Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Om nu ionity har den strategin som du påstår blir det ju katastrof för alla kunder. Om de bara bygger där det lönar sig kommer det dröja måååånga år innan man kan förlita sig på dem för långresor.

Förövrigt, om nu bygglov var problemet är det konstigt att ionity inte lyckas lösa det. Tesla borde rimligen haft samma problem, men de löste det. De byggde ett sammanhängande nät från start.

Jag föreslår att du läser igen för det är inte vad jag säger.

Varför måste nätet vara sammanhängande för att vara bra? Kolla på Teslas nät 2014 så ser du hur bra det såg ut då. Att bygga laddare där man kan så fort det går gör ju att man snabbare når fler personer.
mati skrev:
Jag har aldrig sett att någon tillverkare, varken Audi eller andra, direkt jämför batterikapaciteten med Tesla. Om det var det du menar med "konkurrenterna". Att det görs på diverse forum och på yt betyder ju inte att det är tillverkaren själv som gör detta. Jämförande reklam eller marknadsföring är inte ens tillåtet i många länder.
Dessutom anger ju Tesla i själva verket inte längre vilken kapacitet deras batterier egentligen har, det är således ganska svårt att jämföra.
Tror att han menar att Audi använde dumma grafer de snott från Twitter och trixat med så de var rätt vilseledande under NY motor show. Har dock inte sett någon marknadsföringskampanj med det men det kan ju säkert taliz länka till.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bylund »

taliz skrev:
Vad nu än problemet är får man hoppas de löser det i rimlig tid. Det kallas ju laddnätverk av en anledning, det skall hänga ihop.

Gjorde en sökning på abetterrouteplanner för Stockholm till Barcelona med en etron.
Imponerande att den kan plocka fram en rutt. Men, man tvingas nyttja 9(!) olika laddnätverk på vägen. Förutom ionity är det nog få som har mer än en eller två laddare. Lagom kul om nån strular.
Tvingas, d v s det finns ingen rutt med färre, eller det är den snabbaste/föreslagna rutten som inkluderar så många laddnätverk?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
mati skrev:
Jag har aldrig sett att någon tillverkare, varken Audi eller andra, direkt jämför batterikapaciteten med Tesla. Om det var det du menar med "konkurrenterna". Att det görs på diverse forum och på yt betyder ju inte att det är tillverkaren själv som gör detta. Jämförande reklam eller marknadsföring är inte ens tillåtet i många länder.
Dessutom anger ju Tesla i själva verket inte längre vilken kapacitet deras batterier egentligen har, det är således ganska svårt att jämföra.
Nu missförstod du. Det är laddhastigheten på 150kw och den plana kurvan man skryter om. Man nämner som sagt inget om att konkurrenterna laddar hela batteriet medan man själva laddar en betydligt mindre del.

Det är bara vi nördar som bryr sig om batterikapaciteten (jag är tydligen inte en av dem). Det som är det enda som betyder något för gemene man är hur många kilometer man kommer på en normalcykel. Men inte ens då spelar det egentligen någon roll. De flesta kör bara korta stäckor där det faktiskt kan kvitta om man har 25 mil eller 45 mils räckvidd. Personligen så skulle jag lätt kunna köra en vecka utan att ladda. Tydligen så har Model 3 75kWh? Inte intressant.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

bylund skrev:
taliz skrev:
Vad nu än problemet är får man hoppas de löser det i rimlig tid. Det kallas ju laddnätverk av en anledning, det skall hänga ihop.

Gjorde en sökning på abetterrouteplanner för Stockholm till Barcelona med en etron.
Imponerande att den kan plocka fram en rutt. Men, man tvingas nyttja 9(!) olika laddnätverk på vägen. Förutom ionity är det nog få som har mer än en eller två laddare. Lagom kul om nån strular.
Tvingas, d v s det finns ingen rutt med färre, eller det är den snabbaste/föreslagna rutten som inkluderar så många laddnätverk?
Förmodligen lite av allt. Jag förstår ärligt talat inte riktigt problemet. Finns det olika nätverk och måste man hålla sig till ett av dem? Jag har aldrig hört någon klaga över att St1 inte finns i Tyskland, eller att Aral inte finns i Sverige. Det borde väl vara samma "problem".
Jag struntar fullständigt i vilken operatör jag laddar hos. Om jag måste snabbladda 10 gånger för att nå min destination så kvittar det väl om det sker hos 10 olika operatörer eller om det är en och samma. Det som är viktigt är att det går snabbt, att priset är okej, att det är enkelt att betala och naturligtvis att det fungerar överhuvudtaget. Och det är ju kanske inte alltid riktigt så superbra alla gånger än, även om man håller sig till samma leverantör. Men om det är Ionity, Allegro, Fastned eller Kalle Anka som levererar strömmen spelar inte mig någon roll. Jag tycker att yttäckningen för 100+kW laddare har blivit rätt bra redan. Bättre än förväntat. Det är tvärtom fantastiskt att det är fler än Ionity som håller på och bygger HPC-stationer i Europa. Det är väl främst här i Sverige som de flesta operatörer bara sitter och avvaktar med att bygga riktiga snabbladdare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
bylund skrev:
taliz skrev:
Vad nu än problemet är får man hoppas de löser det i rimlig tid. Det kallas ju laddnätverk av en anledning, det skall hänga ihop.

Gjorde en sökning på abetterrouteplanner för Stockholm till Barcelona med en etron.
Imponerande att den kan plocka fram en rutt. Men, man tvingas nyttja 9(!) olika laddnätverk på vägen. Förutom ionity är det nog få som har mer än en eller två laddare. Lagom kul om nån strular.
Tvingas, d v s det finns ingen rutt med färre, eller det är den snabbaste/föreslagna rutten som inkluderar så många laddnätverk?
Förmodligen lite av allt. Jag förstår ärligt talat inte riktigt problemet. Finns det olika nätverk och måste man hålla sig till ett av dem? Jag har aldrig hört någon klaga över att St1 inte finns i Tyskland, eller att Aral inte finns i Sverige. Det borde väl vara samma "problem".
Jag struntar fullständigt i vilken operatör jag laddar hos. Om jag måste snabbladda 10 gånger för att nå min destination så kvittar det väl om det sker hos 10 olika operatörer eller om det är en och samma. Det som är viktigt är att det går snabbt, att priset är okej, att det är enkelt att betala och naturligtvis att det fungerar överhuvudtaget. Och det är ju kanske inte alltid riktigt så superbra alla gånger än, även om man håller sig till samma leverantör. Men om det är Ionity, Allegro, Fastned eller Kalle Anka som levererar strömmen spelar inte mig någon roll. Jag tycker att yttäckningen för 100+kW laddare har blivit rätt bra redan. Bättre än förväntat. Det är tvärtom fantastiskt att det är fler än Ionity som håller på och bygger HPC-stationer i Europa. Det är väl främst här i Sverige som de flesta operatörer bara sitter och avvaktar med att bygga riktiga snabbladdare.
Om laddstationer fungerat som bensinstationer så visst. Tyvärr gör dom ju inte det. Det är inte bara att dra kreditkortet och voilà, laddning startad. Det är appar, taggar, webbsidor osv som man kanske saknar eller att de strular. Man vet också sällan på förhand om laddarna är upptagna eller överhuvudtaget fungerar.
Dessutom är det inte ofta man bara kan ta "macken bredvid" om man inte lyckas.
Vad man får betala är ju också rejält varierande, ett riktigt träsk IMO. Bensin/diesel skiljer sällan mer än några % mellan olika mackar i samma land. El på publika laddare kan däremot skilja hundratals %.

Jag tycker också det är jättebra att fler byggs, men det skulle bl.a. behövas nån slags standard för minimum antal laddare per station, betalningssätt och att man kan se status för laddarna i app eller på webben.
Gärna också tydlig skyltning, kanske likt bensinmackar med en stor skylt om vad det kostar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av tobiaslej »

Kommer kanske en gemensam betalplattform/app för de olika nätverken. Men efter att ha kollat runt lite på alternativ till SuC är intrycket att det är rörigt.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Så är det absolut. Att priset kan skilja med flera hundra eller rentav tusen procent mellan olika laddoperatörer, eller till och med vara olika mellan olika laddstationer hos samma operatör är rent sagt galet. Att priserna är så olika mellan olika länder beror såklart på att elpriset skiljer sig så våldsamt mycket. En tysk lyfter inte ens på ögonbrynen när destinationsladdning kostar 0,30€/kWh. Vi skulle aldrig ladda på ett sådant ställe om det inte är akut kris. I Danmark kostar det lätt 10kr/kWh när man snabbladdar. Vansinne när man jämför med våra elpriser.
Det kommer nog fortsätta vara ett helvete några år framöver. Och när snabbladdning även i fortsättningen kostar mer än att tanka bensin (t.ex. Bee, Clever) kommer folk aldrig vilja skaffa elbil i någon större utsträckning. Även om det bara spelar roll på långresor.
Problemet med olika laddkort håller däremot på att långsamt suddas ut. I Tyskland går man t.ex. miste om det rätt saftiga statliga bidraget för byggnationen av snabbladdare om man inte erbjuder ett betalsätt som fungerar även om man inte har ett betalabonnemang hos just den operatören. Roaming-kontrakt som t.ex. Plugsurfing, NewMotion eller EinfachStromLaden fungerar också bra och man klarar sig nästan överallt med någon av dessa brickor.
Men visst är vi inte i målet än. Långt ifrån. Jag skulle i dagsläget inte med gott samvete kunna rekommendera någon att skaffa elbil som enda bil, åtminstone inte om man inte är beredd att acceptera en del krångel. Det är lättare med Tesla, men även med den har jag stått och slöladdat med 11kW några gånger, eller tagit en jätteomväg eftersom det inte fanns några alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

mati skrev:
Och de första ~20 sidor i denna tråd handlade i stort sett bara om att Ionity aldrig skulle klara av detta. Jag får väl erkänna att jag var en aning skeptisk själv i början.
Dom ligger dock fortfarande långt efter planen, enligt mina beräkningar borde dom ha öppnat 174 stationer vid det här laget, dvs 55% fler.

Jag är fortsatt skeptisk ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nilp »

fth skrev:
mati skrev:
Och de första ~20 sidor i denna tråd handlade i stort sett bara om att Ionity aldrig skulle klara av detta. Jag får väl erkänna att jag var en aning skeptisk själv i början.
Dom ligger dock fortfarande långt efter planen, enligt mina beräkningar borde dom ha öppnat 174 stationer vid det här laget, dvs 55% fler.

Jag är fortsatt skeptisk ;)

/fth
Jag var ute och åkte genom Europa i juli förra året (fossilbil) då hade Ionity 2 stationer öppna. Kommer ihåg att att jag skrattade åt dom.

Ett år senare kommer dom ha ca 125 stationer öppna. Det tycker jag är bra jobbat

Långt ifrån? 112 öppna och 51 i uppbyggnad är väl ganska ok enligt dina estimat. ;)

Lägg där till flertalet andra bolag som bygger riktiga snabbladdare i Europa. Räknar med att det är hur lugnt som helst att ta sin E-tron till Sydeuropa nästa sommar. Idag hade man nog fått räkna med att planera lite och ta några stopp på 50kw laddare vilket inte är optimalt. I så fall skulle det innebära att man på två år byggt upp en ladd infrastruktur i Västeuropa iaf på 2 år. Riktigt bra! För att vara tydlig så räknar jag inte bara Ionity utan också andra leverantörer av +100kw laddare.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Ja det börjar ju se riktigt bra ut faktiskt med Ionity, innan året är slut lär man kunna åka både till kontinent och fjällen från Stockholm. Då kan E-tron med flera på riktigt vara ett alternativ för mig.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nilp »

OfarligTesla skrev:
Ja det börjar ju se riktigt bra ut faktiskt med Ionity, innan året är slut lär man kunna åka både till kontinent och fjällen från Stockholm. Då kan E-tron med flera på riktigt vara ett alternativ för mig.
För min del hoppas jag Verkligen dom,öppnar något mellan Karlstad och Sälen innan mars 2020. I annat fall kommer jag behöva stanna på Coop i Torsby och Slöladda. :D

Det kommer ge upphov till enormt med gnäll från 3 barn och en fru gissar jag... :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Det stora problemet verkar som sagt vara att de inte siktar på att nätverket skall hålla ihop. Laddare byggs i klungor istället för på led. Fortsätter man så kan det dröja länge innan man kan ta sig till Sydeuropa via IONITY.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Nilp skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja det börjar ju se riktigt bra ut faktiskt med Ionity, innan året är slut lär man kunna åka både till kontinent och fjällen från Stockholm. Då kan E-tron med flera på riktigt vara ett alternativ för mig.
För min del hoppas jag Verkligen dom,öppnar något mellan Karlstad och Sälen innan mars 2020. I annat fall kommer jag behöva stanna på Coop i Torsby och Slöladda. :D

Det kommer ge upphov till enormt med gnäll från 3 barn och en fru gissar jag... :D
Skulle bli mycket förvånad om de inte får fjällen färdiga till skidåkningen drar igång i vinter. Dock kan det nog bero mycket på kommuner osv som skall ge bygglov så det beror väl på när de kan ställa ner kaffekoppen och faktiskt göra något arbete.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Walker »

Har tankar hem deras app och kollar stationslistan. Hittar då två (2) stationer i heeeeeeela landet.
En i Tranås och en i Tråvad :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Har tankar hem deras app och kollar stationslistan. Hittar då två (2) stationer i heeeeeeela landet.
En i Tranås och en i Tråvad :roll:
Den visar alla möjliga laddplatser, inte bara Ionitys egna. Troligen någon form av samarbete de har med vissa andra.
Ställ in ett filter som rensar bort alla AC-stolpar, då blir det färre. Väljer du dessutom bara laddare med minst 150kW försvinner alla utom Ionitysarna. Funkar dock bara på kartan, såvida du inte befinner dig i närheten av en laddare.
Sen kan du välja en laddplats och se status på den, starta laddning osv.
Inte att jag tycker att appen är direkt superbra eller så, men jag antar att den gör ungefär det den ska.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Walker skrev:
Har tankar hem deras app och kollar stationslistan. Hittar då två (2) stationer i heeeeeeela landet.
En i Tranås och en i Tråvad :roll:
Den visar alla möjliga laddplatser, inte bara Ionitys egna. Troligen någon form av samarbete de har med vissa andra.
Ställ in ett filter som rensar bort alla AC-stolpar, då blir det färre. Väljer du dessutom bara laddare med minst 150kW försvinner alla utom Ionitysarna. Funkar dock bara på kartan, såvida du inte befinner dig i närheten av en laddare.
Sen kan du välja en laddplats och se status på den, starta laddning osv.
Inte att jag tycker att appen är direkt superbra eller så, men jag antar att den gör ungefär det den ska.
Nu tror jag att du missförstod mig, mati. - jag ställde mig frågan varför min app visar E N D A S T 2 st laddare i hela landet. Det tycker inte jag är för många - snarare tvärtom.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Walker »

...nu visar appen 6 stationer plötsligt. :shock: :roll: :?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

7st är klara och 4 byggs just nu i Sverige. Lättare att se här: https://ionity.eu/en/where-and-how.html
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Walker »

macky skrev:
7st är klara och 4 byggs just nu i Sverige. Lättare att se här: https://ionity.eu/en/where-and-how.html
Lustigt.... inte någon på samma plats som i appen. Känns sådär stabilt. :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

I min app kan jag hitta dem på rätt plats. Fast när man zoomar ut på kartan i appen så klumpas de ihop. Ser tex ut som att Gbg har två men det är de som ligger typ i Varberg och en bit norr om Gbg. Men zoomar man in så finns de där på rätt ställe.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Walker skrev:
macky skrev:
7st är klara och 4 byggs just nu i Sverige. Lättare att se här: https://ionity.eu/en/where-and-how.html
Lustigt.... inte någon på samma plats som i appen. Känns sådär stabilt. :lol:
Jag vet inte hur du gör, men för mig är de 7 färdigbyggda stationerna på samma plats i appen och på kartan. Om du väljer att lista stationerna i appen, istället för att använda kartfunktionen, så listar den bara stationer inom det avstånd du ställt in. Kanske där det går snett för dig.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Har tankar hem deras app och kollar stationslistan. Hittar då två (2) stationer i heeeeeeela landet.
En i Tranås och en i Tråvad :roll:
I Tranååååås finns det garanterat ingen Ionity station :)
Rv 31 är inte någon prio väg Vetlanda-Eksjö-Aneby-Tranås-Mjölby
"Ladda din elbil i Tranås

I Tranås kan du ladda din elbil på följande platser.

På parkeringen i korsningen Ågatan/Missionsgatan finns en snabbladdare där du kan ladda upp till 80 % på ungefär en halvtimme.

Semisnabbladdare finns på Parkhallens parkering, Gillesgatan 3, med plats för tre bilar och på taket finns solceller som förser stationen med el. Vid Tranås Resecentrum finns två platser, och vid Bredstorps Idrottsplats, Sportvägen 1, fyra platser.

I dessa laddare tar Tranås Energi betalt för laddningen via betalsystemet Park & Charge, antingen som registrerad kund med månadsfaktura eller, om du är tillfällig kund, med bankkort och din smartphone (mer information i länken under Relaterade sidor).

Vid Tranås energi finns två platser med långsamladdning tillgänliga utanför kontorstid. För att kunna ladda här behöver du låna en nyckel, som finns:
i receptionen på Tranås Energi (tfn 0140-692 00)
i Stadshusets reception (tfn 0140-681 00)
på Tranås Direkt, Storgatan 22 (tfn 0140-687 90)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Walker skrev:
mati skrev:
Walker skrev:
Har tankar hem deras app och kollar stationslistan. Hittar då två (2) stationer i heeeeeeela landet.
En i Tranås och en i Tråvad :roll:
Den visar alla möjliga laddplatser, inte bara Ionitys egna. Troligen någon form av samarbete de har med vissa andra.
Ställ in ett filter som rensar bort alla AC-stolpar, då blir det färre. Väljer du dessutom bara laddare med minst 150kW försvinner alla utom Ionitysarna. Funkar dock bara på kartan, såvida du inte befinner dig i närheten av en laddare.
Sen kan du välja en laddplats och se status på den, starta laddning osv.
Inte att jag tycker att appen är direkt superbra eller så, men jag antar att den gör ungefär det den ska.
Nu tror jag att du missförstod mig, mati. - jag ställde mig frågan varför min app visar E N D A S T 2 st laddare i hela landet. Det tycker inte jag är för många - snarare tvärtom.
Nej, jag fattar. Det är likadant för mig när jag tittar i listan. En i Götene och en i Mariestad. Garanterat inga Ionity-stationer där inte. Grejen är att den bara listar kända laddplatser i din närhet, beroende på vilka inställningar du har gjort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
Walker skrev:
Har tankar hem deras app och kollar stationslistan. Hittar då två (2) stationer i heeeeeeela landet.
En i Tranås och en i Tråvad :roll:
I Tranååååås finns det garanterat ingen Ionity station :)
Rv 31 är inte någon prio väg Vetlanda-Eksjö-Aneby-Tranås-Mjölby
"Ladda din elbil i Tranås

I Tranås kan du ladda din elbil på följande platser.

På parkeringen i korsningen Ågatan/Missionsgatan finns en snabbladdare där du kan ladda upp till 80 % på ungefär en halvtimme.

Semisnabbladdare finns på Parkhallens parkering, Gillesgatan 3, med plats för tre bilar och på taket finns solceller som förser stationen med el. Vid Tranås Resecentrum finns två platser, och vid Bredstorps Idrottsplats, Sportvägen 1, fyra platser.

I dessa laddare tar Tranås Energi betalt för laddningen via betalsystemet Park & Charge, antingen som registrerad kund med månadsfaktura eller, om du är tillfällig kund, med bankkort och din smartphone (mer information i länken under Relaterade sidor).

Vid Tranås energi finns två platser med långsamladdning tillgänliga utanför kontorstid. För att kunna ladda här behöver du låna en nyckel, som finns:
i receptionen på Tranås Energi (tfn 0140-692 00)
i Stadshusets reception (tfn 0140-681 00)
på Tranås Direkt, Storgatan 22 (tfn 0140-687 90)
Så här säger ionity-appen.
7337C47C-83A4-4378-AE79-2A38B9A91266.png
Jag ”tankar” iaf bara hemma och på SuC - minst krångel så....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar