audis priser för deras e-tron Charging Service i Tyskland och är ett samarbete med Digital Charging Services. Det innebär att en Audi-ägare kan välja att köpa abonnemang och får då ett e-tronkort. Med detta e-tronkort kan man ladda på alla laddstationer som är medlemmar i digital charging services-nätverket. För abonnemanget betalar man en månadsavgift. Utöver detta betalar man en summa per laddning. De priser du refererar till är roamingpriser för en tysk som åker till Sverige och laddar. Det är alltså inte dessa priser som IONITY kommer ta ut för en svensk som laddar på en svensk IONITY-station.
e-tronkortet gör alltså att du slipper ha vattenfall, fortum, clever och alla andra 20 kort som det är idag. Men det förutsätter såklart att vattenfall, fortum, clever och alla andra är medlemmar och har ett samarbete med digital charging services.
När väl IONITY är uppe och rullar ordentligt kommer nya priser att presenteras. Deras mål är att du inte skall behöva några abonnemang eller kort alls. De använder sig av så kallad Plug n Charge-teknik vilket innebär att du kommer till laddaren, pluggar in din bil och det börjar ladda. När du känner dig klar drar du ur kabeln och åker därifrån. Pengarna dras sedan från ditt betal-/kreditkort eller så får du hem en faktura. Eftersom bilen har identifierat sig själv så vet IONITY vart pengarna skall dras.
Så stirra er inte blinda på AUDI:s prislista. Det kommer bli billigare att ladda på IONITY-laddstationer i sitt eget land direkt utan att behöva gå via AUDI-kortet.
Ionitys laddnätverk
Tycker ändå man skall vara hyfsat skeptisk med tanke på vilka som står bakom IONITY.
Min uppfattning är att de lär vilja hålla priser och tillgänglighet på en nivå som gör att det inte är FÖR attraktivt.
Åtminstone inte förrän de fått upp produktionskapacitet och marginaler på sina elbilar...
Märker de att deras elbilar genererar för mycket intresse, då kan de höja IONITY priserna och på så vis balansera efterfrågan...
Min uppfattning är att de lär vilja hålla priser och tillgänglighet på en nivå som gör att det inte är FÖR attraktivt.
Åtminstone inte förrän de fått upp produktionskapacitet och marginaler på sina elbilar...
Märker de att deras elbilar genererar för mycket intresse, då kan de höja IONITY priserna och på så vis balansera efterfrågan...
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Detta har ju redan diskuterats i tråden... De (fasta kampanj-)priser Ionity tar ut idag är desamma som de som listas i dokumentet. Huruvida de kommer göra det efter att "kampanjperioden" är över eller inte återstår att se.Epicure skrev:Legato skrev:Osäker om detta redan postats men jag hade inte sett hela prislistan iaf. Det är extremt stor stor spridning på priserna. I tex Portugal och Irland står det 0:-/minut för vanlig AC/DC. I Danmark kostar det ca 12:-/kWh!
Svenska priset för 150 kW-laddarna känns rimligt tycker jag, dock ganska saftigt med 0,95/minut för AC och 3,80:-/minut för "långsam" DC.
Jag måste påpeka att ni tolkar prislistan fel. Det dokumentet som du klippt in är Audis priser för deras e-tron Charging Service i Tyskland och är ett samarbete med Digital Charging Services. Det innebär att en Audi-ägare kan välja att köpa abonnemang och får då ett e-tronkort. Med detta e-tronkort kan man ladda på alla laddstationer som är medlemmar i digital charging services-nätverket. För abonnemanget betalar man en månadsavgift. Utöver detta betalar man en summa per laddning. De priser du refererar till är roamingpriser för en tysk som åker till Sverige och laddar. Det är alltså inte dessa priser som IONITY kommer ta ut för en svensk som laddar på en svensk IONITY-station.
e-tronkortet gör alltså att du slipper ha vattenfall, fortum, clever och alla andra 20 kort som det är idag. Men det förutsätter såklart att vattenfall, fortum, clever och alla andra är medlemmar och har ett samarbete med digital charging services.
När väl IONITY är uppe och rullar ordentligt kommer nya priser att presenteras. Deras mål är att du inte skall behöva några abonnemang eller kort alls. De använder sig av så kallad Plug n Charge-teknik vilket innebär att du kommer till laddaren, pluggar in din bil och det börjar ladda. När du känner dig klar drar du ur kabeln och åker därifrån. Pengarna dras sedan från ditt betal-/kreditkort eller så får du hem en faktura. Eftersom bilen har identifierat sig själv så vet IONITY vart pengarna skall dras.
Så stirra er inte blinda på AUDI:s prislista. Det kommer bli billigare att ladda på IONITY-laddstationer i sitt eget land direkt utan att behöva gå via AUDI-kortet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Jag roade mig med att göra täckningskartor för SuC och Ionity i samma skala för jämförelse, Ionity:
/fth
och SuC:
SuC leder förstås stort fortfarande, men det är intressant att se hur stor yta Ionity faktiskt täcker med förhållandevis få stationer (47 st)./fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
fth skrev:Jag roade mig med att göra täckningskartor för SuC och Ionity i samma skala för jämförelse, Ionity:
och SuC:
SuC leder förstås stort fortfarande, men det är intressant att se hur stor yta Ionity faktiskt täcker med förhållandevis få stationer (47 st).
/fth
Jo, men det är ju bara en dimension. Antal laddplatser och finkornigare täckning är andra.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Absolut, ett sätt att visa detta är en "heatmap", om man använder antal laddplatser så ser det ut enligt följande, först Ionity: sedan SuC: Finkornigheten i SuC framgår kanske inte riktigt så tydligt eftersom det är kompakt rött nere i Europa, men alla som t.ex. har kört ned till kontinten från Stockholm vet ju vilken skillnad det gör när stationerna ligger tätare. Ödeshög-Lagan-Lödde blir ju fort tjatigt, men i Tyskland kan man i princip välja och vraka, ladda lite längre och hoppa över en eller två SuC, eller ladda kortare och stanna oftare.Verdi skrev:Jo, men det är ju bara en dimension. Antal laddplatser och finkornigare täckning är andra.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
fth skrev:Jag roade mig med att göra täckningskartor för SuC och Ionity i samma skala för jämförelse, Ionity:
och SuC:
SuC leder förstås stort fortfarande, men det är intressant att se hur stor yta Ionity faktiskt täcker med förhållandevis få stationer (47 st).
/fth
Wow, hinner inte kommentera så mycket mer än så här men kanonbra beskrivning!
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Ionitys laddnätverk
Har nu varit på alla ionity stationer i södra Sverige. Körde runt i våran ioniq. Detta skedde 14-15 januari.
I Malmö undrade även macken vad som hänt de snackade om avtal etc. Fundament i marken asfalt klar men inga stationer. 4st troligtvis slutet av månaden trodde de.
Varberg där täcktes marken för återställning. Fundament och hus på plats inga stationer. De sa att om en månad var de igång 4st platser.
Stenungsund där är allt klart men inga stationer uppe. 12st fundament men endast 6st ska börjas med. De sa att Varberg skulle starta först sedan Stenungsund.
Strömstad igång 3st aktiva av 4. Var aldrig här denna gång. De har nu börjat ta betalt. Vet inte om det är alla fyra igång nu men innan nyår var det bara tre igång.
Karlstad sa att de visste inte när men närmaste månaden trodde dom. Allt klart med marken men inga stationer på plats. 4st
Örebro marken klar men inga stationer 4st de visste inte när de kommer upp.
Mantorp där grävdes det för fullt. Macken hade ingen aning om när de kommer upp de, förhandlade sa han. Tyckte det såg ut som 4st
Den norra stationen får någon annan kolla upp (som bor nära).
Det verkar som ionity kör fyra som minimum. Hoppas det kommer en i Jönköping, Värnamo, Skåneporten och korsningen E4 E6 vid Helsingborg.
I Malmö undrade även macken vad som hänt de snackade om avtal etc. Fundament i marken asfalt klar men inga stationer. 4st troligtvis slutet av månaden trodde de.
Varberg där täcktes marken för återställning. Fundament och hus på plats inga stationer. De sa att om en månad var de igång 4st platser.
Stenungsund där är allt klart men inga stationer uppe. 12st fundament men endast 6st ska börjas med. De sa att Varberg skulle starta först sedan Stenungsund.
Strömstad igång 3st aktiva av 4. Var aldrig här denna gång. De har nu börjat ta betalt. Vet inte om det är alla fyra igång nu men innan nyår var det bara tre igång.
Karlstad sa att de visste inte när men närmaste månaden trodde dom. Allt klart med marken men inga stationer på plats. 4st
Örebro marken klar men inga stationer 4st de visste inte när de kommer upp.
Mantorp där grävdes det för fullt. Macken hade ingen aning om när de kommer upp de, förhandlade sa han. Tyckte det såg ut som 4st
Den norra stationen får någon annan kolla upp (som bor nära).
Det verkar som ionity kör fyra som minimum. Hoppas det kommer en i Jönköping, Värnamo, Skåneporten och korsningen E4 E6 vid Helsingborg.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Tack för gediget detektivarbete, intressant att höra. Det verkar som att en del kan komma igång den kommande månaden då.Lophornis skrev:Har nu varit på alla ionity stationer i södra Sverige. Körde runt i våran ioniq. Detta skedde 14-15 januari...............
48 live, 44 building
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
CCS-konverteringen av SuC-nätverket verkar gå i rasande takt, drygt 9% av SuC har nu CCS-platser, i snitt 4.8 platser per station.
Det ser ut som att SuC/CCS kommer att passera Ionity med råge inom några dagar:
Det är ju förstås betydligt enklare att byta ut en sladd än att bygga en helt ny laddplats, men det är ändå lite intressant.
/fth
Det ser ut som att SuC/CCS kommer att passera Ionity med råge inom några dagar:
Det är ju förstås betydligt enklare att byta ut en sladd än att bygga en helt ny laddplats, men det är ändå lite intressant.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Här uppe i norr så var fundamenten i Ytterån klara sen i november. Sedan har det varit tomt tills i måndags då laddarna kom. Nu har det jobbas där hela veckan så det borde kunna startas vilken dag som helst.Lophornis skrev:Har nu varit på alla ionity stationer i södra Sverige. Körde runt i våran ioniq. Detta skedde 14-15 januari.
I Malmö undrade även macken vad som hänt de snackade om avtal etc. Fundament i marken asfalt klar men inga stationer. 4st troligtvis slutet av månaden trodde de.
Varberg där täcktes marken för återställning. Fundament och hus på plats inga stationer. De sa att om en månad var de igång 4st platser.
Stenungsund där är allt klart men inga stationer uppe. 12st fundament men endast 6st ska börjas med. De sa att Varberg skulle starta först sedan Stenungsund.
Strömstad igång 3st aktiva av 4. Var aldrig här denna gång. De har nu börjat ta betalt. Vet inte om det är alla fyra igång nu men innan nyår var det bara tre igång.
Karlstad sa att de visste inte när men närmaste månaden trodde dom. Allt klart med marken men inga stationer på plats. 4st
Örebro marken klar men inga stationer 4st de visste inte när de kommer upp.
Mantorp där grävdes det för fullt. Macken hade ingen aning om när de kommer upp de, förhandlade sa han. Tyckte det såg ut som 4st
Den norra stationen får någon annan kolla upp (som bor nära).
Det verkar som ionity kör fyra som minimum. Hoppas det kommer en i Jönköping, Värnamo, Skåneporten och korsningen E4 E6 vid Helsingborg.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Nu har det kommit upp till 50 färdiga, 43 är under uppbyggnad.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Ionitys laddnätverk
Dags för Ionity att komma ut ur julmatskoman. Händer inte mycket...
Källa: https://www.ionitychargers.com/build-out-graph/
Källa: https://www.ionitychargers.com/build-out-graph/
Re: Ionitys laddnätverk
51 Live 43 Now building
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, verkar nästan som montörerna arbetar på ett annat nätverk. Januari är strax förverkad.rasssta skrev:Dags för Ionity att komma ut ur julmatskoman. Händer inte mycket...
Källa: https://www.ionitychargers.com/build-out-graph/
Dags för dem att återgå till arbetet.
Re: Ionitys laddnätverk
3 är det minsta jag noterat. Exempelvis i Strömstad.Lophornis skrev:Det verkar som ionity kör fyra som minimum. Hoppas det kommer en i Jönköping, Värnamo, Skåneporten och korsningen E4 E6 vid Helsingborg.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla kanske har snott dom till CCS-konverteringen, där går det som tåget!Mickep skrev:Ja, verkar nästan som montörerna arbetar på ett annat nätverk.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 45&t=14052
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options