Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Det har inte med VM att göra. Det har med det faktum att bland det första en e-tron kund frågar antagligen är "Kan man åka till Åre med den?"
Det är ju ingen slump att även Tesla snabbt byggde SuC så att man skulle kunna åka smidigt till Åre.
Illustration till hur viktigt Åre är för övre medelklass-stockholmaren som är målgruppen för EQC, e-tron, Taycan...
Det är ju ingen slump att även Tesla snabbt byggde SuC så att man skulle kunna åka smidigt till Åre.
Illustration till hur viktigt Åre är för övre medelklass-stockholmaren som är målgruppen för EQC, e-tron, Taycan...
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
Haha, snarare utmärkt översikt karta för dagens fossilbilister och deras relativt korta räckvidd.Verdi skrev:Det har inte med VM att göra. Det har med det faktum att bland det första en e-tron kund frågar antagligen är "Kan man åka till Åre med den?"
Det är ju ingen slump att även Tesla snabbt byggde SuC så att man skulle kunna åka smidigt till Åre.
Illustration till hur viktigt Åre är för övre medelklass-stockholmaren som är målgruppen för EQC, e-tron, Taycan...
Bensinstationerna blir allt färre ovan Dalälven.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ionitys laddnätverk
Som boende i Jämtland så kan jag bekräfta att det börjades tidigt här, tyvärr så avtog planerna på Green Highway ganska snart och det är än idag svårt att ta sig mellan Östersund och Sundsvall med en lite äldre elbil med kortare räckvidd. Fortum har fått anslag för att sätta upp snabbladdare i bl.a Bräcke men ännu har jag inte sett någon spade i marken... Gäller även Strömsund efter E45 som verkligen är en svart "fläck" på laddarkartan.Leo skrev:”Green Highway. Som knöt ihop Sundsvall med Norge var väl en av de första ”el-korridorerna/vägarna” i Sverige. Så i det avseendet kan man nog anse Jämtland som tidiga på elektrifiering. Långt innan Clever och de andra av dagens aktörer började i Sverige osv.
Jämtkraft som är en stark aktör här köpte in sig i Clever och det har fungerat ganska bra men inga nya stationer har kommit till och priserna är fortfarande i högsta laget om man inte har månadskort. I övrigt så ska BTEA ha all beröm för sin enorma satsning på snabbladdning som dessutom fortfarande är gratis. Hoppas att det hinner dyka upp ett bra system innan de tar beslut om debitering...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
Jag/vi i VUEF uppmärksammande deras satsning på att informera invånarna i Region Jämtland Härjedalen.
Här ett utdrag av det... Och det finns ett intressant video-klipp i inlägget också
Region Jämtland Härjedalen satsar. På solceller, laddbara bilar och 200 laddstationer
Region Jämtland Härjedalen har länge haft höga ambitioner och arbetar hårt för att få ut information till invånarna så att de kan ställa om sina egna klimatval för en förnybar framtid.
Möjligen skulle man önska också att incitamenten för att skaffa el-fordon även kan passa de medborgare som inte har möjlighet idag att köpa elbil. Trots den extra peng man får -60.000 kr så ligger ribban för högt. – Min kommentar.
http://vuef.se/region-jamtland-harjedal ... stationer/
Här ett utdrag av det... Och det finns ett intressant video-klipp i inlägget också
Region Jämtland Härjedalen satsar. På solceller, laddbara bilar och 200 laddstationer
Region Jämtland Härjedalen har länge haft höga ambitioner och arbetar hårt för att få ut information till invånarna så att de kan ställa om sina egna klimatval för en förnybar framtid.
Möjligen skulle man önska också att incitamenten för att skaffa el-fordon även kan passa de medborgare som inte har möjlighet idag att köpa elbil. Trots den extra peng man får -60.000 kr så ligger ribban för högt. – Min kommentar.
http://vuef.se/region-jamtland-harjedal ... stationer/
Re: Ionitys laddnätverk
14 live, 27 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ionitys laddnätverk
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Ionitys laddnätverk
Tre laddare?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
För tätt för 3? hur ska mellan laddaren användas?
om inte access från båda hållen.. med extra risk för påkörning
om inte access från båda hållen.. med extra risk för påkörning
MYLR-24
Re: Ionitys laddnätverk
Jaha, nä, jag tolkade det som att de har bara ställt de tre fundamenten där, men att det inte är den slutgiltiga positionen. Men det kan ju vara nåt annat såklart._TonyV skrev:För tätt för 3? hur ska mellan laddaren användas?
om inte access från båda hållen.. med extra risk för påkörning
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
14 live, 29 building
Norra Tyskland. Korridoren söderut öppnas.
Norra Tyskland. Korridoren söderut öppnas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Nu när det börjar bli ett gäng, kan man se om/hur dom utnyttjas också?
(typ som i Clever-appen tex)
(typ som i Clever-appen tex)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
14 live, 31 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ytterligare en klar
15 live, 30 building
15 live, 30 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Ett drömscenario. Tyvärr lär det dröja tills vi i Sverige får det lika lyxigt som norrmännen. Och då är vi ändå ganska bortskämda i jämförelse. Värre är det nere i Europa. Det blir spännande att se hur det utvecklas.Bjelke skrev:Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Fast det var väl bara en vision?Bjelke skrev:Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Både och, dom har väl gjort en del av det där redan om jag fattade rätt.Verdi skrev:Fast det var väl bara en vision?Bjelke skrev:Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Ja det hänger ju ganska mycket på hur det slår ut, och även om det går skitbra så får vi i Sverige garanterat vänta eftersom vi har så få elbilar ännu...mati skrev:Ett drömscenario. Tyvärr lär det dröja tills vi i Sverige får det lika lyxigt som norrmännen. Och då är vi ändå ganska bortskämda i jämförelse. Värre är det nere i Europa. Det blir spännande att se hur det utvecklas.Bjelke skrev:Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Cirkle K har ju ett samarbete med Ionity här i Norden, så sett är det ju mer än en vision. Däremot så är det lite tveksamt om även Tesla kommer att bygga sina Superchargers där. Det hade såklart varit en jättefördel om alla laddare hade funnits på ett och samma ställe. Ännu bättre hade det varit om alla bilar hade kunnat ladda på alla laddare. Nu blir det lite rörigt. En drös laddare för Tesla, en (förhoppningsvis så småningom) ännu större drös med laddare för alla andra bilar som har CCS, och så till sist några få bortglömda Chademosar för Leaf & Co.Verdi skrev:Fast det var väl bara en vision?Bjelke skrev:Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Fast spelar det nån roll om laddarna ligger på samma ställe eller inte? Fast visst vore det trevligt att kunna gå runt och titta på andra elbilar och jämföra erfarenheter osv.mati skrev:Cirkle K har ju ett samarbete med Ionity här i Norden, så sett är det ju mer än en vision. Däremot så är det lite tveksamt om även Tesla kommer att bygga sina Superchargers där. Det hade såklart varit en jättefördel om alla laddare hade funnits på ett och samma ställe. Ännu bättre hade det varit om alla bilar hade kunnat ladda på alla laddare. Nu blir det lite rörigt. En drös laddare för Tesla, en (förhoppningsvis så småningom) ännu större drös med laddare för alla andra bilar som har CCS, och så till sist några få bortglömda Chademosar för Leaf & Co.Verdi skrev:Fast det var väl bara en vision?Bjelke skrev:Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
De som laddar på Chademo får väl åtminstone mindre konkurrens på 50 kWh-laddarna. Men det känns ju som att de är förlorarna. Tror asiaterna måste börja leverera sina bilar med CCS till Europa framöver.