Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Ionitys laddnätverk
Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil?meg768 skrev:
Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Ionitys laddnätverk
Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...Nicke Nyfiken skrev:Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil?meg768 skrev:
Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Har Model 3 med 75 kWh.
Senast redigerad av meg768, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ionitys laddnätverk
Vad har du i elnätsavgift? 2 kr känns väldigt högt.meg768 skrev:Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...Nicke Nyfiken skrev:Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil?meg768 skrev:
Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Re: Ionitys laddnätverk
Eftersom anläggningsavgiften är befintlig oavsett om man har elbil eller ej, så är den enda faktiska kostnaden det rörliga elpriset (+ statens mervärdesskatt och så en skatt på den skatten).meg768 skrev:Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...Nicke Nyfiken skrev:Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil?meg768 skrev:
Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Så snarare runt 1,3-1,4 kr på kWh är mer rimligt att räkna för både elöverföring samt spotpris. Så utifrån det, så är det ca 60 kWh laddning för 80 kr. Det motsvarar laddning från 5% till 80% av ditt 75kWh batteri.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Ionitys laddnätverk
Har inte kollat på ett tag men 2 låter högt. På min senaste faktura är de rörliga kostnaderna drygt 1,30:-/Wh.meg768 skrev:Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...Nicke Nyfiken skrev:Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil?meg768 skrev:
Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Ionitys laddnätverk
Låter som en vettig beräkning.Jeppe_E skrev:Eftersom anläggningsavgiften är befintlig oavsett om man har elbil eller ej, så är den enda faktiska kostnaden det rörliga elpriset (+ statens mervärdesskatt och så en skatt på den skatten).meg768 skrev:Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...Nicke Nyfiken skrev:Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil?meg768 skrev:
Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Så snarare runt 1,3-1,4 kr på kWh är mer rimligt att räkna för både elöverföring samt spotpris. Så utifrån det, så är det ca 60 kWh laddning för 80 kr. Det motsvarar laddning från 5% till 80% av ditt 75kWh batteri.
Men man hamnar nog ännu högre i SOC för det går väl inte att utnyttja 75kWh i ett 75-batteri. Börjar man att ladda men 5% SOC så är man nog uppe kring 90% när man fått i 60 kWh i batteriet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Ionitys laddnätverk
Verdi skrev:Har inte kollat på ett tag men 2 låter högt. På min senaste faktura är de rörliga kostnaderna drygt 1,30:-/Wh.meg768 skrev:Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...Nicke Nyfiken skrev:Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil?meg768 skrev:
Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
uj.. det var dyrt
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, men du must tänka på der laden förlusten också!Nicke Nyfiken skrev:Låter som en vettig beräkning.Jeppe_E skrev:Eftersom anläggningsavgiften är befintlig oavsett om man har elbil eller ej, så är den enda faktiska kostnaden det rörliga elpriset (+ statens mervärdesskatt och så en skatt på den skatten).meg768 skrev:Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...Nicke Nyfiken skrev:Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil?meg768 skrev:
Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Så snarare runt 1,3-1,4 kr på kWh är mer rimligt att räkna för både elöverföring samt spotpris. Så utifrån det, så är det ca 60 kWh laddning för 80 kr. Det motsvarar laddning från 5% till 80% av ditt 75kWh batteri.
Men man hamnar nog ännu högre i SOC för det går väl inte att utnyttja 75kWh i ett 75-batteri. Börjar man att ladda men 5% SOC så är man nog uppe kring 90% när man fått i 60 kWh i batteriet.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Ionitys laddnätverk
Laddade lite Ionity under min roadtrip med min M3.
Bilen verkade inte gilla Porsche Engineering laddarna. Bilen slurpa i sig 83km laddning sen tog det stopp. Testade tre gånger (240kr huff...).
Bättre resultat med Tritium laddarna. Kunde ladda upp utan problem
Bilen verkade inte gilla Porsche Engineering laddarna. Bilen slurpa i sig 83km laddning sen tog det stopp. Testade tre gånger (240kr huff...).
Bättre resultat med Tritium laddarna. Kunde ladda upp utan problem
Re: Ionitys laddnätverk
Hur hög effekt fick du som max?Megaman skrev:Laddade lite Ionity under min roadtrip med min M3.
Bilen verkade inte gilla Porsche Engineering laddarna. Bilen slurpa i sig 83km laddning sen tog det stopp. Testade tre gånger (240kr huff...).
Bättre resultat med Tritium laddarna. Kunde ladda upp utan problem
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Nej nej, tvärtom, Porsche engineering verkar inte gilla din bil.... Wonder why...Megaman skrev:Laddade lite Ionity under min roadtrip med min M3.
Bilen verkade inte gilla Porsche Engineering laddarna. Bilen slurpa i sig 83km laddning sen tog det stopp. Testade tre gånger (240kr huff...).
Bättre resultat med Tritium laddarna. Kunde ladda upp utan problem
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Fördelen med att ladda i en Ionity laddare mot Teslas är att man får högre effekt under en längre tid. Känns lite fuskigt... Kommer upp i 120kw (120-127kw enligt laddaren).vigge50 skrev:Hur hög effekt fick du som max?
Kan vara såBjelke skrev:Nej nej, tvärtom, Porsche engineering verkar inte gilla din bil.... Wonder why...
Re: Ionitys laddnätverk
Megaman, för att besvara din fråga i Model 3-spotting-tråden gällande vilka laddare det är nere i Vintrie/Malmö.. Jag kollade inte riktigt vad som stod på lappen, men om den fysiska utformningen är en indikation så såg dom inte ut som i din bild, utan som i denna: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 60#p325867
Kan kolla nästa jag ska dit om ingen kollar innan, det lär bli min huvudsakliga ladd-location.
Kan kolla nästa jag ska dit om ingen kollar innan, det lär bli min huvudsakliga ladd-location.
Re: Ionitys laddnätverk
Tack!kenny skrev:Megaman, för att besvara din fråga i Model 3-spotting-tråden gällande vilka laddare det är nere i Vintrie/Malmö.. Jag kollade inte riktigt vad som stod på lappen, men om den fysiska utformningen är en indikation så såg dom inte ut som i din bild, utan som i denna: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 60#p325867
Kan kolla nästa jag ska dit om ingen kollar innan, det lär bli min huvudsakliga ladd-location.
Det är Tritium laddaren, de hade jag inga problem med
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ionitys laddnätverk
88 live, 47 building. Kanske blir det 100 innan sommaren börjar på allvar. Västkusten klar, men om man vill till Stockholm så ser det värre ut just nu.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Ionitys laddnätverk
Det bor helt enkelt inte tillräckligt många norrmän i Stockholm.Generalbogge skrev:88 live, 47 building. Kanske blir det 100 innan sommaren börjar på allvar. Västkusten klar, men om man vill till Stockholm så ser det värre ut just nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ifall någon är intresserad (även om detta inte direkt är nyheter kanske), laddade min Model 3 idag igen i Vintrie, kom med 18%, laddade till 80% på 34min, stabilt på 120kw mellan 18-48% typ. Totalt 51,4kwh enligt kvittot som jag betalade flat rate för, så ~1.50/kwh, vilket är väldigit billigt ur mitt perspektiv som alltid laddar på stationer. Hann dricka lite kaffe, äta lite lakrits, putsa mittkonsollen samt rysta av golvmattorna lite.
Re: Ionitys laddnätverk
När tror ni att Ionity har 100st stationer live?
Just nu 20190503 var det 90st live på sidan.
Just nu 20190503 var det 90st live på sidan.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Den 18-19 maj om de fortsätter i samma takt.Lophornis skrev:När tror ni att Ionity har 100st stationer live?
Just nu 20190503 var det 90st live på sidan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ionitys laddnätverk
Slutet av Maj, tippar jag. Tror att takten kommer att öka nu, så kanske till och med tidigare än så.Lophornis skrev:När tror ni att Ionity har 100st stationer live?
Just nu 20190503 var det 90st live på sidan.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Ionitys laddnätverk
Södertälje får en Ionity-station. Precis utanför Scania.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Nu har vi fem Ionity stationer i drift i Sverige och ytterligare fyra under uppbyggnad.
Re: Ionitys laddnätverk
Har Ionity sagt nått om hur långt upp längst E4an i Sverige dom kommer gå? Sundsvall?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR