Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
https://www.electrive.com/2019/03/21/io ... installed/
Ionity har säkrat kontrakt för 95% av platserna för de 400 första stationerna.
Ionity har säkrat kontrakt för 95% av platserna för de 400 första stationerna.
Re: Ionitys laddnätverk
Nu verkar det äntligen hända lite på Ionity-fronten! Dessvärre inte i Sverige, men i övriga Europa så börjar de bygga siter och framförallt färdigställer siter.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag la precis in följande graf på https://www.ionitychargers.com/statistics-by-country/. Syns vilka som ligger bakom Ionity...
Re: Ionitys laddnätverk
Det ger bra förutsättningar för alp- och medelhavsresor.rasssta skrev:Jag la precis in följande graf på https://www.ionitychargers.com/statistics-by-country/. Syns vilka som ligger bakom Ionity...
Re: Ionitys laddnätverk
Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Ionitys laddnätverk
Det är väl öppet för alla bilar som har CCS?Jeppe_E skrev:Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.
Re: Ionitys laddnätverk
Han tänker väl att han ska få rabatterat pris såklart.Verdi skrev:Det är väl öppet för alla bilar som har CCS?Jeppe_E skrev:Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Finns det sådana intentioner? Trodde Ionity var vinstdrivande och självständigt.taliz skrev:Han tänker väl att han ska få rabatterat pris såklart.Verdi skrev:Det är väl öppet för alla bilar som har CCS?Jeppe_E skrev:Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.
Re: Ionitys laddnätverk
Nja dom som står bakom fixar väl special deals till sig själva.Verdi skrev:Finns det sådana intentioner? Trodde Ionity var vinstdrivande och självständigt.taliz skrev:Han tänker väl att han ska få rabatterat pris såklart.Verdi skrev:Det är väl öppet för alla bilar som har CCS?Jeppe_E skrev:Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.
Audi med etron kommer väl med nått tex?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Ingår 10.000kWh hos Ionity vid köp av en Audi e-tron?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Typ 20 tusen i rabatt alltså? På en bil för en miljon. Njae. Men det är ju effektivt som reklam eftersom det talar till den lilla plånboken. Inte den stora som man köper bilar för.Zalman3 skrev:Ingår 10.000kWh hos Ionity vid köp av en Audi e-tron?
Re: Ionitys laddnätverk
Ingår inget vid köp av E-tron förutom att man slipper fast månadsavgift första året. Månadsavgiften är en fast kostnad och inget man kan ladda för.
Det är snarare så att det är ganska dyrt:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Det är snarare så att det är ganska dyrt:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Re: Ionitys laddnätverk
Om man googlar på "audi etron ionity" så är första träffen en sida på Audi.com där Google indexerat följande tex:
"For example, in the future, the vehicle owner will receive discounted access to the IONITY fast-charging network via Audi's own driving charge provider, the e-tron Charging Service. IONITY COO and managing ..."
Men klickar man på länken så hittar jag inte den texten... hmm....
"For example, in the future, the vehicle owner will receive discounted access to the IONITY fast-charging network via Audi's own driving charge provider, the e-tron Charging Service. IONITY COO and managing ..."
Men klickar man på länken så hittar jag inte den texten... hmm....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
taliz skrev:Om man googlar på "audi etron ionity" så är första träffen en sida på Audi.com där Google indexerat följande tex:
"For example, in the future, the vehicle owner will receive discounted access to the IONITY fast-charging network via Audi's own driving charge provider, the e-tron Charging Service. IONITY COO and managing ..."
Men klickar man på länken så hittar jag inte den texten... hmm....
Det står att det är specialpris på 3.50kr/kWh om man är kund hos Audi Charging Service och laddar på Ionity, men då måste man ha ett abonnemang som kostar 199kr/månad (1 år gratis månadsavgift om man köper en E-tron, men man får fortfarande betala för laddningen). Som jag tolkar det skulle alla kunna skaffa ett sådant abonnemang oavsett om man har en Audi eller inte. Utan abonnemang kanske det kostar 5kr/kWh istället, men det vet vi inte än då det forfarande är provperiod som kostar 80kr/session fram till mitten av 2019.
Det här är prislistan från Audi Charging Service
Re: Ionitys laddnätverk
Alltså... DC-laddning via Bee och Park & Charge på 8,10kr/kWh känns ganska tufft. Drar bilen 2,5kWh/mil så kostar det 20kr milen
Ionitys laddnätverk
Lol skaplig marginal dom måste ha där.helix skrev:Alltså... DC-laddning via Bee och Park & Charge på 8,10kr/kWh känns ganska tufft. Drar bilen 2,5kWh/mil så kostar det alltså 20kr milen
Är ju inte så svårt å fixa betydligt bättre pris själv från Bee.
Men det kanske är taktiskt... få folk att använda det ”egna” nätet..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag laddar mest på Bee.. Dom tar normalt 5kr/kWh på 50kW-laddare så vet inte vad det där är för siffror.
Jag har dock abbonnemang för 99kr/mån och betalar då 2.50kr/kWh.
Jag har dock abbonnemang för 99kr/mån och betalar då 2.50kr/kWh.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ionitys laddnätverk
I USA får man lite gratis laddning.Verdi skrev:Typ 20 tusen i rabatt alltså? På en bil för en miljon. Njae. Men det är ju effektivt som reklam eftersom det talar till den lilla plånboken. Inte den stora som man köper bilar för.Zalman3 skrev:Ingår 10.000kWh hos Ionity vid köp av en Audi e-tron?
"Audi will give e-tron owners 1,000 kWh of charging, at no additional cost, to use at Electrify America fast-charging stations within the first four years of ownership."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
De kanske laddar med Audi premium elektroner som är specialanpassade till Audihelix skrev:Alltså... DC-laddning via Bee och Park & Charge på 8,10kr/kWh känns ganska tufft. Drar bilen 2,5kWh/mil så kostar det 20kr milen
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Alltså, det Audi verkar syssla med är i princip rent bedrägeri?joel80 skrev:Jag laddar mest på Bee.. Dom tar normalt 5kr/kWh på 50kW-laddare så vet inte vad det där är för siffror.
Jag har dock abbonnemang för 99kr/mån och betalar då 2.50kr/kWh.
Typ "-Gå med i vår klubb och du får betala ett högre pris än icke medlemmar"
Jippi....not.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Audi har totalt (!) missuppfattat hur man använder ett snabbladdarnätverk. Det är naturligtvis fullkomligt uteslutet att jag betalar flera tusen kronor om året i grundavgift för en tjänst som jag kanske använder 2-3 gånger per år. Om de vill att folk ska gå över till eldrift får de tänka om, för det här kommer såklart inte att fungera.
Nu är man ju tack och lov inte tvungen att använda deras laddtjänst. Jag har inte kollat på det överhuvudtaget eftersom det är fullständigt ointressant för mig. Det finns ju laddbrickor som man kan använda hos Ionity med debitering per kWh utan grundavgift. Maingau Energi till exempel fungerar hos de flesta stora laddoperatörerna och det kostar överallt 0,25€/kWh (och runt 0,40€ utanför Tyskland). Plugsurfing är ett annat exempel som kanske till och med är billigare.
Nu är man ju tack och lov inte tvungen att använda deras laddtjänst. Jag har inte kollat på det överhuvudtaget eftersom det är fullständigt ointressant för mig. Det finns ju laddbrickor som man kan använda hos Ionity med debitering per kWh utan grundavgift. Maingau Energi till exempel fungerar hos de flesta stora laddoperatörerna och det kostar överallt 0,25€/kWh (och runt 0,40€ utanför Tyskland). Plugsurfing är ett annat exempel som kanske till och med är billigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Tycker också att det är helt galna priser men denna tjänsten är nog inte tänkt till den som bara tänker använda Ioniq. De kortet ska ju fungera till en stor mängd leverantörer över hela Europa vilket skulle göra en Europa semester så mycket enklare jämfört med idag då det finns olika appar och kort i olika länder.mati skrev:Audi har totalt (!) missuppfattat hur man använder ett snabbladdarnätverk. Det är naturligtvis fullkomligt uteslutet att jag betalar flera tusen kronor om året i grundavgift för en tjänst som jag kanske använder 2-3 gånger per år. Om de vill att folk ska gå över till eldrift får de tänka om, för det här kommer såklart inte att fungera.
Nu är man ju tack och lov inte tvungen att använda deras laddtjänst. Jag har inte kollat på det överhuvudtaget eftersom det är fullständigt ointressant för mig. Det finns ju laddbrickor som man kan använda hos Ionity med debitering per kWh utan grundavgift. Maingau Energi till exempel fungerar hos de flesta stora laddoperatörerna och det kostar överallt 0,25€/kWh (och runt 0,40€ utanför Tyskland). Plugsurfing är ett annat exempel som kanske till och med är billigare.
Re: Ionitys laddnätverk
Jo, visst. Men hur mycket ska man vara beredd att betala för en sådan tjänst? Som sagt, det finns ju laddbrickor som möjliggör samma sak, fast utan grundavgift. Det är möjligen en smula krångligare, men vansinnigt mycket billigare. E-tron charging service är enbart för folk som inte bryr sig om vad det kostar eller som inte har koll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension