Teslas Superladdarnätverk är den största anledningen till att jag valde att köpa en Tesla. Jag har tittat och väntat på konkurrenter, främst Audi e-tron, men fick till slut inse att även om Audi:n blir en bra elbil så kommer den inte att fungera när man skall ut på längre resor. Jag tror och hoppas att detta är löst av bland annat Ionity om två år, men innan dess kommer Tesla ha ett stort försprång mot konkurrenterna.
Exakt! Jag tror också att Ionity kommer vara "tillräckligt" bra om 2-3 år. Dock betydligt längre tills de växt ikapp (om de någonsin gör det).
Tycker det är förvånande att inget av de stora europeiska elbolagen satsar offensivt på att ta denna marknad för övrigt.
Jo jag tror de där "tillräckligt bra" är viktigt. Tesla nätverket anser jag vara tillräckligt bra i stora delar av europa redan idag och där de många ställen mer handlar om att bygga ut kapaciteten för att de inte ska bli kö. Ionity är såklart inte där än men att komma ifatt tesla nätverket med lika många laddare tror jag inte är måste.
Först täcka yta och sen bygga ut efterhand som man ser risk för köer. Yta är de viktiga först men självklart får de inte bli köer heller.
Elbolagen är ju bara äggen de behöver inte hönan. Elbolagen har inte några bilar som inte går att sälja om de inte kan laddas så det behöver inte sätta upp ett laddnätverk nu. De kan när som helst sätta upp sitt nätverk, de kan göra de5 när det finns ett behov och de kan få betalt från första dagen.
De behöver hönan för att få sälja ägg i volym...
Viktigt att redan nu etablera sig på bra platser, knyta upp folk till abonnemang osv. Tror det finns ett ganska stort "first mover advantage" som de nu missar.
Att biltillverkarna säljer el känns på sikt lika onaturligt som att de skulle driva bensinmackar imo. Förstår vitsen i ett tidigt skede men nu känns det som de riskerar att tappa marknaden även på sikt. En lösning kan såklart vara att någon av dem köper ut tex Ionity om några år.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Visst är det väl så att det iaf i Sverige mest är kraftbolag som har laddnätverk? Uniper (tidigare EON) verkar inte ha nåt och vattenfalls InCharge är en ganska försiktig satsning. Övriga kraftbolag och nätägare delar väl på typ alla kommersiella laddare, eller?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Visst är det väl så att det iaf i Sverige mest är kraftbolag som har laddnätverk? Uniper (tidigare EON) verkar inte ha nåt och vattenfalls InCharge är en ganska försiktig satsning. Övriga kraftbolag och nätägare delar väl på typ alla kommersiella laddare, eller?
Clever är väl de kommunägda kraftbolagens laddnätverk.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Visst är det väl så att det iaf i Sverige mest är kraftbolag som har laddnätverk? Uniper (tidigare EON) verkar inte ha nåt och vattenfalls InCharge är en ganska försiktig satsning. Övriga kraftbolag och nätägare delar väl på typ alla kommersiella laddare, eller?
Eon har helt klart laddare, även om de började rätt nyligen i Sverige.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Visst är det väl så att det iaf i Sverige mest är kraftbolag som har laddnätverk? Uniper (tidigare EON) verkar inte ha nåt och vattenfalls InCharge är en ganska försiktig satsning. Övriga kraftbolag och nätägare delar väl på typ alla kommersiella laddare, eller?
Eon har helt klart laddare, även om de började rätt nyligen i Sverige.
Finns gott om eon laddare här nere i Skåne.
Och en lite förklaring, Eon är de varumärke som säljer el, äger elnätet och har förnyelsebar energi, uniper har kraftverk som inte anses förnyelsebara, tex en gas kraftverk i Malmö och några kärnkraftverk.
Visst är det väl så att det iaf i Sverige mest är kraftbolag som har laddnätverk? Uniper (tidigare EON) verkar inte ha nåt och vattenfalls InCharge är en ganska försiktig satsning. Övriga kraftbolag och nätägare delar väl på typ alla kommersiella laddare, eller?
Eon har helt klart laddare, även om de började rätt nyligen i Sverige.
Finns gott om eon laddare här nere i Skåne.
Och en lite förklaring, Eon är de varumärke som säljer el, äger elnätet och har förnyelsebar energi, uniper har kraftverk som inte anses förnyelsebara, tex en gas kraftverk i Malmö och några kärnkraftverk.
Att tvätta ett varumärke...
Sedan verkar Uniper redan vara taget i Sverige, så bolagets registrerade namn är Sydkraft.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Visst är det väl så att det iaf i Sverige mest är kraftbolag som har laddnätverk? Uniper (tidigare EON) verkar inte ha nåt och vattenfalls InCharge är en ganska försiktig satsning. Övriga kraftbolag och nätägare delar väl på typ alla kommersiella laddare, eller?
Clever är väl de kommunägda kraftbolagens laddnätverk.
Clever ser ut att ägas av Helsingborgs stad via några led upp i koncernen (öresundskraft).
Visst är det väl så att det iaf i Sverige mest är kraftbolag som har laddnätverk? Uniper (tidigare EON) verkar inte ha nåt och vattenfalls InCharge är en ganska försiktig satsning. Övriga kraftbolag och nätägare delar väl på typ alla kommersiella laddare, eller?
Clever är väl de kommunägda kraftbolagens laddnätverk.
Clever ser ut att ägas av Helsingborgs stad via några led upp i koncernen (öresundskraft).
Tror att andra kommunägda kraftbolag också går in som ägare. Exempel på det är Kalmar Energi och Borgholm Energi. Mörbylånga kommun har inget eget kraftbolag och har inte gått med i Clever, därför finns inte heller några Clever-stolpar i kommunen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Visst är det väl så att det iaf i Sverige mest är kraftbolag som har laddnätverk? Uniper (tidigare EON) verkar inte ha nåt och vattenfalls InCharge är en ganska försiktig satsning. Övriga kraftbolag och nätägare delar väl på typ alla kommersiella laddare, eller?
Eon har helt klart laddare, även om de började rätt nyligen i Sverige.
Finns gott om eon laddare här nere i Skåne.
Och en lite förklaring, Eon är de varumärke som säljer el, äger elnätet och har förnyelsebar energi, uniper har kraftverk som inte anses förnyelsebara, tex en gas kraftverk i Malmö och några kärnkraftverk.
Att tvätta ett varumärke...
Sedan verkar Uniper redan vara taget i Sverige, så bolagets registrerade namn är Sydkraft.
Japp så är de, men jag tror även de försöker bli av med verksamhet de inte vill ha. Jag vet att de pratas om att lägga ner gas kraftverket i Malmö som öppnades för några åt sedan, minns inte hur gammalt de är men mindre än 10 år vilket såklart är väldigt lite I denna värden.
Lustigt med varumärket, jag har sett gamla eon byggnader där de redan står Uniper på.
Uniper äger alla vattenkraftverk i Sverige som tidigare tillhörde EON. EON äger väl i sin tur fortfarande mycket Uniper men Fortum är intresserade av uppköp.
Jämtkraft är också ägare i Clever.
Charge and go är mest Fortum men även tex Skellefteå kraft och Umeå Energi har stolpar via det nätverket.
Elproducenter och nätbolag har alltså de flesta kommersiella laddare i Sverige som jag skrev tidigare. Ionity kanske har nån laddare i Svergie och Bilbolaget har Typ2 laddare vid sina återförsäljare annars ligger kraftbolagen bra till jämfört med bilindustrin.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Ionity kanske har nån laddare i Svergie och Bilbolaget har Typ2 laddare vid sina återförsäljare annars ligger kraftbolagen bra till jämfört med bilindustrin.
Tror du missförstod mig. Det jag tycker är konstigt är att ingen av elleverantörerna eller kraftbolagen satsat hårt på ett paneuropeiskt nätverk likt Teslas och Ionity (i framtiden). Enskilda laddare och små lokala nätverk finns mycket riktigt i överflöd i hela Västeuropa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Står säkert någonstans här i tråden, men jag undrar ifall alla elbilar med CSS kommer kunna ladda på Ionitys nätverk oavsett bilmärke?
Ja, alla bilar med CCS får ladda, oavsett märke.
Jag hittade denna bild. Det måste väl vara fejk, eller har jag missat nåt? 64kW med en e-Golf? Eller går det på nåt vis när laddaren kan leverera mer ström än en vanlig 50kW-laddare?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Står säkert någonstans här i tråden, men jag undrar ifall alla elbilar med CSS kommer kunna ladda på Ionitys nätverk oavsett bilmärke?
Ja, alla bilar med CCS får ladda, oavsett märke.
Jag hittade denna bild. Det måste väl vara fejk, eller har jag missat nåt? 64kW med en e-Golf? Eller går det på nåt vis när laddaren kan leverera mer ström än en vanlig 50kW-laddare?
Laddarna är på 350kW. Vet inte vad en golf kan ladda med. Min ioniq fick rätt bra fart när jag testade.
Står säkert någonstans här i tråden, men jag undrar ifall alla elbilar med CSS kommer kunna ladda på Ionitys nätverk oavsett bilmärke?
Ja, alla bilar med CCS får ladda, oavsett märke.
Jag hittade denna bild. Det måste väl vara fejk, eller har jag missat nåt? 64kW med en e-Golf? Eller går det på nåt vis när laddaren kan leverera mer ström än en vanlig 50kW-laddare?
Min gissning är fejk eller testbil av något slag. Du har säkert bättre koll än jag på detta, men använder inte e-Golfen ett batteri med ca 320v? 392v som på bilden verkar högt. På en normal 50kW-laddare brukar man väl inte nå mer än 40kW pga relativt låg spänning. Om ionitys nya laddare kan leverera högre strömstyrka, borde man kunna ladda snabbare, men 64kW låter för bra för att vara sant.
Nu skall jag inte låtsas vara någon expert på CCS-laddare men är inte problemet med befintliga laddare (ej Inoity då) att de helt enkelt inte kan leverera tillräckligt med strömstyrka vilket innebär att de bara kan leverera tillräckligt effekt vid högt volt-tal. Om de nya laddarna fixar 175 kW vid 400V verkare ju Ampere-talet inga problem längre.
Jag får nästan åka till Kristinehamn och testa med 175kW-laddaren där. Men min gissning är att det inte går snabbare än vid en 50kW-laddare och att bilden ovan är fejk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14