Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

12man skrev:
Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av 12man »

mati skrev:
12man skrev:
Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.
Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

12man skrev:
mati skrev:
12man skrev:
Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.
Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.
Svårt att se på bilden men laddarna verkar vara av samma typ som Fortums nya 175kW-laddare i Kristinehamn. Eller så är de bara väldigt lika i designen. Ionity har tydligen lite olika modeller, och den här modellen ser ut att vara en av dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Det finns en mängd 50 kw ccs laddare. Hur mycket skulle det kosta att uppgradera dessa? (är det lönsamt?) Hur är hastigheten för denna utbyggnad? (jag har ingen aning) Vad är skillnaden i kostnad att börja sätta upp 175kw istället? (förutom den löjligt höga elkostnaden (eller?), eller används ett områdes säkringskostnad. hur ser ekonomin ut?)
vad behöver de ha i betalt för att gå runt?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
12man skrev:
mati skrev:
12man skrev:
Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.
Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.
Svårt att se på bilden men laddarna verkar vara av samma typ som Fortums nya 175kW-laddare i Kristinehamn. Eller så är de bara väldigt lika i designen. Ionity har tydligen lite olika modeller, och den här modellen ser ut att vara en av dem.
Fortums laddare i Kristinehamn är väl ABB:s Terra HP som kan leverera 350 kW @ 800 V. Många aktörer verkar köra med den laddaren, i vissa fall med egendesignat "skal".
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Geni87 skrev:
mati skrev:
12man skrev:
mati skrev:
12man skrev:
Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.
Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.
Svårt att se på bilden men laddarna verkar vara av samma typ som Fortums nya 175kW-laddare i Kristinehamn. Eller så är de bara väldigt lika i designen. Ionity har tydligen lite olika modeller, och den här modellen ser ut att vara en av dem.
Fortums laddare i Kristinehamn är väl ABB:s Terra HP som kan leverera 350 kW @ 800 V. Många aktörer verkar köra med den laddaren, i vissa fall med egendesignat "skal".
Vilket jag gillar, att det är ABB alltså:)
Dom kan ju det där med energi-överföring osv... och att det är svenskt såklart :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

12man skrev:
Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.
ABB har redan nämnts här men bara för att förtydliga så har Ionity ABB som huvudleverantör:

https://new.abb.com/news/detail/5227/ab ... the-future
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av 12man »

Bjelke skrev:
Vilket jag gillar, att det är ABB alltså:)
Dom kan ju det där med energi-överföring osv... och att det är svenskt såklart :mrgreen:
The flagship of ABB’s electric car charging stations is the Terra HP, which can operate at powers of up to 350 kilowatts. Like most of ABB’s other EV charging systems, the Terra HP is manufactured at the Terranova Bracciolini facility in Italy’s Tuscany region."

Men då lär den tåla den nya värmen uppe här i Norden, är ju bra, sen trevlig design också, lite högre gör den lättare att hitta, när navigationen trilskas
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Pontus »

Är det någon av deras laddare som har effekten 350 kW eller har alla bara möjligheten att uppgraderas till det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Är det någon av deras laddare som har effekten 350 kW eller har alla bara möjligheten att uppgraderas till det?
Svårt att testa misstänker jag, finns väl ingen bil som kan ladda snabbare än 10 kW på CCS/Chademo?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Är det någon av deras laddare som har effekten 350 kW eller har alla bara möjligheten att uppgraderas till det?
Svårt att testa misstänker jag, finns väl ingen bil som kan ladda snabbare än 10 kW på CCS/Chademo?
Det hoppas jag verkligen att det finns bilar som kan det. Annars är det nåt lurt. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Är det någon av deras laddare som har effekten 350 kW eller har alla bara möjligheten att uppgraderas till det?
Svårt att testa misstänker jag, finns väl ingen bil som kan ladda snabbare än 10 kW på CCS/Chademo?
Det hoppas jag verkligen att det finns bilar som kan det. Annars är det nåt lurt. ;)
Missade en nolla, en nolla är ju ingetting så det borde väl inte göra något? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

:lol: näe...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Pontus skrev:
Är det någon av deras laddare som har effekten 350 kW eller har alla bara möjligheten att uppgraderas till det?
Som jag har förstått det har de 350 kW, men det förutsätter ju laddning med 800V nominellt. Finns ju ingen bil som stödjer det förrän Porsche kommer ut med sin Taycan.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Geni87 skrev:
mati skrev:
12man skrev:
mati skrev:
12man skrev:
Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.
Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.
Svårt att se på bilden men laddarna verkar vara av samma typ som Fortums nya 175kW-laddare i Kristinehamn. Eller så är de bara väldigt lika i designen. Ionity har tydligen lite olika modeller, och den här modellen ser ut att vara en av dem.
Fortums laddare i Kristinehamn är väl ABB:s Terra HP som kan leverera 350 kW @ 800 V. Många aktörer verkar köra med den laddaren, i vissa fall med egendesignat "skal".
Provladdade Kristinehamn, som i displayen visade 175 kW både på Chademo och CCS. Den gav 49 kW med Teslas adapter över ett brett spann till över 85% vilket är betydligt mer än jag fick med 70D som laddade 35 (-43 ) på andra Chademostolpar. Ett litet fall framåt alltså. Kan man hoppas på en uppgraderad Tesla adapter framöver ? Skulle vara najs.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Coolt. Jag får nästan prova vid tillfälle. Jag tror inte att jag någonsin har kommit över 40kW med Chademo-adaptern och jag utgick ifrån att den inte klarar högre effekt. Men det kanske är laddarnas fel då.
Ännu mer intressant vore att prova om e-Golfen på något sätt kan profitera från den högre strömsyrkan. Jag tror ju inte det (jag kill-gissar alltså) men man vet ju inte förrän man har provat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

