Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Jaha, nä, jag tolkade det som att de har bara ställt de tre fundamenten där, men att det inte är den slutgiltiga positionen. Men det kan ju vara nåt annat såklart._TonyV skrev:För tätt för 3? hur ska mellan laddaren användas?
om inte access från båda hållen.. med extra risk för påkörning
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
14 live, 29 building
Norra Tyskland. Korridoren söderut öppnas.
Norra Tyskland. Korridoren söderut öppnas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Nu när det börjar bli ett gäng, kan man se om/hur dom utnyttjas också?
(typ som i Clever-appen tex)
(typ som i Clever-appen tex)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
14 live, 31 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ytterligare en klar
15 live, 30 building
15 live, 30 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Ett drömscenario. Tyvärr lär det dröja tills vi i Sverige får det lika lyxigt som norrmännen. Och då är vi ändå ganska bortskämda i jämförelse. Värre är det nere i Europa. Det blir spännande att se hur det utvecklas.Bjelke skrev:Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Fast det var väl bara en vision?Bjelke skrev:Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Både och, dom har väl gjort en del av det där redan om jag fattade rätt.Verdi skrev:Fast det var väl bara en vision?Bjelke skrev:Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Ja det hänger ju ganska mycket på hur det slår ut, och även om det går skitbra så får vi i Sverige garanterat vänta eftersom vi har så få elbilar ännu...mati skrev:Ett drömscenario. Tyvärr lär det dröja tills vi i Sverige får det lika lyxigt som norrmännen. Och då är vi ändå ganska bortskämda i jämförelse. Värre är det nere i Europa. Det blir spännande att se hur det utvecklas.Bjelke skrev:Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Cirkle K har ju ett samarbete med Ionity här i Norden, så sett är det ju mer än en vision. Däremot så är det lite tveksamt om även Tesla kommer att bygga sina Superchargers där. Det hade såklart varit en jättefördel om alla laddare hade funnits på ett och samma ställe. Ännu bättre hade det varit om alla bilar hade kunnat ladda på alla laddare. Nu blir det lite rörigt. En drös laddare för Tesla, en (förhoppningsvis så småningom) ännu större drös med laddare för alla andra bilar som har CCS, och så till sist några få bortglömda Chademosar för Leaf & Co.Verdi skrev:Fast det var väl bara en vision?Bjelke skrev:Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Fast spelar det nån roll om laddarna ligger på samma ställe eller inte? Fast visst vore det trevligt att kunna gå runt och titta på andra elbilar och jämföra erfarenheter osv.mati skrev:Cirkle K har ju ett samarbete med Ionity här i Norden, så sett är det ju mer än en vision. Däremot så är det lite tveksamt om även Tesla kommer att bygga sina Superchargers där. Det hade såklart varit en jättefördel om alla laddare hade funnits på ett och samma ställe. Ännu bättre hade det varit om alla bilar hade kunnat ladda på alla laddare. Nu blir det lite rörigt. En drös laddare för Tesla, en (förhoppningsvis så småningom) ännu större drös med laddare för alla andra bilar som har CCS, och så till sist några få bortglömda Chademosar för Leaf & Co.Verdi skrev:Fast det var väl bara en vision?Bjelke skrev:Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
De som laddar på Chademo får väl åtminstone mindre konkurrens på 50 kWh-laddarna. Men det känns ju som att de är förlorarna. Tror asiaterna måste börja leverera sina bilar med CCS till Europa framöver.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tycker att det är bara logiskt om alla bilar kan ladda på samma ställe. När man tankar diesel vill min ju inte heller köra till en annan mack än den som tankar bensin. Rent konsekvent borde det vara så att om det finns en laddstation så ska alla bilar kunna ladda där på ett eller annat sätt.
Sen är det ju tyvärr i dagsläget så att Teslas Supercharger-stationer inte sällan är belägna på lite udda ställen. Det kan vara trevliga sådana, som t.ex. Toftaholm, eller så kan det vara värsta sunkstället, som t.ex. Norra Alslev där man knappt vågar lämna bilen, eller så är det ställen där det absolut inte finns nånting att göra när affärerna är stängda, t.ex. Kristianstad. Anledningen är ju säkert att Tesla inte har kunnat hitta bättre placeringar när det begav sig. Jag antar att detta ändras nu framöver, när elbilar blir vanligare, när aktörer som Ionity (som har hela tyska bilindustrin bakom sig) kan bestämma lite friare hur de vill ha det. Då skulle det ju vara dumt om teslaförare måste även i fortsättningen ladda vid märkliga ställen, medan alla andra får lite mer "normala" rastplatser där det finns tidsfördriv för väntande elbilister.
Sen är det ju tyvärr i dagsläget så att Teslas Supercharger-stationer inte sällan är belägna på lite udda ställen. Det kan vara trevliga sådana, som t.ex. Toftaholm, eller så kan det vara värsta sunkstället, som t.ex. Norra Alslev där man knappt vågar lämna bilen, eller så är det ställen där det absolut inte finns nånting att göra när affärerna är stängda, t.ex. Kristianstad. Anledningen är ju säkert att Tesla inte har kunnat hitta bättre placeringar när det begav sig. Jag antar att detta ändras nu framöver, när elbilar blir vanligare, när aktörer som Ionity (som har hela tyska bilindustrin bakom sig) kan bestämma lite friare hur de vill ha det. Då skulle det ju vara dumt om teslaförare måste även i fortsättningen ladda vid märkliga ställen, medan alla andra får lite mer "normala" rastplatser där det finns tidsfördriv för väntande elbilister.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Absolut. Men frågan är om det finns tillräckligt med utrymme för ALLA på samma ställen? Jag tror vi får planera våra laddstopp och köra på GPS till våra laddstationer under lång tid. Det här med att köra som med en fossilbil och sen bara svänga in på första bästa laddstation ligger nog långt fram i tiden.mati skrev:Jag tycker att det är bara logiskt om alla bilar kan ladda på samma ställe. När man tankar diesel vill min ju inte heller köra till en annan mack än den som tankar bensin. Rent konsekvent borde det vara så att om det finns en laddstation så ska alla bilar kunna ladda där på ett eller annat sätt.
Sen är det ju tyvärr i dagsläget så att Teslas Supercharger-stationer inte sällan är belägna på lite udda ställen. Det kan vara trevliga sådana, som t.ex. Toftaholm, eller så kan det vara värsta sunkstället, som t.ex. Norra Alslev där man knappt vågar lämna bilen, eller så är det ställen där det absolut inte finns nånting att göra när affärerna är stängda, t.ex. Kristianstad. Anledningen är ju säkert att Tesla inte har kunnat hitta bättre placeringar när det begav sig. Jag antar att detta ändras nu framöver, när elbilar blir vanligare, när aktörer som Ionity (som har hela tyska bilindustrin bakom sig) kan bestämma lite friare hur de vill ha det. Då skulle det ju vara dumt om teslaförare måste även i fortsättningen ladda vid märkliga ställen, medan alla andra får lite mer "normala" rastplatser där det finns tidsfördriv för väntande elbilister.
Re: Ionitys laddnätverk
Idag har det inte tillkommit någon ny laddare. Nu går det åt helvete. Utbyggnaden har avstannat, de vill säkert bara fortsätta sälja dieslar. Katastrof.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Biltillverkarna bakom Ionity såg kanske att det gick att tjäna pengar på att bygga bilar så de flyttade över alla resurser till biltillverkningen illa kvickt?mati skrev:Idag har det inte tillkommit någon ny laddare. Nu går det åt helvete. Utbyggnaden har avstannat, de vill säkert bara fortsätta sälja dieslar. Katastrof.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
17 live, 28 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ionitys laddnätverk
Vet vi egentligen vad det är dom bygger? En vild gissning är att det inte ser ut som illustrationen på deras hemsida. Ger dom 350kW? Enbart CCS? Laddkort behövs?mati skrev:17 live, 28 building
Jag har mina små vibbar, men men....
"DC power, however, is better for storage, which is why DC power is used in the batteries"
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ionitys laddnätverk
De är i nuläget begränsade till 150kW, men förberedda för 350kW. Den i Åbenrå i Danmark ger dock 350kW redan idag.
Alla Ionity-laddare stödjer enbart CCS. Laddkort behövs inte. Det går att betala med vanligt betalkort, men man kan ha ett abonnemang och betala med mobilen. Då skickas en månadsfaktura enligt gammal tysk tradition (de älskar papper).
Alla Ionity-laddare stödjer enbart CCS. Laddkort behövs inte. Det går att betala med vanligt betalkort, men man kan ha ett abonnemang och betala med mobilen. Då skickas en månadsfaktura enligt gammal tysk tradition (de älskar papper).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
19 live, 27 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Malmö har en på gång. Någon som sett något?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
mati skrev:19 live, 27 building
19 live, 28 building
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension