Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.12man skrev:Här byggs en
https://bau.camera/eon/
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.mati skrev:Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.12man skrev:Här byggs en
https://bau.camera/eon/
ms 76132 "Eleamore"
Re: Ionitys laddnätverk
Svårt att se på bilden men laddarna verkar vara av samma typ som Fortums nya 175kW-laddare i Kristinehamn. Eller så är de bara väldigt lika i designen. Ionity har tydligen lite olika modeller, och den här modellen ser ut att vara en av dem.12man skrev:Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.mati skrev:Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.12man skrev:Här byggs en
https://bau.camera/eon/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns en mängd 50 kw ccs laddare. Hur mycket skulle det kosta att uppgradera dessa? (är det lönsamt?) Hur är hastigheten för denna utbyggnad? (jag har ingen aning) Vad är skillnaden i kostnad att börja sätta upp 175kw istället? (förutom den löjligt höga elkostnaden (eller?), eller används ett områdes säkringskostnad. hur ser ekonomin ut?)
vad behöver de ha i betalt för att gå runt?
vad behöver de ha i betalt för att gå runt?
Re: Ionitys laddnätverk
Fortums laddare i Kristinehamn är väl ABB:s Terra HP som kan leverera 350 kW @ 800 V. Många aktörer verkar köra med den laddaren, i vissa fall med egendesignat "skal".mati skrev:Svårt att se på bilden men laddarna verkar vara av samma typ som Fortums nya 175kW-laddare i Kristinehamn. Eller så är de bara väldigt lika i designen. Ionity har tydligen lite olika modeller, och den här modellen ser ut att vara en av dem.12man skrev:Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.mati skrev:Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.12man skrev:Här byggs en
https://bau.camera/eon/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Vilket jag gillar, att det är ABB alltså:)Geni87 skrev:Fortums laddare i Kristinehamn är väl ABB:s Terra HP som kan leverera 350 kW @ 800 V. Många aktörer verkar köra med den laddaren, i vissa fall med egendesignat "skal".mati skrev:Svårt att se på bilden men laddarna verkar vara av samma typ som Fortums nya 175kW-laddare i Kristinehamn. Eller så är de bara väldigt lika i designen. Ionity har tydligen lite olika modeller, och den här modellen ser ut att vara en av dem.12man skrev:Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.mati skrev:Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.12man skrev:Här byggs en
https://bau.camera/eon/
Dom kan ju det där med energi-överföring osv... och att det är svenskt såklart
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
ABB har redan nämnts här men bara för att förtydliga så har Ionity ABB som huvudleverantör:12man skrev:Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.
https://new.abb.com/news/detail/5227/ab ... the-future
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ionitys laddnätverk
The flagship of ABB’s electric car charging stations is the Terra HP, which can operate at powers of up to 350 kilowatts. Like most of ABB’s other EV charging systems, the Terra HP is manufactured at the Terranova Bracciolini facility in Italy’s Tuscany region."Bjelke skrev:Vilket jag gillar, att det är ABB alltså:)
Dom kan ju det där med energi-överföring osv... och att det är svenskt såklart
Men då lär den tåla den nya värmen uppe här i Norden, är ju bra, sen trevlig design också, lite högre gör den lättare att hitta, när navigationen trilskas
ms 76132 "Eleamore"
Re: Ionitys laddnätverk
Är det någon av deras laddare som har effekten 350 kW eller har alla bara möjligheten att uppgraderas till det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Ionitys laddnätverk
Svårt att testa misstänker jag, finns väl ingen bil som kan ladda snabbare än 10 kW på CCS/Chademo?Pontus skrev:Är det någon av deras laddare som har effekten 350 kW eller har alla bara möjligheten att uppgraderas till det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Det hoppas jag verkligen att det finns bilar som kan det. Annars är det nåt lurt.Svenssons skrev:Svårt att testa misstänker jag, finns väl ingen bil som kan ladda snabbare än 10 kW på CCS/Chademo?Pontus skrev:Är det någon av deras laddare som har effekten 350 kW eller har alla bara möjligheten att uppgraderas till det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Missade en nolla, en nolla är ju ingetting så det borde väl inte göra något?mati skrev:Det hoppas jag verkligen att det finns bilar som kan det. Annars är det nåt lurt.Svenssons skrev:Svårt att testa misstänker jag, finns väl ingen bil som kan ladda snabbare än 10 kW på CCS/Chademo?Pontus skrev:Är det någon av deras laddare som har effekten 350 kW eller har alla bara möjligheten att uppgraderas till det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Som jag har förstått det har de 350 kW, men det förutsätter ju laddning med 800V nominellt. Finns ju ingen bil som stödjer det förrän Porsche kommer ut med sin Taycan.Pontus skrev:Är det någon av deras laddare som har effekten 350 kW eller har alla bara möjligheten att uppgraderas till det?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ionitys laddnätverk
Provladdade Kristinehamn, som i displayen visade 175 kW både på Chademo och CCS. Den gav 49 kW med Teslas adapter över ett brett spann till över 85% vilket är betydligt mer än jag fick med 70D som laddade 35 (-43 ) på andra Chademostolpar. Ett litet fall framåt alltså. Kan man hoppas på en uppgraderad Tesla adapter framöver ? Skulle vara najs.Geni87 skrev:Fortums laddare i Kristinehamn är väl ABB:s Terra HP som kan leverera 350 kW @ 800 V. Många aktörer verkar köra med den laddaren, i vissa fall med egendesignat "skal".mati skrev:Svårt att se på bilden men laddarna verkar vara av samma typ som Fortums nya 175kW-laddare i Kristinehamn. Eller så är de bara väldigt lika i designen. Ionity har tydligen lite olika modeller, och den här modellen ser ut att vara en av dem.12man skrev:Du har rätt, såg länken på tyska forumet, tyckte laddarna såg ut som ionitys, Eons nät verkar bli 4ggr fler, köper de in laddare från nån gemensam? Helt ok med tak över, synd inga solceller, när man ändå bygger nytt.mati skrev:Men EON har väl inget med Ionity att göra? Det finns några till spelare, t.ex. MEGA-E och vad de nu heter.12man skrev:Här byggs en
https://bau.camera/eon/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ionitys laddnätverk
Coolt. Jag får nästan prova vid tillfälle. Jag tror inte att jag någonsin har kommit över 40kW med Chademo-adaptern och jag utgick ifrån att den inte klarar högre effekt. Men det kanske är laddarnas fel då.
Ännu mer intressant vore att prova om e-Golfen på något sätt kan profitera från den högre strömsyrkan. Jag tror ju inte det (jag kill-gissar alltså) men man vet ju inte förrän man har provat.
Ännu mer intressant vore att prova om e-Golfen på något sätt kan profitera från den högre strömsyrkan. Jag tror ju inte det (jag kill-gissar alltså) men man vet ju inte förrän man har provat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
48 kW är mitt rekord med Chademo-adaptern. Ny uppgraderad adapter på 100-130kW vore intressant. Tror det kommer att bli hyfsat vanligt med 100-350 kW Chademo men 350 kW Chademo lär väl vara på max 175 kW för bilar med 400V.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tog en liten inspektion av laddarna bredvid SuC Geiselwind igår och de är ganska nya (juni 2018). Som jag tolkar det är input på max 950V/200A vilket väl teoretiskt borde ge 190kW. Om man går på 400V batteri så borde det bli max 80kW, vilket känns aningen tråkigt och lågt på en såpass ny station. Ipace tex har väl nånstans mellan 350och 400V vilket inte ger någon fantastisk laddhastighet. Eller tänker jag fel här?
Fint att kunna stå under tak dock, min bil blev sjukt varm när solen strålade och skuggtemperaturen låg på 33grader.
Fint att kunna stå under tak dock, min bil blev sjukt varm när solen strålade och skuggtemperaturen låg på 33grader.
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Snälla, ingen adapter, ccs kontakt direkt i model 3. Inte 30 laddplatser, utan 300!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Näe det stämmer tyvärr med typ 80kW max för en vanlig bil med 400V-batteri...HelectriC skrev:Jag tog en liten inspektion av laddarna bredvid SuC Geiselwind igår och de är ganska nya (juni 2018). Som jag tolkar det är input på max 950V/200A vilket väl teoretiskt borde ge 190kW. Om man går på 400V batteri så borde det bli max 80kW, vilket känns aningen tråkigt och lågt på en såpass ny station. Ipace tex har väl nånstans mellan 350och 400V vilket inte ger någon fantastisk laddhastighet. Eller tänker jag fel här?
...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Visst, CCS laddarna är betydligt mer utspridda men om man bara ska räkna stationer för Tesla så är frågan om det är rättvist att räkna tre CCS laddare inom 100 meter som 3 laddstationer. Eftersom samtliga leverantörer vill täcka de stora motorvägarna så är det inte ovanligt att de väljer samma rastplats.Swede1 skrev:Snälla, ingen adapter, ccs kontakt direkt i model 3. Inte 30 laddplatser, utan 300!
Jag håller dock med dig självklart att det hade varit en stor fördel om Tesla började sätta CCS kontakter på sina bilar.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ionitys laddnätverk
Hoppas på ccs i nya Teslor förstås, men ser gärna att någon tillverkar en CHAdeMo adapter till de äldre bilarna, så att de kan ladda med mer än 35-50 kW på de nya kraftfullare laddarna. En sån skulle jag köpa.Swede1 skrev:Snälla, ingen adapter, ccs kontakt direkt i model 3. Inte 30 laddplatser, utan 300!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har själv en bil med Chademo, men är det inte bättre att vi blir av med Chademo i Europa helt och hållet egentligen.Gustafsson skrev:Hoppas på ccs i nya Teslor förstås, men ser gärna att någon tillverkar en CHAdeMo adapter till de äldre bilarna, så att de kan ladda med mer än 35-50 kW på de nya kraftfullare laddarna. En sån skulle jag köpa.Swede1 skrev:Snälla, ingen adapter, ccs kontakt direkt i model 3. Inte 30 laddplatser, utan 300!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ionitys laddnätverk
Jo när jag har sålt min nuvarande bil ...zyax skrev:Jag har själv en bil med Chademo, men är det inte bättre att vi blir av med Chademo i Europa helt och hållet egentligen.Gustafsson skrev:Hoppas på ccs i nya Teslor förstås, men ser gärna att någon tillverkar en CHAdeMo adapter till de äldre bilarna, så att de kan ladda med mer än 35-50 kW på de nya kraftfullare laddarna. En sån skulle jag köpa.Swede1 skrev:Snälla, ingen adapter, ccs kontakt direkt i model 3. Inte 30 laddplatser, utan 300!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ionitys laddnätverk
The European ultra-fast charging network IONITY expanded in late July to France with two 350 kW stations
http://www.ionity.eu/locations/
http://www.ionity.eu/locations/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension