Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Alltså, jag förstår inte den här viljan att sabla ner allting som det inte står Tesla på. Varför inte ge benefit of the doubt och anta att takten ökar när bilarna börjar rulla ut? Har tyskarna nånsin varit ineffektiva och dåligt organiserade?
Jag tror inte att jag har "viljan att sabla ner allting som det inte står Tesla på", men det kanske låter så från mina inlägg?

Jag blir dock uppriktigt förbluffad av hur defensiva och inkompetenta "de andra" är, och väldigt provocerad av halvsanningar och rena lögner i marknadsföringen av deras halvmesyrer. Det kanske just är mina "Tesla-ögon" som gör detta, men det tror jag faktiskt inte.

Jag vill att elbilar skall slå igenom på bred front, men det ser ju inte ut som att fossilbilstillverkarna vill det.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

fth skrev:
Verdi skrev:
Alltså, jag förstår inte den här viljan att sabla ner allting som det inte står Tesla på. Varför inte ge benefit of the doubt och anta att takten ökar när bilarna börjar rulla ut? Har tyskarna nånsin varit ineffektiva och dåligt organiserade?
Jag tror inte att jag har "viljan att sabla ner allting som det inte står Tesla på", men det kanske låter så från mina inlägg?

Jag blir dock uppriktigt förbluffad av hur defensiva och inkompetenta "de andra" är, och väldigt provocerad av halvsanningar och rena lögner i marknadsföringen av deras halvmesyrer. Det kanske just är mina "Tesla-ögon" som gör detta, men det tror jag faktiskt inte.

Jag vill att elbilar skall slå igenom på bred front, men det ser ju inte ut som att fossilbilstillverkarna vill det.

/fth
De flesta vill garanterat det, men sen kan det säkert variera lite från tillverkare till tillverkare angående hur fort de vill att det ska gå.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

ellerstrom skrev:
Jag tror att mycket av det negativa man hör här om andra märken än Tesla grundar sig i att det oftast "slås på stora trumman" och man lovar det ena och det andra. Sedan kommer det, om det ens kommer innan 2020, en halvfärdig produkt som inte uppfyller i närheten av den potential den skulle kunna ha. Inställningen blir lite "det tror jag när jag ser det", typ...
Men är det inte precis likadant med Tesla? Elon är ju verkligen en mästare i att slå på stora trumman, eller finns det någon här som fortfarande tror på alla löften och överoptimistiska tidsuppskattningar? Halvfärdiga produkter är väl Teslas affärsidé? De tar till och med ordentligt betalt för nånting som inte finns. Det har de gjort i snart två år. Jag ser ingen som helst skillnad mellan Elon som lovar en massa saker som sedan inte kommer, eller alla tyskar som förkunnar ditten och datten.
Det som utgör skillnaden är att man är mer förlåtande med Elon och Tesla. Som vanligt alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
ellerstrom skrev:
Jag tror att mycket av det negativa man hör här om andra märken än Tesla grundar sig i att det oftast "slås på stora trumman" och man lovar det ena och det andra. Sedan kommer det, om det ens kommer innan 2020, en halvfärdig produkt som inte uppfyller i närheten av den potential den skulle kunna ha. Inställningen blir lite "det tror jag när jag ser det", typ...
Men är det inte precis likadant med Tesla? Elon är ju verkligen en mästare i att slå på stora trumman, eller finns det någon här som fortfarande tror på alla löften och överoptimistiska tidsuppskattningar? Halvfärdiga produkter är väl Teslas affärsidé? De tar till och med ordentligt betalt för nånting som inte finns. Det har de gjort i snart två år. Jag ser ingen som helst skillnad mellan Elon som lovar en massa saker som sedan inte kommer, eller alla tyskar som förkunnar ditten och datten.
Det som utgör skillnaden är att man är mer förlåtande med Elon och Tesla. Som vanligt alltså.
Tesla har dock levt upp till löftena även ifall det tar år längre än utlovat. De flesta övriga biltillverkare har inte levt upp till något ännu trots löften om att de på kort tid kan tillverka det som Tesla tillverka.

Man kan ändå tycka att de som har betalat för full självkörning borde kompenseras på ett eller annat sätt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av ellerstrom »

Svenssons skrev:
mati skrev:
ellerstrom skrev:
Jag tror att mycket av det negativa man hör här om andra märken än Tesla grundar sig i att det oftast "slås på stora trumman" och man lovar det ena och det andra. Sedan kommer det, om det ens kommer innan 2020, en halvfärdig produkt som inte uppfyller i närheten av den potential den skulle kunna ha. Inställningen blir lite "det tror jag när jag ser det", typ...
Men är det inte precis likadant med Tesla? Elon är ju verkligen en mästare i att slå på stora trumman, eller finns det någon här som fortfarande tror på alla löften och överoptimistiska tidsuppskattningar? Halvfärdiga produkter är väl Teslas affärsidé? De tar till och med ordentligt betalt för nånting som inte finns. Det har de gjort i snart två år. Jag ser ingen som helst skillnad mellan Elon som lovar en massa saker som sedan inte kommer, eller alla tyskar som förkunnar ditten och datten.
Det som utgör skillnaden är att man är mer förlåtande med Elon och Tesla. Som vanligt alltså.
Tesla har dock levt upp till löftena även ifall det tar år längre än utlovat. De flesta övriga biltillverkare har inte levt upp till något ännu trots löften om att de på kort tid kan tillverka det som Tesla tillverka.

Man kan ändå tycka att de som har betalat för full självkörning borde kompenseras på ett eller annat sätt.
mati, jag ville bara förklara varför jag tror att de flesta håller sig något kritiska till andra bilmärkens löften här på forumet (vilket ibland kan framstå som att man klankar ned på andra märken). Jag håller med om att Tesla/Elon lovar för mycket och är tidsoptimister. Men när det gäller elbilar och laddinfrastruktur har de iaf visat att de menar allvar och löftena om dessa har, så här långt, infriats (låt vara att det har tagit tid och att det är många utlovade funktioner på dessa bilar som fortfarande saknas). Därför håller jag med Svenssons här. Jag tror helt enkelt att förtroendet är större för Tesla pga att faktiskt har levererat, till skillnad ifrån de flesta konkurrenter. Dessutom är folk, generellt, otåliga och vill att saker ska hända nu. "Tesla levererar ju redan en massa elbilar så då borde det väl inte vara så svårt för fossiltilverkarna att också göra detta redan nu", typ.

Min egen hållning är, att just nu är Tesla den bästa bilen för mig (trots sina brister). Men jag skulle inte ha något emot att köra ett annat bilmärke, nu eller i framtiden, om de kan leverera en bättre bil för mina behov. Därför välkomnar jag som sagt konkurrensen inom elbilsområdet, det är för konsumenternas bästa.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Hoppas verkligen på ionity. Ser ingen anledning till att klanka ned på den. De har på papperet en riktig bra idé som kan matcha superchargers. Och kanske därför en del känner sig hotade och talar ned satsningen. Men jag ser det inte som en konkurrent utan mera som ett komplement. Visst att tesla förlorat sitt monopol på snabbt laddnätverk, men detta är vad som efterfrågats av elbilsköpare och något som krävs för att elbilar skall slå igenom. Och det kommer några rimligt prissatta alldeles runt hörnet (framför allt asiatiska).
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Legato »

Mickep skrev:
Hoppas verkligen på ionity. Ser ingen anledning till att klanka ned på den. De har på papperet en riktig bra idé som kan matcha superchargers. Och kanske därför en del känner sig hotade och talar ned satsningen. Men jag ser det inte som en konkurrent utan mera som ett komplement. Visst att tesla förlorat sitt monopol på snabbt laddnätverk, men detta är vad som efterfrågats av elbilsköpare och något som krävs för att elbilar skall slå igenom. Och det kommer några rimligt prissatta alldeles runt hörnet (framför allt asiatiska).
Det finns väl ingen här som inte hoppas på att Ionity blir bra? Som Teslaälskare delar jag helt och fullt Elons åsikt om att en stark tillväxt för elbilar generellt också är fantastiskt för Tesla. Även om Tesla tappar marknadsandelar så kommer deras försäljning explodera om folk generellt får upp ögonen för elbilar.

Dock betyder ju inte detta att man automatiskt tror att Ionity blir fantastiskt i närtid. Jag tror säkert det kommer bli bra i framtiden, men rimligtvis dröjer det till 2023-2027 innan det (eventuellt) är i paritet med Teslas SUCs. Det är ju bara krassa fakta. Köper man en annan bil än Tesla under den perioden så är det ju bra att vara medveten om att man inte har tillgång till lika fin laddinfrastruktur. Dock kan man givetvis värdera annat högre (tex lågt pris)...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fnystrom »

Teslas Superladdarnätverk är den största anledningen till att jag valde att köpa en Tesla. Jag har tittat och väntat på konkurrenter, främst Audi e-tron, men fick till slut inse att även om Audi:n blir en bra elbil så kommer den inte att fungera när man skall ut på längre resor. Jag tror och hoppas att detta är löst av bland annat Ionity om två år, men innan dess kommer Tesla ha ett stort försprång mot konkurrenterna.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Legato »

fnystrom skrev:
Teslas Superladdarnätverk är den största anledningen till att jag valde att köpa en Tesla. Jag har tittat och väntat på konkurrenter, främst Audi e-tron, men fick till slut inse att även om Audi:n blir en bra elbil så kommer den inte att fungera när man skall ut på längre resor. Jag tror och hoppas att detta är löst av bland annat Ionity om två år, men innan dess kommer Tesla ha ett stort försprång mot konkurrenterna.
Exakt! Jag tror också att Ionity kommer vara "tillräckligt" bra om 2-3 år. Dock betydligt längre tills de växt ikapp (om de någonsin gör det).

Tycker det är förvånande att inget av de stora europeiska elbolagen satsar offensivt på att ta denna marknad för övrigt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Elbolagen är ju bara äggen de behöver inte hönan. Elbolagen har inte några bilar som inte går att sälja om de inte kan laddas så det behöver inte sätta upp ett laddnätverk nu. De kan när som helst sätta upp sitt nätverk, de kan göra de5 när det finns ett behov och de kan få betalt från första dagen.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Legato skrev:
fnystrom skrev:
Teslas Superladdarnätverk är den största anledningen till att jag valde att köpa en Tesla. Jag har tittat och väntat på konkurrenter, främst Audi e-tron, men fick till slut inse att även om Audi:n blir en bra elbil så kommer den inte att fungera när man skall ut på längre resor. Jag tror och hoppas att detta är löst av bland annat Ionity om två år, men innan dess kommer Tesla ha ett stort försprång mot konkurrenterna.
Exakt! Jag tror också att Ionity kommer vara "tillräckligt" bra om 2-3 år. Dock betydligt längre tills de växt ikapp (om de någonsin gör det).

Tycker det är förvånande att inget av de stora europeiska elbolagen satsar offensivt på att ta denna marknad för övrigt.
Jo jag tror de där "tillräckligt bra" är viktigt. Tesla nätverket anser jag vara tillräckligt bra i stora delar av europa redan idag och där de många ställen mer handlar om att bygga ut kapaciteten för att de inte ska bli kö. Ionity är såklart inte där än men att komma ifatt tesla nätverket med lika många laddare tror jag inte är måste.
Först täcka yta och sen bygga ut efterhand som man ser risk för köer. Yta är de viktiga först men självklart får de inte bli köer heller.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Elbolagen är ju bara äggen de behöver inte hönan. Elbolagen har inte några bilar som inte går att sälja om de inte kan laddas så det behöver inte sätta upp ett laddnätverk nu. De kan när som helst sätta upp sitt nätverk, de kan göra de5 när det finns ett behov och de kan få betalt från första dagen.
De behöver hönan för att få sälja ägg i volym...

Viktigt att redan nu etablera sig på bra platser, knyta upp folk till abonnemang osv. Tror det finns ett ganska stort "first mover advantage" som de nu missar.

Att biltillverkarna säljer el känns på sikt lika onaturligt som att de skulle driva bensinmackar imo. Förstår vitsen i ett tidigt skede men nu känns det som de riskerar att tappa marknaden även på sikt. En lösning kan såklart vara att någon av dem köper ut tex Ionity om några år.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Visst är det väl så att det iaf i Sverige mest är kraftbolag som har laddnätverk? Uniper (tidigare EON) verkar inte ha nåt och vattenfalls InCharge är en ganska försiktig satsning. Övriga kraftbolag och nätägare delar väl på typ alla kommersiella laddare, eller?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Kraftverksdoktorn skrev:
Visst är det väl så att det iaf i Sverige mest är kraftbolag som har laddnätverk? Uniper (tidigare EON) verkar inte ha nåt och vattenfalls InCharge är en ganska försiktig satsning. Övriga kraftbolag och nätägare delar väl på typ alla kommersiella laddare, eller?
Clever är väl de kommunägda kraftbolagens laddnätverk.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bylund »

Kraftverksdoktorn skrev:
Visst är det väl så att det iaf i Sverige mest är kraftbolag som har laddnätverk? Uniper (tidigare EON) verkar inte ha nåt och vattenfalls InCharge är en ganska försiktig satsning. Övriga kraftbolag och nätägare delar väl på typ alla kommersiella laddare, eller?
Eon har helt klart laddare, även om de började rätt nyligen i Sverige.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

bylund skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Visst är det väl så att det iaf i Sverige mest är kraftbolag som har laddnätverk? Uniper (tidigare EON) verkar inte ha nåt och vattenfalls InCharge är en ganska försiktig satsning. Övriga kraftbolag och nätägare delar väl på typ alla kommersiella laddare, eller?
Eon har helt klart laddare, även om de började rätt nyligen i Sverige.
Finns gott om eon laddare här nere i Skåne.
Och en lite förklaring, Eon är de varumärke som säljer el, äger elnätet och har förnyelsebar energi, uniper har kraftverk som inte anses förnyelsebara, tex en gas kraftverk i Malmö och några kärnkraftverk.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bylund »

chaffis75 skrev:
bylund skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Visst är det väl så att det iaf i Sverige mest är kraftbolag som har laddnätverk? Uniper (tidigare EON) verkar inte ha nåt och vattenfalls InCharge är en ganska försiktig satsning. Övriga kraftbolag och nätägare delar väl på typ alla kommersiella laddare, eller?
Eon har helt klart laddare, även om de började rätt nyligen i Sverige.
Finns gott om eon laddare här nere i Skåne.
Och en lite förklaring, Eon är de varumärke som säljer el, äger elnätet och har förnyelsebar energi, uniper har kraftverk som inte anses förnyelsebara, tex en gas kraftverk i Malmö och några kärnkraftverk.
Att tvätta ett varumärke...
Sedan verkar Uniper redan vara taget i Sverige, så bolagets registrerade namn är Sydkraft.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bat »