48 kW är mitt rekord med Chademo-adaptern. Ny uppgraderad adapter på 100-130kW vore intressant. Tror det kommer att bli hyfsat vanligt med 100-350 kW Chademo men 350 kW Chademo lär väl vara på max 175 kW för bilar med 400V.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Jag tog en liten inspektion av laddarna bredvid SuC Geiselwind igår och de är ganska nya (juni 2018). Som jag tolkar det är input på max 950V/200A vilket väl teoretiskt borde ge 190kW. Om man går på 400V batteri så borde det bli max 80kW, vilket känns aningen tråkigt och lågt på en såpass ny station. Ipace tex har väl nånstans mellan 350och 400V vilket inte ger någon fantastisk laddhastighet. Eller tänker jag fel här?
Fint att kunna stå under tak dock, min bil blev sjukt varm när solen strålade och skuggtemperaturen låg på 33grader.
92165505-92F4-4685-B524-D8CEF2D5A8EB.jpeg
561AC7D2-FF09-4970-81FD-0CC7FC98A2C0.jpeg
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Snälla, ingen adapter, ccs kontakt direkt i model 3. Inte 30 laddplatser, utan 300!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Jag tog en liten inspektion av laddarna bredvid SuC Geiselwind igår och de är ganska nya (juni 2018). Som jag tolkar det är input på max 950V/200A vilket väl teoretiskt borde ge 190kW. Om man går på 400V batteri så borde det bli max 80kW, vilket känns aningen tråkigt och lågt på en såpass ny station. Ipace tex har väl nånstans mellan 350och 400V vilket inte ger någon fantastisk laddhastighet. Eller tänker jag fel här?
...
Näe det stämmer tyvärr med typ 80kW max för en vanlig bil med 400V-batteri...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vigge50 »

Swede1 skrev:
Snälla, ingen adapter, ccs kontakt direkt i model 3. Inte 30 laddplatser, utan 300!
Visst, CCS laddarna är betydligt mer utspridda men om man bara ska räkna stationer för Tesla så är frågan om det är rättvist att räkna tre CCS laddare inom 100 meter som 3 laddstationer. Eftersom samtliga leverantörer vill täcka de stora motorvägarna så är det inte ovanligt att de väljer samma rastplats.
Jag håller dock med dig självklart att det hade varit en stor fördel om Tesla började sätta CCS kontakter på sina bilar.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Swede1 skrev:
Snälla, ingen adapter, ccs kontakt direkt i model 3. Inte 30 laddplatser, utan 300!
Hoppas på ccs i nya Teslor förstås, men ser gärna att någon tillverkar en CHAdeMo adapter till de äldre bilarna, så att de kan ladda med mer än 35-50 kW på de nya kraftfullare laddarna. En sån skulle jag köpa.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av zyax »

Gustafsson skrev:
Swede1 skrev:
Snälla, ingen adapter, ccs kontakt direkt i model 3. Inte 30 laddplatser, utan 300!
Hoppas på ccs i nya Teslor förstås, men ser gärna att någon tillverkar en CHAdeMo adapter till de äldre bilarna, så att de kan ladda med mer än 35-50 kW på de nya kraftfullare laddarna. En sån skulle jag köpa.
Jag har själv en bil med Chademo, men är det inte bättre att vi blir av med Chademo i Europa helt och hållet egentligen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

zyax skrev:
Gustafsson skrev:
Swede1 skrev:
Snälla, ingen adapter, ccs kontakt direkt i model 3. Inte 30 laddplatser, utan 300!
Hoppas på ccs i nya Teslor förstås, men ser gärna att någon tillverkar en CHAdeMo adapter till de äldre bilarna, så att de kan ladda med mer än 35-50 kW på de nya kraftfullare laddarna. En sån skulle jag köpa.
Jag har själv en bil med Chademo, men är det inte bättre att vi blir av med Chademo i Europa helt och hållet egentligen.
Jo när jag har sålt min nuvarande bil ... :roll:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

The European ultra-fast charging network IONITY expanded in late July to France with two 350 kW stations
http://www.ionity.eu/locations/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar