Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Jag undrar om de har svårt med leveranserna av själva laddarna. Det verkar som att det inte händer nånting under en ganska lång tidsperiod och sen plötsligt färdigställs en hel drös med anläggningar samtidigt. Det har varit så flera gånger nu. (Jag för lite nörd-statistik )
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns i nuläget bara detta byggt. Dvs fyra laddplatser varav 1st delas med ”serviceplats”helix skrev:Blir det bara fyra laddplatser? Eller fanns det fler fundament som inte är med på bilden?Magnus71 skrev:Bifogar en bild från Ionitys första laddstation under uppbyggnad i Ytterån. Fundamenten är klara sedan ca 2veckor. Risken är väl tyvärr att med ett sådant utförande så blir det risk för ICE -parkering även med laddare på plats.
Först när laddarna placeras som dagens bensinpumpar med naturlig genomfart så kommer parkering upphöra.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ionitys laddnätverk
Och vi som trodde Ionity skulle vara nåt slags konkurrent till Teslas Superchargers
Re: Ionitys laddnätverk
De bygger väl ut i takt med att bilarna blir vanligare. Dessutom är det väl mer ett komplement.TiborBlomhall skrev:Och vi som trodde Ionity skulle vara nåt slags konkurrent till Teslas Superchargers
Re: Ionitys laddnätverk
Var i Malmö idag och kollade denna laddare.. Allt är klart, ja förutom att de saknas laddare
Känns som de har svårt att få dit laddare I rätt rakt men tja fundament på plats med rör och transformator station så de lär gå snabbt när de väl får tag i laddare.
Känns som de har svårt att få dit laddare I rätt rakt men tja fundament på plats med rör och transformator station så de lär gå snabbt när de väl får tag i laddare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
24 live, 43 building
Första i Norge är nu live. 7 laddplatser i Kjerlingland.
EDIT:
En bild fanns visst också.
Första i Norge är nu live. 7 laddplatser i Kjerlingland.
EDIT:
En bild fanns visst också.
Re: Ionitys laddnätverk
Fler bilder från Kjerlingland. Ser riktigt bra ut!
Re: Ionitys laddnätverk
De har flera leverantörer av laddare nu till en början, de ser lite olika ut på olika stationer. Minns inte exakt men det fanns något datum för när de ska standardisera nybyggen enligt designen på deras prototyper.lobbin skrev:Stolparna är mycket fulare än deras prototypbilder
Re: Ionitys laddnätverk
lobbin skrev:Stolparna är mycket fulare än deras prototypbilder
Ser ut lite som en sån där mobil pissoar man har på festivaler och liknande.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Ionitys laddnätverk
Fortfarande inga i Sverige som gått live. Tror det sker efter nyår.gellerstam skrev:25 live, 44 building
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Jag roade mig med att göra en graf över utbyggnaden, för enkelhetens skull satte jag mål till en station "Live" varannan dag från 2018-09-01, då hamnar dom på 427 stationer Live 2020-12-31.
Med dagens takt kommer dom endast att nå drygt 200 stationer, men vi får väl anta att takten kommer att öka. Det krävs dock knappt dubbla dagens hastighet för att dom skall nå målet.
/fth
Med dagens takt kommer dom endast att nå drygt 200 stationer, men vi får väl anta att takten kommer att öka. Det krävs dock knappt dubbla dagens hastighet för att dom skall nå målet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Antalet som går live per tidsenhet lär ju öka med antalet under byggnation, så om de fortsätter med att påbörja byggnationen av fler än som går live kommer inte en linjär extrapolering vara en bra estimator.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Absolut, det är ju dessutom väldigt få datapunkter ännu, men den linjära extrapoleringen kommer förstås att bli bättre efter hand, jag tänkte uppdatera grafen när nya stationer går live.OfarligTesla skrev:Antalet som går live per tidsenhet lär ju öka med antalet under byggnation, så om de fortsätter med att påbörja byggnationen av fler än som går live kommer inte en linjär extrapolering vara en bra estimator.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har också gjort en liknande kurva. Uppdelat i live och building ser det inte så bra ut för live just nu, men det tillkommer faktiskt en station varannan dag för building. 0,45/dag för att vara exakt.
Någon gång måste de ju bli klara, vi kan ju inte ha 100 färdiga stationer om två år och 300 som byggs. Jag antar att det är laddarna som är problemet. Under 2019 skulle det ju bli den slutgiltiga designen, och förhoppningsvis ökar då färdigställandetakten.
Någon gång måste de ju bli klara, vi kan ju inte ha 100 färdiga stationer om två år och 300 som byggs. Jag antar att det är laddarna som är problemet. Under 2019 skulle det ju bli den slutgiltiga designen, och förhoppningsvis ökar då färdigställandetakten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Eg är det antalet stationer i Sverige som är det intressanta och det är 4 st i nuläget.
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, de beror väl på var man ska åka och körmönster. Vi åker oftare på semester ner i Europa än uppåt i Sverige.Mickep skrev:Eg är det antalet stationer i Sverige som är det intressanta och det är 4 st i nuläget.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Nä, linjärt är det i princip aldrig utan uppbyggnaden följer alltid en S-kurva. Trots det gillar vi människor alltid den raka linjen.OfarligTesla skrev:Antalet som går live per tidsenhet lär ju öka med antalet under byggnation, så om de fortsätter med att påbörja byggnationen av fler än som går live kommer inte en linjär extrapolering vara en bra estimator.
Re: Ionitys laddnätverk
Plus att om du åker i Sverige så har du idag oftast de flesta laddkorten, åka ner genom Europa till medelhavet skulle väll kräva ett helt gäng laddkort som du kanske bara använder en gång.chaffis75 skrev:Nja, de beror väl på var man ska åka och körmönster. Vi åker oftare på semester ner i Europa än uppåt i Sverige.Mickep skrev:Eg är det antalet stationer i Sverige som är det intressanta och det är 4 st i nuläget.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Ionitys laddnätverk
27 live, 48 building
Såhär ser der ut i Karlstad just nu. 6 laddare blir det.
Såhär ser der ut i Karlstad just nu. 6 laddare blir det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14