Hahaha, den Google översättningen var riktigt roligmati skrev:Ladda = to load = to charge?Hedman skrev:In order to make the loading of electric vehicles at public charging stations more user-friendly, the LSV has been changed in summer 2017...
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Ionitys laddnätverk
Fast det finns faktiskt ganska många exempel där tyskar försöker prata om elbilar på engelska. De lastar alltid sina bilar istället för att ladda dem. Det heter laden oavsett, och load låter bättre än charge. Inte så konstigt att det blir fel.Hedman skrev:Hahaha, den Google översättningen var riktigt roligmati skrev:Ladda = to load = to charge?Hedman skrev:In order to make the loading of electric vehicles at public charging stations more user-friendly, the LSV has been changed in summer 2017...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Låter sannolikt, ett bra samtalsämne vid kommande tysklandsbesökmati skrev:Fast det finns faktiskt ganska många exempel där tyskar försöker prata om elbilar på engelska. De lastar alltid sina bilar istället för att ladda dem. Det heter laden oavsett, och load låter bättre än charge. Inte så konstigt att det blir fel.Hedman skrev:Hahaha, den Google översättningen var riktigt roligmati skrev:Ladda = to load = to charge?Hedman skrev:In order to make the loading of electric vehicles at public charging stations more user-friendly, the LSV has been changed in summer 2017...
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Ionitys laddnätverk
https://electrek.co/2018/06/09/tesla-10 ... rchargers/
Nu har Tesla 1261 Supercharger ställen med över 10 000 laddplatser och det byggs ut mängder fortfarande.
Medan BMW, Audi, Merca, VW, Skoda, Porsche, Mini och några mindre märken tillsammans ska bygga 100 ställen i år och totalt 400 till 2020.
När ska de komma i fatt? Är inte ambitionen lite låg?
Nu har Tesla 1261 Supercharger ställen med över 10 000 laddplatser och det byggs ut mängder fortfarande.
Medan BMW, Audi, Merca, VW, Skoda, Porsche, Mini och några mindre märken tillsammans ska bygga 100 ställen i år och totalt 400 till 2020.
När ska de komma i fatt? Är inte ambitionen lite låg?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Ionitys laddnätverk
Risken finns... Å andra sidan är inte CCS-utbyggnaden begränsad till vad Ionity gör, det finns ju fler aktörer.AGCF skrev:https://electrek.co/2018/06/09/tesla-10 ... rchargers/
Nu har Tesla 1261 Supercharger ställen med över 10 000 laddplatser och det byggs ut mängder fortfarande.
Medan BMW, Audi, Merca, VW, Skoda, Porsche, Mini och några mindre märken tillsammans ska bygga 100 ställen i år och totalt 400 till 2020.
När ska de komma i fatt? Är inte ambitionen lite låg?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ionitys laddnätverk
Det är värt att poängtera att en laddning ibland på vanlig CCS 50kW är helt OK. Och därmed finns det redan ett bra laddnätverk för de flesta CCS-bilister. Att det långsamt blir bättre och bilen klarar av mer och mer när utbyggnaden går vidare är ju bara bra. Det är väl inte otänkbart att de aktörer som redan har tusentals CCS stationer kommer att uppgradera sina laddstationer inom inte allt för lång tid heller, det är nog inte bara Ionity som vill vara värst....Geni87 skrev:Risken finns... Å andra sidan är inte CCS-utbyggnaden begränsad till vad Ionity gör, det finns ju fler aktörer.AGCF skrev:https://electrek.co/2018/06/09/tesla-10 ... rchargers/
Nu har Tesla 1261 Supercharger ställen med över 10 000 laddplatser och det byggs ut mängder fortfarande.
Medan BMW, Audi, Merca, VW, Skoda, Porsche, Mini och några mindre märken tillsammans ska bygga 100 ställen i år och totalt 400 till 2020.
När ska de komma i fatt? Är inte ambitionen lite låg?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ionitys laddnätverk
Helt rätt. Jag upplever inte CCS-laddningen som särskilt slö på e-Golfen, trots att den inte kan ladda med mycket mer än 40kW. Det går alltså i snitt hälften så snabbt som att ladda Teslan, men eftersom Golfen är snålare är skillnaden räknat i mil per timme mindre än så.Gustafsson skrev:Det är värt att poängtera att en laddning ibland på vanlig CCS 50kW är helt OK. Och därmed finns det redan ett bra laddnätverk för de flesta CCS-bilister....
Enda akilleshälen är att laddarna oftast står ensamma, dvs är den upptagen så får man vänta. Det har dock aldrig hänt hittills.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Samma fenomen gäller skinnklädsel som många kallar för läderklädsel från tyskans Leder och engelskans leather.mati skrev:Fast det finns faktiskt ganska många exempel där tyskar försöker prata om elbilar på engelska. De lastar alltid sina bilar istället för att ladda dem. Det heter laden oavsett, och load låter bättre än charge. Inte så konstigt att det blir fel.Hedman skrev:Hahaha, den Google översättningen var riktigt roligmati skrev:Ladda = to load = to charge?Hedman skrev:In order to make the loading of electric vehicles at public charging stations more user-friendly, the LSV has been changed in summer 2017...
I Sverige har vi ett mer nyanserade språk och har skinn som är mjukt, klädsel soffor och annat mysigt och läder som är tjockt ex skärp, remmar sulor som är hårt och slitstarkt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns massor med så kallade false friends mellan tyska och svenska, dvs ord som ser ut att vara lika eller snarlika men som har helt olika betydelser i respektive språk. Det kan bli roliga språkförbistringar ibland.jonas skrev:Samma fenomen gäller skinnklädsel som många kallar för läderklädsel från tyskans Leder och engelskans leather.
I Sverige har vi ett mer nyanserade språk och har skinn som är mjukt, klädsel soffor och annat mysigt och läder som är tjockt ex skärp, remmar sulor som är hårt och slitstarkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Hade du nån koppling till Sverige och svenska från början eller fick du lära dig från scratch i vuxen ålder?mati skrev:Det finns massor med så kallade false friends mellan tyska och svenska, dvs ord som ser ut att vara lika eller snarlika men som har helt olika betydelser i respektive språk. Det kan bli roliga språkförbistringar ibland.jonas skrev:Samma fenomen gäller skinnklädsel som många kallar för läderklädsel från tyskans Leder och engelskans leather.
I Sverige har vi ett mer nyanserade språk och har skinn som är mjukt, klädsel soffor och annat mysigt och läder som är tjockt ex skärp, remmar sulor som är hårt och slitstarkt.
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, ingen koppling. Jag lärde mig svenska genom att lyssna noga och genom att läsa svenska serietidningar. Det var lite på samma sätt som jag lärde mig läsa (på tyska alltså), långt innan jag började skolan som barn. Jag har alltid varit bra på att lära mig saker på egen hand. Skolan tyckte jag aldrig om. Och jag har aldrig sett en svensk skola inifrån.Verdi skrev:Hade du nån koppling till Sverige och svenska från början eller fick du lära dig från scratch i vuxen ålder?
Vi semestrade alltid i Sverige när jag var barn, det var på det viset jag har sugit åt mig en del och lärt mig att förstå språket antar jag, men jag har faktiskt aldrig sagt ett ord på svenska förrän jag var 20 år. Jag vet inte riktigt. Det bara blev så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Visst funkar 50 kW ibland och är klart överlägset Typ 2 när man är på resande fot och dessa laddare finns utbyggt bra mycket tätare än SuperChargers. Detta laddnätverk med 50kW snabbladdare har ju dock även alla med Tesla tillgång till om man skaffar Chademo-adapter. De ger ingen direkt konkurrensfördel till andra bilar. Det är snabbladdarna på mer än 50 kW som är de intressanta och andra aktörer än Ionity har ännu inte gått ut med några stora planer på detta. Sedan är det ju redan som sagt var sårbarheten med endast en laddare per plats som måste byggas bort.Gustafsson skrev:Det är värt att poängtera att en laddning ibland på vanlig CCS 50kW är helt OK. Och därmed finns det redan ett bra laddnätverk för de flesta CCS-bilister. Att det långsamt blir bättre och bilen klarar av mer och mer när utbyggnaden går vidare är ju bara bra. Det är väl inte otänkbart att de aktörer som redan har tusentals CCS stationer kommer att uppgradera sina laddstationer inom inte allt för lång tid heller, det är nog inte bara Ionity som vill vara värst....
Jag gillar öl i Sverige men inte i Tysklandmati skrev:Det finns massor med så kallade false friends mellan tyska och svenska, dvs ord som ser ut att vara lika eller snarlika men som har helt olika betydelser i respektive språk. Det kan bli roliga språkförbistringar ibland.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ionitys laddnätverk
Det som var min poäng var att ultrasnabb laddning med över 100 kW inte alls är nödvändig för att kunna ha elbil utan att bli tokig på allt väntande.
Tycker konkurrensfördelarna med 350 kW i praktisk körning måste vara små, inte för alla, men för de flesta.
"Tankade" min Roadster på 60A enfas förra sommaren - tre timmar för att få i tillräckligt för att komma Karlstad-Linköping. Under tiden kom många trevliga och glada elbilister med små elbilar, leaf, E-golf, NV200 ...laddade Chademo eller CCS i 20 min för att sedan lika glada åka vidare. Det var då jag beställde JdeMO-kitet...
I mitt fall som OFTA kör 90-100 mil i sträck blir det dock väldigt surt att ladda på Chademo/CCS hastighet. Med nån högeffektiv bil som Ionic eller modell 3 skulle det vara i stort sett problemfritt att åka även på långa resor med bara tillgång till 50 kW snabbladdning. Modell X ställer ju f.ö. extra stora krav på laddhastighet. Det är ju kvoten mellan förbrukning och laddhastighet som är intressant för en elbil och där ligger väl X överlägset i topp vad gäller förbrukning.
Vi har väl alla sett elbilsblåbär stå och vänta ut 100% laddning på sina E-golf/leaf och liknande. Smart laddning kommer man långt med också om man har en annan elbil än Tesla. Kompisen som har en I3 åker i stort sett lika bekymmerslöst, även längre sträckor, som vi Tesla-ägare, iaf på sommaren.
Tycker konkurrensfördelarna med 350 kW i praktisk körning måste vara små, inte för alla, men för de flesta.
"Tankade" min Roadster på 60A enfas förra sommaren - tre timmar för att få i tillräckligt för att komma Karlstad-Linköping. Under tiden kom många trevliga och glada elbilister med små elbilar, leaf, E-golf, NV200 ...laddade Chademo eller CCS i 20 min för att sedan lika glada åka vidare. Det var då jag beställde JdeMO-kitet...
I mitt fall som OFTA kör 90-100 mil i sträck blir det dock väldigt surt att ladda på Chademo/CCS hastighet. Med nån högeffektiv bil som Ionic eller modell 3 skulle det vara i stort sett problemfritt att åka även på långa resor med bara tillgång till 50 kW snabbladdning. Modell X ställer ju f.ö. extra stora krav på laddhastighet. Det är ju kvoten mellan förbrukning och laddhastighet som är intressant för en elbil och där ligger väl X överlägset i topp vad gäller förbrukning.
Vi har väl alla sett elbilsblåbär stå och vänta ut 100% laddning på sina E-golf/leaf och liknande. Smart laddning kommer man långt med också om man har en annan elbil än Tesla. Kompisen som har en I3 åker i stort sett lika bekymmerslöst, även längre sträckor, som vi Tesla-ägare, iaf på sommaren.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ionitys laddnätverk
Och jag gillar semester i Sverige, men inte så mycket i Tyskland.Svenssons skrev:Jag gillar öl i Sverige men inte i Tyskland
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Danske tullgubben/polisen som kollade oss i Rödby sa att det är obligatoriskt för svenskar att ha passet med till Tyskland.
Vi hade inga pass, bara körkort, men fick fortsätta hemåt efter att vi försäkrat honom om att vi faktiskt var från Sverige...
Vi hade inga pass, bara körkort, men fick fortsätta hemåt efter att vi försäkrat honom om att vi faktiskt var från Sverige...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Ionitys laddnätverk
Sant, jag brukar säga att min elbil är den minst effektiva elbilen då den har Performance-motorn samt 22"-fälgar och är just en Model X. Min Model X laddar nog lika snabbt sett till km/h på en SuperCharger som Model 3 laddar på en 50 kW Chademo/CCS. Kanske är Model 3 till och med lite snabbare...Gustafsson skrev:I mitt fall som OFTA kör 90-100 mil i sträck blir det dock väldigt surt att ladda på Chademo/CCS hastighet. Med nån högeffektiv bil som Ionic eller modell 3 skulle det vara i stort sett problemfritt att åka även på långa resor med bara tillgång till 50 kW snabbladdning. Modell X ställer ju f.ö. extra stora krav på laddhastighet. Det är ju kvoten mellan förbrukning och laddhastighet som är intressant för en elbil och där ligger väl X överlägset i topp vad gäller förbrukning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Har varit och kollat på ionitys hemsida om det händer nått, och nu djävlar....
Ny pressrelease från Ionity, 20180611, 5 och en halv sida varav drygt 3 om "Story of the petrol pump"
Och detta:
Munich, 11/06/2018 – In conjunction with Designworks, responsible for the visualization of the new charging stations and points making up the majority of its pan-European 350 kW High-Power Charging network, IONITY will be presenting a full-scale concept of its new charger as well as a virtual reality presentation of the IONITY charging experience from 11-15 June 2018: Visit us in Hall 25 „Future Mobility“, Stand B48.
Förra conceptet var inte full-scale eller wtf, hittade de inte zoom knappen förrän nu??
Dags att stryka virtual från reality!!
Ny pressrelease från Ionity, 20180611, 5 och en halv sida varav drygt 3 om "Story of the petrol pump"
Och detta:
Munich, 11/06/2018 – In conjunction with Designworks, responsible for the visualization of the new charging stations and points making up the majority of its pan-European 350 kW High-Power Charging network, IONITY will be presenting a full-scale concept of its new charger as well as a virtual reality presentation of the IONITY charging experience from 11-15 June 2018: Visit us in Hall 25 „Future Mobility“, Stand B48.
Förra conceptet var inte full-scale eller wtf, hittade de inte zoom knappen förrän nu??
Dags att stryka virtual från reality!!
ms 76132 "Eleamore"
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
Över en månad utan några nya Ionity-stationer uppe och under tiden har Tesla slängt upp 19 st i (Europa). Nu behöver Ionity få upp 4 st i veckan för att fixa årets mål eller om man så vill, fixa lika mycket som de gjort hittills i år fast varje vecka. Är det helt enkelt bara förseningar eller kommer det igång en helt fantastisk utbyggnad snart?
Driver sajten Car.info
Re: Ionitys laddnätverk
Jo då, ionity öppnade 6 laddare i Danmark nu i veckanFranz skrev:Över en månad utan några nya Ionity-stationer uppe och under tiden har Tesla slängt upp 19 st i (Europa). Nu behöver Ionity få upp 4 st i veckan för att fixa årets mål eller om man så vill, fixa lika mycket som de gjort hittills i år fast varje vecka. Är det helt enkelt bara förseningar eller kommer det igång en helt fantastisk utbyggnad snart?
https://www.facebook.com/plugins/post.p ... &width=500" width="500"
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ionitys laddnätverk
Kom igen nu Ionity, jag VILL ju se er lyckas!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
De hade pressmeddelande både 11:e juni och 11:e juli så jag läste 11:e juni om båda... Ok, det har ju hänt saker senaste månaden men å andra sidan trodde jag ju att det inte var så långt mellan tidigare byggen och faktum kvarstår ju tyvärr att det bara är 4 stationer så de får allt lägga på ett kol ändå. (något ironiskt när vi kanske gärna ser att vi går bort från kol-användandet )HelectriC skrev:Jo då, ionity öppnade 6 laddare i Danmark nu i veckanFranz skrev:Över en månad utan några nya Ionity-stationer uppe och under tiden har Tesla slängt upp 19 st i (Europa). Nu behöver Ionity få upp 4 st i veckan för att fixa årets mål eller om man så vill, fixa lika mycket som de gjort hittills i år fast varje vecka. Är det helt enkelt bara förseningar eller kommer det igång en helt fantastisk utbyggnad snart?
https://www.facebook.com/plugins/post.p ... &width=500" width="500"
Driver sajten Car.info
Re: Ionitys laddnätverk
Det är nog inga problem. Pengar finns i överflöd. Tror det beror på att det inte finns så många bilar som kan utnyttja stationerna. Blir antagligen bättre fart när bilarna börjar komma.Teslaspolen skrev:Kom igen nu Ionity, jag VILL ju se er lyckas!
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Jag skulle säga att stationerna borde byggas först. Inte många kommer köpa en elbil som man inte kan åka långt med. Tesla hade faktiskt ett Europeiskt nätverk redan 2015. Visst, det var långt ifrån lika bra som idag, men man kunde redan då ge sig ut i Europa med lite planering. Att sätta upp en laddstation kostar $$$ oavsett om man gör det 2018 eller 2019, så lika bra göra det nu så man inte tappar kunder p.g.a. brist på laddning.Verdi skrev:Det är nog inga problem. Pengar finns i överflöd. Tror det beror på att det inte finns så många bilar som kan utnyttja stationerna. Blir antagligen bättre fart när bilarna börjar komma.Teslaspolen skrev:Kom igen nu Ionity, jag VILL ju se er lyckas!
Jag tror att utbyggnaden dröjer för att tyskarna fortfarande inte fattat det här med el. Man snackar här och där, presenterar nån modell då och då, men i grund och botten är det fortfarande bensin och diesel i hjärnan.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ionitys laddnätverk
De som köpte en Tesla under 2013 och 2014 hade väl inte så bra laddnät?EnTraktor skrev:Jag skulle säga att stationerna borde byggas först. Inte många kommer köpa en elbil som man inte kan åka långt med. Tesla hade faktiskt ett Europeiskt nätverk redan 2015. Visst, det var långt ifrån lika bra som idag, men man kunde redan då ge sig ut i Europa med lite planering. Att sätta upp en laddstation kostar $$$ oavsett om man gör det 2018 eller 2019, så lika bra göra det nu så man inte tappar kunder p.g.a. brist på laddning.Verdi skrev:Det är nog inga problem. Pengar finns i överflöd. Tror det beror på att det inte finns så många bilar som kan utnyttja stationerna. Blir antagligen bättre fart när bilarna börjar komma.Teslaspolen skrev:Kom igen nu Ionity, jag VILL ju se er lyckas!
Jag tror att utbyggnaden dröjer för att tyskarna fortfarande inte fattat det här med el. Man snackar här och där, presenterar nån modell då och då, men i grund och botten är det fortfarande bensin och diesel i hjärnan.
Jag skulle inte vara så kaxig och dumförklara "tyskarna". Klart de förstår. Men de har inte samma mindset som Tesla. De vill inte riskera nåt medan Tesla kör full fart medvetslös enligt principen "går det så går det". Så funkar inte äldre vinstgenererande företag. Där är det viktigt att motivera varför och förklara hur det ska leda till vinster när man presenterar förslag för högsta ledningen. Vi får väl se om haren eller sköldpaddorna vinner racet i till slut.
Re: Ionitys laddnätverk
Det är klokt att växa organiskt och inte ligga ute med investeringar som inte ens tesla kan använda (hade det funnits ccs adaptrar så de kunnat utnyttja det hade vi varit i en annan situation) hur många bilar levererade finns det just nu? Ioniq är den enda som jag känner till (70-80 kW ccs jag vet) sedan är det kona och i-pace. Någon som vet antalet?
Sådan laddstationer är dyra att sätta upp.(dyrare än lite långsammare)
Det viktigaste som jag ser att de sökt bygglov där kan man se vad som försegår.
Sådan laddstationer är dyra att sätta upp.(dyrare än lite långsammare)
Det viktigaste som jag ser att de sökt bygglov där kan man se vad som försegår.