Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
32 live, 51 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
32 live, 54 building
Örebro
Örebro
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Örebro passerar vi OFTA
Och normalt sett åker vi inte E4:an ner egentligen, men med Teslan blir det ju så ändå eftersom laddarna står bäst den vägen...
Dessutom tillbringar vi 1-2 helger per år i just Örebro och det vore ju skönt att slippa ladda i Arboga då liksom, speciellt om man inte åker "Tesla-vägen" ner...
Och normalt sett åker vi inte E4:an ner egentligen, men med Teslan blir det ju så ändå eftersom laddarna står bäst den vägen...
Dessutom tillbringar vi 1-2 helger per år i just Örebro och det vore ju skönt att slippa ladda i Arboga då liksom, speciellt om man inte åker "Tesla-vägen" ner...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
33 live, 53 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Ionitys laddnätverk
Blir spännande att se hur mycket M3 kommer att hacka i sig på Ionity laddarna.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Ionitys laddnätverk
Antagligen strax över 80kw som ju är max på alla IONITY.SR-71-BlackBird skrev:Blir spännande att se hur mycket M3 kommer att hacka i sig på Ionity laddarna.
Tycker de överallt skyter om 350kw, och alla anti Tesla kommentarer skriver alltid det.
Borde bli tydligare att de alla är begränsade till 25% i nuläget, och lär så förbli ett bra tag framöver.
EDIT: Ok, kanske inte är alla. Men har ännu inte sett någon leverera mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Nu blandar vi päron och grisar här, anledningen att ingen har laddat fortare än 80 kW (egentligen 200A) beror ju på att ingen bil med CCS klarar mer i nuläget. I-pace blev väl nyss uppgraderad till 100 kW dock så det vore intressant att se en sån ladda på en station som har en annan leverantör än Tritium, t.ex. den i Danmark.taliz skrev:Antagligen strax över 80kw som ju är max på alla IONITY.SR-71-BlackBird skrev:Blir spännande att se hur mycket M3 kommer att hacka i sig på Ionity laddarna.
Tycker de överallt skyter om 350kw, och alla anti Tesla kommentarer skriver alltid det.
Borde bli tydligare att de alla är begränsade till 25% i nuläget, och lär så förbli ett bra tag framöver.
EDIT: Ok, kanske inte är alla. Men har ännu inte sett någon leverera mer.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, enligt flera källor så är de flesta CCS-laddare som installeras nu begränsade till 80kW, t.ex. Ionitys, tydligen beroende på att vätskekylda kablar inte finns färdiga ännu. Sen skall det tydligen vara en enkel åtgärd att uppgradera till högre effekter, och som sagt, i dagsläget finns det ju inte så många bilar som kan utnyttja högre effekter på CCS.Geni87 skrev:Nu blandar vi päron och grisar här, anledningen att ingen har laddat fortare än 80 kW (egentligen 200A) beror ju på att ingen bil med CCS klarar mer i nuläget.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
de har ju faktiskt gått ut med att den siffra man skall komma ihåg är 8. 8 euro, 80 kr för att ladda.
Där är 80kwh plötsligt mycket logiskt.
Där är 80kwh plötsligt mycket logiskt.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, ska bli intressant att se vad det kommer att kosta att ladda. Introduktionspriset på 80 SEK gäller 2018 ut, enligt hemsidan. Kan inte hitta några uppgifter på framtida priser. Man kan väl säga att även med den snabbast tänkbara driftsättningen så blir det ett begränsat antal personer som hinner ladda för 80 SEK i Sverige i alla fall. Det finns ju inte en öppen IONITY-station på varje gathörn ännu, om man får underdriva något.
Re: Ionitys laddnätverk
Som har sagts tidigare tråden gäller det bara Ionity-laddare av ett fabrikat. Finns flera i Schweiz, Tyskland och en i Danmark som har vätskekylda kablar och klarar mer än 200A. Men även på dem har vi max sett 80 kW hittills, som t.ex. när Teslabjörn provade i-pace i Danmark, men då var det bilen som begränsade.fth skrev:Nja, enligt flera källor så är de flesta CCS-laddare som installeras nu begränsade till 80kW, t.ex. Ionitys, tydligen beroende på att vätskekylda kablar inte finns färdiga ännu. Sen skall det tydligen vara en enkel åtgärd att uppgradera till högre effekter, och som sagt, i dagsläget finns det ju inte så många bilar som kan utnyttja högre effekter på CCS.Geni87 skrev:Nu blandar vi päron och grisar här, anledningen att ingen har laddat fortare än 80 kW (egentligen 200A) beror ju på att ingen bil med CCS klarar mer i nuläget.
/fth
Det verkar vara Tritiumladdarna som inte har rätt kabel, medans ABB och de andra redan nu har vätskekyld kabel.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Sorry, det hade jag missat, då är det bara att vänta på att någon lägger ut en ladd-session med högre effekt på Youtube dåGeni87 skrev:Som har sagts tidigare tråden gäller det bara Ionity-laddare av ett fabrikat.
[...]
Det verkar vara Tritiumladdarna som inte har rätt kabel, medans ABB och de andra redan nu har vätskekyld kabel.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Ingen vidare fart på de som byggs i Sverige att komma igång och gå live. I Norge har det redan gått två st live. Är det den Svenska byråkratin som bromsar?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Lugnt, det är många inlägg i tråden. Ja det hade varit trevligt att se om någon med en e-tron eller en SW-uppdaterad I-pace hade lagt upp en session från en laddare som inte är strömbegränsad pga kabeln!fth skrev:Sorry, det hade jag missat, då är det bara att vänta på att någon lägger ut en ladd-session med högre effekt på Youtube dåGeni87 skrev:Som har sagts tidigare tråden gäller det bara Ionity-laddare av ett fabrikat.
[...]
Det verkar vara Tritiumladdarna som inte har rätt kabel, medans ABB och de andra redan nu har vätskekyld kabel.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Ja man kan tycka att den första borde gå live snart. Å andra sidan vet jag inte vad som är en rimligt byggtid, byråkratin bör vara på plats vid byggstart antar jag?! Första i Sverige började byggas för knappt två månader sedan, antar att byggtiden kan variera lite beroende på hur mkt förarbete som krävs med avseende på om det exempelvis behöver dras fram kralligare matning till platsen eller inte.Lophornis skrev:Ingen vidare fart på de som byggs i Sverige att komma igång och gå live. I Norge har det redan gått två st live. Är det den Svenska byråkratin som bromsar?
Re: Ionitys laddnätverk
35 live, 51 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
35 live, 50 building
Nu går det åt fel håll... ^^
Nu går det åt fel håll... ^^
Re: Ionitys laddnätverk
Var det inte en station på Irland häromdagen? Den verkar vara borta nu. La märke till den eftersom det är lätt att se när det poppar upp en ny station i ett land som inte har någon tidigareGeni87 skrev:35 live, 50 building
Nu går det åt fel håll... ^^
Re: Ionitys laddnätverk
Geni87 skrev:35 live, 50 building
Nu går det åt fel håll... ^^
Ja, fortsätter det så här så finns det snart inga kvar.
Re: Ionitys laddnätverk
Nu har jag inte varit där på ett tag men den i Malmö besökte jag ganska tätt vid två tillfällen. Då byggdes de snabbt, dvs alla markarbeten. När jag var säe andra gången dvs sist så jobbade man inte alls.. Då var allt mer arbeten fundament och sådant på plats.. Såg mer eller mindre ut som man väntar på laddare för där var verkligen ingen bygg aktivitet lägre och byggstaketen var borta.Geni87 skrev:Ja man kan tycka att den första borde gå live snart. Å andra sidan vet jag inte vad som är en rimligt byggtid, byråkratin bör vara på plats vid byggstart antar jag?! Första i Sverige började byggas för knappt två månader sedan, antar att byggtiden kan variera lite beroende på hur mkt förarbete som krävs med avseende på om det exempelvis behöver dras fram kralligare matning till platsen eller inte.Lophornis skrev:Ingen vidare fart på de som byggs i Sverige att komma igång och gå live. I Norge har det redan gått två st live. Är det den Svenska byråkratin som bromsar?
Jag tror de har brist på laddare, leveranserna kanske inte går i den takt de är utlovade. Detta är min gissning. Troligen kommer leverantörerna av laddare ikapp med tiden men frågan är när..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Ja om man har färdigställt allt utom att installera laddarna är just brist på laddare mer troligt än krånglande byråkrati.
Re: Ionitys laddnätverk
I Buddikate Ost i norra Tyskland står till och med laddarna på plats sedan ett bra tag tillbaka (jag kommer inte ihåg var nånstans jag har sett det), men stationen är fortfarande inte öppen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Är ju smart att få alla markarbeten färdiga innan vintern. Laddarna kan man ju sätta dit om det är -30 och 1 meter snö.chaffis75 skrev:Nu har jag inte varit där på ett tag men den i Malmö besökte jag ganska tätt vid två tillfällen. Då byggdes de snabbt, dvs alla markarbeten. När jag var säe andra gången dvs sist så jobbade man inte alls.. Då var allt mer arbeten fundament och sådant på plats.. Såg mer eller mindre ut som man väntar på laddare för där var verkligen ingen bygg aktivitet lägre och byggstaketen var borta.Geni87 skrev:Ja man kan tycka att den första borde gå live snart. Å andra sidan vet jag inte vad som är en rimligt byggtid, byråkratin bör vara på plats vid byggstart antar jag?! Första i Sverige började byggas för knappt två månader sedan, antar att byggtiden kan variera lite beroende på hur mkt förarbete som krävs med avseende på om det exempelvis behöver dras fram kralligare matning till platsen eller inte.Lophornis skrev:Ingen vidare fart på de som byggs i Sverige att komma igång och gå live. I Norge har det redan gått två st live. Är det den Svenska byråkratin som bromsar?
Jag tror de har brist på laddare, leveranserna kanske inte går i den takt de är utlovade. Detta är min gissning. Troligen kommer leverantörerna av laddare ikapp med tiden men frågan är när..
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tror att det var meningen. Ionity-ansvariga har ju i ett flertal intervjuer sagt att det som kan fördröja utbyggnaden är bland annat när det blir tjäle i norra Europa. Hittills verkar man ju koncentrera sig på att färdigställa stationer i södra Europa, medan här i norden är det mest markarbeten som görs. Fullt rimligt.Hammar skrev:Är ju smart att få alla markarbeten färdiga innan vintern. Laddarna kan man ju sätta dit om det är -30 och 1 meter snö.
Dessutom kan det vara så att just bristen på laddare gör att man börjar med att färdigställa de mindre stationerna med färre laddare nere på kontinenten. Norge, Sverige och Danmark kommer gissningsvis vara de länder som får flest laddare per station, samt att vi här uppe kommer vara bland de första där det finns bilar som kan ladda med mer än 80kW. Dvs, det är egentligen bara norrmännen, men de råkar ju köra omkring i Norges grannländer också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14