Svenssons skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Visst är det väl så att det iaf i Sverige mest är kraftbolag som har laddnätverk? Uniper (tidigare EON) verkar inte ha nåt och vattenfalls InCharge är en ganska försiktig satsning. Övriga kraftbolag och nätägare delar väl på typ alla kommersiella laddare, eller?
Clever är väl de kommunägda kraftbolagens laddnätverk.
Clever ser ut att ägas av Helsingborgs stad via några led upp i koncernen (öresundskraft).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

bat skrev:
Svenssons skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Visst är det väl så att det iaf i Sverige mest är kraftbolag som har laddnätverk? Uniper (tidigare EON) verkar inte ha nåt och vattenfalls InCharge är en ganska försiktig satsning. Övriga kraftbolag och nätägare delar väl på typ alla kommersiella laddare, eller?
Clever är väl de kommunägda kraftbolagens laddnätverk.
Clever ser ut att ägas av Helsingborgs stad via några led upp i koncernen (öresundskraft).
Tror att andra kommunägda kraftbolag också går in som ägare. Exempel på det är Kalmar Energi och Borgholm Energi. Mörbylånga kommun har inget eget kraftbolag och har inte gått med i Clever, därför finns inte heller några Clever-stolpar i kommunen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Även tekniska verken (kommunen) i Linköping är delägare i Clever. Finns bra många stolpar runt om + snabbladdare numera.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

bylund skrev:
chaffis75 skrev:
bylund skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Visst är det väl så att det iaf i Sverige mest är kraftbolag som har laddnätverk? Uniper (tidigare EON) verkar inte ha nåt och vattenfalls InCharge är en ganska försiktig satsning. Övriga kraftbolag och nätägare delar väl på typ alla kommersiella laddare, eller?
Eon har helt klart laddare, även om de började rätt nyligen i Sverige.
Finns gott om eon laddare här nere i Skåne.
Och en lite förklaring, Eon är de varumärke som säljer el, äger elnätet och har förnyelsebar energi, uniper har kraftverk som inte anses förnyelsebara, tex en gas kraftverk i Malmö och några kärnkraftverk.
Att tvätta ett varumärke...
Sedan verkar Uniper redan vara taget i Sverige, så bolagets registrerade namn är Sydkraft.
Japp så är de, men jag tror även de försöker bli av med verksamhet de inte vill ha. Jag vet att de pratas om att lägga ner gas kraftverket i Malmö som öppnades för några åt sedan, minns inte hur gammalt de är men mindre än 10 år vilket såklart är väldigt lite I denna värden.

Lustigt med varumärket, jag har sett gamla eon byggnader där de redan står Uniper på.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Uniper äger alla vattenkraftverk i Sverige som tidigare tillhörde EON. EON äger väl i sin tur fortfarande mycket Uniper men Fortum är intresserade av uppköp.

Jämtkraft är också ägare i Clever.

Charge and go är mest Fortum men även tex Skellefteå kraft och Umeå Energi har stolpar via det nätverket.

Elproducenter och nätbolag har alltså de flesta kommersiella laddare i Sverige som jag skrev tidigare. Ionity kanske har nån laddare i Svergie och Bilbolaget har Typ2 laddare vid sina återförsäljare annars ligger kraftbolagen bra till jämfört med bilindustrin.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Legato »

Kraftverksdoktorn skrev:
Ionity kanske har nån laddare i Svergie och Bilbolaget har Typ2 laddare vid sina återförsäljare annars ligger kraftbolagen bra till jämfört med bilindustrin.
Tror du missförstod mig. Det jag tycker är konstigt är att ingen av elleverantörerna eller kraftbolagen satsat hårt på ett paneuropeiskt nätverk likt Teslas och Ionity (i framtiden). Enskilda laddare och små lokala nätverk finns mycket riktigt i överflöd i hela Västeuropa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Idag har Ionity 10 sajter igång och 18 byggs.
100 ska vara klara i år och 400 år 2020.

De ska klara 800V och 350kW.

Audi, Porsche, Aston Martin med flera har stöd för 800V laddning.

Om man har en bil som klarar 800V, hur laddar man den på 400V?

Att ha en 400V till 800V transformator känns klumpigt.

Att serie/parallellkoppla batteripack beroende på matningsvolten känns bättre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Idag har Ionity 10 sajter igång och 18 byggs.
Var kan man se det? På deras hemsida poppar det visserligen upp nya hela tiden, men där visas bara 7/15 sajter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar