Ja, fast har du väl fått igång laddningen så har du ju redan identifierat dig, inte riktigt samma som att hämta med sig en fysisk vätska från en underjordisk tank dessutom så är det ju väldigt sällan det kostar 50€ att ladda, men det kanske är nivån de har tänkt ta betalt för +150kW som ju Porsche har yttrat.vigge50 skrev:Upp till 30 dagar låter väldigt länge men att reservera pengarna är tyvärr inget nytt, började ske på bensinmackar i februari för att förhindra smitningar.HelectriC skrev:Möjligt att jag läste lite fort, men när jag kollade igenom användarvillkoren för ionity, så verkar det som att så fort man startar laddningen så reserveras 50€ på det kort man har registrerat för betalning. Det tar sen upp till 30 dagar innan korrekt summa registreras och kortet släpper differensen upp till 50€. Verkar helt sjukt om det ska vara så för varje laddning. Kan ju bli extremt mycket pengar reserverade på kortet om man tex kör på semester och laddar säg 10-20 gånger under några veckor.
http://teknikensvarld.se/bensinbolagen- ... de-585678/
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
"Tesla Supercharger network reached 400 stations in Europe yesterday. Ionity, the Fast charging Network that BMW, Daimler AG, Ford, VW, Audi and Porsche rely on has currently 1 station in Brohltal Ost. So if you're a fan of one of the upcoming "Tesla killers" plan accordingly"
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ionitys laddnätverk
EnTraktor skrev:
"Tesla Supercharger network reached 400 stations in Europe yesterday. Ionity, the Fast charging Network that BMW, Daimler AG, Ford, VW, Audi and Porsche rely on has currently 1 station in Brohltal Ost. So if you're a fan of one of the upcoming "Tesla killers" plan accordingly"
Skrattar bäst som skrattar sist...
Re: Ionitys laddnätverk
Utvecklingen av laddinfrastruktur i EuropaVerdi skrev:EnTraktor skrev:
"Tesla Supercharger network reached 400 stations in Europe yesterday. Ionity, the Fast charging Network that BMW, Daimler AG, Ford, VW, Audi and Porsche rely on has currently 1 station in Brohltal Ost. So if you're a fan of one of the upcoming "Tesla killers" plan accordingly"
Skrattar bäst som skrattar sist...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
...och i Tyskland
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ingen aning. Jag har aldrig sett en sådan. De finns säkert men vanliga är de nog inte.vigge50 skrev:Är det dock inte vanligt i Tyskland att CCS är på typ 20 kW?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Tyskarna förbjöd väl dessutom Tesla att sätta upp fler laddare i landet för att de inte erbjöd CCS samtidigt, om jag inte minns fel.
Re: Ionitys laddnätverk
Tror inte att Tyskland har förbjudit Tesla att sätta upp nya Laddare. Nu i mars tillkom ny plats och 14 laddare i Belitz sydväst om Berlin.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Ionitys laddnätverk
Jo, de förbjöd nybyggnation av Superchargers.
Enligt https://de.wikipedia.org/wiki/Lades%C3%A4ulenverordnung trädde den s.k Ladesäulenverordnung i kraft mars 2016.
Om inte minnet sviker så kringgick Tesla den lagen med det senaste bygget genom att se till att den "inte var tillgänglig för allmänheten". I praktiken inhägna marken, sätta en grind med skylt att bara tesla bilar får köra in på området. Sen råkade där finnas Superchargers på det inhägnade området spelar ingen roll då, för det är inte allmän plats.
Enligt https://de.wikipedia.org/wiki/Lades%C3%A4ulenverordnung trädde den s.k Ladesäulenverordnung i kraft mars 2016.
Om inte minnet sviker så kringgick Tesla den lagen med det senaste bygget genom att se till att den "inte var tillgänglig för allmänheten". I praktiken inhägna marken, sätta en grind med skylt att bara tesla bilar får köra in på området. Sen råkade där finnas Superchargers på det inhägnade området spelar ingen roll då, för det är inte allmän plats.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, men den är också den första den byggt sedan i juni 2016 och är tack vare det Evilirish nämner.Hedman skrev:Tror inte att Tyskland har förbjudit Tesla att sätta upp nya Laddare. Nu i mars tillkom ny plats och 14 laddare i Belitz sydväst om Berlin.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 45&t=11696
Re: Ionitys laddnätverk
Förbjudet är det inte för Tesla att bygga laddare. Tvärtom, de får bygga så många laddare de vill. Det är ju ett uttalat mål från tysk sida att få upp en massa snabba laddare. Ju snabbare (och fler) laddare man bygger desto mer pengar får man från staten. Det exkluderar inte Tesla. Men man måste följa CCS-standarden, och eftersom Tesla inte gör det får de inte ens bygglov. Det kan svida för oss teslaägare, men jag förstår faktiskt tanken bakom detta. Man måste bestämma sig för en standard. Och man har kommit överens att denna standard heter CCS i hela EU. Att Tesla fortfarande bygger bilar som inte är kompatibla med CCS kan man faktiskt inte beskylla tyskarna för.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Nedan står det i ett svar att lagen rör publika laddare. Teslas laddare är ju inte publika och därmed borde inte lagen vara ett hinder för deras utbyggnad?
-----------------------------
Dear Mr. Schober,
thank you for your inquiry to the Federal Ministry for Economic Affairs and Energy.
Like many others you have contacted us to complain that German laws would prevent the expansion of the Tesla Supercharger.
We would like to inform you that this is not correct.
The regulation to which you refer is called Ladesäulenverordnung (LSV) and is freely accessible on the internet. However, the LSV is only available in German.
We will therefore try to make the German regulations transparent for you with this email.
The LSV is based on Directive 2014/94/EU. Germany was the first EU member to implement this EU directive. The introduction of the Combined Charging System (CCS) was
therefore not a German but a European decision.
The LSV contains clear and binding regulations on charging plug standards and minimum requirements for the construction and operation of publicly accessible charging
points for electric vehicles.
§ 3 LSV regulates with which socket outlets or vehicle connectors the charging points must be at least equipped. These charging plug standards must be present on any publicly
accessible charging device. However, investors are free to offer additional charging plug standards at their charging points beyond these minimum standards.
In order to make the loading of electric vehicles at public charging stations more user-friendly, the LSV has been changed in summer 2017. Since then, e-motorists must be
able to draw and charge electricity at any publicly accessible charging device using a standard card or web-based payment system.
Therefore the LSV is no obstacle for Tesla to build more superchargers.
We hope that our remarks could contribute to a better understanding of the general conditions as well as to the objectification of the topic.
Kind regards
The citizens' dialogue team
at the Federal Ministry for Economic Affairs and Energy
_______________________________
Referat LB 3 - Bürgerdialog
Federal Ministry for Economic Affairs and Energy
Scharnhorststr. 34-37
10115 Berlin
Germany
phone: +49 (0) 30 18615 0
fax: +49 (0) 30 18615 5300
e-mail: buergerdialog@bmwi.bund.de
internet: www.bmwi.de
-----------------------------
Dear Mr. Schober,
thank you for your inquiry to the Federal Ministry for Economic Affairs and Energy.
Like many others you have contacted us to complain that German laws would prevent the expansion of the Tesla Supercharger.
We would like to inform you that this is not correct.
The regulation to which you refer is called Ladesäulenverordnung (LSV) and is freely accessible on the internet. However, the LSV is only available in German.
We will therefore try to make the German regulations transparent for you with this email.
The LSV is based on Directive 2014/94/EU. Germany was the first EU member to implement this EU directive. The introduction of the Combined Charging System (CCS) was
therefore not a German but a European decision.
The LSV contains clear and binding regulations on charging plug standards and minimum requirements for the construction and operation of publicly accessible charging
points for electric vehicles.
§ 3 LSV regulates with which socket outlets or vehicle connectors the charging points must be at least equipped. These charging plug standards must be present on any publicly
accessible charging device. However, investors are free to offer additional charging plug standards at their charging points beyond these minimum standards.
In order to make the loading of electric vehicles at public charging stations more user-friendly, the LSV has been changed in summer 2017. Since then, e-motorists must be
able to draw and charge electricity at any publicly accessible charging device using a standard card or web-based payment system.
Therefore the LSV is no obstacle for Tesla to build more superchargers.
We hope that our remarks could contribute to a better understanding of the general conditions as well as to the objectification of the topic.
Kind regards
The citizens' dialogue team
at the Federal Ministry for Economic Affairs and Energy
_______________________________
Referat LB 3 - Bürgerdialog
Federal Ministry for Economic Affairs and Energy
Scharnhorststr. 34-37
10115 Berlin
Germany
phone: +49 (0) 30 18615 0
fax: +49 (0) 30 18615 5300
e-mail: buergerdialog@bmwi.bund.de
internet: www.bmwi.de
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Vad jag förstår så finns det i dagsläget inget som förhindrar att Tesla bygger ut nätverket i Tyskland, vilket även laddaren utanför Berlin är ett bevis på.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ionitys laddnätverk
Det var just detta som var frågetecknet tidigare. Alla Superchargers är ju per definition "publicly accessible". Sen om det på senare tid tolkats och förtydligats som att Superchargers inte faller inom den kategorin är ju bra. Då är det bara att bygga vidare.§ 3 LSV regulates with which socket outlets or vehicle connectors the charging points must be at least equipped. These charging plug standards must be present on any publicly
accessible charging device. However, investors are free to offer additional charging plug standards at their charging points beyond these minimum standards.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Sitter för övrigt en skylt vid nya laddaren i Berlin att området är privat och tillstånd krävs för tillträde.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ionitys laddnätverk
Sitter det inte samma typ av skyltar här i Sverige? SuC'ar sällan men vill minnas att det står någonting om parkering reserverad för Tesla fordon endast eller liknande
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Alla Teslaladdare över hela världen har P-rutorna markerade "Tesla" i olika varianter. I Berlin sitter en skylt när man kör in på ladd-parkeringen att området är privat och tillstånd krävs för infart.evilirish skrev:Sitter det inte samma typ av skyltar här i Sverige? SuC'ar sällan men vill minnas att det står någonting om parkering reserverad för Tesla fordon endast eller liknande
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ionitys laddnätverk
Ladda = to load = to charge?Hedman skrev:In order to make the loading of electric vehicles at public charging stations more user-friendly, the LSV has been changed in summer 2017...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Hahaha, den Google översättningen var riktigt roligmati skrev:Ladda = to load = to charge?Hedman skrev:In order to make the loading of electric vehicles at public charging stations more user-friendly, the LSV has been changed in summer 2017...
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Ionitys laddnätverk
Fast det finns faktiskt ganska många exempel där tyskar försöker prata om elbilar på engelska. De lastar alltid sina bilar istället för att ladda dem. Det heter laden oavsett, och load låter bättre än charge. Inte så konstigt att det blir fel.Hedman skrev:Hahaha, den Google översättningen var riktigt roligmati skrev:Ladda = to load = to charge?Hedman skrev:In order to make the loading of electric vehicles at public charging stations more user-friendly, the LSV has been changed in summer 2017...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Låter sannolikt, ett bra samtalsämne vid kommande tysklandsbesökmati skrev:Fast det finns faktiskt ganska många exempel där tyskar försöker prata om elbilar på engelska. De lastar alltid sina bilar istället för att ladda dem. Det heter laden oavsett, och load låter bättre än charge. Inte så konstigt att det blir fel.Hedman skrev:Hahaha, den Google översättningen var riktigt roligmati skrev:Ladda = to load = to charge?Hedman skrev:In order to make the loading of electric vehicles at public charging stations more user-friendly, the LSV has been changed in summer 2017...
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Ionitys laddnätverk
https://electrek.co/2018/06/09/tesla-10 ... rchargers/
Nu har Tesla 1261 Supercharger ställen med över 10 000 laddplatser och det byggs ut mängder fortfarande.
Medan BMW, Audi, Merca, VW, Skoda, Porsche, Mini och några mindre märken tillsammans ska bygga 100 ställen i år och totalt 400 till 2020.
När ska de komma i fatt? Är inte ambitionen lite låg?
Nu har Tesla 1261 Supercharger ställen med över 10 000 laddplatser och det byggs ut mängder fortfarande.
Medan BMW, Audi, Merca, VW, Skoda, Porsche, Mini och några mindre märken tillsammans ska bygga 100 ställen i år och totalt 400 till 2020.
När ska de komma i fatt? Är inte ambitionen lite låg?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Ionitys laddnätverk
Risken finns... Å andra sidan är inte CCS-utbyggnaden begränsad till vad Ionity gör, det finns ju fler aktörer.AGCF skrev:https://electrek.co/2018/06/09/tesla-10 ... rchargers/
Nu har Tesla 1261 Supercharger ställen med över 10 000 laddplatser och det byggs ut mängder fortfarande.
Medan BMW, Audi, Merca, VW, Skoda, Porsche, Mini och några mindre märken tillsammans ska bygga 100 ställen i år och totalt 400 till 2020.
När ska de komma i fatt? Är inte ambitionen lite låg?