Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Mickep skrev:
Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
Det är förstås svårt att göra prognoser för detta, prismodeller kommer sannolikt att ändras över tid när fler aktörer kliver in etc., men min magkänsla/killgissning är att det aldrig kommer att bli någon kassako. Större delen av laddningen sker som bekant hemma eller på arbetsplats, det är bara vid långkörning som snabbladdarna kommer in. Då är man iofs mindre priskänslig, men volymen kanske aldrig blir tillräckligt stor för att den skall kunna bära kostnaderna för de investeringar som krävs för att ha en fullgod täckning för hela motorvägsnätet.

Det har ju skrivits en del om köer vid Superchargers vid hög belastning, både i USA och Norge, men jag har iaf hittills aldrig behövt vänta vide något tillfälle under flera långkörningar i Europa, och vanligtvis är man helt ensam på stationen. Det är visserligen med dagens tämligen små volymer av elbilar, men jag har svårt att se att många av stationerna skulle kunna generera särskilt stora intäkter.

Snabbladdarna borde istället ses som infrastruktur, dvs som Teslas modell, med ett mål att gå i princip +/- 0 i resultat.

Misstaget jag tror många gör är att jämföra med bensinstationer, men för elbilar behöver man ju bara "mackarna" för kanske 10% av "tankningarna".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
rasssta
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 okt 2018 15:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av rasssta »

När man talar om trollen...

New charging site inserted: Dresdner Tor Nord, Huehndorf, DE
New charging site inserted: Aire de Gueux, Vrigny, FR
New charging site inserted: Göttlesbrunn, Arbesthal, AT
New charging site inserted: Thüringer Wald Nord, Geraberg, DE
New charging site inserted: Eifel West, Niederofflingen, DE
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MSO »

Mickep skrev:
Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
Lönsamheten kommer nog från bilförsäljning, service och sedvanlig eftermarknad, där investeringarna i laddnätverk är en förutsättning för detta. Att sälja bilar alltså.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MSO »

Lång tråd, så kanske finns där nånstans men: Finns det nån changelog, eller möjlighet till nån push/mail-notis om nya stationer? Twitter? Google-doc från nån lirare?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
rasssta
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 okt 2018 15:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av rasssta »

MSO skrev:
Lång tråd, så kanske finns där nånstans men: Finns det nån changelog, eller möjlighet till nån push/mail-notis om nya stationer? Twitter? Google-doc från nån lirare?
http://twitter.com/ionitychargers
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

fth skrev:
Mickep skrev:
Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
Det är förstås svårt att göra prognoser för detta, prismodeller kommer sannolikt att ändras över tid när fler aktörer kliver in etc., men min magkänsla/killgissning är att det aldrig kommer att bli någon kassako. Större delen av laddningen sker som bekant hemma eller på arbetsplats, det är bara vid långkörning som snabbladdarna kommer in. Då är man iofs mindre priskänslig, men volymen kanske aldrig blir tillräckligt stor för att den skall kunna bära kostnaderna för de investeringar som krävs för att ha en fullgod täckning för hela motorvägsnätet.

Det har ju skrivits en del om köer vid Superchargers vid hög belastning, både i USA och Norge, men jag har iaf hittills aldrig behövt vänta vide något tillfälle under flera långkörningar i Europa, och vanligtvis är man helt ensam på stationen. Det är visserligen med dagens tämligen små volymer av elbilar, men jag har svårt att se att många av stationerna skulle kunna generera särskilt stora intäkter.

Snabbladdarna borde istället ses som infrastruktur, dvs som Teslas modell, med ett mål att gå i princip +/- 0 i resultat.

Misstaget jag tror många gör är att jämföra med bensinstationer, men för elbilar behöver man ju bara "mackarna" för kanske 10% av "tankningarna".

/fth
Håller med. Sen är det ju iofs så att mackägarna tjänar extremt lite på bränslet redan idag, de som tjänar pengar på bränslet är oljebolagen, och staten på sin skatt. Pengarna för mackägarna finns på allt det andra så som tvätt, mat, förbrukningsprylar till bilar osv osv. Så situationen är inte helt olik på det sättet.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Geni87 skrev:
Håller med. Sen är det ju iofs så att mackägarna tjänar extremt lite på bränslet redan idag, de som tjänar pengar på bränslet är oljebolagen, och staten på sin skatt. Pengarna för mackägarna finns på allt det andra så som tvätt, mat, förbrukningsprylar till bilar osv osv. Så situationen är inte helt olik på det sättet.
Precis, där det finns pengar är väl att tillhandahålla service och tjänster vid strategiskt belägna laddpunkter, det är ju rätt många SuC som är helt värdelösa på det sättet t.ex.

En stor skillnad mot bensinmackar är ju att man på laddstationerna faktiskt har 15-45 min på sig att kränga på bilförarna mat, godis, kaffe, etc., istället för kanske 5 min för avgasbilister

Det borde alltså vara betydligt enklare att få lönsamhet här, jag spenderar t.ex. betydligt mer pengar på restauranger o dyl vid SuC än vad jag någonsin spenderade på mackar när jag körde fossilt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Så nu är hela Danmark klar, några kvar i Norge så nu hoppas man att det börjar rulla på i Sverige. Samtliga ställen i Sverige som är kvar är allt klart på men inga stationer på plats. Det är frustrerande mackägare som inte har den blekaste om vad som har hänt.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av juristen »

Laddning i norra Sverige verkar dock förbli ett mörker även under 2019, inga planerade Ionity-laddare. Här är det till och med rätt tunt med 50kw-laddare och då är det nästan alltid en ensam CCS tillsammans med en ensam Chademo. Funkar inte laddaren, vilket verkar rätt vanligt, kan det vara långt till nästa...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

juristen skrev:
Laddning i norra Sverige verkar dock förbli ett mörker även under 2019, inga planerade Ionity-laddare. Här är det till och med rätt tunt med 50kw-laddare och då är det nästan alltid en ensam CCS tillsammans med en ensam Chademo. Funkar inte laddaren, vilket verkar rätt vanligt, kan det vara långt till nästa...
Lobbar för att det ska komma fler snabbladdare o Norrland.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Mycket strul med Ionity.

Strul 1


Strul 2
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bat »

Vilken mardröm om man är ute och reser med familjen och sedan hamnar i sådana laddstrul-situationer. Hoppas det bara är lite inititiala problem med Ionity. De behövs verkligen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Undra vad det beror på. Model 3 funkade ju dåligt på Fortums Hypercharger, och där sa dom att de kommer uppdatera mjukvaran i laddarna. Men också att Tesla inte stödjer CCS ISO standarden fullt ut och troligen också behöver uppdatera sin mjukvara.

Verkar struligt det här med kompabilitet. Man hade ju hoppats att en bil med CCS uttag skulle funka med alla CCS laddare, men icke...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

bat skrev:
Vilken mardröm om man är ute och reser med familjen och sedan hamnar i sådana laddstrul-situationer. Hoppas det bara är lite inititiala problem med Ionity. De behövs verkligen.
Jag skulle inte våga lita på Ionity i dagsläget.
Men det är väl lite inkörningsproblem bara, får vi hoppas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Verkar vara lite inkörningsproblem, krävs nog ett par loopar med mjukvaran hos biltillverkare och laddstationstillverkare sen flyter det säkert smidigt. Laddstationen gör ju någon check av bilens elsystem för att hittta eventuella kortslutningar etc innan laddningen startas, det är säkert där det blir lite trassel. Jag är mest fascinerad över Hyundaiens (liksom Renaults och Nissans) urusla placering av laddluckan... :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av 12man »

18-feb skrev:
55 live, 46 building. Så fyra byggen har påbörjats idag, nu börjar det röra på sig igen. :)
58 live 52 building,
ms 76132 "Eleamore"
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

taliz skrev:
Undra vad det beror på. Model 3 funkade ju dåligt på Fortums Hypercharger, och där sa dom att de kommer uppdatera mjukvaran i laddarna. Men också att Tesla inte stödjer CCS ISO standarden fullt ut och troligen också behöver uppdatera sin mjukvara.

Verkar struligt det här med kompabilitet. Man hade ju hoppats att en bil med CCS uttag skulle funka med alla CCS laddare, men icke...
De kommer säkert att lösa det snart. några hade problem med SuC laddning också, så det är nog samma. Skall bli intressant att se hur mycket ionity kan leverera när bilarna blir uppdaterade för att fungerar att ladda där.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

Standarder är underbara - alla har sin egen tolkning av dem.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bonath »

TiborBlomhall skrev:
Standarder är underbara - alla har sin egen tolkning av dem.
standards.png
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Elbilisten »

Standarder är bra, alla borde ha en egen.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av frippan »

Ytterån uppdaterades till 350kW idag enligt Ionity Nordic.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Men man undrar ju vad de pysslar med, ganska många siter byggda i Sverige men saknar laddare.. Väldigt konstigt tycker jag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

chaffis75 skrev:
Men man undrar ju vad de pysslar med, ganska många siter byggda i Sverige men saknar laddare.. Väldigt konstigt tycker jag.
Slut på pengar! Bankwupt!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Men man undrar ju vad de pysslar med, ganska många siter byggda i Sverige men saknar laddare.. Väldigt konstigt tycker jag.
Slut på pengar! Bankwupt!
Självklart :lol:
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar