Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Det har inte med VM att göra. Det har med det faktum att bland det första en e-tron kund frågar antagligen är "Kan man åka till Åre med den?"

Det är ju ingen slump att även Tesla snabbt byggde SuC så att man skulle kunna åka smidigt till Åre.

Bild

Illustration till hur viktigt Åre är för övre medelklass-stockholmaren som är målgruppen för EQC, e-tron, Taycan... :lol:
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TeslaTissel »

Verdi skrev:
Det har inte med VM att göra. Det har med det faktum att bland det första en e-tron kund frågar antagligen är "Kan man åka till Åre med den?"

Det är ju ingen slump att även Tesla snabbt byggde SuC så att man skulle kunna åka smidigt till Åre.

Bild

Illustration till hur viktigt Åre är för övre medelklass-stockholmaren som är målgruppen för EQC, e-tron, Taycan... :lol:
Haha, snarare utmärkt översikt karta för dagens fossilbilister och deras relativt korta räckvidd.

Bensinstationerna blir allt färre ovan Dalälven.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av lator »

Leo skrev:
”Green Highway. Som knöt ihop Sundsvall med Norge var väl en av de första ”el-korridorerna/vägarna” i Sverige. Så i det avseendet kan man nog anse Jämtland som tidiga på elektrifiering. Långt innan Clever och de andra av dagens aktörer började i Sverige osv.
Som boende i Jämtland så kan jag bekräfta att det börjades tidigt här, tyvärr så avtog planerna på Green Highway ganska snart och det är än idag svårt att ta sig mellan Östersund och Sundsvall med en lite äldre elbil med kortare räckvidd. Fortum har fått anslag för att sätta upp snabbladdare i bl.a Bräcke men ännu har jag inte sett någon spade i marken... Gäller även Strömsund efter E45 som verkligen är en svart "fläck" på laddarkartan.
Jämtkraft som är en stark aktör här köpte in sig i Clever och det har fungerat ganska bra men inga nya stationer har kommit till och priserna är fortfarande i högsta laget om man inte har månadskort. I övrigt så ska BTEA ha all beröm för sin enorma satsning på snabbladdning som dessutom fortfarande är gratis. Hoppas att det hinner dyka upp ett bra system innan de tar beslut om debitering...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TeslaTissel »

Jag/vi i VUEF uppmärksammande deras satsning på att informera invånarna i Region Jämtland Härjedalen.
Här ett utdrag av det... Och det finns ett intressant video-klipp i inlägget också

Region Jämtland Härjedalen satsar. På solceller, laddbara bilar och 200 laddstationer

Region Jämtland Härjedalen har länge haft höga ambitioner och arbetar hårt för att få ut information till invånarna så att de kan ställa om sina egna klimatval för en förnybar framtid.

Möjligen skulle man önska också att incitamenten för att skaffa el-fordon även kan passa de medborgare som inte har möjlighet idag att köpa elbil. Trots den extra peng man får -60.000 kr så ligger ribban för högt. – Min kommentar.

http://vuef.se/region-jamtland-harjedal ... stationer/
Skärmavbild 2018-10-17 kl. 13.35.59.png
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

14 live, 27 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

Någon i närheten av Ytterån som kan rapportera hur det går med bygget där?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av lator »

Ytterån.jpg
Ytterån.fundament.jpg
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Nice, de händer saker... Kul....
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Tre laddare?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av _TonyV »

För tätt för 3? hur ska mellan laddaren användas?
om inte access från båda hållen.. med extra risk för påkörning
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av 12man »

modulärt teknikhus?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

_TonyV skrev:
För tätt för 3? hur ska mellan laddaren användas?
om inte access från båda hållen.. med extra risk för påkörning
Jaha, nä, jag tolkade det som att de har bara ställt de tre fundamenten där, men att det inte är den slutgiltiga positionen. Men det kan ju vara nåt annat såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

14 live, 29 building

Norra Tyskland. Korridoren söderut öppnas. :-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Nu när det börjar bli ett gäng, kan man se om/hur dom utnyttjas också?
(typ som i Clever-appen tex)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

14 live, 31 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Ytterligare en klar
15 live, 30 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Åh nej nu är det ju bara 30 som byggs! :( :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Kul att det rullar på!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom :)
Ett drömscenario. Tyvärr lär det dröja tills vi i Sverige får det lika lyxigt som norrmännen. Och då är vi ändå ganska bortskämda i jämförelse. Värre är det nere i Europa. Det blir spännande att se hur det utvecklas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom :)
Fast det var väl bara en vision?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom :)
Fast det var väl bara en vision?
Både och, dom har väl gjort en del av det där redan om jag fattade rätt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom :)
Ett drömscenario. Tyvärr lär det dröja tills vi i Sverige får det lika lyxigt som norrmännen. Och då är vi ändå ganska bortskämda i jämförelse. Värre är det nere i Europa. Det blir spännande att se hur det utvecklas.
Ja det hänger ju ganska mycket på hur det slår ut, och även om det går skitbra så får vi i Sverige garanterat vänta eftersom vi har så få elbilar ännu...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom :)
Fast det var väl bara en vision?
Cirkle K har ju ett samarbete med Ionity här i Norden, så sett är det ju mer än en vision. Däremot så är det lite tveksamt om även Tesla kommer att bygga sina Superchargers där. Det hade såklart varit en jättefördel om alla laddare hade funnits på ett och samma ställe. Ännu bättre hade det varit om alla bilar hade kunnat ladda på alla laddare. Nu blir det lite rörigt. En drös laddare för Tesla, en (förhoppningsvis så småningom) ännu större drös med laddare för alla andra bilar som har CCS, och så till sist några få bortglömda Chademosar för Leaf & Co.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom :)
Fast det var väl bara en vision?
Cirkle K har ju ett samarbete med Ionity här i Norden, så sett är det ju mer än en vision. Däremot så är det lite tveksamt om även Tesla kommer att bygga sina Superchargers där. Det hade såklart varit en jättefördel om alla laddare hade funnits på ett och samma ställe. Ännu bättre hade det varit om alla bilar hade kunnat ladda på alla laddare. Nu blir det lite rörigt. En drös laddare för Tesla, en (förhoppningsvis så småningom) ännu större drös med laddare för alla andra bilar som har CCS, och så till sist några få bortglömda Chademosar för Leaf & Co.
Fast spelar det nån roll om laddarna ligger på samma ställe eller inte? Fast visst vore det trevligt att kunna gå runt och titta på andra elbilar och jämföra erfarenheter osv.

De som laddar på Chademo får väl åtminstone mindre konkurrens på 50 kWh-laddarna. Men det känns ju som att de är förlorarna. Tror asiaterna måste börja leverera sina bilar med CCS till Europa framöver.
Skriv svar