Visst är det väl så att det iaf i Sverige mest är kraftbolag som har laddnätverk? Uniper (tidigare EON) verkar inte ha nåt och vattenfalls InCharge är en ganska försiktig satsning. Övriga kraftbolag och nätägare delar väl på typ alla kommersiella laddare, eller?
Eon har helt klart laddare, även om de började rätt nyligen i Sverige.
Finns gott om eon laddare här nere i Skåne.
Och en lite förklaring, Eon är de varumärke som säljer el, äger elnätet och har förnyelsebar energi, uniper har kraftverk som inte anses förnyelsebara, tex en gas kraftverk i Malmö och några kärnkraftverk.
Att tvätta ett varumärke...
Sedan verkar Uniper redan vara taget i Sverige, så bolagets registrerade namn är Sydkraft.
Japp så är de, men jag tror även de försöker bli av med verksamhet de inte vill ha. Jag vet att de pratas om att lägga ner gas kraftverket i Malmö som öppnades för några åt sedan, minns inte hur gammalt de är men mindre än 10 år vilket såklart är väldigt lite I denna värden.
Lustigt med varumärket, jag har sett gamla eon byggnader där de redan står Uniper på.
Uniper äger alla vattenkraftverk i Sverige som tidigare tillhörde EON. EON äger väl i sin tur fortfarande mycket Uniper men Fortum är intresserade av uppköp.
Jämtkraft är också ägare i Clever.
Charge and go är mest Fortum men även tex Skellefteå kraft och Umeå Energi har stolpar via det nätverket.
Elproducenter och nätbolag har alltså de flesta kommersiella laddare i Sverige som jag skrev tidigare. Ionity kanske har nån laddare i Svergie och Bilbolaget har Typ2 laddare vid sina återförsäljare annars ligger kraftbolagen bra till jämfört med bilindustrin.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Ionity kanske har nån laddare i Svergie och Bilbolaget har Typ2 laddare vid sina återförsäljare annars ligger kraftbolagen bra till jämfört med bilindustrin.
Tror du missförstod mig. Det jag tycker är konstigt är att ingen av elleverantörerna eller kraftbolagen satsat hårt på ett paneuropeiskt nätverk likt Teslas och Ionity (i framtiden). Enskilda laddare och små lokala nätverk finns mycket riktigt i överflöd i hela Västeuropa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Står säkert någonstans här i tråden, men jag undrar ifall alla elbilar med CSS kommer kunna ladda på Ionitys nätverk oavsett bilmärke?
Ja, alla bilar med CCS får ladda, oavsett märke.
Jag hittade denna bild. Det måste väl vara fejk, eller har jag missat nåt? 64kW med en e-Golf? Eller går det på nåt vis när laddaren kan leverera mer ström än en vanlig 50kW-laddare?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Står säkert någonstans här i tråden, men jag undrar ifall alla elbilar med CSS kommer kunna ladda på Ionitys nätverk oavsett bilmärke?
Ja, alla bilar med CCS får ladda, oavsett märke.
Jag hittade denna bild. Det måste väl vara fejk, eller har jag missat nåt? 64kW med en e-Golf? Eller går det på nåt vis när laddaren kan leverera mer ström än en vanlig 50kW-laddare?
Laddarna är på 350kW. Vet inte vad en golf kan ladda med. Min ioniq fick rätt bra fart när jag testade.
Står säkert någonstans här i tråden, men jag undrar ifall alla elbilar med CSS kommer kunna ladda på Ionitys nätverk oavsett bilmärke?
Ja, alla bilar med CCS får ladda, oavsett märke.
Jag hittade denna bild. Det måste väl vara fejk, eller har jag missat nåt? 64kW med en e-Golf? Eller går det på nåt vis när laddaren kan leverera mer ström än en vanlig 50kW-laddare?
Min gissning är fejk eller testbil av något slag. Du har säkert bättre koll än jag på detta, men använder inte e-Golfen ett batteri med ca 320v? 392v som på bilden verkar högt. På en normal 50kW-laddare brukar man väl inte nå mer än 40kW pga relativt låg spänning. Om ionitys nya laddare kan leverera högre strömstyrka, borde man kunna ladda snabbare, men 64kW låter för bra för att vara sant.
Nu skall jag inte låtsas vara någon expert på CCS-laddare men är inte problemet med befintliga laddare (ej Inoity då) att de helt enkelt inte kan leverera tillräckligt med strömstyrka vilket innebär att de bara kan leverera tillräckligt effekt vid högt volt-tal. Om de nya laddarna fixar 175 kW vid 400V verkare ju Ampere-talet inga problem längre.
Jag får nästan åka till Kristinehamn och testa med 175kW-laddaren där. Men min gissning är att det inte går snabbare än vid en 50kW-laddare och att bilden ovan är fejk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Varifrån kommer bilden? Ionity eller någon annanstans? Det finns ju diverse firmor i Tyskland som bygger egna batterier som de kör runt med i eGolf, i3 m.fl. Kanske en sådan? Om det nu är så att en standard eGolf faktiskt klarar 64kW så hade det varit en riktigt trevlig bonus. Men då hade nog VW gått ut med denna info i sin marknadsföring.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Står säkert någonstans här i tråden, men jag undrar ifall alla elbilar med CSS kommer kunna ladda på Ionitys nätverk oavsett bilmärke?
Ja, alla bilar med CCS får ladda, oavsett märke.
Jag hittade denna bild. Det måste väl vara fejk, eller har jag missat nåt? 64kW med en e-Golf? Eller går det på nåt vis när laddaren kan leverera mer ström än en vanlig 50kW-laddare?
Min gissning är fejk eller testbil av något slag. Du har säkert bättre koll än jag på detta, men använder inte e-Golfen ett batteri med ca 320v? 392v som på bilden verkar högt. På en normal 50kW-laddare brukar man väl inte nå mer än 40kW pga relativt låg spänning. Om ionitys nya laddare kan leverera högre strömstyrka, borde man kunna ladda snabbare, men 64kW låter för bra för att vara sant.
sajten som jag förmodar e-golfens bakdel refererar till, jag kan tyvärr inte tyska men någon som kan det kanske kan hitta nån ledtråd där
Allså jag vet inte. Jag har kollat runt lite. Folk i Tyskland har provat och kommit fram till att e-Golfen alltid laddar med 40kW ungefär. Även om laddaren kan leverera mer. Bilden måste vara fejkad. Det finns iofs en Kreisel-Golf som har vätskekylda batterier. Den kan ladda snabbare. Men jag tror inte att de har byggt mer än några protptyper, osannolikt att det är en sådan på bilden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vet inte hur Ionity laddarna ser ut men det här ser lite konstigt ut enligt mig. Men varför skulle någon göra ett så dåligt jobb i Photoshop? Kanske vill de visa att det är manipulerat... kanske är det ett jack i laddaren just där?